Ahojte,
skusim sa trosku rozpisat, snad to vela ludi neodradi.
Po 12 rokoch co mam moje HTcko (chvilu som pauzol, ale zase som zacal intenzivnejsie jazdit), som sa rozhodol presedlat na Full Suspension. Aktualne jazdim na biku, ktory ma do 1 1kg, ma 26" kolesa a 120 vzduchovu RS Reba a skoro vsetko XT. Povodne som sa rozkukoval po bikoch so zdvihmi okolo 140 a viac, avsak nasledne som si uvedomil, ze asi taky zdvih nepotrebujem - proti bol styl jazdy - jazdim prevazne XC, ale milujem rychlu a aj technicky jazdu dole kopcom. Nejake velke skakanie neplanujem. Jazdim hlavne Male Karpaty (okolie BA), takze si myslim, ze zdvihy az tak velke nepotrebujem a ani moja partia nema na nic take biky. Takze, skor taky flow trail prevazne. Druha vec je, ze nerad by som sa dostal na vysoku vahu - tj. rad by som si slapal hore kopcom bez nejakeho mucenia, tak ako doteraz. Povodne som pozeral 27,5 kolesa, nech je bike obratny ako som doteraz zvyknuty, ale vsetci ma nahovaraju na 29, ku ktorym som sa nakoniec asi aj priklonil. Kedze chcem ist do nizsieho zdvihu (najmenej preferujem120-najviac130-vynimocne140) tak tie 29 by mohli zlepsit komfort a stability, aj ked na ukor obratnosti a vahy.

TLDR:
Tu je moj uzsi vyber.
YT Izzo Comp
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2388

Radon Skeen Trail CF 9.0 / Radon Skeen Trail CF 10.0
https://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/fullsuspension/skeen-trail-cf/skeen-trail-cf-90-2021/

Canyon Neuron CF 8.0
https://www.canyon.com/cs-sk/mountain-bikes/trail-bikes/neuron/neuron-cf-8/2629.html?dwvar_2629_pv_rahmenfarbe=GY%2FRD

Cube Stereo HPC TM 29
https://www.cube.eu/sk/2021/bikes/mountainbike/fullsuspension/stereo-120/cube-stereo-120-hpc-tm-29-flashgreynorange/

Najviac sa mi paci IZZO Comp, no netusim ako to bude s dostupnostou. Neviem ci sa mi chce cakat az do maja (ja som strasne nedockava osoba).

Potom som vdaka tomuto foru objavil Radon, ktory som najprv nemal ani chut pozerat, ale celkom sa mi zapacil pomer cena/vykon. Verzia 9 je aktualne asi moj uplny favorit, pretoze bude aj coskoro skladom, ale nemam s tou znackou ziadne skusenosti. Netusim vsak, ci sa uplne oplati priplacat za tu verziu 10, ci by som spoznal uplny rozdiel (najvacsi asi Pike vs Float). Jediny problem na 9 su zakladne deore brzdy, ale tie by som teoreticky vymenil a hodil na stary bike. Stale budem niekde o 200 eur nizsie ako verzia 10 co mozem pouzit na daku novu vybavu.

Dlho sa mi pozdaval Cannyon Neuron CF8, aj vdaka tomu, ze ma dobre hodnotenia na zahranicnych weboch venujucim sa bikom. No bang for buck nie je az taky ako pri Radone. Dostupnost zciatok Aprila, co vyzera ok - ak je to pravda.

Cube Stereo bol prvy z bikov, ktory som si vyhliadol, no recenzie nemal dake extra co sa tyka geometrie - ale to bolo k 140 verzii na 27,5. Takze neviem. Ale paci sa mi velmi aj vzhladovo. Jedine minus, ze naboj na tych Fulcrum kolesach je udajne tichy (neviem to zistit) - oproti tym DT Swiss. Must have je, aby to drancalo! :) Lebo teraz mam Fulcrumy co hucia a neviem si to predstavit bez toho. Dostupnust netusim.

Co by som potreboval poradit - ak by mi niekto vedel pomoct vybrat noveho pracanta, kludne aj ineho ako som postol. Vyjadrit sa mi trochu ku geometrii - vsade len citam, ze moc konzervativna geo, nova agresivna geo, atd - asi sa v tom stracam. Vysku mam 186 a vnutornu nohu cca 89 (co mi vyhadza vacsinou na Lko).

