Čaute, chcel by som kúpiť pretekársky HT na XC maratóny - začal som predminulý rok, toho roku nejaké 40-50 km trasy na 14 kilovom Cannondale Trail (https://www.mtbiker.sk/shop/bicykle/horske-bicykle/pevne-a-hardtail/cannondale-trail-29-6-2019-hyl-horsky-bicykel.html?itm_medium=forum#popis).
HT preferujem kvôli hmotnosti, s FS nemám ani žiadne skúsenosti, pričom cez 4000 by som nechcel ísť. Okrem iných komponentov by som tam chcel mať aj teleskopickú sedlovku, preto to všade hneď aj píšem.Vyberám medzi týmito možnosťami:
Kellys Hacker 90 (4089 eur) - https://www.mtbiker.sk/shop/bicykle/horske-bicykle/pevne-a-hardtail/kellys-hacker-90-29-cierny.html
Trek Procaliber 9.8 2021 (cenníková cena 3699, možno zľava, keďže už je nový model - tu by som doplnil teleskopku, čiže asi 300-400 eur by šlo k tomu - https://trekbikes.sk/bicykle-horske29-hardtail/5142-21889-trek-procaliber-98-2021-factory-orange-lithium-grey.html#/34-velkost_ramu-s
Canyon Exceed CF SLX 8 - (3699 eur, direct sale) - https://www.canyon.com/en-sk/mountain-bikes/cross-country-bikes/exceed/cf-slx/exceed-cf-slx-8/2641.html
Cube Elite C:62 Pro (3099 eur + TS 300-400) - https://www.cube.eu/en/2022/bikes/mountainbike/hardtail/elite/cube-elite-c62-pro-flashwhitenred/

Keď to vidím takto, najlepšie vychádza Cube, len tu s dostupnosťou to bude asi biedne, a podľa fotiek to nevyzerá, že by tam bola predpríprava na TS. Kvôli tomu som vylúčil aj Mondraker, ktorí mali modely Chrono Carbon či Podium Carbon. Potom je cenovo Canyon, kde to je tiež teraz zastavené (nepíšu ani termín, kedy sa bude dať objednať - vypredané). Tam ma tiež trochu odrádza riešenie prípadných problémov, keď je potrebné všetko posielať do Nemecka či objednávať diely. Pri Treku môže hrať trochu v prospech kvázi odpruženie zadnej stavby, neviem však, nakoľko to reálne pomáha. Veľmi mi kúpa neponáhľa, chcem to až na budúcu sezónu, len teraz sa možno budú dať kúpiť tohtoročné modely s nejakou zľavou - keď sa ešte zoženú. O problémoch s dostupnosťou viem, to mi nemusíte písať, že mám kúpiť to, čo je dostupné :) Nie som však určite nejaký expert na techniku, neviem však, či pri mojej jazde zbadám rozdiely medzi vyššími radami prehadzovačiek, kaziet či vidlíc. A ešte moje "rozmery" - výška 182 cm, hmotnosť do 70 kg.

Vďaka za všetky rady

    20.08.2021 - 10:59:24
    00
    pravdaze zalezi od tvojich dovodov a preferencii, ale neprislo mi ze by si bol uplne rozhodnuty ze len HT, a teda...
    pravdaze, aktualna situacia asi meni dost veci a nemam prehlad o cenach, preto toto ber troska s rezervou, ale, pri tomto rozpocte a zamyslanom vyuziti, by som sa asi/iste obzeral aj po xc full susp ktore by v danej cenovej relacii nemal byt problem zohnat v dost slusnej vybave. Je to dost aj o tom, ze HT v tejto cenovej kategorii je vpodstate high-end (pripadne "snob-end") --> napr. o kolko sa zlepsis s predstavecom za ~100e na tom kellyse oproti nejakemu za ~50e?
    Vaha iste nieje vsetko a vyhody full susp mozu "nedostatok" v hmotnosti dohnat na inych veciach, vid napr. https://www.youtube.com/watch?v=iTwduUEzwnw
    a teda aj ked budes mat o nieco vyssiu vahu kvoli lacnejsim komponentom a extra pruzeniu, vysledok moze byt ze si v casoch a/aj inych ohladoch polepsis.

