flegko napísal:

Ja, ale predpokladam,z eby to slo sw upravit, aj ked vikino zatial tvrdi, ze mame smolu u novych Bafangov.

Tu sa o tom hovorí: https://www.mtbiker.sk/forum/elektro-bicykle-f33/galeria-nasich-e-bajkov-t41892-705.html
08.04.2022 - 10:13:14
00
Takze su tam sumy o tom, zeby Bafang vypustil moznost nastavenia. No uvidime, ja som rad, ze to neni blbou baterkou, ale ze je to vlastnost, s ktorou sa zatial musim zmierit.
08.04.2022 - 12:17:39
00
Preveroval som to u dvoch mojich dodávateľov ebajkov s Bafang motorizáciou - zatiaľ sú to naozaj iba šumy... Ale "blbou" baterkou to naozaj nie je, je to len "blbým" nastavením BMS...
08.04.2022 - 12:28:38
00
Ja si myslím, že je zato zodpovedná RJ motora, Keby to robilo BMS tak by stačila výmena baterie s inak nastavenou BMS.
08.04.2022 - 13:50:14
01
Reprodukujem informáciu od hlavného servisného technika...
08.04.2022 - 14:22:22
00
tj. presne to potvrdilo co som pisal vyssie. BMS za to moze aj v pripade Bosh, shimano...( ak je k dispozicii monitoring je to aj pekne vidno, napr. e kolobezky to maju casto dobre spravovane ). Clovek moze zvlast kontrolovat kontroler / motor... ale k BMS vacsinou nie je podrobnejsi pristup.

Napr. Lenovo ( aj niektore HP Elite.. )v notebookoch v minulosti umoznovalo utilitou nahrat upraveny BMS ...
Myslim ze niekde v servisnom stredisku maju na to utilitu ( datova linka k baterke ide, tj. malo by sa to dat upravit / prepisat ).

Inak ak mate niekto k dispozicii datovy kabel .. kludne mi skuste BMS stiahnut ... ( 99% bude standartna zbernica ), idealne v binarnom formate. V minulosti som takto par BMS editoval ....
Neprekvapte sa ... baterka moze byt pripojena seriovou zbernicou ... tj. komunikacia moze chvilu trvat ( k baterke kludne len 0,5kb/s ). Vacsinou je velkost suboru cca. 40 - 120kb ... ale moze byt aj rozdielna ( stahuje totiž celí obsah, aj pasivne data do konca kapacity pamate co ma mikrokontroler ktory riadi BMS ). Ja datovy kabel nemam, ale zrejme by som si to na taketo pokusi mal objednat :). Inak na zápis noveho/upraveneho BMS by som sa asi bal pouzit takto kabel/hlavne pri seriovej komunikacii ... tam uz radsej servis ( zrejme budu mat masinu kde sa priamo pripoja k baterii.. a zvolia podrobnosti.... mal som k takemu niecomu pristup ... aj ked to teda neboli baterie do ebike... ale princip komunikacie je rovnaky ). Ale je ine posielat po takejto zbernici bloky dat a ine len citat par info co potrebuje riadiaca jednotka.... to je ale na inu diskusiu.

Dal by som sem potom vypis ( ak by sa mi podarilo binko prelozit ), je ine ked clovek podla V vidí ze zasiahlo BMS ako ked ma pred sebou tabulku co sa kedy deje.

Inak ked si date zobrazit aktualny vykon motora + data s kontrolera + V baterie presne viete kedy zasahuje FW riadiacej jednotky, kedy je limit kontroler a kedy zasahuje prave BMS ... pekne to vidno na hodnotach ( naviac v pripade modernich ebike je kontroler sucatou motora - tj. este jednoduchsie ).

Predpokladam inak ze bezny servis nema ani ako poznat ze by ste pouzivali neoriginálne BMS. Na to by vedel odpovedat Nazgul, ale v pripade beznych spotrebičov sa to vobec neriesi.