Diky vopred :)
11.02.2021 - 13:14:55
00
V tej cene by sa mohol dat zohnat aj novy Ripley AF :)
11.02.2021 - 14:22:13
03
Nechcem ta odradzat, skor upozornit, ze tvoju druhu podmienku nesplna asi ziadny bike z tejto kategorie (light trail) a ceny 3000. Tuto sa moc pod 13kg nedostanes a to mas minimalne 2kg viac oproti tvojmu HT. Takze "rad by som si slapal hore kopcom bez nejakeho mucenia, tak ako doteraz" bude sice bez mucenia, ale trochu pomalsie ako si bol zvyknuty doteraz. Pisem z vlastnej skusenosti, tiez som presiel z rovnakej kategorie ako ty a objektivne tie kopce teraz idu pomalsie. Takze bud to akceptujes a bude ta ten bike bavit inymi vyhodami, alebo radsej pozeraj nieco v XC kategorii.
11.02.2021 - 15:45:57
00
12 rocne HT na 26" s 11kg nie je zase az tak lahke. Na modernom bajku, ak vyuzijes zdvih, vies i ziskat voci takemu bajku. Moderny full bude vazit sice o tie 2kg viac ale bude mat ine vyhody, od velkosti kolies, cez posed a snad i tuhost. Ak bude mat tazisko nizsie tak tam ta vaha az tak vadit nebude. Ale skutocne zavisi kde clovek jazdi, na hradzi bude na tom ten full horsie, v lese na singlacoch lepsie a zase na lesne cesty kludne i nizsi zdvih alebo ht.
To Izzo sa mi paci ale tazko povedat ci by uz nebol 130 zdvih zbytocne vela na teba. Mozno by stacilo i nieco ako Scalpel SE, Kona HeiHei atd, ale skutocne tazko povedat z tvojho popisu co myslis pod xc a co pod technicku jazdou dole kopcom. Ak sa ti paci Izzo tak si kludne pockaj a chod do neho.
11.02.2021 - 16:44:47
00
tirovaf Som ochotny obetovat tu rychlost do kopca. Viem, ze sa nedostanem pod 13kg - myslim ze realne som niekde pri 14kg pri aktualnych zostavach a pri velkosti ramu, ktory potrebujem. Kazdopadne, dalsiu tisicovku navyse nechcem urcite davat za SuperLight verzie, len preto, aby som mal o kilo lahsi bike (najlahsie som videl za normalnejsiu cenu okolo 12 kg). To radsej schudnem z pupku (priestor tam je). Do XC uplne nechcem ist. Viem, ze mam stale tendenciu si to davat cez rozne tereny, tak by som chcel nieco, s cim si taketo trate uzijem s vacsim komfortom - kde pre moje HT sa trat da nazvat technicka, lebo si musim vyberat spravnu stopu, pre bike so zdvihom 130 to musi byt ovela pohodlnejsie a viac to ospravedlni chyby.