    Pravdaze, zalezi situacia od situacie - ina trat, iny clovek, ine preferencie, nemusis verit tomu co tvrdi na videu etc... Ale za "lepsie zvazenie" to imo stoji.
    20.08.2021 - 18:55:14
    01
    Vdaka za nazor, mozno by to naozaj chcelo este porovnat aj mnou - ako pisem, s FS nemam ziadne skusenosti. V tom videu mi chybal profil trati, aspon ja som ho nezachytil, to moze dost zohravat ulohu. Na roznych profiloch bude nieco ine rychlejsie, len nech sa tu nestrhne vojna HT vs FS :) Ja to skor beriem tak, ze pri HT za istu sumu dostanem viac (lepsie komponenty + nizsiu hmotnost) ako pri FS. Ten rozpocet som dal naozaj hornu hranicu, keby som sa vosiel nizsie, budem samozrejme rad. Len uz to chcem poriesit radsej vsetko naraz ako potom postupne vymienat. Pride mi, ze pri takej kupe to je jednoduchsie a lacnejsie ako potom postupne davat napr. ine riaditka, sedlovku....
    20.08.2021 - 21:01:02
    00
    A ešte by som doplnil, že keď na nejakých maratónoch porovnávam segmenty, tak smerom dole som vacsinou v lepsej polovici, ked nie tretine, smerom nahor to je o dost slabsie. Jasne, ze za to moze aj hmotnost sucasneho biku, (z mojho pohladu) chybajuci lahsi prevod (vidim to pri porovnani kadencie do kopca) a zoho vyplyvajuce skorsie vycerpanie a jednoducho nedostatocna kondicia, ale vidim to tak, ze viac by mi pomohlo zlepsenie sa smerom nahor ako nadol, v com by HT mal byt uzitocnejsi.
    20.08.2021 - 21:06:59
    00
    JozoB FS je v podstate v kazdom ohlade lepsia volba, jedine dve nevyhody su servis a o 10% vyssia hmotnost. S HT sa budes v zjazde trapit a tiez sa bude viac trapit chrbtica, kolena, klby.
    21.08.2021 - 07:45:19
    00
    tiez to nebolo myslene na vojnu fs vs ht, ale na zamyslenie, pretoze 4k je uz (v normalnych/davno minulych pred-covid casoch) slusny rozpocet aj na slusne fs xc.
    fs moze byt vyrazne rychlejsie aj hore kopcom ak su na trati prekazky kde na ht musis "ist zo sedla" - cim jednak stracas energiu ale aj mozes prestat/horsie slapat. Pravdaze, veci ako siroke rafky, isospeed, dobra technika na ht pomahaju. HT ale bude primarne rychlejsi do hora na rovnej "hladkej" ceste. Vyhoda ht bude jednak v o nieco nizsej hmotnosti - toto ale imo dost precenujes - skus si na tej istej ceste prilozit na ram 1l vody; a potom v lepsej efektivite vdaka chybajucemu zadnemu tlmeniu - kvalitne fs + lockout nebude "az o tolko" horsie. Vo vysledku - "naskok" ht bude zavisiet od typu a mnozstva prekazok na ceste do hora a s ich rastucim poctom bude klesat/zacne zaostavat.

