Postupne vyskúšala HT, cross aj full od známych a teraz by som rád z toho niečo namiešal a celkovo by to nemuselo presiahnut 13 kg.
Kedže chcem aj zadné odpruženie a zároveň teleskopickú sedlovku pozerám sa po xc full so zdvihmi 100/100, nepovažujem za potrebný remote lockout tlmičov. Čím menej ovládacích páčok na riaditkách tým lepšie, stačí, že tam bude ovládač sedlovky. Potiaľto to zvládnem, ale dalej to skombinovať neviem a ani netuším či to je realizovateľné:
- chcem jednoprevodník a kazetu pokrývajúcu pomer cca 1,0 - 4,5...teda napr. 44z a 10-42 alebo 52z a 11-50 ( vsade u MTB vidím max 36z).
- ochrana proti padaniu reťaze - napinák, vodítko,,,čokokolvek, ale padnúť nesmie
- kolesá 28/29, asi tam nepojde širsí plášt ako 1,5, dezén rýchly, ale nech to hneď neŝmykne na piesku, kockách, koľajniciach. Duše, bezduše ...neviem posúdiť
- Kľuky, prehadzovač, stred, pevné osky, ložiská, typy reťaze atď...tomu asi nepotrebujem rozumieť, ale viem že to musí spolu ladiť
V linkoch je zopár bikov, ktoré sa mi páčia, cenovky sú ale dosť vysoké, takže tu by som rád dostal tipy na prípadné iné vyhovujúce modely. Pri každom zároveň otázka znie, či tie úpravy sú technicky zrealizovateľné (tel sedlovku chcem s vnútorným vedením) a ak to niekto vie aj finančne odhadnúť tak budem mať podklad či to zvládnem doplatiť k novému biku, alebo radšej prerábať zachovalú jazdenku. Komponenty nemusia byť top, stačí niečo spoľahlivé, overené.
https://www.top-cyklo.cz/Sunn-SHAMANN-XC-S1-d1965_1051565731.htm#detail-anchor-description
https://www.cyklostore.sk/29-palcove-full/specialized-epic-comp-carbon-vel.-m/
https://www.cyklomira.cz/mtb/full-29/celoodpruzene-kolo-29-orbea-oiz-29-m30-2020/
https://eshop.bikepeak.sk/bicykel-trek-supercaliber-9-7-nx-cierna-biela-2021
https://www.bikerun.cz/jizdni-kola/kolo-mondraker-f-podium-carbon-carbon-orange-grey-2021
posledný komentár: 13. 8. 2016 o 20:58
posledný komentár: 6. 10. 2007 o 20:15
Moja prosba bola ale iná...je tá skladačka realizovateľná ?
K pozadovanym upravam, kluky vymenit trebars za tieto, prevodnik podla potreby 40/46z, netreba menit ani stred a ani riesit voditko, zuby na prevodniku spolahlivo retaz udrzia
https://www.cycology.cz/kliky-sram-rival-1-d1-dub-wide-ruzne-varianty-p1491634/?vid=1491598
Edit: teraz som si uvedomil moznu nekompatibilitu velkeho prevodniku s mtb ramom, no tych 40z pri wide verzii tych kluk by este mohlo vydat. Trebalo by to vsak overit/vyskusat, no 38z ten ram pojme.
Podla prevodniku teda bud nechat aj kazetu 11-50 co je alebo vymenit orech za xd a pouzit kazetu 10-42, trebars
https://www.mtbiker.sk/shop/komponenty/kazety-a-pastorky/mtb-10-11-12-prevodov/sram-xg-1150-11sp-kazeta-10-42z-.html?gclid=Cj0KCQjwt-6LBhDlARIsAIPRQcJUkVEZwQxrPM9joOQSTPfbDfKJ5cMEolUyOdKW7nSIDgT_A58rOGwaAuerEALw_wcB
Plaste nieco na styl tychto vittoriek, no skusenost nemam ci a ako drzia prevazne na asfalte, dlazbe… Popripade rozne alternativy s takmer hladkym stredom aj bokmi a tvrdsou zmesou, nech na betone co to vydrzia. Alebo nieco z gravelu v sirke cca 40mm, schwalbe g-one speed, panaracer slick/semi slick,…
https://r2-bike.com/VITTORIA-Tire-Terreno-29-x-21-TL-Ready-Graphene-20-4C-black-transparent
Duse/bezduse podla preferencii, ja samozrejme poviem bezduse v kombinacii s insertmi, a mas istotu ze aj ked nahodou pichne tak ked tmel nahodou nezalepi tak bude moznost dojst bez tlaku domov alebo na miesto vyzdvihnutia.
