marek_K napísal:
Kristina to co pises je pravda , ale nieje pravda ze k 690 sa doratas:

115zubov a 6 západiek (každá s 2 zubami). T.j. ak sú súčasne 3 západky s dvoma zubami v zábere (115 x 3 x 2) je to 690 POE (points of engagement)

je to 690 preto ze bez zataze vzdy zabera len jedna zapadka a ostatne su mirene posunute, ale vsetkych 6 zapadiek je posunutych len v rozsahu 1ho z tych 115 zubov.

To by bolo podobne ako tvrdit ze DT swiss ma pri ratchete 36*36= 1296 POE lebo kazdy zub sa moze strenut s 36 dalsimi, to je samozrejme blbost :-)

Tak ono zaberá už aj tá jedna západka, či?
08.04.2022 - 11:33:52
00
Tiež mi príde tých 690POE ako trochu marketingový ťah, pretože dôležité je to koľko je samotných zúbkov na obvode a to je teda ako píšete 115z. Keďže západky sú na pružinkách, tak pri zaťažení silou cez pedále je v zábere všetkých 6 západiek. 6 západiek je z dôvodu lepšieho rozloženia sily na pomerne malé zúbky na záberovom obvode. Každá západka má potom zdvojené zúbky rovnako pre zníženie zaťaženia. Teda na pri zábere by malo zapadnúť 12 zúbkov. Rozhodujúci uhol záberu je daný vonkajšími zúbkami a teda je to 360°/115z.
08.04.2022 - 11:52:36
00
branomelis napísal:
Keďže západky sú na pružinkách, tak pri zaťažení silou cez pedále je v zábere všetkých 6 západiek.

Takto definovany vztah medzi pruzinkami a okamihom zaberu je cisty nezmysel.
08.04.2022 - 12:02:50
00
branomelis napísal:
Tiež mi príde tých 690POE ako trochu marketingový ťah, pretože dôležité je to koľko je samotných zúbkov na obvode a to je teda ako píšete 115z. Keďže západky sú na pružinkách, tak pri zaťažení silou cez pedále je v zábere všetkých 6 západiek. 6 západiek je z dôvodu lepšieho rozloženia sily na pomerne malé zúbky na záberovom obvode. Každá západka má potom zdvojené zúbky rovnako pre zníženie zaťaženia. Teda na pri zábere by malo zapadnúť 12 zúbkov. Rozhodujúci uhol záberu je daný vonkajšími zúbkami a teda je to 360°/115z.


hej takto som to vnimal presne aj ja kym som si nepozrel detail - co uz som pisal vyssie ze tie zapadky niesu rozlozne presne po 60stupnov, ale malinko posunute a to tak ze to posunutie je v ramci 1 z tych 115 zubov. ( v ramci jedneho zuba 115koveho ktory ma 3 stupne cca je 6 zapadiek postupne po 0,5 stupni posunutych od seba.)Tj na volnobehu resp ked to tocis v ruke je vzdy opreta len 1 ( 2 zubkami) a ked na to sliapnes a zatazis zapadky -ktore trochu pruzia - k tej jednej sa podla sily dokaze este zapriet druha alebo aj tretia.

Takze ked slapes naozaj zlahka tak koleso realne pohana len 1 zapadka a mas POE690, ked prislapines a idu dve mas POE 345 a ked 3 tak POE 230. malo by byt v popise ze ma AZ DO 690 POE .

Pride mi to velmi prekomplikovany a zbytocny system.

EDIT

a teraz som si uvedomil ze som kecal na konci, ked pretacate kluky na volno tak vzdy bude v zabere len 1 takze vzdy to bude mat POE 690. Pocas zaberu uz POE nehra rolu lebo zapadky su zaprete.
08.04.2022 - 12:16:48
10
Majú to tam akosi zvláštne rozdelené, lebo detailne keď si to pozriem, tak ozaj im zaberá v Hydre často len 1 západka. Ale zaujímavé, že na TORCHu sú to 3 západky. A keby zvyšné 3 západky boli mierne posunuté tak zapadnú aj tie. Škoda, že nie je také video aj ako to ide v zábere.

Prílohy:

i9.JPG
i9.JPG 91.67 KiB thumb_up0thumb_down

08.04.2022 - 12:42:29
00
branomelisto presne sedi - torch ma 3stupne a 120POE, Vnutorne ozubenie ma 60z a vzdy je zapadnuta jedna alebo druha trojica. Na tom obrazku to vidno krasne aj na hydre, nieze casto je tam len jedna zapadka ale je opreta prave len 1 a ostatne su mimo.

[joke]

Ale ja musim hlasat evanielium vyrobcu mojich kolies s ratchetom a povazovat kazdy zapadkovy system za inferiorny a podradny prudukt :-) Alebo inak povedane oznacme si cervenou na obrazku plochu v zabere :-)

d2a13k6araex7u.cloudfront.net
No na hydre to ani nejdem skusat, nemam v skicari taku tenku cervenu pastelku.
[/joke]
08.04.2022 - 13:09:29
01
Tie plochy v zabere su vyznacene farebne zle. V zabere su len stycne hrany, nie aj boky. To plati aj pre zapadky, aj pre ratchety.
08.04.2022 - 14:35:02
16
Jezus to ma tiez presne napadlo, ale rozmyslam ci by sikovny fyzikar ktory spravi rozklad zloziek sil s nami suhlasil. Skor asi nie, lebo nejaky vektor ide urcite aj do tych sikmin.
08.04.2022 - 14:43:10
00
Toho teoretizovania tu uz na poslednych stranach naozaj stacilo, nemyslis? Odstran hrany a skus preniest nejaky moment sily na tych bocnych plochach. ;)
08.04.2022 - 14:50:27
01
aj tak by sa prenasala trenim, su pritlacane pruzinkou ;)
08.04.2022 - 14:52:47
00
Jezus napísal:
Tie plochy v zabere su vyznacene farebne zle. V zabere su len stycne hrany, nie aj boky. To plati aj pre zapadky, aj pre ratchety.

