Cavte. Nepovazujem sa za uplneho laika, ale velmi by ma zaujimalo, na co sa rebound pouziva na vidlici; rad by som sa od skusenejsich bikerov dozvedel, na co je v terene dobre, ak sa vidlica "vracia" pomalsie. Diki
Hej to je fajn ze to nie je ziaduce, ale este furt nechapem na co je tento system vymysleny? Ak je vsade neziaduce ze vidla kope, tak by take nastavenie ani nebolo. Pouziva z vas niekto rebound nastavenie? Rad by som pocul na aky teren je dobre ake nastavenie, ale hlavne PRECO ?
pretože nejazdíš stále po tom istom teréne, na koreňovkách sa dáva "fast" a na menších hrboloch "slow" ja osobne to však nemením, nastavil som to raz a odvtedy to tak je
Záleží od teba. Ja mám radšej keď sa vidlica vracia pomalšie a tlmič rýchlejšie - príde mi potom to zadné pruženie také živšie. Takisto záleží aj od štýlu akým jazdíš. Ak si doteraz nemal nutkanie to pre-nadstaviť tak ti to asi vyhovuje. Nikto ti nepovie "na aky teren je dobre ake nastavenie" pretože je táto otázka čistý nonsens. Každý terén je niečim iným špecifický.
Jo, ale preco ? Pri korenoch sa musi rychlo vratit, aby napr. pri brzdeni si mal grip? to by bolo logicke. Ja napr. ked som skusil uplne fast, a potom uplne slow, mal som pocit pri slow ze ked brzdim dole kopcom, viac blokuje predne koleso...
rebound alebo aj odskok, tlmenie... nadstavuje rychlost navratu vidlice do povodnej polohy. ak je nadstaveny na minimum kladie navratu maly odpor - vrati sa rychlo, moze kopnut, ale zas stiha pobrat viac prekazok za sebou. ak je na max, tak navrat je pomaly....
skus si nadstavit krajnu polohu a zatlac na doraz, v jednej vodla doslova vyskoci, v druhej krajnej polohe sa bude pohybovat pomalsie
copyrightupload.wikimedia.org upload.wikimedia.org
Normálne by mala "pružina" vo vidlici robiť pohyb, že keď ju stlačíš, tak vyskočí, vráti sa, vyskočí a tak ďalej pokiaľ nie je utlmená trením, tvojou váhou a gravitáciou. Keď krútiš rebound matkou, tak z takhoto grafu robíš takýto copyrightupload.wikimedia.org upload.wikimedia.org
Robí sa to tým, že sa pridá pružine odpor pri odskoku, čo znamená, že v hornej krajnej polohe sa pohybuje pomalšie a je aj trocha menej citlivá.
Kazdy jazdi inym sposobom, iny bike, ma inu vahu, jazdi v inom terene a roznou rychlostou. Preto ta moznost nastavit si rychlost odskoku. Pre kazdeho je teda optimalne nastavenie odlisne. Samozrejme ak sa niektory parameter zmeni (napriklad teren, rychlost) tak sa opat meni mozne najoptimalnejsie nastavenie.
Ako uz bolo spomenute, rebound alebo tlmenie urcuje rychlost vidlice s ktorou sa po stlaceni ci roztiahnuti vrati do povodnej polohy a bola opat pripravena spracovat prekazku v plnom rozsahu a tym udrziavat kontakt kolesa s povrchom. A tu ta uz mozno napadlo ze sa vidla bude inak spravat pri rychlej jazde po korenoch a inak pri pomalsej jazde kde je len obcas nejaka prekazka.
Pri rychlej jazde po korenoch kde su napriklad korene od seba vzdy 0,5 sekundy jazdy, nemozes mat nastaveny rebound tak, ze bude vidlici trvat navrat do povodnej polohy 2 sekundy. Po jednom dvoch korenoch uz nebudes vyuzivat cely zdvih a vidlica bude takmer pernamentne stlacena. Ak si ale nastavis rychlost odskoku tak, aby sa vidlica stihla vratit do povodnej polohy skor ako prijde dalsia prekazka, tak mozes na tuto prekazku vyuzit opat plny zdvih.
No dobre, preco sa ale vidlice nenastavuju na najrychlejsi rebound bez moznosti spomalenia ? Predstav si ze ides hladkou lesnou cestickou pomaly a nabehnes na nejaky hrbcek. Dajme tomu ze kym sa dostanes prednym kolesom na vrchol hrbceka tak to trva 2 sekundy a za tento cas sa vidlica stlaca. Akonahle sa prestane stlacat, zacne sa opat roztahovat a ak mas nastaveny rychly rebound napriklad na 0.25 sekundy tak ta vidlica kopne. Preco ? Ak sa pri konstantnej rychlosti stlaci na doraz za dve sekundy a vrati do povodnej polohy za 0,25 sekundy tak proste pocitis rozdiel a navrat ti pride prudky, akoby vidlica vystrelila.
