Prihlásila sa nejaká žena
05.11.2022 - 11:38:37
00
Jaroh napísal:
Je to indikátor faktu, na ktorý už v krajinách, kde bezpečnosť na cestách berú vážne (Slovensko medzi ne nepatrí) prišli: mimoúrovňové križovanie ciest pre chodcov nie sú dobrým riešením a malo by sa používať iba tam, kde je to naozaj nevyhnutné.

Sorry, ale to je kravina. Žijem v krajine, kde je mimoúrovňové riešenie default. A to pre pohyb na všetkých úrovniach - chodcov, cyklistov aj jazdcov na koňoch. Môžem poslať decko trebárs na bajku z jedného konca Reykjavíku na druhý, a auto skoro nestretne. Všetky križovania s hlavnými ťahmi a radiálami sú mimoúrovňové. Win-win pre autá, cyklistov aj chodcov.

A žije sa tu o dosť lepšie. Také riešenia nenútia šoféra rozmýšľať nad vecami, ktoré by inak riešiť vôbec nemusel. To platí aj o spamovaní zbytočným dopravným značením a podobne.
05.11.2022 - 12:04:15
12
wawrik, nie je to kravina a nie je to ani nejaký môj názor, je to skrátka poznatok, ktorý sa stále viac a viac uplatňuje pri dizajne dopravných sietí v mestách. Len pripomeniem, že píšem o peších, nie o cyklistoch a to je rozdiel. A že sa bavíme o centrálnych zónach miest, nie napríklad o výpadovkách na diaľnicu a pod.
Ale inak áno, rozumiem, prečo to píšeš. Téma je naozaj komplexná a treba ju vnímať komplexne. Napríklad som napísal, že eliminácia pešieho mimoúrovňového križovania musí byť spojená s ďalšími opatreniami (efektívne, t.j. nie formálne ale skutočné znižovanie operatívnej rýchlosti, znižovanie podielu individuálnej automobilovej dopravy, zavedenie strict liability a ďalšie), ale každý si z môjho textu vyberá len tie podchody či nadchody samé o sebe.
V živote som v tvojom meste nebol, ale som presvedčený, že ani tam nie je mimoúrovňové križovanie defaultné vo všeobecnosti, ale iba pri určitej kategórií komunikácii a od určitej intenzity áut a chodcov a ani to nie všade. ale podľa nejakej prioritizácie, ktorá závisí od urbanistického riešenia mesta :-) .
05.11.2022 - 12:27:15
01
Ale veď píše o Islande, kde je nulová tranzitná doprava, nízka hustota obyvateľstva a celková hustota dopravy pravdepodobne ďaleko, ďaleko menšia :D :D

Dostupné vyznačené úrovňové prechody sú skutočne aktuálne preferované. Chodci použijú prechod, keď je po ruke. Nadchody a do istej miery aj podchody chodcov odrádzajú, je to prirodzené správanie.
05.11.2022 - 12:35:43
00
m-t napísal:
Ale veď píše o Islande,


Píše explicitne o Reykjavíku.
05.11.2022 - 12:38:47
00
A?
Reykjavik je hlavné mesto Islandu. Menej než štvrtinová hustota obyvateľstva ako BA, počet obyvateľov 1/5 - 1/4 podľa metodiky. Žiadne iné skutočne veľké mesto tam nie je. Čo z toho, čo som napísal, nesedí?
05.11.2022 - 12:47:46
00
Neviem co je na mimourovnovom prechode zle pre chodca okrem toho ze ludia su lenivi. Je im zatazko prejst 10 krokov cez podchod navyse a radsej riskuju zivot na 6 prudovej ceste s hustou premavkou za dazda a v noci, neosvetleni, neviditelni. To inak skoncit nemoze. Za lenivost a stupiditu sa plati a v tomto pripade bola cena najvyssia.
05.11.2022 - 13:17:33
00
Na danom mieste cca 50m odtiaľ je podchod, cca 75m ďalej je svetelný prechodu pre chodcov. Chodil som tade 9 rokov do školy, zažil som aj keď tam nebol plot. Napriek podchodu pri zastávke MHD, nadchodu ako je električka neprešiel deň, aby tade neprešli aspoň 10 ľudia, aj ráno o 07:30, dokonca mamičky s kočíkmi. To isté pri Ekonomickej univerzite, ľudia tam prebiehajú cez cestu a preliezajú plot úplne bežne. Zlaté Piesky pri konci električiek? Je tam nadchod, ľudia prebiehajú cez cestu. Na rekonštruovanej električkovej trati v Dúbravke spravili zo zastávok MHD podchody pod cestu, ale nie, ľudia aj tak preliezajú cez cestu. Pri Botanickej záhrade, nadchod, napriek tomu sa prebiehava. Dokonca aj na Hodžovom námestí je podchod, sú tam aj prechody v úrovni, napriek tomu si tam ľudia behajú ako chcú a červenú neriešia. Trnavské mýto to isté. Na Dolnozskej ako je bufet Bosorka je podchod, ale napriek tomu tam ľudia prebiehajú cez cestu. Panónska, pri bývalom Carefoure, nadchod, kúsok ďalej prechod aj so semaformi, napriek tomu ľudia tam behajú ako splašený...

