Do tretice potvrdzujem minimálne pravdivosť o neexistencii vodiacich čiar VDZ, ktoré sa v obci už nemaľujú. Stačí si prejsť každý jeden zrekonštruovaný úsek ciest napr. v BSK a krásne vidieť, že všetky vodiace čiary vyznačujúci okraj vozovky končia alebo začínajú pri tabuli s označením obce. A to tam od tabule ani nezačína žiadny obrubník alebo iný stavebný prvok vymedzujúci šírku jazdného pruhu okrem klasického trávnatého pásu niekde aj s rigólom.
Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný alebo ofenzívny, a preto sa nezobrazuje visibility
1/ STN 73 6110 vznikla v auguste 2004, v 2011 prišla Zmena 1. v 2015 prišla Zmena 2, ktorá platila do 31.3.2024. Tú nahradila upravená norma TP 73 6110 s účinnosťou od 1.4.2024. Je voľne stiahnuteľná zo stránky ssc.sk Cyklotrasa na Vajanského vznikala v letných mesiacoch 2023. Čo som hľadal, tak podľa vyjadrení (neviem overiť, lebo tá istá osoba má 2 verzie, kedy to začalo vznikať, ide o pána Kollára z cyklokoálície, kde najprv tvrdil, že sa projekt pripravoval rok, neskôr, že aj so stavbou to zvládli za 4 mesiace, niekto má možno bližšie informácie). V každom prípade to začalo vznikať buď ešte v 2022, alebo začiatkom 2023 a podľa toho sa to aj malo kolaudovať.
2/ Platnosť TP085 ešte nebola zrušená, v použitej literatúre je spomínaný materiál z cyklokoalicie a aj veľa riešenení, ktoré oni prezentovali počas rokov. To že to niekto neprepracoval, ešte neznamená, že to netreba dodržiavať
3/ 8/2009 Z.z. § 55 Osobitné ustanovenia o cyklistoch
(1) Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Po cestičke pre cyklistov sa jazdí vpravo. Kde cestička pre cyklistov nie je alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky. Ak sa tým neohrozujú ani neobmedzujú chodci, smie sa jazdiť po pravej krajnici. Osoby mladšie ako desať rokov, osoby, ktoré ich sprevádzajú, a osoby, ktoré ich vezú podľa odseku 3, smú jazdiť po pravej strane chodníka, ak tým neohrozujú ani neobmedzujú chodcov.
TP117 2.3.2 Zásada nevyhnutnosti S ohľadom na definíciu bezpečnosti cestnej premávky („neohroziť“) a jej plynulosti
(„neobmedziť viac ako je nevyhnutné“) sa uvedené ustanovenie aplikuje nasledovne:
1. bezpečnosť cestnej premávky:
Dopravná značka alebo dopravné zariadenie sa považujú za použité v súlade so zásadou
nevyhnutnosti, ak ich použitie preukázateľne znižuje riziko ohrozenia účastníkov cestnej
premávky a/alebo tretích osôb na živote, zdraví alebo majetku, pričom spoločenské
prínosy z takto zníženého rizika prevažujú nad priamymi finančnými nákladmi, ako aj
spoločenskými nákladmi, ktoré si takéto použitie vyžaduje.
2. plynulosť cestnej premávky:
Dopravná značka alebo dopravné zariadenie sa považujú za použité v súlade so zásadou
nevyhnutnosti, ak ich použitie preukázateľne znižuje mieru obmedzovania účastníkov
cestnej premávky a/alebo tretích osôb, pričom spoločenské prínosy z takto zníženej miery
vzájomného obmedzovania prevažujú nad priamymi finančnými nákladmi, ako aj
spoločenskými nákladmi, ktoré si takéto použitie vyžaduje.32
3. nadradenosť bezpečnosti nad plynulosťou:
Ak by pri určitej úprave cestnej premávky – či už vyplývajúcej zo všeobecných pravidiel
alebo z miestnej úpravy dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami – mohlo dôjsť
k rozporu medzi vplyvom na bezpečnosť cestnej premávky a vplyvom na plynulosť cestnej
premávky, má pri rozhodovaní prednosť bezpečnosť pred plynulosťou s výnimkou
prípadov, keď by spoločenské výnosy zo zvýšenia bezpečnosti boli podstatne nižšie ako
a spoločenské náklady zo zníženia plynulosti.
