Téma by sa mala venovať nie len high fidelity a ich komponentov ale domácim kinám 5.1, 7.1, 7.2 a iných zostáv.Teda všetkým audio zariadeniam.
Určite tu je veľa audiofilov, ktorým čo to už cez ruky prešlo a vedia objektívne porovnať jednotlivé komponenty prípadne poradiť ľudom, ktorý nemajú možnosť si audio osobne vypočuť alebo sa do toho nejak nemajú.
A to je aj v podstate dôvod, prečo som založil tému. zvažujem kúpu 7.2 kina a neviem sa rozhodnúť nad receiverom. Podmienka je aby podporoval bi-amp a čo najlepší pomer cena/výkon. Tým výkonom myslím čo možno najlešiu kvalitu zvuku za cenu do 550 eur. Internet a iné aple prkotiny nepotrebujem.
Do úvahy mi prišli tieto.:
http://www.shoppie.sk/onkyo-tx-nr515-black/d-123266-c-1521/
http://www.shoppie.sk/pioneer-vsx-922s/d-131752-c-1521/
http://www.shoppie.sk/yamaha-rx-a820-titan/d-128186-c-1521/
http://www.shoppie.sk/yamaha-rx-v675-black/d-139218-c-1521/
Najviac sa mi pozdáva yamaha rx-v 675. Aj keď neviem ako sú na tom kvalitou zvuku. ten pioneer je síce 922 je síce nabitý funkciami ale vraj kvalitou zvuku oproti yamahe zaostáva. Ešte tam je ten rx-a820. aky je rozdiel medzi týmto a rx-v triedou?
A nakoniec Onkyo. je za najlepšiu cenu. Príde mi ale trochu v pozadu za jamahami, aj keď onkyo je onkyo.
A aby som nezabudol, repro je Jamo S 628 HCS. (je to pre domáce kino, nie na počúvanie hudby) myslím si že na toto použitie je dostačujúce.
Za vaše rady a skúsenosti Vám budem veľmi vďačný.
V aute hudbu neriešim, priestor je to maličký a už s princípu sa tam nedá nič normálne počúvať, keďže je tam veľa ruchu. Kvalitné nahrávky sú tam na nič, veď toto bol aj jeden s dôvodov prečo sa začala hudba nahrávať bez dynamiky.
No a repráčky sa samozrejme potrebujú zo začiatku "rozbehať" lebo závesy, cievky.... Pri vysoko citlivých repráčikoch, napr.širokopásmach je to veľmi markantný rozdiel.
Zahorenie reproduktorov je kapitola sama o sebe, pri niektorých typoch je to celkom pekne merateľné (TS parametre), niekedy sa to neprejaví vôbec a ide len o placebo.
vyhybku "zostavis" - vypocitas ako hodnoty parametrov cievky a kondenzatorov podla typu pouzitych reproduktorov a ich frekvencych charakteristik , ktore musia mat +- rovnaku citlivost v decibeloch(cim vyssia citlivost tym hraju repraky "hlasnejsie" , skreslenie a v neposlednom rade aj zatazitelnost(kolko watov znesu bez vyrazneho skreslenia), aby to tvorilo reprodukciu ako celok s vyrovnanou frekvecnou charasteritikou...navyse este si urcis tkzv. strmost vyhybky, t.j ako "rychlo -strmo" odrezes frekvencne pasmo vyskoveho repro od stredobasoveho,hlbokotonoveho alebo subwooferu - ak sa mylim, opravte ma prosim stavitelia reproduktorov
tomtom7 co myslis pod "ladenim" vyhybky potom? chapem, ze auto je neforemny priestor a akusticky velmi nedokonaly, co pri high-end zostave vedia meranim akustickeho priestoru potlacit a vyladit reprodukciu poctom a umiestnenim reproduktorov tak, aby tam neboli rezonancie a zvyraznene frekvencne pasma vplyvom priestoru(zamerne nepisem kompenzaciu baffle step - snazim sa pisat tak, aby to bolo zrozumitelne co najviac, bez pouzivania "odbornych vyrazov"
ak ma niekto pochybnosti o moznosti kvalitnej reprodukcie v aute,treba skusit nejake lepsie zostavy v predajni aut, alebo navstivit specializovanu vystavu auto-audio, popripade nejakeho specializovanu firmu na auto hifi a posudit na vlastne usi....
