Ito a este inak sa vyjadrim k povodnej myslienke aj vzhladom na doterajsie reakcie k prevodom a pneu/kolesam z mojho neodborneho pohladu..
Teraz jazdi na biku vahy cca 15 kg a kolesami 28x1,5 90% casu prevod 2,8 alebo 3,2 k tomu obcas 4,1 alebo opacne 2,5.
Nieco malo sa zlepsi znizenou vahou biku, 29 kolesa usetria mozno jeden prevod, na opacnej strane odpruzenie zozerie cast energie. Pneu som chcel zachovat v 1,5 sirke...takze v sumare som to povazoval za cca vyrovnanie existujuceho stavu bez straty rychlosti a zaroven s komfortom odpruzenia a teleskopky.
Preto som sa v otazke snazil len dostat k zachovaniu existujucich prevodovych pomerov a podla moznosti neist na kazete na uplne krajne zuby...tu mi pri standardnych kazetach matematicky vychadzal najlepsie 52z prevodnik.
30.10.2021 - 22:17:59
00
pri kadencii 90 rpm ti pre 28x1.5 a tvoje prevodove pomery vychadzaju rychlosti:
2,8 : 32,8 km/h
3,2 : 37,5 km/h
4,1 : 48 km/h
a pri prevode 52/11 to mas 55 km/h
na mestsku premavku mi to pridu dost odvazne rychlosti, hlavne ak chces respektovat semafory
30.10.2021 - 22:28:10
00
elpha nikde som netvrdil ze ma kadenciu 90, len viem ake prevody jazdi a statistiky priemernych rychlosti. Ked som to nahadzal do tabulky odhadujem ze to bude niekde okolo 70 rpm.
30.10.2021 - 22:49:31
00
bebe999 a nepochvalis sa co to za sport robi a na akej urovni, ked takto vedecky vyberas jeden "blby" bike na dochadzanie do prace. By mas zaujimalo ako potom pristupujes k specifickemu treningu v sporte ktemu sa venuje.
Lebo co sa tyka treningoveho efektu je to uplne suma fuk na akom biku bude jazdit :D a prevody budu posledne co ju bude limitovat ci uz v rychlosti alebo v tom kolko natrenuje.
Tu mas inak kalkulacku: https://www.bikecalc.com/speed_at_cadence
A pri pomere 3,4 kadencii 70, 29 kolesach s 2,25 plastami je to rychlost 33km/h. A to by som si teda pozrel tu slecnu necyklistku ako dlho by to vydrzala drzat, kedze to odhadom na MTB zodpoveda 250+W. Radsej si to chodte vyskusat a sam zistis ze ti bude stacit hociaky bike a nebudes musiet riesit nezmyselne vymeny prevodnikov.
31.10.2021 - 00:35:36
00
par poznamok a zamysleni sa, ak chces ber, ak nie tak nie, ak chces tak upresni.

ako bolo spomenute, aj ja som troska kriticky k tomu co/preco vyberas a ake su realne schopnosti.
- V prvom rade, 30+km/h priemerka pohybu a 25min jazdy znamena nieco okolo 10+km dochadzania jednym smerom --> 20km za den (s tymto budem pocitat aj dalej).
- ujasni si ake prevody, ako casto a ako rada ich jazdi. Najskor pises ze bezne ide 4.1, potom pises ze obcas, a hladas bike kam zmestis az 4.5. Navyse, neviem, nic v zlom, ale to ze nieco jazdi este nie nutne znamena ze by nejazdila nieco ine jednak pre to ze by chcela, ale aj pre to, ze je to proste mozno tvrdohlavy clovek (tiez mi trvalo vysvetlit doma ze neslapat na tazkom prevode, brzdit prednou brzdou, a mnohe dalsie sme v mene stabilneho manzelstva nechali tak...) ktory sa len "musi" naucit pouzivat nieco ine aby mala v konecnom dosledku len a len benefity (rychlejsia jazda, neposkodenie si klbov, dlhsia vydrz komponentov...)
- ujasni si aky rozpocet mas na kupu + prevadzku a ake su vase technicke moznosti domacej udrzby vs servisu
- co si mame predstavovat pod cross bike - aky posed ma na biku teraz, nieco ako tuna?: https://guides.wiggle.co.uk/cyclocross-bike-buying-guide

a teraz troska rozvitejsie:
1) cena + vydavky - na ~3k biky pises ze su uz drahe. Treba zapocitat ze na udrzanie takeho biku v slusnom stave zodpovedajucom jeho urceniu a pociatocnemu stavu, pri najazdeni ~20*50=1000km do roka, bude len zakladny servis, optimisticky, na urovni 200+€. Dlhodobe prevadzkove naklady (s komponentami ako su na dnesnych modernych bikoch) skorej tak 2-3 nasobne. Pravdaze, zalezi kolko spravite doma, konkretny vyber komponentov, etc... To aby si z ~3k full susp. nemal po 1 roku fully-hard hodny pre joza do krcmy.

