Sú tu aj nové podniky, ktoré tiež budú potrebovať elektrinu.
https://img.projektn.sk/wp-static/2023/02/iZ9IA-ani-dva-nov-bloky-nepokryj-hlad-po-elektrine.png
09.03.2023 - 09:36:03
01
Jaroh napísal:
Nie úplne presne 6 miliónov, ale rádovo je to OK. 1 liter paliva svojim spálením vyprodukuje 2 - 2.5 kg eq. emisí CO2.

Az na to, ze will povodne pisal o kg a nie o litroch. Spalenie 1 kg paliva (nafty aj benzinu) vyprodukuje viac ako 3 kg CO2. Pre zjednodusenie mozeme uvazovat s tou hodnotou 1 kg paliva = 3 kg CO2.
09.03.2023 - 09:52:32
00
Hej, pravda, nevšimol som si, že písal o kg, Potom je to OK, lebo 1 liter paliva váži menej ako 1 kg (liter benzínu cca 0.75 kg, liter nafty cca 0.85 kg) takže kilogramov je viac ako litrov.
09.03.2023 - 09:58:14
00
will napísal:
Mam 2 otazky
1. ake su realne cisla spotreby benzinu a nafty na Slovensku ?
2. Vyzera, ze tieto data my reportujeme do EU, to fakt mame takuto haluz vo vykazoch ?

U nás sa napr. chodí tankovať do PL (a asi nikto nechodí tankovať so susedných štátov na SK kvôli cene), neviem či nie je benzín lacnejší aj v Česku a Rakúsku (priemerne), Maďarsko a ich stropované ceny s x obmedzeniami nepočítam (ak to už nie je zrušené)
09.03.2023 - 10:14:27
00
Ono ja som tie litre a kg zamenil. Aj ked viem, ze je tam rozdiel. Ale naozaj pocitame iba radovo a orientacne. Je tam vela neznamych - nezapocital som emisie z tazby, produkcie a distribucie paliv (to moze byt cca 10% ako som niekde cital), takisto som nepocital ani straty pri distribucii elektriny a nabijani - co moze byt 20%.
Klucove bolo, ze sa bavime na potrebe energie radovo v tych 5-8 TWh rocne. Co je zhruba 15-25% aktualnej produkcie SK - a to nepocitame potrebu transformacie do vodika pripadne do syntetickych paliv - kde bude treba vyrobit este viac energie a tu budeme musiet vediet ulozit a distribuovat. Nabijanie nebude stale, takze v peakch to moze byt 1 GW (co je uz 1/3 aktualneho vykonu Slovenska) - takze to bude treba regulovat.
V skratke - roboty ako na kostole. Osobne si myslim, ze znizenie spotreby fosilnych paliv o 50-70% je realne aj pri zachovani sucasnej ekonomickej aktivity a pri rozumnych nakladoch. Ist vyznamne nizsie bude tazke.

Ale ako niekto vyssie pripomenul - elektromobilita je len mensi problem. Velky problem bude transformacia kurenia. Tam potrebujeme energie viac.
09.03.2023 - 12:29:12
02
Neviem, či si s tým počítal, ale treba započítať aj prirodzený záchyt CO2 - to trochu vylepšuje bilanciu. Ak sa bavíme o Slovensku, tak lesy zachytávajú 6-7 mil ton CO2 ročne. Samozrejme, čím viac ich rúbeme, tým menej, ale zatiaľ je to stále tento rád vyšších miliónov.
09.03.2023 - 12:37:05
00
Slovenský rozhlas teraz. Téma elektromobilov
09.03.2023 - 12:43:19
00
will par stran dozadu, a este pred tym, sa to tu uz riesilo a boli tu (aj odo mna) nejake odhady, resp referencie na odhady. Tych radovo 10% extra elektriky v kWh je co sme pisali aj pred tym ;) ked by sa preslo v celej minimalne osobnej doprave, na elektriku.
09.03.2023 - 12:52:11
00
Vcera v Teme dna na TA3 od 33:27 sa tiez riesila tema prechodu na elektromobily (https://www.ta3.com/relacia/27840/jablko-ide-do-politiky-kompromis-pri-spaovacich-motoroch).