No a potom uz len ten teleskop, pripravu na vnutorne vedenie ma kazdy z bikov, tam podla cenovky…
Cenovo by sa to mohlo pohybovat cca 400-500€ (Kluky, kazeta, orech, plaste, inserty) +teleskop.
Alternativne by som to videl na ten trek, upravy by trebalo rovnake ako na e*****.
savings SRAM XG-1150 11-kolo kazeta, 10-42T
112 € savings
MOC 189 €Takisto aj s tirovaf odpovedate na moje obavy, ci sa vobec velky prevodnik do ramu zmesti...tych 40z na 10z kazety nemusi stacit, teraz bezne jazdi aj prevod 45z na 11z...
Mozno budem musiet zacat hladat podla tvaru ramu...ze kam sa aspon 44z zmesti...resp sem niekto co taky bike vlastni napise..
Tiez by som si pozrel tie priemerky 30km/h na mtb pri ceste do prace v premavke. S tym by asi mali problem aj najlepsie cyklistky na Slovensku keby sli bomby.
To aj keby pyta zeleny bike tak tu budeme tliachat nech neni kkt a zobere cerveny lebo je najrychlejsi?
ennio a lubo_j - v uvode som spomenul ze je to forma kardiotreningu, v principe v ramci treningoveho programu ineho sportu doma slape na stacionari, ma svoju kadenciu, intervaly a zataz. Cesta do roboty a spat je len ina forma takehoto treningu, takze tu vobec nejde o kvalitu a zvysenie zrucnosti jazdy na biku...proste odslape si 25 min pri svojej kadencii sediac v sedle a inak to nebude. Zaroven za tych 25 min + semafory ocakava ze bude v praci, takze nechcem aby terajsia rychlost klesla. Ma statistiku z kazdej jazdy a samozrejme bavime sa o priemerke bez zastavok, tak tuto polemiku nechajme tak. A nejazdi teraz na mtb, ale na takom starom "street" crosse kde ma 45z a 11-34. ...ale v principe pouziva len posledne 4 ozubenia.
Takze nie, nebude nikdy cyklistka a ani nikdy nevyuzije potencial full biku a ano z pohladu kazdeho bikera su to nerentabilne investovane peniaze.
Otazka bola ako to zrealizovat/poskladat a kde narazim na limity. Mozno bude vysledok ze to nejde, resp. prekroci to nejaku sumu ale uz len info ktore som dostal ze najvacsi problem je velkost jednoprevodnika ma ako laika tiez niekam posunulo.
Prevody nie su otazka nejakeho subjektivneho pocitu. Pomer 34x10 je pri rychlosti 30km/h prilis tazky a kadencia pri takej rychlosti je mozno tak 60 rpm (nechce sa mi pocitat presne). Pri 30km/h sa toci skor tak 34x14. Ma na tom starom crosse 29ky kolesa, ked chces porovnavat prevodovy pomer? Lebo obvod kolesa tiez urcuje aku vzdialenost na jednu otocku pedalmi prejdes.
Tento by som zobral pre zenu, obcas sa objavi aj tu na eshope, len hned sa preda: https://www.cannondale.com/en-eu/bikes/mountain/cross-country/scalpel/scalpel-carbon-womens-2
Na rozbite cesty v meste uz samo o sebe dost pomoze mat objemne pneus ,idealne bezdusove. Neni nutne mat ani fulla. Jazdenie v sedle bez pohybu ani celoodpruzenemu bajku moc neprospeje (ak to neni DH bike 200/200). naviac, monotonne slapanie v sedle bez pohybu neprospieva ani chrbtici a dalsim castiam tela. A ani noham v konecnom dosledku.
Neviem posudit danu situaciu, takze viac radit nemozem a technicke rady tu uz padli. Ale ja osobne si myslim, resp. mam pocit, ze najlesie by bolo zmenit koncepciu celkovo, nez sa snazit uzkostlivo drzat nejakeho status-quo.