Takze zavisi od terenu a rychlosti s akou sa budes pohybovat. Samozrejme nikto od teba nechce aby si kazdych par metrov zastavoval a menil si nastavenie. Staci ked si najdes take nastavenie, pri akom ti nebude vadit pomalsi navrat pri "rychlejsich prekazkach" a naopak rychlejsi navrat pri "pomalsich prekazkach". Ak ale budes chodit nejake trailiky tak to budes mat nastavene na napriklad strednu hodnotu ale ak sa rozhodnes jeden den jazdit po nejakych korenenych tratiach a rychlejsie (zjazdy) tak si to mozes docasne nastavit na rychlejsie.
Cele tlmenie (ak je olejove) funguje v podstate na principe rychlosti pretekania oleja otvorom/mi ktoreho/ych velkost vies reboundom menit a tym upravovat rychlost prietoku oleja. Pomalsi prietok je pomalsi navrat do povodnej polohy (dlhsie trva kym olej pretecie), pri rychlejsom prietoku naopak. Takze ak rovnako nastevenu vidlicu zatazis 100kg a 50kg chlapom tak tam moze byt rozdiel i v rychlosti navratu vidlice do povodnej polohy aj ked je otvor rovnaky, takze isty vplyv bude mat i rozdielna vaha jazdca. Preto tazsim jazdcom bude i na pomalsie useky vyhovovat o nieco rychlejsi rebound. O nieco menj to bude zavisiet i od geometrie ramu (hlavovy uhol) kde mozes pri rovnakej vahe inou silou zatazovat vidlicu.
Preto ta moznost zmeny, co vyhovuje mne nemusi vyhovovat tebe a zaroven je fajn mat moznost si rebound pre rozne typy bikovych vyletov nastavit inak.
Osobne sa na vidlici s reboundom moc nehram a mam ju nastavenu na najrychlejsie, pri tlmici to ale obcas zmenim o jeden az tri kliky.
Moc sa do toho ale nevyznam, takze pravda moze byt uplne inde. Tak snad mi to niekto vyvrati a zistim ze som sa cely cas mylil.
Nikde som sa nedočital. aky je rozdiel na RockShox vidlach vo verziach R a TK pripadne RL. Len som nasiel na ich stranke ze TK je turn key tlmenie a R rebound. no vobec neviem aky je medzi tym rozdiel.
TK - pouzita tlmiaca patrona turnkey
RL - patrona motion control, tych je viac druhov....
R - to som v rukach nemal, predpokladam, ze patrona nema moznost uzamknutia, iba rebound
Ako nastavit rebound na vidlici suntour xcr air rlr 32? Predpokladam ze ked to chcem na lesne cesty tak vacsi odskok, cize + a na korene a kamene mensi odskok - ? Na pravej nohe mam dole - a + a teraz to mam priblizne v strede, ked dotahujem tu skrutku tak ide do +. Jazdim skor lesne cesty a asfalt momentalne
Nastav napriklad tak ako to mas teraz do stredu a skusaj. Pojazdi to co jazdis ak sa ti zda ze sa nestiha vracat vidlica do zdvihu tak uber tlmenie (daj na rychlejsie), ak sa ti zda ze sa vracia moc rychlo a kope tak pridaj tlmenie (daj na pomalsie). Pojazdi a ak je to lepsie ako predtym tak skus potocit rovnakym smerom a postup opakuj az pokial to nebude horsie. Vtedy sa vrat naspat a mas to nastavene. Ak na zaciatku nevies ktorym smerom tocit tak potoc jednym a ak to bude horsie tak sa vrat naspat a potoc druhym. Na zaciatku mozes tocit cez viac klikov alebo celych otociek a skusanim sa postupne dopracovat k najlepsiemu nastaveniu.
ved vyskusaj, ked nastavis oba krajne polohy, rozdiel v rychlosti navratu musis poznat ...
ja na svojej Rebe mam korytnacku a zajaca, takze je jasne kedy sa vracia rychlejsie
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
skus si nadstavit krajnu polohu a zatlac na doraz, v jednej vodla doslova vyskoci, v druhej krajnej polohe sa bude pohybovat pomalsie
Normálne by mala "pružina" vo vidlici robiť pohyb, že keď ju stlačíš, tak vyskočí, vráti sa, vyskočí a tak ďalej pokiaľ nie je utlmená trením, tvojou váhou a gravitáciou. Keď krútiš rebound matkou, tak z takhoto grafu robíš takýto
Robí sa to tým, že sa pridá pružine odpor pri odskoku, čo znamená, že v hornej krajnej polohe sa pohybuje pomalšie a je aj trocha menej citlivá.