2) plaste - sirka plastov ma v skutocnosti velmi maly vplyv na (valivy) odpor. Viem, je to neintuitivne, ale to hlavne za to ze ludia casto so sirsimi plastami idu do agresivnych dezenov. Napr. nieco na sposob slick 27.5+ plastov na nizsich tlakoch na fully-rigid alebo ht biku, keby sa da najst, by imo bolo omnoho vhodnejsie riesenie. Tuna ber do uvahy este nasledujuci bod

3) nechces sirsie plaste kvoli rychlosti, ale ides menit na bike kde bude mat posed s radovo horsim odporom vzduchu, pripadne bude musiet lezat laktami na riaditkach (pokrocila jazdna technika), pripadne budes davat barany na ten full susp (bolo by fajn nech sa bud niekto vyjadri co to spravi s ovladatelnostou/stabilitou toho biku, alebo si o tom nieco nacitat, ono totizto kombinacia dlzky predstavca, sirky riaditok, uhla hlavovej trubky a offsetu ma nejaky vyznam). Tu sa mozes troska pohrat s odporom vzducu: http://kreuzotter.de/english/espeed.htm

a teraz, po com by som sa realnejsie ja poobzeral na vasom mieste:
- ak ma byt bike na commuting a nemate neobmedzene financne moznosti s exkluzivnym servisakom, tak by som silne preferoval nieco nizkoudrzbove s dlhou vydrzou. Taktiez, commuting vacsinou znamena ze bike skor ci neskor skonci v nejakom stojane s dalsimi bikmi, kde len rychlo chces za/vy-cvaknut, neriesis skrabanceky, toboz na vnutornych nohach vidly a podobne. Pises, ze realne vyuziva tak 4-5 prevodov, chcete aby to bolo pohodlne, teleskop, a rychle:
- trek procaliber s iso-speed. Nesiel by som do carbonovych modelov. 12r pohon by som zhodil a predal, nahradil 7-10r, za predpokladu ze to ide (kvoli boost oskam ktore asi ma), resp. kupa len ramovej sady. Plaste, ako som pisal nejake co najsirsie a hladke modely. Tuna je aj lahsie/rozumnejsie mozno aplikovat tie barany
- nejaky iny ht, podobne upravy ako trek vyssie, ale hladat ozaj skorej 27.5+ friendly ram + plaste (ak sa podari)
- gravel bike, opat taky kde vies dat co najsirsie plaste. Karbonova vidla je fajn na odtlmenie narazov, sedlovku treba davat asi bacha aby si mal rozmer dobry na teleskop. Taktiez mozno skusit kukat ci sa da dat nejaka "zakladnejsia" vidla (trekingova, vzduchova) s <100m zdvihmi.
- ht/fully-rigid elektricky bike so sirokymi kolesami, kde elektrikou si vykompenzuje straty a dalej si moze dat do tela, ale na udrzbovo potencialne omnoho jednoduchsom biku.