vrabc0 Trosku offtopicu a obhajoby mojho biku :))) To HT malo naposledy, ked som ho vazil a spravne si pamatam 10,4kg, teraz ma urcite viac, lebo som tam hodil tazku, ale komforntu sedanu, tak som to zaokruhlil hore. O tom ci je to vela, alebo malo, co ja viem, je to stary, neodlahcovany hlinikovy ram, bike ktory stal na terajsie eura okolo 650E a cely som si ho prerobil okolo roku 2012, takze komponenty su take ako boli :) Vela ludi, ktorych poznam, nema bike s takou vahou ani v dnesnej dobe. Kamos kupil teraz Carbon HT a tazsi ako moj - zas nie kazdi dava do biku celu svoju vyplatu :)
Spat k teme.. Spominas to tazisko, to je to co by som chcel vysvetlit. nerozumiem tym geometriam. Nedokazem si porovnat napriklad to Izzo vs Radon, ktory bike sa ako sprava. Milion diskusii vsade o tom, ze nova geo / stara geo, ale ja neviem co je nova a co stara. Chapem to spravne? Ze stara, ked si dam sedlo hore a budem chciet efektivne slapat, tak budem mat jak keby sedanu vyssie ako riaditka a bude to cele divne? A akoze modernejsia geo je, ze budem sediet nizsie? Mozno si idem uplne daco odveci, ale len vsade citam pri reviews, ze stara a nova geo.. tak v tom mam gulas.. To IZZO je ale horsie co sa tyka komponentov - ma papierovo horsiu vidlu a tlmic oproti Radonu (netusim, ci by som to poznal) a stoji o 4 kilka viacej, A ma prehadzovac NX - co som zase letmo cital, ze je nahovno aj z pohladu kompatibility. Zdvih 130 si myslim, ze vobec nie je vela a urcite ma to bude lakat davat vacsi a vacsi teren. Avsak nechcem ist rovno do velkych zdihov. Chcem mat proste taky kompromis / zlaty stred.
11.02.2021 - 17:40:54
00
martinkluckask Akoze :) Ibis biky su za mna uplne najkrajsie :) ale lietaju trosku v inych cenach.. ja sa snazim dostat co najviac za tu sumu s prihliadnutim aj na vahu, ten ibis ma v M verzii 14,7kg.. takze kludne pri Lku nad 15kg + slabsiu vybavu mimo susp. (netvrdim, ze zakladne deorecko je uplne hovadina, spravi to urcite rovnaku robotu ako vyssie verzie, len sa snazim odovodnit cenu) a zakladny rozdiel CF vz AF.
11.02.2021 - 18:01:22
00
Tu "modernu" geo si vysvetlujes zle. Zatial na to mozes v pohode zabudnut, u teba bude ten skok este vacsi. Ten skok z toho biku co mas na bike co chces kupit bude celkom velky. Musis sa pripravit na to ze to co ocakavas od vyssieho zdvihu ti zaroven prinesu i vacsie kolesa, hrubsie plaste a dokonca i o 12 rokov novsia geometria. Chcem tym povedat ze ak by si na svoj bajk dal 29" kolesa tak uz to by ti dost pomohlo dole kopcom, este viac by ti pomohla modernejsia geometria a to sa stale bavime o tom ze si nemenil za full ani nepridaval zdvih. K tomu si este pripocitaj vyssi zdvih na predku a nejaky zdvih na zadku. Proste je to vacsi rozdiel ako keby si mal ten zdvih na 26" s 12 rocnou geometriou, len na zdvihu budes mat pocit ako keby to malo 140-150 zdvih, stale to ale bude slapat relativne dobre aj ked xc raketa to uplne nebude.

Aktualne sa pod pojmom moderna geo (pripadne agresivna, agresivnejsia atd, ak je este viac zjazdovejsia) skor skryvaju geometrie ktore maju dlhsi reach s kratsimi predstavcami, kolmejsie sedlovky a polozenejsie vidlice. Pripadne este nizsie ramy. Len ber to tak ze sa porovnava s cca 3-4 rocnymi bajkami, nie s 12. V podstate kazdy rok sa tie cisla menia, u niekoho celkom progresivne, u niekoho skor konzervativne, ... v kazdom pripade u vacsiny znaciek skor hovorime o modernejsej a agresivnejsej geo ako o finalnom kroku za ktory uz dalsi rok nepojdu

Za 12 rokov sa
- predlzoval reach a skracoval predstavec = posed je priblizne rovnaky len koleso mas viac pred sebou a bajk je ovladatelnejsi
- zvacsoval sa uhol sedlovej trubky = sedlo sa priblizovalo viac dopredu, kompenzovalo to este dlhsi reach, pri slapani do kopca mas stred s klukami viac podsebou takze to do kopca slape lepsie
- uhol hlavy sa viac polozil, zaroven sa ale v poslednych rokoch skratil offset vidlice. Najvacsiu vyhodu to ma v strmych zjazdoch a v rychlych zjazdoch vseobecne, offset tomu trochu pomoze pri pomalsich rychlostiach a vies i rychlejsie reagovat ked ti smykne koleso napriklad
- znizoval sa stack a vacsinou i poloha stredu - to sa mysli ked sa povie nizky ram. Nizsi stack ti nezavadzia v zjazdoch ked stojis v pedaloch, mozes sa ybat kolenami i do vnutra ramu, mas proste viac miesta. Nizsi stred pridava na stabilite, tazisko mas nizsie a si viac v bajku, rychlejsie vies menit smer, nepotrebujes tolko sily aby si preniesol bajk zo strany na stranu a v zakrutach to drzi lepsie ako keby si mal stred vyssie. Nizsie tazisko ale neznamena len nizsi stred, je to proste poloha taziska bajku, ak ma napriklad tlmic blizko stredu tak bude tazisko nizsie ako tlmic pri hornej ramovej trubke.
- zaroven je plno dalsich veci co sa zmenili, boost rozsiril zakladnu kolies cize pridal na bocnej tuhosti ako kolesam tak i ramu, prisli jednoplacky takze i 29" bajky mozu mat kratke zadne stavby a byt hravsie/obratnejsie, atd atd