Mozes inak este skusit 29er fatbike na 4-5" pneus. Bez odpruzenia to v pohode zvladne BA cesty. Akurat na tych 30km/h to bude viac nez kardio
Este .. ako ti radili, pozri co za kolesa su tam teraz. Ak klasika 28" s uzkymi plastami, tak 29er s 2.2" su vacsie, to usetris jeden tazky prevod asi, pre rovnaku rychlost.
Tym padom ani najazd nie je nejaky enormny takze ten servis asi az tak horuci nebude...ale beriem na vedomie, ze aj to treba brat do uvahy.
Teraz jazdi na 28x 1,5 resp 47-622,..(z povodnych tusim 700x35c) to je hranica ktoru utiahne tak ako si predstavuje.
Teraz jazdi na biku vahy cca 15 kg a kolesami 28x1,5 90% casu prevod 2,8 alebo 3,2 k tomu obcas 4,1 alebo opacne 2,5.
Nieco malo sa zlepsi znizenou vahou biku, 29 kolesa usetria mozno jeden prevod, na opacnej strane odpruzenie zozerie cast energie. Pneu som chcel zachovat v 1,5 sirke...takze v sumare som to povazoval za cca vyrovnanie existujuceho stavu bez straty rychlosti a zaroven s komfortom odpruzenia a teleskopky.
Preto som sa v otazke snazil len dostat k zachovaniu existujucich prevodovych pomerov a podla moznosti neist na kazete na uplne krajne zuby...tu mi pri standardnych kazetach matematicky vychadzal najlepsie 52z prevodnik.
2,8 : 32,8 km/h
3,2 : 37,5 km/h
4,1 : 48 km/h
a pri prevode 52/11 to mas 55 km/h
na mestsku premavku mi to pridu dost odvazne rychlosti, hlavne ak chces respektovat semafory
Lebo co sa tyka treningoveho efektu je to uplne suma fuk na akom biku bude jazdit
Tu mas inak kalkulacku: https://www.bikecalc.com/speed_at_cadence
A pri pomere 3,4 kadencii 70, 29 kolesach s 2,25 plastami je to rychlost 33km/h. A to by som si teda pozrel tu slecnu necyklistku ako dlho by to vydrzala drzat, kedze to odhadom na MTB zodpoveda 250+W. Radsej si to chodte vyskusat a sam zistis ze ti bude stacit hociaky bike a nebudes musiet riesit nezmyselne vymeny prevodnikov.
ako bolo spomenute, aj ja som troska kriticky k tomu co/preco vyberas a ake su realne schopnosti.
- V prvom rade, 30+km/h priemerka pohybu a 25min jazdy znamena nieco okolo 10+km dochadzania jednym smerom --> 20km za den (s tymto budem pocitat aj dalej).
- ujasni si ake prevody, ako casto a ako rada ich jazdi. Najskor pises ze bezne ide 4.1, potom pises ze obcas, a hladas bike kam zmestis az 4.5. Navyse, neviem, nic v zlom, ale to ze nieco jazdi este nie nutne znamena ze by nejazdila nieco ine jednak pre to ze by chcela, ale aj pre to, ze je to proste mozno tvrdohlavy clovek (tiez mi trvalo vysvetlit doma ze neslapat na tazkom prevode, brzdit prednou brzdou, a mnohe dalsie sme v mene stabilneho manzelstva nechali tak...) ktory sa len "musi" naucit pouzivat nieco ine aby mala v konecnom dosledku len a len benefity (rychlejsia jazda, neposkodenie si klbov, dlhsia vydrz komponentov...)
- ujasni si aky rozpocet mas na kupu + prevadzku a ake su vase technicke moznosti domacej udrzby vs servisu
- co si mame predstavovat pod cross bike - aky posed ma na biku teraz, nieco ako tuna?: https://guides.wiggle.co.uk/cyclocross-bike-buying-guide
a teraz troska rozvitejsie:
1) cena + vydavky - na ~3k biky pises ze su uz drahe. Treba zapocitat ze na udrzanie takeho biku v slusnom stave zodpovedajucom jeho urceniu a pociatocnemu stavu, pri najazdeni ~20*50=1000km do roka, bude len zakladny servis, optimisticky, na urovni 200+€. Dlhodobe prevadzkove naklady (s komponentami ako su na dnesnych modernych bikoch) skorej tak 2-3 nasobne. Pravdaze, zalezi kolko spravite doma, konkretny vyber komponentov, etc... To aby si z ~3k full susp. nemal po 1 roku fully-hard hodny pre joza do krcmy.