Mne je toto na bafangu sympatické, jednoducha zbernica ... neoklieštená komunikacia po nej ( bosh/shimano moze zavidiet) ... dostupna servisna dokumentacia. Naviac bafang zrejme rata aj s malosériovými bajkami ... tj. fw sa da dobre upravovat aj doma, lacne nahradne diely ( cela M400 do 500€ ). Vlastne mozete pouzit lubovolnu bateriu a upravit si pre nu FW... Nic stohto napr. bosh a shimano neumoznuje, ak sa clovek chce bavit ...
Tam je nutne kupovat celu sadu spolu. Casto aj extremne drahe baterie.
08.04.2022 - 16:55:04
00
Chalani, BMSko nevie obmedzovat vykon - je to len elektronicka poistka, bud on alebo off (plus dalsie funkcie , odpoji nabijanie pri vysokom nabijacom napati, odpoji ti vystup pri nizkom napati baterky, odpoji pri prekroceni maximalneho povoleneho prudu, balancuje clanky a meria teplotu clankov, pri dosiahnuti hranicnej teploty vacsinou to byva 60 az 70C odpoji tiez vystup). Kontroler obmedzuje vykon, ktory tlaci do vinutia. Kontroler si mera teplotu motora a napatie baterky a podla toho obmedzuje.
Nazgul a ty si predajca ebajkov ak si dobre pamatam, tak by bolo dobre keby si nesiril dezinfo a pozdrav "hlavneho servisneho technika", ze ma co este studovat. ;)
09.04.2022 - 17:04:52
02
Vykon odedzí predsa tak ze dovoli cerpat len len obmedzene mnozstvo naboja za nejaku jednotku casu ... tj. ak je poziadavka od kontrolera vyssia BMS to na zaklade analýzy vie obmedzit. Kedze sa ale vacsinou v mikrokontrolery nachadzaju len jednoduche obvody a toto meranie nie je nijak extra presne chvilu to obvodu trva .... ( preto ked mas spusteny monitoring presne to vidis ked sa to udeje )

Uz dlhsie som v tejto oblasti nic nerobil, ale napr. na notebooku som vymenou BMS + nahratím upraveneho BIOSu vedel zvysit vydrz radovo na 2-2,5 nasobok na bateriu. Ale viem ze chalani u nas nahravali upravene BMS aj do baterkoveho vysavaca, kde znacne zvysili saci vykon :) ... to ma aj blizsie k ebiku, kedze tam je motor :). Dokonca aj rozne Aku naradie casto pouziva standartne BMS... tj. je mozne ak mate trochu chut poupravovat parametre. ( vyrobcovia casto nechavaju uplne nezabezpecene ...). Max je obcas pouzita neprepisovatelna pamat, ale to je pre drahsie vyrobky nezaujimave ... ( zapisuju sa tam diagnostike data, pre pripadnu reklamaciu... atd. )

Naviac momentallne kedze sa stale zlepsuju technologie pribudaju aj rozne dalsie senzory v mikrokontroleroch ktore sa používajú na tento ucel.. a pritom sa bavime o obvodoch ktore pri vacsom objeme nakupu stoja 1-3$. Nie vsetky funkcie vsak vyrobca pouziva... a dnes by som sa necudoval ze sa im bude stavat ze jedna seria baterii bude mat viac tipov mikrokontrolera.. tj. vyrobca ma viac staroti s BMS ( odladenie pre viac platforiem ). Zrejme by ste sa cudovali co vsetko sa dalo z baterky nacitat ked sa hodila do stroja na to urceneho a to sa bavime o obdoby spred 8-10 rokov ... vyuziva sa na to prave nepouzita pamat mikrokontrolera.
09.04.2022 - 18:25:42
00
to co tu "servisny technik" tvrdi, tu neplati.

Bafang M500/600 ma CAN zbernicu, kde presne ako hovori Dado baterka "oznamuje" svoj stav motorovemu controleru ten potom povoli-nepovoli prislusny assist rezim, alebo len natvrdo zavedie limit na prud. Co samozrejme znizene napatie na baterke * limit prudu= znizeny vykon.