Cize celkovo sa geometria akoby predlzila, snizila a polozila, sedis viac vpredu takze tazisko mas viac medzi oboma kolesami a si viac v bajku ako na bajku. V zjazdoch si viac pilotom ako cestujucim - dobre to vidno v ozaj strmych zjazdoch kde vies bajk lepsie ovladata, plus v rychlosti mas stabilnejsi bajk (celkovou dlzkou, polozenou vidlou i vacsimi kolesami). Naopak na rovinkach ti prijde ze slapes dost pod seba a ze to v pomalych rychlostiach zataca lenivo. Vzdy ale zavisi od bajku, aky s mal a aky si vyberies.
11.02.2021 - 18:58:53
07
Na taketo potreby my mohol fajn sluzit aj Giant Trance 29 - na Karpatske vozenie akurat geo aj zdvih. S dostupnostou ale bude zrejem problem pri viacerych znackach...
11.02.2021 - 19:23:29
00
vrabc0 Velke dik za obsiahle vysvetlenie problematiky :) ano je mi jasne, ze 26 HT z pred 12 rokov vs novy full na 29 bude daco uplne ine a uprimne sa na tu zmenu tesim, pretoze ocakavam, ze tak ako aj ine odvetvia aj biky sli dopredu - k lepsiemu.. moj problem je, ze chcem za tie peniaze vytrieskat co najlepsi bike, z ktoreho sa budem tesit pri kazdom vyjazde a aj ked ho budem predavat, nie z dovodu, ze bol nahovno, ale preto, lebo ma to tak chytilo, ze chcem este nieco lepsie, takze nad tym bazirujem a nechcem to unahlit.. jazdil som chvilocku na pozicanom 29 HT, ktory mi vsak prisiel strasne neobratny a nemotorny. Citil som strasne jeho vahu a nemal som z toho daky extra pocit - ale to je proste vsetko aj vec zvyku, ak jazdim na niecom 12 rokov a potom skusim ine, vzdy to bude ine.. Co sa tyka tych geo, presne ako som si aj myslel, ze ja laik to co vyberiem, bude vpodstate vsetko podobne a hlavne to aj tak nemam s cim porovnat. Ak to porovnavaju na odbornych strankach a testoch, su to veci o ktorych aktualne nemam paru, kedze je to stale pre man vec teorie (a vazne sa mi to nechce teraz studovat). Jedine co je pre mna problem s tymi direct sales znackami, ze je tam trosku obava - ak by nesadol velkostne. Som na hrane L-XL a return je predsa len trosku otrava. Kazdopadne, moj budget nemusim vycerpat uplne do dna a aktualne mi vychadza najlepsie ten Radon (aj ked ta znacka je pre mna taka nemastna, neslana)... co myslis na tie, ktore som dal uzsieho vyberu? Pripadne mas nejake tipy?