Nehovoriac o zanedbani dalsich miest prenosu :) - tie modre
Mne sa naboj spravidla znicil prasknutim v oranzovom, lebo casto to je hlinik. Zapadky sa znicili az nasledne. Pri RU klasikach sa tam tiez praskal, aj ked to bola ocel.

Tak ale zase na druhej strane, 690 pruzkov bude uz slusny Adidas a to sa pocita.

Prílohy:

pawl.jpg
pawl.jpg 41.71 KiB thumb_up0thumb_down

08.04.2022 - 15:09:59
00
ZTTO naboj pokracovanie 2.
Predchadzajuci diel: https://www.mtbiker.sk/forum/post1765747.html#p1765747
Sumar predoslych dielov: naboj ma uz ocelovy DT orech aj ratchet 18T. Kruzok v naboji som nechal hlinikovy ZTTO aby som zistil, kolko tento druhy kus vydrzi. Ono je to citit ked zacne postupne blbnut, nezasekne sa hned.
Nevydrzal dlho - par 100km.

Ked som ho isiel menit za prichystany ocelovy DT, tak sa mi ho nepodarilo povolit. 0.5m tyc nestacila , musel som pouzit dlhsiu. Ale to uz nevydrazali kluce. A ako bonusu znicili aj osku. Takze teraz hladam silaka s dobrym naradim (na DT kruzky samozrejme).

Prílohy:

1.jpg
1.jpg 79.3 KiB thumb_up0thumb_down

2.jpg
2.jpg 79.19 KiB thumb_up0thumb_down

11.04.2022 - 21:59:56
04
Otazky od laika:

Mam Trek x-caliber 9 a na nom sa mi po 3 rokoch kyve kazeta jedna radost. Vraj potrebujem vymenit naboj. Ked som sa bol pytat v trek obchode, povedali mi, ze keby som kupoval naboj, tak musim este priratat spice a niple a robotu atd. Ze lepsie mi bude kupit cele nove zadne koleso. Vraj ma vyjde na 180 €. Pôvodne koleso ma takyto popis:
Bontrager alloy, utesnené ložiská, alloy axle, 6-bolt, Boost110, 15 mm pevná oska;Bontrager alloy, seal.

Koleso je 29", kazeta je Shimano 12 prev. Podmienka je Tubeless ready.

1. Naozaj sa oplati kupit cele koleso?
2. Ak by som chcel vymenit len naboj, ako zistim ktorý?
3. Ak by som kupoval nove koleso, musel by to byt znova Bontrager alebo moze byt aj od ineho vyrobcu?
4. Aké parametre sú dôležité pri výbere nového kolesa, ktoré nahradí to pôvodné? Podla akych parametrov sa mam orientovat?
12.04.2022 - 12:14:10
00
Jedna vec co mi nesedi, ze pises o kazete a teda predpokladam zadne koleso a potom ze 15mm oska. Na zadne 15mm oska nie je. Ak je to boost, tak na zadne je 12x148 a na predne je 15x110.
1. Ano oplati. Totiz pri vymene stareho naboja, naozaj treba aj nove spice a niple, plus robota.
2. Treba pozriet specifikaciu povodneho. Pozeraj boost s pevnou oskou, na 6 bolt kotuc (mohol by byt aj centerlock ale potom treba adapter alebo novy kotuc).
3. Koleso moze byt hociaka znacka, ale musi mat rovnake parametre, teda rozmer (29) a boost a pevna oska, 6 bolt uchytenie brzdoveho kotuca). Pozor na orech. Nepises ci povodny orech je zahovany, kazdopadne kleso (alebo naboj), treba kupovat take ktore ma rovnaky typ orechu (inak budes musiet menit aj kazetu tak aby pasovala na novy orech). V tvojom pripade Shimano Microspline.
4. Viac menej vsetko je napisane v bodoch hore. V dnesnej dobe by som mozno uprednostil sirsi rafik. Tiez zalezi ci ides po cene (tj v nizkej cene moc nenavyberas), alebo chces lepsie parametre a ak ano ktore (pevnost, vaha, sirka a pd.). A tiez treba zvazit aka je priehodnost zadnej stavby (napriklad ak mas teraz 19mm rafik a 2,25 plaste a malu medzeru medzi plastom a vzperami, je mozne ze rafik s 30mm vnutornou sirkou a rovnakym plastom bude robit problem) takze by som nesiel do extremov.


Naposledy upravil Filip80 dňa 12.04.2022 - 12:47:52, celkovo upravené 1 krát.

12.04.2022 - 12:37:49
00
Nasiel som asi presnejsie detaily:
náboje: Predný: Bontrager alloy, sealed bearing, alloy axle, 6-bolt, Boost110, 15 mm thru axle / Zadný: Bontrager alloy, sealed bearing, 6-bolt, Shimano MicroSpline freehub, Boost141, 5 mm QR
ráfiky: Bontrager Kovee, double-wall, Tubeless Ready, 32-hole, 23 mm width, Presta valve
12.04.2022 - 12:47:13
00
keyboard_arrow_up