Baterka a baterkovy BMS tuto nic neriadi a jeho vymenou nedokazes nic. Ak kontroler zisti, ze SOC kleslo pod urcitu hranicu danou fw controllera, obmedzi vykon. Ak mas baterku, ktora stav nehlasi, robi to len podla napatia, ktore si vie odmerat.

tieto CAN spravy su dolezite:

batteryInformation GET 34 00
batteryInformation_1 GET 34 01
batteryInformation_2 GET 34 02
chargingInformation GET 64 01
batteryCellsInformation GET 64 02
batteryCellsInformation_1 GET 64 03
batteryCellsInformation_2 GET 64 04
batteryCellsInformation_3 GET 64 05
batteryCellsInformation_4 GET 64 06
batteryCellsInformation_5 GET 64 07
batteryCellsInformation_6 GET 64 08
batteryCellsInformation_7 GET 64 09
batteryCharacteristics GET 64 15

prva hodnota je predposledne cislo v CAN message, druha posledne.

je len otazkou casu, ci niekto kapne na spravne miesto a spatnym inzinieringom upravi fw. Ale realne to velmi nevidim, skor cakam ze bude opensource controller, ak Bafang neumozni hackovat. Ak bude controller, bude potom aj motor :).
09.04.2022 - 19:15:58
01
Baterka samozrejme BMS riadi toho vela ( az prekvapivo ).

Je jedna vec vonkajsia komunikacia a druha co sa deje vnútra ( tam je toho podstatne viac )...

Naprogramovat dobre BMS naozaj nie je sadnut si na 1 dopoludnie, ale casto tyzdne skusania a testov na konretne baterie. Ak sa stým niekto takto prebavi nasledne moze baterka vydrzat aj cele roky, mnohe lacne baterky maju len rozne OEM BMS a typicky vydrzia 1/3 - 1/4 životnosti kvalitnej... kde vyrobca pouzije riadne odladene veci.

Asi budes aj prekvapeny , ale program ktory riady BMS je casto aj ten najzlozitejsi co na mnohých zariadeniach bezi ( ludia to tak nevnimaju pretoze k nemu nemaju pristup a vydia len par dat navonok ). Mnohe na pohlad zlozitejsie veci riady jednoduche zakaznicke hradlove pole ( za cca. 0,2 € ) a prave toto mikrokontroler za 1-3€ ktorí ma bezne 4-16KB RAM a 40kb-1MB ROM. ( pri baterke za 700€| + vsak kludne moze byt nieco podlastne lepsie, aj za 4-5€ :) )
( ale bezne sa monitoruje aj niekolko roznich hodnot na vsetkych bateriach/vetvach + vystúpi + komunikacia.... + sa uklada log... atd. atd. )

Naviac baterka vie ak sa riadne nemonitoruje spravit velmi zle veci .... a to sa moze stat pri zatazi aj za par sekund.
V oblasti IT je bezne monitorovacia cast baterii BMS podstatne drahsia ako celi obvod co riadi napajania ... a v pripade tychto baterii to bude presne tak isto ( tu ak by sa nieco rychlo pokazilo a BMS nezareaguje viac menej by mohlo dost k vaznim urazom aj umrtiam )

Ved stale platí ... ak mi posles binarny subor BMS pokusim sa ho prelozit do ludskej reci a publikovat ( aj tak nas zrejme prinutia stiahnut ho ) .... Ale da vam to dobru ukazku co vsetko sa deje v BMS.

Ale cakaj cca. 24-80 stran výpisu ( tj. zlozitejsi kod ako riadi motor ). cca. pod 2kb ma jedna stranka vypisu v textovej forme.

Naviac všimni si koľko krat za dobu zivotnosti vydá napr. taky BOSH upravene BMS pre svoje zariadenia ... ( casto boli zakaznici prave servisný technici tejto znacky, ktory si nevedeli poradit s nahratim nove BMS ktorý odstranoval rozne chyby ), Ale centrala im poslala novy subor ( a ono to nie je uplna sranda, pre technika ktory napr. opravuje vrtacku ).
09.04.2022 - 19:34:54
00
random napísal:
Vykon odedzí predsa tak ze dovoli cerpat len len obmedzene mnozstvo naboja za nejaku jednotku casu ... tj. ak je poziadavka od kontrolera vyssia BMS to na zaklade analýzy vie obmedzit. Kedze sa ale vacsinou v mikrokontrolery nachadzaju len jednoduche obvody a toto meranie nie je nijak extra presne chvilu to obvodu trva .... ( preto ked mas spusteny monitoring presne to vidis ked sa to udeje )