    Pri vybere by som sa ja riadil nasledovne: ram -> vidla -> kolesa -> sada prevody/pohon+brzy -> ine/spotrebak (tam itak mozno kopu budes menit, vid sirka/sklon riaditok, dlzka predstavca). Pri cene nad 3k by som sa ja osobne asi riesil skladanie kvalitnych kolies (taky nastrel do kalkulacky: dtsiwss 240 naboje, newmen 30mm carbon rafky --> ~1.5kg@1200€ + robota vs tie xr 1700 su ~1650g@600€ na hlinikovych rafkoch a 350 nabojoch).

    kellys - neviem aky (velky) je rozdiel v tom side oproti inym vidlam z vyberu, ale mne by za to to osadenie nestalo. "Lacne" kolesa, "draha" sada, drahe "doplnky" a najdrahsi z vyberu

    trek - pride mi hodne vyvazenejsi. Carbon kolesa (aj ked zamrzi ze postavene na zda sa ze tazkych e-bike dt swiss 350 nabojoch ale aspon 54z rohatka) s 30mm vnut. sirkou (aj ked neviem ci realne ram pojme sirsie plaste ako zvysne biky). Cekol by som kluky - tusim aj tuna na fore boli na nejake e13 nie dobre ohlasy. Teleskopka by sa mala dat tahat aj vnutrom (ak nepotiahnes predny prehadzovac) a s fajn rozmerom 30.9mm

    canyon - tazko ci lepsi abo horsi ako trek - ma teleskop ale kolesa ako kellys + trek ma isospeed. Brzdy je casto lepsi ohlas na shimano oproti sram, ale... - ja osobne by som volil radsej asi trek

    cube - sympaticke mi pride pouzitie newmen kolies a inych komp., aj ked opat, ide o "na dnesne pomery nemoderne" 25mm hlinikove rafky. Opat, ceknut tie e13 kluky. Sedlovka je len 27.2mm --> obmedzeny vyber + mozno potencialne nizsia odolnost tenkej teleskopky? --> toto by ma odradzalo ak chces teleskop.
    21.08.2021 - 09:07:20
    01
    No chalani tak vdaka, ste mi nasadili chrobaka do hlavy. FS som velmi nepozeral, trochu niekedy Supercaliber 9.7, tam mi vadilo uzamykanie vidlice nie z riadidiel, 9.8 uz za tie peniaze urcite nekupim. Mate nejaky tip, aky bike by bolo dobre zvazit? Pozeral som, ze v inej teme ako konkurencia bola Orbea, napr. tato https://www.procycling.sk/sk/znacka/sedlovky/horske-bicykle-xc-amp-maraton/horsky-bike-orbea-oiz-m20-tr
    A s tou sumou, nech tu nevyzeram ako nejaky zbohatlik - chodim uz skoro 2 roky na tom Cannondale, kazdy tyzden aspon 3x, bavia ma treningy i jazda do kopca s intervalmi, nasiel som v tom nejaky system, dom uz postaveny, deti chodia do skoly, tak si chcem spravit radost pred 40-tkou :)- ze uz ked naozaj poriadne trenujem, nech nedoplacam na kopcoch na bike. Ale mozno skoncim pri tom Treku, ked sa mi podari zohnat - HT trochu liznuty miernym zadnym odpruzenim.
    21.08.2021 - 18:57:35
    00
    JozoB Pri slapani po rovine vidlu ani tlmic nepotrebujes zamykat, staci nedupat na pedale ale slapat v kruhu - vtedy sa tlmic aj ked je odomknuty ani nepohne. Zamykanie z riadidiel = 2 kable naviac a realne to nepotrebujes, ci zamknes vidlu za 1s alebo za 1.2s je pri amateroch uplne jedno. Osobne by som pri 4k isiel do tohoto: https://www.ghost-bikes.sk/produkt/ghost-lector-fs-lc-universal-olivelight-olive/5879
    21.08.2021 - 20:33:17
    00
    Zomg nepíš ďalej prosím ťa nič už. Ja keď na fulle nevyuzijem double lockout za 4 hodinový výjazd minimálne 100x tak ani raz. Už len keď slapem po zvaznici zo zamknutym tlmičom/vidlou a zrazu príde rozmlateny rigol cez cestu si odomknem a komfortne prejdem a znovu zamknem. Neviem si predstaviť najprv zamykať vidlicu tlmič a následne to zas otvárať zvlášť a zohybat sa na tlmič atď.
    Jožo je to na tebe rozhodni sa podľa terénu čo jazdis. Ak ti stačí karbónové HT a pohras sa s tlakom v kolesách je to celkom fajn. Pohodliu sa nevyrovnas Fullu to je pravda ale keď dotrenujes techniku vieš byť hore kopcom stále veľmi rýchly aj na HT. Sám mám full XC a ked ideme partia kamarátov tak prvý na kopci vždy býva kamarát na htcku a to aj po rozbitom teréne s voľnými šutrami. Takže technika/nohy sú základ. Tak či tak keď slapes do prudkého kopca s otvoreným tlmičom a väčšia časť váhy sa prenáša na zadné koleso tak veľa energie zožerie tlmič takže si ho zamknes tak či tak.
    21.08.2021 - 21:28:35
    00
    kondvi napísal:
    Neviem si predstaviť najprv zamykať vidlicu tlmič a následne to zas otvárať zvlášť a zohybat sa na tlmič atď.