Že vraj máme 12 mŕtvych chodcov v Bratislave, ak sa odráta tých 5 na Zochovej, tak máme 7. Včerajšia pani sama pochybila, takže minimálne minimálne 1 mŕtveho chodca môže sám chodec. Ak si dobre pamätám, ďalší mŕtvy bol na Zlatých pieskoch, kde prebiehal cez cestu nejak 100m pred značkou začiatok diaľnice. 2 ľudí zrazila električka, kde chodci nedali prednosť. 2-3 ľudia skákali pod vlak, resp. prebiehali kde nemali (neviem, či sa rátajú do Jarohovej štatistiky). Možno sa mýlim ale zatiaľ to vychádza tak, že za väčšinu smrteľných úrazov môžu samotný chodci.
05.11.2022 - 13:18:42
00
Jano1987 napísal:
cca 75m ďalej je svetelný prechodu pre chodcov.


Kde je tam priechod pre chodcov 75 metrov od miesta nehody?

Priechody na Suchom mýte údajne nie sú dostupné kvôlu nejakej stavbe. Vedia to Bratislavčania potvrdiť?


Naposledy upravil Jaroh dňa 05.11.2022 - 13:22:53, celkovo upravené 1 krát.

05.11.2022 - 13:21:01
00
Jano kurna nauc sa uz 1.pad mnozneho cisla, neda za na to pozerat
05.11.2022 - 13:22:37
04
m-t napísal:
Ale veď píše o Islande, kde je nulová tranzitná doprava, nízka hustota obyvateľstva a celková hustota dopravy pravdepodobne ďaleko, ďaleko menšia :D :D

Obávam sa, že máš dosť skreslené predstavy. Veď tento rok zatiaľ prišlo na Island cez 2 miliónov turistov, takmer všetci mieria z letiska priamo do alebo cez Reykjavík (čím myslím aglomeráciu, nie obec). Plus kompletne všetka doprava z a do prístavu mieri vzhľadom k jeho polohe cez mesto. A napríklad jeden z hlavných ťahov z centra mesta má denný prejazd cez 130 000 áut v oboch smeroch, čo je plne porovnateľné trebárs s bratislavskými radiálami.
Príloha:
Traffic.jpg
Traffic.jpg 131.09 KiB thumb_up0thumb_down

05.11.2022 - 13:34:05
03
Pozri, nechcem sa o tom hádať, stojím si za tým, čo som napísal. 2Mega turistov dvihnú v priemere populáciu o cca 40K, stále neexistuje žiadny medzinárodný tranzit, ten tovar sa predsa neprevezie cez Island a na druhom konci nenaloží do ďalšej "loďky". Priemysel je neporovnateľne menší.
Island je proste veľmi špecifický prípad, ktorý má množstvo jedinečných specifík (možno vrátane nadproporčne rušnej diaľnice k letisku:)), preto mi prišlo vtipné, že ho používaš ako argument. Ale nemyslel som to v zlom.
Ak vám z nejakého dôvodu dobre fungujú nadchody a podchody, dobré pre vás. Ale v BA, ani inde v Európe sa to neosvedčilo, ľudia proste radšej prechádzajú úrovňovo bez schodov, rámp, či výťahov.
05.11.2022 - 13:55:36
02
Jaroh Písal si o mimoúrovňových riešeniach všeobecne, tak som reagoval. Zakaždým, keď prídem do BA, nestíham sa čudovať nad tými dementnými riešeniami dopravy, ktoré postretám pri nových stavbách aj na zelenej lúke - a teraz myslím konkrétne riešenia znižujúce bezpečnosť dopravy aj chodcov. Napríklad idiotský prechod pre chodcov pri Slnečniciach, kúskovanie dopravy zbytočnými križovatkami na radiálach (úplna absencia sídliskových a rezidenčných kolektorov so spoločným veľkokapacitným napojením na hlavný ťah) a podobne.

A zrovna Staromestská má vzhľadom k Vallovmu volebnému výsledku a vízii plánovanej pešej zóny nad ulicou krásnu príležitosť vyriešiť ten prestupový uzol mimoúrovňovo.