MageZ Ano, Trance bol jeden z prvych bikov, po ktorom sa pozeral, ale uz si presne ani nepamatam, ze preco vypadol.. musim sa znova na neho pozriet :)
11.02.2021 - 20:04:58
00
Ja ak by som chcel nieco podobne tak idem do Transition Spur, neviem cenu ale predpokladam ze bude uz dost cez takze z toho vyberu by som siel do Izza ktory je mu najpodobnejsi.
Pripadne i Whyte mal niekedy par nizkozdvihovych fullov, predpokladam ze i commencal bude mat nejaku 130ku aj ked menej slapavu, yeti sb115 bude asi len o nieco prekracovat rozpocet, z lacnejsich giant, kona,..., pripadne i ctm, daju sa i menej zname znacky najst aj ked s dostupnostou to bude uz horsie, napr Revel. V tvojom pripade ide asi skor o to co sa ti bude pacit a cenovo vyhovovat ako keby si hladal nejake konkretne vlastnosti.
11.02.2021 - 20:37:11
00
Och este Orbea oiz tr, to celkom teraz ludia beru. Len tak ako Cannondale to ma blizsie k xc
12.02.2021 - 09:24:32
00
monko - este sa vratim k tej modernej geometrii - ide v podstate o to, ze v minulosti mala kazda kategoria (XC/Trail/All mountain atd) zruba nejake ramcove parametre na zdvih ale casto aj na geometriu = trail bike oproti all mountain/enduro mal mensie zdvihy ale aj strmsi hlavovy uhol, krasi reach vyssiu sedlovu trubku atd... Tie moderne geometrie vlastne kategorizuju urcenie primarne podla zdvihu, ale samotne uhly/miery ramu su podobnejsie vysokozdvihovejsim bikom. V praxi to polopate znamena, ze ten bicykel je istejsi/stabilnejsi/potentnejsi v rozbitom/rychlom terene. Cize mozes s tym vletiet pocitovo do hocicoho (v MK) a akurat po par sto metroch ta to moze vytrast kvoli nizsim zdvihom, ale nemas tam tu limitaciu, ze ti to rozhodi bike, ked ides rychlo.
12.02.2021 - 10:48:32
00
V tom co pises sa nic nezmenilo, len za tu dobu su geometrie "agresivnejsie" v ramci kazdej kategorie a trochu narastli zdvihy. Cize od xc po enduro je to stale rovnako daleko pretoze sa zmenili geometrie v oboch kategoriach. Co je rozdiel je pri porovnani vtedajsieho endura a aktualneho endura, pri porovnani by ti prislo vtedajsie enduro ako dnesny am ci tr bike - uplne takto porovnat to ale nejde.
A prave v dnesnej dobe sa uz biky moc nekategorizuju podla zdvihu, uz sa na bike musis pozerat viac ako na celok. Ludia zistuju ze pri agresivnejsej geo, dobre naladenej progresivite a vacsich kolesach uz i tak vacsi zdvih netreba. A su tu rozne speciality ako napriklad Actofive P-Train so 160/135 zdvihom (v cnc verzii velmi krasny bike), v zjazde velky tank a pri vyslape trpis. Pritom to urcite v zjazde strci do vrecka vsetky 10rocne endura 160/160.
Co robia aktualne moderne geometrie je to ze posuvaju polohu jazdca viac dopredu, pri slapani i pri zjazde, cize posuvaju tazisko viac medzi kolesa - bajk je viac stabilnejsi a v zjazdoch ovladatelnejsi. Tym ze sa polozili vidlice a natiahol razvor tak sa ta stabilita v rychlosti este viac zvacsila. Vytrasie ta stale rovnako a hned od zaciatku, akurat mas idealnejsou polohou vacsiu kontrolu nad bajkom, vies rychlejsie a viac menit tazisko a tym napriklad istejsie pumpovat a tlmit narazy. Pokial nic z toho nerobis a len sa vezies tak pre teba maju tie bajky jedinu vyhodu a to v strmych zjazdoch a vyslapoch.
12.02.2021 - 11:33:18
00
Ano, principialne s tebou suhlasim ;-). To vytrasenie - samzrejeme, ze je to subjektivne a 'nevedecke' ale na zaklade mojej skusenosti - mam SC Hightower, kamos ma SC Tallboy (trail, downcountry), jazdime spolu celkom dost, cize viem porovnat. Tie bajky maju praktivky identicku geometriu - ked mi zaviazes oci niekde na zvaznici - obrazne- nemam sancu rozoznat na com sedim, Hore kopcom ten jeho ide o kusok lepsie - pocitovo a dole kopcom to je dost podobne a vyraznejsi rozdiel, je fakt v tom, ze ked mas nejaky dlhsi rozbity usek tak po nejakych metroch proste ten chybajuci zdvih citis. Nepovedal by som, ze hned od zaciatku. proste, ked to trva kratko, tak ti to poberu ruky a nevnimas to.
12.02.2021 - 12:13:08
00
Porovnavas dva konkretne bajky ktore su si pravda velmi podobne, to je ale specificky pripad, nie trend. Neznamena to ze to plati pre vsetky bajky, ze sa lisia len zdvihom a geometria zostava. A nakoniec ani tie geometrie nie su uplne totozne. Zatial co tallboy je viac zjazdovejsie xc s vyssou vahou (downcountry) tak hightower je viac slapaci AM bike - proste sa stretli niekde v strede a skor to ukazuje snahu priblizovat downcountry bajky bajkom s vyssim zdvihom. A pri tej znacke by som sa ani necudoval keby tie modely zdielali rovnake formy a preto si boli tak podobne. Pri dalsich znackach sa kludne moze stat ze downcountry bude dlhsi na reachi ako am/en bike, vacsinou bude rozdiel v hlavovom uhle aspon o dva stupne, wheelbase samozrejme kratsi, stred asi nizsi koli sagu a zdvihu, atd
12.02.2021 - 15:11:10
00
keyboard_arrow_up