Chcel by som otvorit temu ohladne techniky jazdy v roznych situaciach.
Na uvod by som potreboval poradit, ako jazdit v prudkom stupani. Napriklad sa mi v prudkom stupani stane, ze mi podsmykuje zadne koleso, alebo mi nadskoci predne a mam problem sa udrzat v stope. Co treba urobit v takomto pripade, ako s taziskom a podobne. Treba sa drzat v sedle (nizsie tazisko) alebo ist do stoja? Ist skor rovnomernym tempom alebo zo zaciatku dat, co to da? Ist radsej pomalsie na nizsom prevode ale rovnomerne cele stupanie? Zaujimalo by ma, ci treba aj nejako specialne nastavit bajk, ak sa clovek zucastni nejakeho preteku do vrchu (ako napr. Vysliapni si Jahodnu a pod.). Podfuknut pneu kvoli lepsej prilnavosti, dat specialne pneumatiky a pod.? Ako s nastavenim vidlice a odpruzenia - skor tuhsie alebo skor vacsie pruzenie, pripadne vidlu inak ako zadne odpruzenie? Pripadne ine dobre rady, ako sa postupne zlepsovat v technike. Pripadne nejake doplnkove cvicenia, ktore by zlepsili potom silu v slapani.
Ak mate niekto s tym dobre skusenosti, tak prosim poradte.
06.10.2009 - 13:56:43
00
jazdiť, jazdiť, jazdiť.... 8)
06.10.2009 - 14:02:44
01
:clap:
06.10.2009 - 14:08:49
00
Moja reč ;)
06.10.2009 - 15:17:50
00
Tu sa ti neda konkretne poradit. Ako pisu chlapi nadomnou, musis na ten bod/polohu sedenia prist sam...je to idividualne - ma na to vplyv vela faktorov ako sklon kopca; podklad terenu; HT/full; ake prevody jazdis a ako; geometria ramu a v neposlednom rade a najpodstatnejsi ,,okamzik" - posed v danej ,,situacii". ;)
06.10.2009 - 15:50:10
00
výšľap : ťažisko dopredu a dolu, čiže sa trošku prisunúť a nakloniť nad rajdy (ruky skr4en0, lakte nadol pripadne do boku), čím strmší kopec, tým viac na sedle dopredu ... napríklad ja v tých najstrmších čo zvládam, sa posuniem tak dopredu že nemám kontakt so sedlom, zároveň mám ale prdel v rovnakej úrovni či nebodaj nižšie ako sedlo. Prípadne ešte môžeš skúsiť ďaľšie dve praktiky. Prvá je šľapanie v stoji, ale nie tak ako na rovinke, len trošku skrčený a ťažisko dozadu (zo všetkého najťažšie), nuž a tú druhú v obľube veľa ludí nemá ... tá ti funguje tak že sa snažíš zasunúť špičku sedla do ... :D

zjazd : ťažisko dozadu nadol, zadok nad zadným kolesom, kľuka ktorá je vpredu by mala byť mierne vyššie ako tá čo je vzadu. Opäť platí obdobné : čím strmší kopec tým viac dozadu a nadol. !!! bacha na sedlo !!!

treba len jazdiť a skúšať, vo výšľape sa vyvarovať podkĺzavania zadného kolesa a zdvíhania predného, v zjazde naopak podkĺzavania predného a zdvíhania zadného.

čo sa týka nastavenia, nič meniť nepotrebuješ ... ak ale predsa tak na výšľap zníž vidlicu a posuň sedlo dopredu (ako som už písal ťažisko dopredu nad predné koleso), v zjazde naopak vidlicu zvýš a sedlovku zníž
06.10.2009 - 15:57:19
00
hlavne prilis vela nenastavuj.. nastav si bike a nauc sa nanom jazdit tak ako je, je hovadina pod kopcom vysuvat sedlovku, sfuknut gumy, hore zasa normalne sedlovku, prifuknut gumy atd.. viac budes stelovat nez jazdit..
inak je to fakt len o hodinach v sedle..
06.10.2009 - 15:58:20
01
Chalani, diky pekne za cenne rady. Skusim aplikovat najblizsie na zjazdovke na Jahodnej. Posledny krat ma skoro otocilo dozadu na chrbat a pritom som bol totalne nacapeny na riaditkach. Ale to vysunutie sa dopredu (sedlo v r..i) by mohlo pomoct.
Este k tej vidle: mam ju dat na minimum. Mam ju aj zamknut alebo nechat volne pruzenie? Niekedy sa mi zda, ze pruzenie mi trochu pomaha vo vyslape (aj keby clovek povedal, ze tam straca energiu - ale lahsie sa mi vyrovnavaju nerovnosti - nejaka ta chybicka ma nepolozi k zemi). Dik.
06.10.2009 - 16:18:01
00
No pozeram, to ste mu teda "bohovsky" poradili (okrem teda andrejka)

