drotar k prvej časti príspevku už bolo popísaného veľa, to teraz nechám trocha bokom. chcel by som sa ale vyjadriť k druhej časti - teda trhu a ako to ním zamáva.
Nemám žiadne presné štatistiky ani dáta, možno zopár info od distribútorov a predajcov, plus nejakú tú reprezentatívnu vzorku v spotrebiteľoch okolo seba.
Ad1. Veľkosť trhu sám som bol trocha prekvapený z veľkosti nášho trhu, čo sa obratu a množstva týka. Samozrejme, rovnať sa väčším krajinám nemá zmysel ale priznám sa, že moje očakávania v približných obratoch a predajoch boli značne nižšie ako sú v skutočnosti. Trh tu teda aký taký máme.
Ad2. K prerozdeleniu trhu - funguje tu XY eshopov a XY kamenných predajní. Kamenné predajne dám bokom, tie sú osobitná kapitola. Poďme k eshopom. Niektoré CZ shopy sa cenami oplatia, preto tam nakupuje veľká časť môjho okolia, predpokladám, že v celoslovenskom meradle to nebude veľmi iné. Podobný objem ak nie väčší v nemeckých, anglických a neviem akých iných shopoch, z ktorých naša ekonomika nemá ani halier. Treba si položiť otázku, kde sa premelie najväčší objem nášho online predaja. Či medzi SVK shopmi, alebo zahraničnými..... Ja osobne si myslím, že zahraničie stiahne oveľa viac zákazníkov a obratu ako všetky SVK eshopy dokopy. To je môj názor podložený pozorovaním okolia.
Ad3. Každý mal/má možnosť určiť si svoj biznis model a stratégiu, s ktorou ide do podnikania. Trocha ma mrzí, že najčastejším argumentom, že ceny sú na Slovensku iné oproti zvyšku sveta je veľkosť trhu. Áno, z časti je to pravda ale prečo teda nikto s týmto nič nerobí a radšej sa prispôsobí? Viacerým vadí, že MTBiker tu zdeformuje trh a zavrie nejaké obchody. Ak aj áno, tak sa trh podľa mňa skôr prečistí. Predpokladám, že drvivá väčšina zákazníkov sa obzerá po cene a následne po servise, ktorý obchod poskytuje. MTBiker sa dozaista o svoje miesto na trhu prihlási, uvidíme časom v akom rozsahu a s akou odozvou. Predpoklady na to má myslím skvelé...