Mal by som len pár poznámok už
1) navrhová rýchlosť nie je zároveň maximálna dovolená rýchlosť na komunikácii. Polícia SR disponuje určite krásnou sadou fotiek a videí, kde na cestách s návrhovou rýchlosťou 40km/h šli jedinci 140km/h a nič sa im nestalo. To isté platí ak pre cyklistov. Ak si dobre pamätám, tak aj koruna bratislavskej hrádze je navrhnutá myslím na 20km/h (pôvodne to bola obslužná cesta) a cyklisti tam bežne jazdia rýchlejšie, teda aspoň tí trénovaný.
2) Zákon 8/2009, § 3 ods 2 písmeno a) v skratke treba prispôsobiť rýchlosť a svojím schopnostiam atď... Ak sa spýtate hocijakého právnika, každý vám povie, že tento zákon je tak blbo napísaný, že akýkoľvek účastník nehody, aj ten čo ju nezapríčinil je vinný. Idete autom po hlavnej a nedali vám prednosť a zrazíte sa? Prebehne niekto na červenú keď vy máte zelenú? Rozhodne sa niekto náhle vkročiť bez varovania vám do cesty? Napríklad takých chodec, čo beží krížom cez Bajkalskú aby stihol autobus a ešte mimo prechodu? Ste šofér? Stala sa nehoda? Ste vinný, pretože buď ste išli prirýchlo, kde argument protistrany bude, že keby ste šli 4km/h tak sa nič nestane, lebo stihnete zareagovať a je irelevantné, že niekto to dal na červenú, či nezastavil na STOPke, proste mali ste ísť pomalšie. To tvrdí ten zákon. Tak isto tvrdí, že pokiaľ pôjdem po dokonalej ceste, ale v istej malej časti bude
olej a ja dostanem šmyk a havarujem, tak som na vine zase ja. Ak nasnežilo a sneh zakryje jamu cez celú šírku cesty, čo niekto predtým vykopal a zabudol označiť a ja sa tam rozsekám, na vine podľa to zákona som zase ja.
3) drvivá väčšina ľudí sa asi zhodne ma tom, že MPR má svoje odôvodnenie, hlavne v mestách. Môj otec ešte zažil dobu, keď na slovenských diaľniciach bola neobmedzená rýchlosť. To že autá zvládali ísť max tak 100-110km/h nejak dlhodobejšie, je druhá vec, ale mali sme neobmedzenú rýchlosť na diaľnici. Prišli výkonnejšie vozidlá a zaviedla sa 130km/h. Na moju otázku, koľko teda môžem ísť pri Chorvátskom ramene Jaroh na jednej strane povedal, že legálne tam je 50, ale hneď argumentoval, že toľko tam ísť nemôžem. Ale nevedel mi povedať koľko tam môžem ísť, hádzal to na zákon z 2). ktorý vlastne tvrdí, že v prípade nehody som vždy išiel príliš rýchlo, aj keby som šiel 1km/h.
4) obmedzenia rýchlostí na ceste ceste plus mínus reflektujú reálne a pomerne bezpečné rýchlosti pre drvivú väčšinu šoférov s ohľadom na daný terén a situáciu. S tým asi veľa ľudí súhlasiť nebude, lebo každý je predsa lepší šofér ako priemernú vodič alebo cyklista. Zákrutu, pri ktorej v 60tke vyletím von na Fabii 1. generácie môžem na na Ferrari preletieť v 80tke a nič sa mi nemusí stať, pritom na tej Fabii by som skončil v strome už dávno. To znamenajú tie obmedzenia, aby sa nejak dodržala bezpečnosť (dá sa polemizovať o niektorých rýchlostiach niekde, ale v princípe to platí). Tu pri cyklistike nastáva veľký problém a to, že technológie predbehli zákony a schopnosti ľudí. Kým 10 rokov dozadu nikto nemusel veľmi riešiť rýchlosť cyklistu na zmiešanej trase, lebo 90% populácie nedokáže jazdiť dlhodobejšie ako 20km/h, tak sa to až tak neriešilo, rýchlosti boli pomerne malé, keďže 80% populácie jazdilo tak do 15km/h. Teraz pôjdem a za 1000€ viem mať kolobežku, čo dokáže ísť 60km/h, viem mať za to upravený