Raz som na výlete na IS stretol staršieho pána, ktorý sa venoval dopravnému plánovaniu (len som nepostrehol, či na strane mesta alebo developerov), a čo mi ten rozprával o urbánnom plánovaní... To bol úplne iný svet, pri tom som pochopil, ako ďaleko od seba sme v myslení. Napríklad kruhové objazdy sa - pokiaľ sa dá - stavajú na pahorku alebo vyvýšenom mieste. Takže auto smerujúce do kruhového objazdu nemusí tak intenzívne brzdiť, a rozbiehajúcemu autu pomáha gravitácia. Čím sa zvyšuje bezpečnosť (časté poľadovice a veľký počet dní, kedy teplota prekračuje nulu) aj redukujú emisie (napríklad aj prach z brzdných doštičiek a oder z pneumatík, čo je na ostrove celkom významný zdroj prachu najmä vzhľadom k povoleným hrotom).

OK, to som odbočil, to len pre ilustráciu úplne iného konceptu myslenia. O tom, aký dôraz sa dáva napríklad na rozhľad z auta na chodník pri prechodoch škoda hovoriť, o bezpečnosti chodcov by som mohol vypisovať hodiny.

Základný princíp je ten, že sa vodič odbremeňuje dopravnými riešeniami, ktoré nevyžadujú jeho zvýšenú pozornosť, a vo výsledku sú najviac chránení najzraniteľnejší účastníci dopravy - deti, chodci a cyklisti. Hlavné ťahy cez mesto majú limit 80 km/h, takže sa do blízkosti sídliska dostaneš veľmi rýchlo, medzi sídliskami je päťdesiatka a v rezidenčných štvrtiach tridsiatka - ale tam vďaka tým rýchlym hlavným ťahom vodič trávi minimum času, preto mu nerobí problém tie nižšie rýchlosti dodržiavať. A vďaka dobrému rozhľadu vodič dokáže včas reagovať najmä na nepredvídateľné chovanie detí.

Pardon, som sa nejako rozpísal. To je skôr téma na debatu v krčme alebo na Bielom kríži :-D
05.11.2022 - 14:14:30
04
m-t napísal:
Pozri, nechcem sa o tom hádať, stojím si za tým, čo som napísal. 2Mega turistov dvihnú v priemere populáciu o cca 40K, stále neexistuje žiadny medzinárodný tranzit

Jasné, v pohode, veď sa nehádame. Len doplním, že o medzinárodnom tranzite ako takom nie je žiadna reč - ten predsa v Bratislave vybavujú diaľnice, ktoré na Islande vôbec nie sú.
05.11.2022 - 14:19:32
01
@wawrik, v podstate až na nejaké detaily súhlasím a tie detaily sú fakt do tej krčmy :-) .

Ale s jednou vecou nesúhlasím, ak sa bavíme o mestských zónach, kde sa pohybujú ľudia: viackrát si spomenul "vodič sa odbremeňuje dopravnými riešeniami, ktoré nevyžadujú jeho zvýšenú pozornosť" či "Také riešenia nenútia šoféra rozmýšľať nad vecami, ktoré by inak riešiť vôbec nemusel. "
No a práve to je jednou z hlavných príčin dopravných nehôd - infraštruktúra kvalitná iba pre autá je nebezpečná pre ostatných účastníkov (a mimochodom je nebezpečná aj pre vodičov tých áut, ale to je iná kapitola). Ak v mestách staviame cesty, ktoré si nevyžadujú zvýšenú pozornosť vodiča, tak je na nich skrátka menej pozorný a teda ak vznikne nejaká anomália (a tie tam budú vždy a vždy), tak sú následky horšie. Staromestská je úplne ideálny príklad - nič okrem predpisov, ktoré aj tak nedodržiavame, nebráni autám páliť tade rýchlo a charakter tej komunikácie vyžaduje mensiu pozornosť vodiča. Takže keď sa tam objaví chodec (= anomália, môže ňou byť aj pokazené auto, šmykľavá cesta, cestný pirát či naopak začiatočník, whatever... ), tak skrátka si na to pripravený oveľa menej. A tí chodci sa tam objavujú a budú objavovať až pokiaľ ten plot nenatiahnu až k podjazdu. A je úplne jedno, že porušujú pravidlá, to nikto nerozporuje, áno porušujú.
Daj tam ale (teoreticky) na úrovni Zochovej priechod pre chodcov so svetelným riadením, zúž tam pruhy... a bezpečnosť sa tam tak zvýši, že až. A že sa tam spomalí premávka a budú šóry? No a? To aspoň zvýši tlak na zlepšenie a prioritizáciu MHD v meste, na rozvoj cyklotrás a pod.

(Nie, nečakám, že so mnou toto fórum bude súhlasiť, :-) :-) ale to nič nemení na tom, že takto sa to dnes robí v normálnych krajinách).
05.11.2022 - 14:38:22
06

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Príslušenstvo / Svetlá)
keyboard_arrow_up