2) plaste - sirka plastov ma v skutocnosti velmi maly vplyv na (valivy) odpor. Viem, je to neintuitivne, ale to hlavne za to ze ludia casto so sirsimi plastami idu do agresivnych dezenov. Napr. nieco na sposob slick 27.5+ plastov na nizsich tlakoch na fully-rigid alebo ht biku, keby sa da najst, by imo bolo omnoho vhodnejsie riesenie. Tuna ber do uvahy este nasledujuci bod
3) nechces sirsie plaste kvoli rychlosti, ale ides menit na bike kde bude mat posed s radovo horsim odporom vzduchu, pripadne bude musiet lezat laktami na riaditkach (pokrocila jazdna technika), pripadne budes davat barany na ten full susp (bolo by fajn nech sa bud niekto vyjadri co to spravi s ovladatelnostou/stabilitou toho biku, alebo si o tom nieco nacitat, ono totizto kombinacia dlzky predstavca, sirky riaditok, uhla hlavovej trubky a offsetu ma nejaky vyznam). Tu sa mozes troska pohrat s odporom vzducu: http://kreuzotter.de/english/espeed.htm
a teraz, po com by som sa realnejsie ja poobzeral na vasom mieste:
- ak ma byt bike na commuting a nemate neobmedzene financne moznosti s exkluzivnym servisakom, tak by som silne preferoval nieco nizkoudrzbove s dlhou vydrzou. Taktiez, commuting vacsinou znamena ze bike skor ci neskor skonci v nejakom stojane s dalsimi bikmi, kde len rychlo chces za/vy-cvaknut, neriesis skrabanceky, toboz na vnutornych nohach vidly a podobne. Pises, ze realne vyuziva tak 4-5 prevodov, chcete aby to bolo pohodlne, teleskop, a rychle:
- trek procaliber s iso-speed. Nesiel by som do carbonovych modelov. 12r pohon by som zhodil a predal, nahradil 7-10r, za predpokladu ze to ide (kvoli boost oskam ktore asi ma), resp. kupa len ramovej sady. Plaste, ako som pisal nejake co najsirsie a hladke modely. Tuna je aj lahsie/rozumnejsie mozno aplikovat tie barany
- nejaky iny ht, podobne upravy ako trek vyssie, ale hladat ozaj skorej 27.5+ friendly ram + plaste (ak sa podari)
- gravel bike, opat taky kde vies dat co najsirsie plaste. Karbonova vidla je fajn na odtlmenie narazov, sedlovku treba davat asi bacha aby si mal rozmer dobry na teleskop. Taktiez mozno skusit kukat ci sa da dat nejaka "zakladnejsia" vidla (trekingova, vzduchova) s <100m zdvihmi.
- ht/fully-rigid elektricky bike so sirokymi kolesami, kde elektrikou si vykompenzuje straty a dalej si moze dat do tela, ale na udrzbovo potencialne omnoho jednoduchsom biku.
Dalej: vo vseobecnosti, karbonove riaditka toho vedia odtlmit dost vela, ale treba vyberat dobre. Na siroke plaste/zvysenie komfortu/bezpecnosti vyberat/stavat kolesa so sirokymi rafikmi. Ako bolo napisane inymi, davat bacha na kompatibilitu vacsich (~38+) prevodnikov s ramom. Zamysliet sa nad vyuzivanim commuting ficur - nosic s kapsami, blatnik, svetla (dynamo naboj). Bowdeny nech maju co najmenej (ziadne) predelenia
To ze ide povedzme 2x do tyzdna na biku do prace nie je treningovy ciel, ale len nejaky doplnok a uz som to tu pisal, ze viem ze je to pre vas bikerov nerentabilna investicia. Tiez som pisal, ze si nejake ine biky vyskusala a na zaklade jej reakcii (pozitivnych aj negativnych) som zalozil tuto "nezmyselnu" temu.