Tu "modernu" geo si vysvetlujes zle. Zatial na to mozes v pohode zabudnut, u teba bude ten skok este vacsi. Ten skok z toho biku co mas na
bike co chces kupit bude celkom velky. Musis sa pripravit na to ze to co ocakavas od vyssieho zdvihu ti zaroven prinesu i vacsie kolesa, hrubsie plaste a dokonca i o 12 rokov novsia geometria. Chcem tym povedat ze ak by si na svoj bajk dal 29"
kolesa tak uz to by ti dost pomohlo dole kopcom, este viac by ti pomohla modernejsia geometria a to sa stale bavime o tom ze si nemenil za full ani nepridaval zdvih. K tomu si este pripocitaj vyssi zdvih na predku a nejaky zdvih na zadku. Proste je to vacsi rozdiel ako keby si mal ten zdvih na 26" s 12 rocnou geometriou, len na zdvihu budes mat pocit ako keby to malo 140-150 zdvih, stale to ale bude slapat relativne dobre aj ked xc raketa to uplne nebude.
Aktualne sa pod pojmom moderna geo (pripadne agresivna, agresivnejsia atd, ak je este viac zjazdovejsia) skor skryvaju geometrie ktore maju dlhsi reach s kratsimi predstavcami, kolmejsie
sedlovky a polozenejsie vidlice. Pripadne este nizsie ramy. Len ber to tak ze sa porovnava s cca 3-4 rocnymi bajkami, nie s 12. V podstate kazdy rok sa tie cisla menia, u niekoho celkom progresivne, u niekoho skor konzervativne, ... v kazdom pripade u vacsiny znaciek skor hovorime o modernejsej a agresivnejsej geo ako o finalnom kroku za ktory uz dalsi rok nepojdu
Za 12 rokov sa
- predlzoval reach a skracoval predstavec = posed je priblizne rovnaky len koleso mas viac pred sebou a bajk je ovladatelnejsi
- zvacsoval sa uhol sedlovej trubky = sedlo sa priblizovalo viac dopredu, kompenzovalo to este dlhsi reach, pri slapani do kopca mas stred s klukami viac podsebou takze to do kopca slape lepsie
- uhol hlavy sa viac polozil, zaroven sa ale v poslednych rokoch skratil offset vidlice. Najvacsiu vyhodu to ma v strmych zjazdoch a v rychlych zjazdoch vseobecne, offset tomu trochu pomoze pri pomalsich rychlostiach a vies i rychlejsie reagovat ked ti smykne koleso napriklad
- znizoval sa stack a vacsinou i poloha stredu - to sa mysli ked sa povie nizky ram. Nizsi stack ti nezavadzia v zjazdoch ked stojis v pedaloch, mozes sa ybat kolenami i do vnutra ramu, mas proste viac miesta. Nizsi stred pridava na stabilite, tazisko mas nizsie a si viac v bajku, rychlejsie vies menit smer, nepotrebujes tolko sily aby si preniesol bajk zo strany na stranu a v zakrutach to drzi lepsie ako keby si mal stred vyssie. Nizsie tazisko ale neznamena len nizsi stred, je to proste poloha taziska bajku, ak ma napriklad
tlmic blizko stredu tak bude tazisko nizsie ako tlmic pri hornej ramovej trubke.
- zaroven je plno dalsich veci co sa zmenili, boost rozsiril zakladnu
kolies cize pridal na bocnej tuhosti ako kolesam tak i ramu, prisli jednoplacky takze i 29" bajky mozu mat kratke zadne stavby a byt hravsie/obratnejsie, atd atd
Cize celkovo sa geometria akoby predlzila, snizila a polozila, sedis viac vpredu takze tazisko mas viac medzi oboma kolesami a si viac v bajku ako na bajku. V zjazdoch si viac pilotom ako cestujucim - dobre to vidno v ozaj strmych zjazdoch kde vies bajk lepsie ovladata, plus v rychlosti mas stabilnejsi bajk (celkovou dlzkou, polozenou vidlou i vacsimi kolesami). Naopak na rovinkach ti prijde ze slapes dost pod seba a ze to v pomalych rychlostiach zataca lenivo. Vzdy ale zavisi od bajku, aky s mal a aky si vyberies.