    Mas slabu predstavivost alebo 10 rokov stary tlmic, ktory treba zamykat ¯\_(ツ)_/¯. Mam XC s remote lockout, mam FS trail bike bez remote lockout a v podstate remote lockout povazujem za jednu z najvacsich zbytocnosti.
    21.08.2021 - 21:35:27
    00
    Áno máš pravdu všetci od hobíkov až po profesionálov využívaju na xc fulle lockout lebo maju slabú predstavivosť alebo 10 rokov starý tlmič a pritom stačilo len isť na pokec do Galanty :D :D
    21.08.2021 - 21:46:08
    00
    kondvi Ked mas tlmic, ktory je technologicky zastaraly, tak ano, remote lockout sa zide, pri modernych ho nepotrebujes. A veru neviem o tom, ze by vsetci profesionali mali remote lockout, nehovoriac o tom, ze mat 5 pacok na riaditkach a k tomu kopec kablov nie je prave sranda. Trosku si to dostuduj. ;)
    21.08.2021 - 22:40:13
    00
    Viesť s tebou komunikáciu je asi strata času lebo keď niečo nepoužívas ty, tak druhý to tak isto nemá používať. Ale kľudne napíš aspoň jedného z top 30 jazdcov xco čo nepoužívajú lockout.
    22.08.2021 - 06:55:41
    00
    ja patrim medzi top 30 jazdcov v nasej dedine a lockout nepouzivam... moja prdel stredovek uz zazila
    22.08.2021 - 17:12:06
    05
    Tak jasné, jazdit sa bez toho dá, len keď sa vyberá nový bike, podľa mňa to už k tomu patrí. Ako bolo uvedené vyššie, na členitom teréne s meniacim sa profilom sa to prepína veľmi často, a ja koľkokrát mám problém odomnknúť vidlu aj z riadidiel, keď sa náhle rovina zmení na prudký kamenistý zráz. Takže o remote lockout by som veľmi neuvažoval, to proste musí byť :)
    Tento tyzden skusim ten Kellys a Trek tohtoročné modely pohľadať a zjednať cenu, keď sa nepodarí, počkám, niečo sa objaví. Trek ma láka práve kvôli tomu isospeed, na mojom súčasnom Cannondale to vraj je tiez trochu riešené ich systémom zadnej stavby SAVE, čo by malo umožňovať mierne ohýbanie zadného trojuholníka pri nerovnostiach. Bojím sa, že ak to na iných bikoch bude len klasická zadná HT stavba bez nejakej vychytávky (ako má napr. Ghost Lector), bude to vzadu horšie ako na mojom súčasnom tanku.
    22.08.2021 - 21:45:41
    00
    keyboard_arrow_up