Uz dlhsie som v tejto oblasti nic nerobil, ale napr. na notebooku som vymenou BMS + nahratím upraveneho BIOSu vedel zvysit vydrz radovo na 2-2,5 nasobok na bateriu. Ale viem ze chalani u nas nahravali upravene BMS aj do baterkoveho vysavaca, kde znacne zvysili saci vykon :) ... to ma aj blizsie k ebiku, kedze tam je motor :). Dokonca aj rozne Aku naradie casto pouziva standartne BMS... tj. je mozne ak mate trochu chut poupravovat parametre. ( vyrobcovia casto nechavaju uplne nezabezpecene ...). Max je obcas pouzita neprepisovatelna pamat, ale to je pre drahsie vyrobky nezaujimave ... ( zapisuju sa tam diagnostike data, pre pripadnu reklamaciu... atd. )

Naviac momentallne kedze sa stale zlepsuju technologie pribudaju aj rozne dalsie senzory v mikrokontroleroch ktore sa používajú na tento ucel.. a pritom sa bavime o obvodoch ktore pri vacsom objeme nakupu stoja 1-3$. Nie vsetky funkcie vsak vyrobca pouziva... a dnes by som sa necudoval ze sa im bude stavat ze jedna seria baterii bude mat viac tipov mikrokontrolera.. tj. vyrobca ma viac staroti s BMS ( odladenie pre viac platforiem ). Zrejme by ste sa cudovali co vsetko sa dalo z baterky nacitat ked sa hodila do stroja na to urceneho a to sa bavime o obdoby spred 8-10 rokov ... vyuziva sa na to prave nepouzita pamat mikrokontrolera.


Random, prosim ta, nepis tu random tvoje domnieky. ;)
Prepacte chalani, ale som uz alergicky na taketo hluposti, vidim to teraz na celom svete, ze ludia pisu 2 na 3 a citatel, ktory si chce z toho nieco zobrat, iba skonci viac dezorientovany.

Random, v BMS su takzvane MOSFET tranzistory, ktore pracuju vylucne v on/off mode. Ziadne obmedzovanie prudu cez BMS som este nevidel. Nedava to zmysel, kontroler je tam na to, aby reguloval prud do motora.

A ak si zvysil vydrz baterky na 2.5x vymenou BMS a softwaru, tak ti gratulujem. Mozno by si sa mal zamestnat u Muska.
11.04.2022 - 14:35:31
00
mgx napísal:
to co tu "servisny technik" tvrdi, tu neplati.

Bafang M500/600 ma CAN zbernicu, kde presne ako hovori Dado baterka "oznamuje" svoj stav motorovemu controleru ten potom povoli-nepovoli prislusny assist rezim, alebo len natvrdo zavedie limit na prud. Co samozrejme znizene napatie na baterke * limit prudu= znizeny vykon.

Baterka a baterkovy BMS tuto nic neriadi a jeho vymenou nedokazes nic. Ak kontroler zisti, ze SOC kleslo pod urcitu hranicu danou fw controllera, obmedzi vykon. Ak mas baterku, ktora stav nehlasi, robi to len podla napatia, ktore si vie odmerat.



MGX opravim ta trochu. ;) Motor pouziva CAN zberncu, ale nekomunikuje s baterkou. Co si si mohol vsimnut, ze ti z baterky idu iba 2 kable hlavneho napajania. Bafang robi aj vlastne baterky, ktore uz maju aj komunikacny protokol, ale neviem, ci od toho neupustili.

V lepsich elektrickych drivetrainoch vacsinou meria kapacitu baterie (SOC) prave BMS a posiela to kontroleru cez datovu zbernicu spolu s dalsimi parametrami ako teplota baterky, napatie clankov, odoberany prud, chybove hlasenia. Potom riadiaca jednotka dalej s tymto pracuje.

Bafang kontroler si meria aktualne napatie baterky (a prepocitava na %) a podla toho sa rozhoduje kolko pusti prudu do vinutia PMSM motora. Na regulaciu prudu sa tiez pouzivaju MOSFETy (2 ks na kazdu fazu).
Mozu byt tiez v on/off rezime (vinutie budene obdlznikovym napatim, efektivita a vibracie motora su horsie), alebo v sinusovom rezime, kedy pustame do vinuti peknu sinusovku.

Assist level ti bafang kontroler dovoli dat akykolvek aj ked mas slabu baterku, len ti proste limituje maximalny prud cucany z batt.