Ako uz bolo spomenute, rebound alebo tlmenie urcuje rychlost vidlice s ktorou sa po stlaceni ci roztiahnuti vrati do povodnej polohy a bola opat pripravena spracovat prekazku v plnom rozsahu a tym udrziavat kontakt kolesa s povrchom. A tu ta uz mozno napadlo ze sa vidla bude inak spravat pri rychlej jazde po korenoch a inak pri pomalsej jazde kde je len obcas nejaka prekazka.
Pri rychlej jazde po korenoch kde su napriklad korene od seba vzdy 0,5 sekundy jazdy, nemozes mat nastaveny rebound tak, ze bude vidlici trvat navrat do povodnej polohy 2 sekundy. Po jednom dvoch korenoch uz nebudes vyuzivat cely zdvih a vidlica bude takmer pernamentne stlacena. Ak si ale nastavis rychlost odskoku tak, aby sa vidlica stihla vratit do povodnej polohy skor ako prijde dalsia prekazka, tak mozes na tuto prekazku vyuzit opat plny zdvih.
No dobre, preco sa ale vidlice nenastavuju na najrychlejsi rebound bez moznosti spomalenia ? Predstav si ze ides hladkou lesnou cestickou pomaly a nabehnes na nejaky hrbcek. Dajme tomu ze kym sa dostanes prednym kolesom na vrchol hrbceka tak to trva 2 sekundy a za tento cas sa vidlica stlaca. Akonahle sa prestane stlacat, zacne sa opat roztahovat a ak mas nastaveny rychly rebound napriklad na 0.25 sekundy tak ta vidlica kopne. Preco ? Ak sa pri konstantnej rychlosti stlaci na doraz za dve sekundy a vrati do povodnej polohy za 0,25 sekundy tak proste pocitis rozdiel a navrat ti pride prudky, akoby vidlica vystrelila.
Takze zavisi od terenu a rychlosti s akou sa budes pohybovat. Samozrejme nikto od teba nechce aby si kazdych par metrov zastavoval a menil si nastavenie. Staci ked si najdes take nastavenie, pri akom ti nebude vadit pomalsi navrat pri "rychlejsich prekazkach" a naopak rychlejsi navrat pri "pomalsich prekazkach". Ak ale budes chodit nejake trailiky tak to budes mat nastavene na napriklad strednu hodnotu ale ak sa rozhodnes jeden den jazdit po nejakych korenenych tratiach a rychlejsie (zjazdy) tak si to mozes docasne nastavit na rychlejsie.
Cele tlmenie (ak je olejove) funguje v podstate na principe rychlosti pretekania oleja otvorom/mi ktoreho/ych velkost vies reboundom menit a tym upravovat rychlost prietoku oleja. Pomalsi prietok je pomalsi navrat do povodnej polohy (dlhsie trva kym olej pretecie), pri rychlejsom prietoku naopak. Takze ak rovnako nastevenu vidlicu zatazis 100kg a 50kg chlapom tak tam moze byt rozdiel i v rychlosti navratu vidlice do povodnej polohy aj ked je otvor rovnaky, takze isty vplyv bude mat i rozdielna vaha jazdca. Preto tazsim jazdcom bude i na pomalsie useky vyhovovat o nieco rychlejsi rebound. O nieco menj to bude zavisiet i od geometrie ramu (hlavovy uhol) kde mozes pri rovnakej vahe inou silou zatazovat vidlicu.
Preto ta moznost zmeny, co vyhovuje mne nemusi vyhovovat tebe a zaroven je fajn mat moznost si rebound pre rozne typy bikovych vyletov nastavit inak.
Osobne sa na vidlici s reboundom moc nehram a mam ju nastavenu na najrychlejsie, pri tlmici to ale obcas zmenim o jeden az tri kliky.
Moc sa do toho ale nevyznam, takze pravda moze byt uplne inde. Tak snad mi to niekto vyvrati a zistim ze som sa cely cas mylil.
RL - patrona motion control, tych je viac druhov....
R - to som v rukach nemal, predpokladam, ze patrona nema moznost uzamknutia, iba rebound
viac tu v casti "odskok"
https://www.mtbiker.sk/clanky/10182/nastavenie-pruzenia-zaklad-komfortu-a-kontroly.html
Tu píšu opačne, že - je rýchly odskok
ja na svojej Rebe mam korytnacku a zajaca, takze je jasne kedy sa vracia rychlejsie