V podstate píšeš správne - výhybku zostavuješ podľa parametrov reproduktorov, ale kedysi sa to riešilo len tak, že sa zobrali nejaké základné parametre od výrobcu, pozrelo sa na charakteristiku a určili sa deliace frekvencie výhybky. Následne sa spočítali súčiastky a zostavila sa výhybka, potom sa prípadne doladila podľa posluchu. Neskôr prišla doba počítačov a pomerne jednoduchého merania parametrov reproduktorov - veľmi jednoducho si vieš zmerať TS parametre (http://www.audioweb.cz/viewtopic.php?id=10933), ktoré ti dobre opisujú správanie reproduktora, ale platí to najmä pre nižšie frekvencie, takže napríklad podľa týchto parametrov si vedel veľmi dobre určiť vhodný typ ozvučnice (uzavretá, bassreflex, bandpass...) a jej vhodný objem, tak aby si využil čo najlepšie daný menič. No a potom prišla doba kedy sa dali dostať za slušný peniaz vhodné mikrofóny s dobrou frekvenčnou charakteristikou, prípadne aj s kalibračnou krivkou. Stačil len softvér, priemerne slušná zvukovka a posunulo to také hobby meranie na úplne inú úroveň - taký kratší návod pre objasnenie napríklad tu: http://www.audioweb.cz/viewtopic.php?pid=183517#p183517
No a súčasne alebo trochu neskôr už bol dostupný aj softvér, s ktorým sa dalo poľahky merať správanie miestností a ich vplyv na reprodukciu. Je to strašne obsiahle a všetko so všetkým súvisí, ale v skratke myslím, že ddemo narážal na niečo takéto - keď to má byť poriadne, tak sa to ladí priamo v danom mieste, pomocou merania a ideálne nejakého dsp, prípadne výkonnej zvukovky.
Netvrdím, že v aute sa nedá dosiahnuť dobrý zvuk, ale budem si stáť za tým, že v takom priestore je to ťažké, najmä s ohľadom na pozíciu poslucháča - určite bude problém dosiahnuť dobrý zvuk všade. Navyše hlukové pozadie je v aute veľmi vysoko, čo je asi najväčší problém, čo sa týka kvality posluchu.
To ze niekedy pomoze pre najlepsi zvuk napriklad otocit fazu jedneho repraku, napohlad nelogicky, to su len legendy, ktore sa siria ustnym podanim
ddemo som pred tyzdnom po rokoch videl R. Machana, spominali sme aj teba, v dobrom
Na specialnom CD na nastavovanie aparatury mas (okrem ineho) jednoduchy sinusov signal pustas si to v aute odspodu. postupne 20, 30, 40 Hz a sledujes/nastavujes hornu frekvenciu subwoofera aby sa neprekryvala s kickbasmi vo dverach, resp aby tam nebolo hluche miesto. Idealne ak mas hlukomer s meranim frekvencie tak mozes pouzit aj klzavy signal, ktory odhali nielen prepady ale aj rezonancne spicky v prednese.
Jednoducho povedane nenastavis subik na hornu frekvnciu 50Hz, ked sa ti dverove reproduktory prebudia pri 100 Hz
Ak mas rezoznacnuy spicku co ja viem niekde pri dajme tomu 850 Hz a mas DSP s equalizerom tak celkom efektivne potlacis tuto frekvenciu o par dB.
Len či aj vylepšil. Ale podľa obrázkov asi hej. Minimálne kozmeticky.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/do-audio-speakers-break-in.11898/
"Objective analysis shows that there is no change to the frequency response and hence tonality of the speaker after a few hours of intensive running (full sweeps from 20 to 20 kHz). This completely mirrors research performed at Harman where they tested a new woofer and a "broken-in" one in a real speaker. While physical changes are occurring in the driver, they are at such low level that there is no hope of attaching them to audibility."
Teda pripúšťajú, že sa v reproduktoroch dejú mechanické zmeny, ale že sú príliš malé na to, aby ovplyvnili zvukové podanie. ASR fórum mi je osobne celkom sympatické, ale to neznamená, že tam majú vždy a vo všetkom pravdu, takže ak niekto máte iné skúsenosti (podložené niečím iným, ako vierou), rád si prečítam...
Tu uz asi nebude mat nikto energiu ta o nieco presviedcat. Ver si comu chces, na kazdy "hifisticky" nazor najdes na nete oslavne ody ale zaroven aj hejterske komenty.
Mne pocas mojho novinarsko - testovacieho obdobia pretiekli rukami desiatky reproduktorov ci stereo alebo domacich kin a viem svoje...
Len teraz je moderna taka doba kde treba znova "objavovat koleso" a to hned uzasnym novatorskym pristupom a objavenim ze je vlastne hranate... :/
Ale to stále píšem iba o tých pár typoch, ktoré som meral/počul. Verím, že môžu existovať meniče, kde to môže byť počuteľné, čo ale na druhej strane otvára vo mne otázku, či sú potom konštrukčne spravené tak ako by mali byť.
Pretože, ak je to zahorenie počuteľné, tak zmena ich vlastností musí byť pomerne veľká a neviem si predstaviť potom stabilitu ich vlastností počas viac rokov.
presne
I keď v audio oblasti ťažko niečo definitívne potvrdiť alebo vyvrátiť, keď dejú veci typu 13db MIRACLE: https://homes.esat.kuleuven.be/~compi/demos/13db/
jo, vidím to tam:
"I always assumed that the break-in was to allow the brain to forget whatever you had before. People tend to get used to what they have. Then in true audiophile tradition this must be explained in some silly way, lots of audiophiles will be offended if you tell them the truth on how the brain works."
- Ver si comu chces, na kazdy "hifisticky" nazor najdes na nete oslavne ody ale zaroven aj hejterske komenty.
tomtom - bohuzial, tesla nehrala ani pred tym a ani potom... :/
Ja som to uviedol najmä ako príklad z praxe, kedy sa práve rozohraním môžu zmeniť parametre a to ukazuje aj na (ne)kvalitu meniča.