Dalej: vo vseobecnosti, karbonove riaditka toho vedia odtlmit dost vela, ale treba vyberat dobre. Na siroke plaste/zvysenie komfortu/bezpecnosti vyberat/stavat kolesa so sirokymi rafikmi. Ako bolo napisane inymi, davat bacha na kompatibilitu vacsich (~38+) prevodnikov s ramom. Zamysliet sa nad vyuzivanim commuting ficur - nosic s kapsami, blatnik, svetla (dynamo naboj). Bowdeny nech maju co najmenej (ziadne) predelenia
31.10.2021 - 08:37:28
00
lubo_j uz neviem ako to mam napisat ze to vobec nevyberam vedecky a bike ako taky nie je ziadnym primarnym treningovym prostriedkom na zvysovanie nejakej vykonnosti a ani zivotnym stylom pre nu. Do jej specifickeho "treningoveho procesu" sa vobec nestaram, ale kedze evidentne si potrebujes expertne potvrdit vykonnost vo wattoch tak v tom ti oponovat nebudem a verim ze mas pravdu. A co sa tyka jej sportovania ani presne neviem co vsetko robi a kto jej nejaky program pripravuje, ale vidim ju doma cvicit s 28 kg kettlebelom, sediet na stacionari, obcas mam prestaveny posilovaci stroj. Zaroven chodi liezt na stenu a jazdit na kone.
To ze ide povedzme 2x do tyzdna na biku do prace nie je treningovy ciel, ale len nejaky doplnok a uz som to tu pisal, ze viem ze je to pre vas bikerov nerentabilna investicia. Tiez som pisal, ze si nejake ine biky vyskusala a na zaklade jej reakcii (pozitivnych aj negativnych) som zalozil tuto "nezmyselnu" temu.
31.10.2021 - 10:01:35
00
stanos4 vdaka za opat rozsirujuci pohlad, len par poznamok, ktore som mozno nedostatocne uviedol, resp z nevedomosti.
K tym prevodom uz len tolko - ano je to moj neodborny pohlad a v principe som sa prepoctom snazil dostat len niekde na stred kazety, krajne zuby dole aj hore budu v principe nepouzivane, ale mozno to niekedy pouzije...
Zamerne som sa vyhybal nejak hlbsie rozoberat cenu biku to vedie vzdy k hejtom, skor ma zaujimali naklady na prestavbu a technicka realizovatelnost. Servisu som nevenoval pozornost, tak vdaka za tieto usmernenia, tie naklady by ma az tak netrapili, ale toho domaceho servisaka robit nemienim, na to nemam cas, znalosti ani potrebne vybavenie.
31.10.2021 - 10:24:48
00
bebe999 snazime sa ti len vysvetlit, ze v tom mnozstve druhov bicyklov nie je mozne si nevybrat a zbytocne budes minat peniaze na prestavbu.
Inak nezvazoval si gravel bike? Cannondale robi aj celo opruzene ale cenovo drahe.
Lebo este treba pocitat s jednou vecou a to je sirka riadidiel a siroke MTB rajdy teda do prevadzky nie su nic moc.
31.10.2021 - 11:10:06
00
lubo_j a aj vsetci ostatni, kazdy jeden prispevok beriem a vazim si, ze sa so mnou vobec bavite. Riadidla som vobec nespominal, to sa mi zdalo lacne a jednoduche na vymenu...a ano vadili jej mtb siroke, teraz ma 68 cm a viac to nebude. Barany vobec neprichadzaju do uvahy aj teraz ma rajdy vyssie ako sedadlo a urcite by ste sa chytali za hlavu nad tym "neefektivnym" turistickym posedom. Toto vsak riesit nebudem, ma svoju hlavu.
Navyse cela tato tema nie je jej iniciativa, ona si nestazuje a jazdi na tom co doma je a vydrzi na tom kludne dalej...viem vsak ako ocenila odpruzenu sedlovku a ked mi sused pozical mtb a obaja sme "objavili" teleskopku, lebo ani ja som netusil ze nieco take existuje, zobral som si temu na vyriesenie. V principe keby existovala odpruzena sedlovka so 100mm teleskopom (neviem o tom) tak sa v prvom kole o ziadnom fulle nebavime a isiel by som touto cestou... a mozno by to stacilo a investicia minimalna.
31.10.2021 - 15:38:12
00
V ktoromze to meste treba na dochadzanie po ceste fulla?
01.11.2021 - 00:21:09
00
scarinko: v BA predsa :D, niekedy je malo aj AM/EN bajk. A ked tak si spomen na pristavny most, tam si diskutoval tiez :lol: /full sa tuna riesi ako pohodlie, nie nutnost .. ostatne , nutnost fulla je aj v terene prakticky miziva/.

bebe999: 1.5" neber, ked uz, pouzi 2.0" continental raceking plaste, to je vyborny kompromis, ak to nafukas primerane, nijak znatelne to nespomali, teda urcite nie pri 30km/h priemerkach. Pri uzkych plastoch 29er je rovnaky obvod kolesa ako 28, resp. rafky su rovnako velke, cize vyhoda 1 prevodu by sa uplatnila az niekde pri 2.2" a viac.
01.11.2021 - 08:22:34
00
lto 👍opat dalsia nova info pre mna o rafikoch 28 vs 29...
01.11.2021 - 08:32:45
00
lto tak ale ja som ten most riesil na cestaku s 25mm gumami na 8 bar :)
to ked idem na MTB tak este si na ceste zamykam vidlu :D
01.11.2021 - 11:11:17
01
hlavne nezabudni na zvoncek
01.11.2021 - 11:28:39
04
scarinko napísal:
lto tak ale ja som ten most riesil na cestaku s 25mm gumami na 8 bar :)
to ked idem na MTB tak este si na ceste zamykam vidlu :D


No hej, ale tvoj zadok je už po takom nájazde na ten Mordor zvyknutý :D ... ako väčšiny bikerov.

Ja ináč na commuting používam tento rok Conti RaceKing do predu a do zadu som dal Conti Double Fighter v 2.0". Valí to ešte rychlejšie ako RaceKing a za sucha s tým pobehám bezpečne aj niečo v lese. Ešte uvidím ako to pôjde, keď sa teploty prepadnú pod nulu :D.
03.11.2021 - 10:41:45
00
keyboard_arrow_up