e-bike (alebo to nazvime e-motorka), čo mi umožňuje ísť 60km/h. A to je problém. Väčšina populácie je celá pokaná ísť dole kopcom 40km/h, že ako rýchlo idú a zrazu môžu ísť 60km/m. Pritom ich schopnosti zďaleka nedosahujú úroveň, aby to vedeli bezpečne ovládať. Ak teraz zoberiem 100 náhodných cyklistov na hrádzi a poviem, choď 20 a niekde mu spravím krízovú situáciu, kde treba núdzovo zabrzdiť, drvivá väčšina to nedá. To je holý fakt. 60 ročná babka, čo má problém s rovnováhou a má reakcie slimáka (nechcem generalizovať) si môže kúpiť e-bike, či e-motorku ktorá jej umožní jazdiť rýchlosťou, ktorú absolútne nezvláda. Nemusí to byť babka, môže to byť 15 ročný pubertiak (stačí sa pozrieť, čo ľudia stvárajú na Bolt kolobežkách). Z môjho pohľadu riešiť rýchlosť minimálne na zmiešaných komunikáciách je potrebné z dôvodu ochrany chodcovi. Keďže z pozície sily, najslabší je chodec, nad ním je cyklista, nasleduje motorkár, auto, kamión, električka (prázdna dlhá električka váži okolo 40-50t, záleží od typu) a vlak. Z rovnakého titulu prečo máme v meste 50 pre autá plošne a to chodci majú chodníky, by mala prísť aj úprava rýchlosti na zmiešaných trasách kde sa dokonca pohybujú cyklisti a chodci na tej istej komunikácii. Je nereálne tváriť sa, že cyklista/kolobežkár, ktorý koľkokrát ani neovláda zákony a neprešiel žiadnou skúškou bude plne spôsobilí a zodpovedný, stačí sa pozrieť, čo sa deje teraz na cyktrasách a čo predvádzajú cyklisti na cestách. A teraz si predstavme, že namiesto bežnej cca 15-20km/h to budú robiť v 50+km/h. Ak 9/10 cyklistov si na
bicykel nevie dať ani povinnú výbavu (dokonca ani netuší, že niečo také je) ozaj čakáme, že budú ovládať cestné pravidlá?
Nemám nič osobné proti Jaroh, chápem jeho pohľad, na druhú stranu technológie predbehli zákony a situácia sa mení, pribúda cyklistov, kolobežkárov, infraštruktúra nie je nafukovacia a zároveň s tým pribúda rapídne množstvo ľudí, ktorých schopnosti a vedomosti vo vedení
bicyklov a kolobežiek sú vyslovene chabé, keďže to od nich nikto nevyžaduje. V ideálnom svete ktorý si Jaroh by to fungovalo, v reálnom svete som mal dnes ráno skoro kolíziu na lávke Prístavného mosta a nepríjemnú konverzáciu, keďže museli ísť traja cyklisti vedľa seba (išli oproti mne), keď som si ich dovolil upozorniť, že idú v protismere. Nadávky citovať nebudem. Keby že nezabrzdim a nezastavím, tak sa čelne zrazím, lebo ten čo šiel v protismere, len prestal pedálovať a tak sa pomaličky presunul do svojho pruhu pruhu, ak to tak môžem nazvať, keďže stále išiel po stredovej čiare. A podobné situácie sa množia. Ísť po obede alebo cez víkend na hrádzu je adrenalínový zážitok spojený s prekážkovou dráhou, čo sa deje na Starom moste či pred Riverparkom, to je čistá anarchia. Sestrinu kamošku tento víkend pri výlete z Bieleho Kríža smer Vojenská nemocnica po tej asfaltke zrámoval cyklista na tom dlhom klesaní, vyhýbal sa 3 deťom, čo tam behali krížom-krážom a podľa kamošov išiel dole tak 50km/h čo videli na cyklopočítači. Našťastie o ňu len zavadil, má len pár odrenín, ale cyklista dopadol oveľa horšie. Otázkou ostáva, kto je na vine? Cyklista? Deti bez dozoru, čo tam behali? A podobných situácii je tam denne obrovské množstvo, aj keď nie vždy príde k nehode.