Dobry napad otvorit tuto temu, lebo ako je zname kde nie je technika, tam treba pouzit silu, co moze byt vyhodne pouzit aj naopak ;)

Craobsovi musim oponovat, nastavenie posedu a bicykla celkove je dost podstatne, specialne dnes v dobe fullov. Ale aj na HT treba mat spravny posed, a napriklad spravny tlak v pneu, ani malo ani vela (co to je musis zistit podla viacerych veci, niekde inde je mozno tema).

Prudke stupanie: ja mam recept, ze okrem toho co pise andrejko pomaha aj chladna hlava cize nezacat dlhe stupanie prilis tazkym prevodom, a pedalovat rovnomerne plynule, najma v technickych miestach skor trochu rychlejsie nez pomalsie, posunuty v sedle smerom k spicke, trup nahnuty k riadidlam, drzis sa za rohy. Takto nevadi ani ked nemas vidlicu zamknutu, nebude moc vyskakovat, ale ked by si chcel, pred stupanim ju mozes trochu privriet alebo zamknut. Podla mna je tazsie tie najstrmsie stupania prejst postaveny do pedalov nez na lahkom prevode v sedle.

Ci ti smykne zadne alebo niekde nadskoci predne koleso, s tym musis ratat, ist sustredene a bud tomu predist, alebo to ustat. Velmi dolezita je starostliva volba stopy, a to nielen v stupani ale na mtb celkovo.

No a keby si siel vyslovene nejake preteky do vrchu, tak tam by som si posunul sedlo 0.5 az 1 cm v zamku sedlovky dopredu, pretoze v tom dlhom stupani to bude pohodlnejsie, o to menej sa totiz budes musiet posunut pri slapani k spicke sedla.
06.10.2009 - 16:23:51
00
Pokial uz mam kopec, kde to preklzuje, tak sa postavim ale nie normalne ale len kusok nad sedlo. Je to take slapanie v podrepe. Jemne balansujem s rozlozenim vahy medzi prednym a zadnym kolesom. len je to extremne narocne na nohy a vydrz. Takze je to tak na 20-50 metrov extremneho kopca. Potom to uz neudycham a niekde zletim.

Takto dokazem vyliezt konske hlavy a raz sa mi podarilo dokonca vyliezt k rozhladni na velku homolu.

Mam HT - keby bol full, tak to dokaze lepsie kopirovat trasu.

A inak chalani maju pravdu s tymi casovkami do kopca - jazdit, jazdit, jazdit.
06.10.2009 - 16:33:35
00
o tomto by sa dalo popísať vela, najlepšie by ale bolo jazdiť s niekým skúsenejším a čo to od neho odkukať.

Ja osobne na xc biku nastavovačky neriešim a jazdim i do kopca i s kopca s rovnakym a v pohode to zvládam. I keď včera som prvý krát dával sedlovku dolu, no to už bol extrém ktorý mal bližšie k downhillu ako k XCčku a výjazd bol vlastne zameraný na zjazd. Pravda nemal by som problém zísť to i s vysunutou sedlovkou, no problém bol ten že ma tam plášte nedržali a tak som nechcel riskovať roztrhnutý vercajk. Chcel som len povedať že ak bike ovládaš, vieš ako v zjazde padať, ako zosadať, ako brzdiť ... tak sa nemusíš starať ani o sedlovku a zídeš všetko, síce pomalšia ako keby si mal posed upravený a sedlovku zníženú, ale zídeš a pritom je to podľa mňa väčšia zábava dávať pozor na každú hranku či kamienok.

