par poznamok a zamysleni sa, ak chces ber, ak nie tak nie, ak chces tak upresni.
ako bolo spomenute, aj ja som troska kriticky k tomu co/preco vyberas a ake su realne schopnosti.
- V prvom rade, 30+km/h priemerka pohybu a 25min jazdy znamena nieco okolo 10+km dochadzania jednym smerom --> 20km za den (s tymto budem pocitat aj dalej).
- ujasni si ake prevody, ako casto a ako rada ich jazdi. Najskor pises ze bezne ide 4.1, potom pises ze obcas, a hladas
bike kam zmestis az 4.5. Navyse, neviem, nic v zlom, ale to ze nieco jazdi este nie nutne znamena ze by nejazdila nieco ine jednak pre to ze by chcela, ale aj pre to, ze je to proste mozno tvrdohlavy clovek (tiez mi trvalo vysvetlit doma ze neslapat na tazkom prevode, brzdit prednou brzdou, a mnohe dalsie sme v mene stabilneho manzelstva nechali tak...) ktory sa len "musi" naucit pouzivat nieco ine aby mala v konecnom dosledku len a len benefity (rychlejsia jazda, neposkodenie si klbov, dlhsia vydrz komponentov...)
- ujasni si aky rozpocet mas na kupu + prevadzku a ake su vase technicke moznosti domacej udrzby vs servisu
- co si mame predstavovat pod cross bike - aky posed ma na biku teraz, nieco ako tuna?:
https://guides.wiggle.co.uk/cyclocross-bike-buying-guidea teraz troska rozvitejsie:
1) cena + vydavky - na ~3k biky pises ze su uz drahe. Treba zapocitat ze na udrzanie takeho biku v slusnom stave zodpovedajucom jeho urceniu a pociatocnemu stavu, pri najazdeni ~20*50=1000km do roka, bude len zakladny servis, optimisticky, na urovni 200+€. Dlhodobe prevadzkove naklady (s komponentami ako su na dnesnych modernych bikoch) skorej tak 2-3 nasobne. Pravdaze, zalezi kolko spravite doma, konkretny vyber komponentov, etc... To aby si z ~3k full susp. nemal po 1 roku fully-hard hodny pre joza do krcmy.
2)
plaste - sirka plastov ma v skutocnosti velmi maly vplyv na (valivy) odpor. Viem, je to neintuitivne, ale to hlavne za to ze ludia casto so sirsimi plastami idu do agresivnych dezenov. Napr. nieco na sposob slick 27.5+ plastov na nizsich tlakoch na fully-rigid alebo ht biku, keby sa da najst, by imo bolo omnoho vhodnejsie riesenie. Tuna ber do uvahy este nasledujuci bod
3) nechces sirsie plaste kvoli rychlosti, ale ides menit na bike kde bude mat posed s radovo horsim odporom vzduchu, pripadne bude musiet lezat laktami na riaditkach (pokrocila jazdna technika), pripadne budes davat
barany na ten full susp (bolo by fajn nech sa bud niekto vyjadri co to spravi s ovladatelnostou/stabilitou toho biku, alebo si o tom nieco nacitat, ono totizto kombinacia dlzky predstavca, sirky riaditok, uhla hlavovej trubky a offsetu ma nejaky vyznam). Tu sa mozes troska pohrat s odporom vzducu:
http://kreuzotter.de/english/espeed.htma teraz, po com by som sa realnejsie ja poobzeral na vasom mieste:
- ak ma byt bike na commuting a nemate neobmedzene financne moznosti s exkluzivnym servisakom, tak by som silne preferoval nieco nizkoudrzbove s dlhou vydrzou. Taktiez, commuting vacsinou znamena ze bike skor ci neskor skonci v nejakom stojane s dalsimi bikmi, kde len rychlo chces za/vy-cvaknut, neriesis skrabanceky, toboz na vnutornych nohach vidly a podobne. Pises, ze realne vyuziva tak 4-5 prevodov, chcete aby to bolo pohodlne, teleskop, a rychle:
- trek procaliber s iso-speed. Nesiel by som do carbonovych modelov. 12r pohon by som zhodil a predal, nahradil 7-10r, za predpokladu ze to ide (kvoli boost oskam ktore asi ma), resp. kupa len ramovej sady. Plaste, ako som pisal nejake co najsirsie a hladke modely. Tuna je aj lahsie/rozumnejsie mozno aplikovat tie barany
- nejaky iny ht, podobne upravy ako trek vyssie, ale hladat ozaj skorej 27.5+ friendly ram + plaste (ak sa podari)
-
gravel bike, opat taky kde vies dat co najsirsie plaste. Karbonova
vidla je fajn na odtlmenie narazov, sedlovku treba davat asi bacha aby si mal rozmer dobry na teleskop. Taktiez mozno skusit kukat ci sa da dat nejaka "zakladnejsia" vidla (trekingova, vzduchova) s <100m zdvihmi.
- ht/fully-rigid elektricky bike so sirokymi kolesami, kde elektrikou si vykompenzuje straty a dalej si moze dat do tela, ale na udrzbovo potencialne omnoho jednoduchsom biku.
Dalej: vo vseobecnosti, karbonove riaditka toho vedia odtlmit dost vela, ale treba vyberat dobre. Na siroke plaste/zvysenie komfortu/bezpecnosti vyberat/stavat kolesa so sirokymi rafikmi. Ako bolo napisane inymi, davat bacha na kompatibilitu vacsich (~38+) prevodnikov s ramom. Zamysliet sa nad vyuzivanim commuting ficur - nosic s kapsami, blatnik,
svetla (dynamo naboj). Bowdeny nech maju co najmenej (ziadne) predelenia