Diskutovali Hojsik za PS a Kremsky za OLANO, pricom kazdy hajil opacnu stranu barikady, ale cele to od nich vyznelo populisticky (nedrzali sa len vecnej roviny a faktov, skreslovali vo svoj prospech, navzajom sa obvinovali).
09.03.2023 - 13:13:17
00
Neviem kto je Hojsik ale Kremsky do takychto diskusii nepatri. On nema paru o svete.
09.03.2023 - 13:39:13
00
Práve som zo dopočúval a súhlasím. Hojsík je europoslanec za Progresívne Slovensko a podľa rozprával dobre, jasne a kľudne asertívne argumentoval. Kremský tam naproti splietal o neomarxistoch, ohrozovaní slobody a socialistických nápadoch a manipulatívne tvrdil, že "to chcú automobilky", "už aj kravy sa budú zakazovať" a pod.
09.03.2023 - 13:48:48
00
Kali033 napísal:
Dávnejší výpočet hovoril o cca 6TWh ročne. To bolo počítané skrz počtu áut x priemerný ročný nájazd. Vyzerá to teda na zhodu a relatívne presné číslo.
Doplním, že to je približne ročná výroba 2 jadrových blokov na Slovensku.
Na druhej strane, Slovnaft minie pomerne dosť elektriny a zemného plynu, tam by sme niečo ušetrili. Slovalco minulo ročne cca 3 TWh (čiže polovicu teoretickej celkovej spotreby elektromobilov na Slovensku).
Ak zoberieme do úvahy fakt, že už len vymeniť všetky autá za elektromobily bude trvať cca 20 rokov, tak navýšenie výroby elektriny o max 20% vyzerá byť ako jednoduchá úloha.
Výzva budú skôr tepelné čerpadlá.
minulocna vyroba emo12 bola rekordna 8.09 TWh 327dni, len na margo statistiky
09.03.2023 - 16:10:31
00
v tej pravde sú nejaký pesimistický či čo... veď je to len pár % (zdroj: MTBiker odborníci) 😉 , hovoria tam niečo o 12 TWh...

https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/659604-odbornici-distribucna-siet-na-slovensku-nezvladne-narast-elektromobility/
09.03.2023 - 16:32:08
00
Turbi napísal:
Slovenský rozhlas teraz. Téma elektromobilov

uz je to aj v archive
https://www.rtvs.sk/radio/archiv/1175/2016318
09.03.2023 - 16:46:48
11
madbugie napísal:
v tej pravde sú nejaký pesimistický či čo... veď je to len pár % (zdroj: MTBiker odborníci) 😉 , hovoria tam niečo o 12 TWh...

https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/659604-odbornici-distribucna-siet-na-slovensku-nezvladne-narast-elektromobility/

Konečne sa opýtali v Pravde človeka z odvetvia. A čo hovorí Stredoslovenská distribúcia? Že sa musí investovať do infraštruktúry a sieť aspoň na strednom Slovensku nie je teraz pripravená na väčší nárast nabíjacích staníc.

Tu sú slová zo Západoslovenskej energetiky:
Blackout by nemal nastať ani pri stotisíc elektromobiloch.
https://www.trend.sk/biznis/blackout-nemal-nastat-ani-pri-stotisic-elektromobiloch

A tu sa môžete pozrieť ako vyzerajú tie investície do zvyšovania kapacity siete. Pred mesiacom otvorená najmodernejšia elektrická stanica na Slovensku. Doteraz nechceli energetici pripájať nové obnoviteľné zdroje do siete. Teraz je to už možné.
https://www.techbox.sk/slovensko-ma-novu-najmodernejsiu-elektricku-stanicu-za-11-mlionov-e/
09.03.2023 - 17:41:40
00

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Elektrobicykle)
keyboard_arrow_up