Moje odpozorovnaie pre M600 a popis v K1 manualy:

⦁ Znižovanie výkonu motora pri nízkej úrovni nabitia batérie (tzv. funkcia bezpečného dojazdu domov). Elektropohon je vybavený funkciou automatického zníženia výkonu motora nasledovne:
20% - 30% nabitia - maximálne 600 W prípomoc
10% - 20% nabitia - maximálne 300 W prípomoc
0% - 10% nabitia - maximálne 240 W prípomoc
Táto funkcia sa žiaľ nedá vypnúť a je napevno nastavená vo firmwary riadiacej elektroniky.
11.04.2022 - 15:08:09
01
mgx napísal:
je len otazkou casu, ci niekto kapne na spravne miesto a spatnym inzinieringom upravi fw. Ale realne to velmi nevidim, skor cakam ze bude opensource controller, ak Bafang neumozni hackovat. Ak bude controller, bude potom aj motor :).


Nie je to take jednoduche, ze napisat si svoj riadiaci firmware a nahrat ho do povodneho HW. Zatial sa to nikomu nepodarilo. Jedine, co sa robi, ak si velky dealer bafangu, poziadas ich o vlastny firmware (povies, co chces a nechces aby to robilo) a oni ti ho nakodia, daju ti k nemu autentifikacny kluc ktorym sa logujes do BESSTu. Tento kluc si dealeri drzia a nikomu ho nedavaju, inak ich bafang vyskrtne zo zoznamu.

Robi sa to vacsinou vymenou celeho kontroleru za iny, lepsi (chalani davaju vacsinou ASI BAC kontroler na Bafang HD motory, vyvedies z motora fazy a hallove sondy, tu v M500/600 to zase trochu stazili bafangaci, nemaju tam klasicke hallove sondy na detekciu polohy rotora, ale dali magnet na os rotora a ten detekuje natocenie, takze tu ti standardny kontroler moc nepomoze, bo tie vacsinou pracuju s hallovymi senzormi, sin/cos enkoderom alebo aj bez detekcie - vtedy sa orientujes podla spatneho indukovaneho napatia z faz).

Mozno poznas firmu Innotrace, ktora sa prave zaobera vyrobou vlastnych kontrolerov do Bafang motorov. A caka sa uz vyse roka, kym vydaju vlastny kontroler na M600. Ale iba oddialuju termin, dost mozne, ze z toho nic nebude nakoniec. 3rd party kontroler si potom uz mozes samozrejme programovat ako chces ty. Len je to dost mastna zalezitost kontroler od Innotrace. Napriklad na M620 stoji 430e a musia ti ho do motora nainstalovat oni. Na M620 sa tymto da dosiahnut az 3kW! Co myslim, ze bude krasne ohybat cely bike ako luk. ;)
11.04.2022 - 16:02:43
00
Občas sledujem na https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=28&t=100777&start=1000 ako sa ludia snažia prerobiť ten hardwer ale asi je to velmi ťažké až nemožné. je zaujimavé že ten hardwer ktorý je v motore sa nedá ani uložiť len prehrať nový.
Aj som rozmýšlal. že si kúpim Boost ale pokial nie je nový hardwer tak je to zbytočné.
11.04.2022 - 16:14:10
00
Hosť napísal:
Občas sledujem na https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=28&t=100777&start=1000 ako sa ludia snažia prerobiť ten hardwer ale asi je to velmi ťažké až nemožné.


Sikovny, som rad, ze to sledujes na endless, tak tam potom najdes aj moje prispevky. ;) Len uz nie je endless to, co to byvalo kedysi. Uz tam prispievaju neznali ludia svoje domnienky, nepravdy a vela balastu. Ale ten thread co si dal, som tiez musel preluskat cely, a stalo ma to zopar hodin. ;) A tam najdes aj CiDi-ho, ktory prvy analyzoval CAN protokol na M500/600kach.

Ako pises, Bafang to musel z neznamych pricin bloknut, ze tam nahras iba originalny firmware, ktory ma hardcoded parametre. Samozrejme, ze chalani skusali reverznym inzinierstvom hladat vo firmware jednotlive byty, kde su zapisane parametre, aj nasli nieco, ale nevedia to nahrat spat do mikrokontrolera. Snazili sa uz obist BESST cez JTAG programovacie piny priamo na cipe, ale neviem, aky bol outcome.
Predpokladam, ze tam maju kontrolny hash, ktory si pri zapnuti bootloader overuje. A ten bez privatneho kluca nevygenerujes pre iny FW.
11.04.2022 - 16:27:01
00
keyboard_arrow_up