Legendární kazítko posunula na nevídanou úroveň polská společnost Newag. Jedná se o výrobce vlakových souprav Impuls 45WE, který se nedokázal smířit s tím, že vlaky vyrobil, ale na jejich údržbu si provozovatel vlaků vysoutěžil jinou firmu. Ta postupovala dle rozsáhlého manuálu výrobce: vlak rozebrala, nechala opravit díly a složila zpět. K velkému překvapení zúčastněných se ale vlak už nerozjel. Počítač tvrdil, že je vše v pořádku a vlak je připravený k jízdě, nicméně invertory nedodávaly do motorů napětí a nikdo netušil, proč.
Protože postupně přestávaly jezdit i další vlaky a nakonec už jich bylo nepojízdných šest z jedenácti, všimla si problému i média. Výrobce vlaků odmítal pomoci, a tak nakonec v zoufalství někdo ze servisní firmy zkusil vygooglit polské hackery a našel skupinu Dragon Sector, která byla požádána, aby se na problém podívala.
Po měsících analýz a reversního inženýrství tato skupina odhalila hned několik mechanismů znemožňujících vlakům pohyb. Pokud vlak strávil více než deset dnů na konkrétních
GPS souřadnicích, které shodou okolností všechny směřovaly na dílny konkurence, pak se už nedal do pohybu. Podobně po výměně jedné z komponent, pokud došlo ke změně sériového čísla, bylo nutné v kabině strojvedoucího zmáčknout správnou kombinaci tlačítek. Pokud se tak nestalo, vlak se opět odmítal rozjet.
Že se jednalo o nedokumentovanou vlastnost, je nasnadě. V jednom případě pak byla porucha vlaku naplánovaná v souvislosti s jeho plánovanou údržbou na 21. listopadu 2021. K tomuto datu měl vlak začít vykazovat fiktivní vadu kompresoru. Shodou okolností se však tato podmínka k uvedenému datu nenaplnila, a protože programátor udělal chybu, aktivovala se o rok později, ačkoliv vlak v opravě nebyl. Zajímavé překvapení čekalo v jednom z vlaků i na hardwarové úrovni, kde bylo nalezeno zařízení, které pravděpodobně umožňovalo vzdálenou komunikaci s vlakem.
https://www.root.cz/clanky/postrehy-z-bezpecnosti-vyrobce-vlaku-blokoval-opravy-umelymi-chybami/