Pokiaľ nie si majiteľom vyšších zdvihov a nemáš možnosť nastavovania zdvihu tak by som sa o vidlicu vôbec nestaral a nechal ju na pokoji. Lock jedine ak sa jedná o asfaltový alebo iný hladký povrch bez prekážok, pokiaľ sa ti vidlica "nehúpe" tiež by som neriešil a vidlicu nechal otvorenú. Pokiaľ je to výšľap v rozbitom teréne, po koreňoch tak tam je odomknutá vidlica a tlmič nutnosť, potrebuješ predsa udržovať kontakt s povrchom. Všetko závisí od schopností, povrchu a sklonu šlapaného kopca. V rozbitejšom výšľape sa budeš správať inak ako v hladkom, budeš neustále prenášať váhu dopredu/dozadu podľa prekážky akú budeš prechádzať a tiež tým ktorým kolesom budeš práve danú prekážku prechádzať. Napríklad taká hrana, schodík (koreň, skala), keď ju budeš prechádzať predným kolesom tak ideš ťažiskom dozadu a hneď na to dopredu aby prešlo i zadné koleso. Proste musíš len jazdiť, jadiť a jazdiť a uvidíš že to príde samo.
06.10.2009 - 16:59:39
00
Craobsovi musim oponovat, nastavenie posedu a bicykla celkove je dost podstatne, specialne dnes v dobe fullov. Ale aj na HT treba mat spravny posed, a napriklad spravny tlak v pneu, ani malo ani vela (co to je musis zistit podla viacerych veci, niekde inde je mozno tema).

neviem v com presne chces oponovat.. nevravel som ze si nema nastavit bike, ale ze si ho nema nastavovat stale pocas jazdy podla toho ci ide do kopca, z kopca alebo po rovine.. pretoze ked to bude 8x pocas jazdy plaste sfukovat a dofukovat, a posuvat hore dole dopredu dozadu sedlo podla toho ci ide hore alebo dole kopcom tak si ani nezajazdi..
presnejsie o tomto:
Zaujimalo by ma, ci treba aj nejako specialne nastavit bajk, ak sa clovek zucastni nejakeho preteku do vrchu (ako napr. Vysliapni si Jahodnu a pod.). Podfuknut pneu kvoli lepsej prilnavosti, dat specialne pneumatiky a pod.? Ako s nastavenim vidlice a odpruzenia - skor tuhsie alebo skor vacsie pruzenie, pripadne vidlu inak ako zadne odpruzenie?
06.10.2009 - 17:16:53
00
alebo skus http://www.grada.sk/katalog/kniha/bike_5476/ maju to aj v predajniach panta rhej
06.10.2009 - 17:24:45
00
Ja to riešim tak, že si na peších alebo aj bikových túrach vyhliadnem obtiažne výšlapy (skala, kamene, prudký sklon v kombinácii s kameňmi, koreňmi,...), ktoré sú však šlapateľné. Potom sa tam vrátim a jazdím tam. Niekedy sa tam aj pozdržím. Napr. teraz v sobotu som bol na Spitzerbergu, kde je taký krátky úsek do kopca po 2 menších skalách. Vyjsť sa dá, no treba na to správny posed, kontakt nohy-zadné koleso (jednoducho nešlapať bezducho ale "cítiť terén pod sebou") a aj istú "odvahu". Dal by som ho aj skôr, no zľakol som sa a zastavil. Treba (pre niektorých) zrušiť určitú blokáciu a strach. Šiel som to asi 10-12x po sebe, pričom som to potom v pohode vyšiel. Tak isto praktizujem aj nejaké schody. "Zmeriam" ich, či je možné ich vyjsť a idem na vec. Som zástancom jazdy bez rozbehu. Čiže pomaly z 0 rýchlosti začať stúpať. A mať optimálny prevod. Pri schodoch/skalách využívam skôr ťažšie (konkrétne na tom Spitzerbergu sa mi osvedčil prevod 2-2, pre JoKa 32-28).

Záver (ako predtým): jazdiť, jazdiť a hlavne skúšať nové veci, posúvať sa niekam, nestagnovať na jednej úrovni!
06.10.2009 - 17:38:27
00
http://is.muni.cz/th/102165/fsps_b/cd/studijni_materia/links2/page2ctext.htm
06.10.2009 - 18:00:56
00
keyboard_arrow_up