3.8.2.7 Spoločne k značkám Cestička pre chodcov (Z 220), Cyklistická komunikácia (Z 221),
Spoločná cestička pre chodcov a cyklistov (Z 222), Oddelená cestička pre chodcov
a cyklistov (Z 223)
Špeciálne cestičky a pruhy sa označujú zvislými značkami len tam, kde je použitie takejto
špeciálnej cestičky alebo pruhu povinné
Takže podľa podľa 8/2009 aj podľa TP117, aj "neplatného" TP085 by tam má byť zvislé značenie. Inak cyklisti môžu jazdiť po vedľajšej ceste a ignorovať tú cyklotrasu, či aký to má právny názov, keďže tam nie je Z 220. Keďže cyklista je výrazne pomalší (chápem, že tú bežne jazdia ľudia po rovinke 40+km/h, ale bežná verejnosť je rada za 20km/h) tak cyklista na ceste je ekvivalent chodec na cyklotrase (alebo mamička a všetci ich milujete určite) , ak je hneď vedľa cyklotrasa, tak porušuje minimálne 2. plynulosť... Ak sa vybudovala paralelná trasa, majú ju cyklisti využívať povinne. Ak nie, stačilo tam namaľovať ochranné pruhy.
Šírky krajníc a jazdných pruhov pre jednotlivé normové kategórie vyplývajú z príslušných
technických noriem.
Na existujúcich cestách, ktoré nezodpovedajú platným normám a teda normy pre ne
nešpecifikujú šírky krajníc a jazdných pruhov, sa musí dodržať minimálna šírka vyznačených jazdných
pruhu ≥ 2,75 m a ak ide o úsek s významnými intenzitami premávky nákladných vozidiel alebo
autobusov, musí sa dodržať minimálna šírka vyznačených jazdných pruhov ≥ 3,00 m. Zároveň sa
musí na takýchto cestách dodržať mimo obce šírka krajníc ≥ 0,50 m.
2.12.3.3 V obci
V obci sa vonkajšie okrajové čiary vymedzujúce okraj vozovky spravidla nevyznačujú – okraj
vozovky má byť rozoznateľný na základe stavebných prvkov, najmä obrubníka a/alebo
odvodňovacieho zariadenia. Okraj vozovky sa smie vyznačiť, len ak sú na to osobitné dôvody, najmä:
okraj vozovky nie je dobre rozoznateľný na základe stavebných prvkov,
je to potrebné na smerovanie premávky tam, kde sa mení šírka, poloha alebo smerovanie
jazdných pruhov,
chýba verejné osvetlenie, najmä mimo upokojených premávkových priestorov,
je potrebné vymedziť vyšrafovaný priestor,
ide o úsek na moste, v tuneli alebo v podjazde,
zriaďuje sa postranný pruh s osobitným účelom (napr. parkovací pruh), ktorý nie je
dostatočne vymedzený stavebnými prvkom
Podľa vtedy platnej STN 73 6610 tam tie čiary mali mať, TP ich z nejakého dôvodu ruší. Čo ale neruší je bezpečný odstup, ktorý čiary predstavovali. takže v každom mieste na danom úseku by mala byť šírka cesty od kraja po kraj minimálne 3,5m bez ohľadu, či tam tie čiary sú aj nie sú. Nové cesty, ktoré vznikajú pri stavbe električky majú vonkajšie okrajové čiary. Ako to je možné? Podľa vašich tvrdení a tvrdení TP117 sú tam zbytočné
4/ mesto samo priznalo, že sú miesta, kde sa sekli o 0,5m, nebavíme sa o pár cm (nedávno tu bola taká aféra s Devínskou cestou, tam sa tiež sekli len o pár cm predsa). To, že sa kreslí do nejakých starých mapových podkladov je pravda. Tie mapové podklady, ak sú prebrané s papierových máp majú presnosť plus mínus 15cm. To vie každý projektant. Tak isto každý projektant vie, že ak sme všade na hrane, tak sa tam pošle geodet na zameranie reálneho stavu (zameranie skutkového stavu na danej časti by vyšlo cca 1500-2000€, čo je pri cene za dielo 700 tisíc € nič.). Obrubníky nie sú farba, ktorú zmažem a dám vedľa. Po každej takejto zmene sa má robiť zameranie skutkového stavu (na D4R7 sa to robilo, v ČR sa to robilo, lebo sa to kontrolovalo, tam dokonca sa muselo kvôli tomu malovať nových 7km čiar na rekonštruovanej ceste). To že na to všetci prdia a hrajú sa na alibistov, že ak nám na to prídu, tak to opravíme nie je výhovorka.
5/ dole je priečny rez, ako by to malo vyzerať. Je tam hodnota "oc", ktorú sa mi nikde nepodarilo nájsť, tak snáď to niekto nájde, že koľko to má byť. Tiež je to z TP117.
Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný alebo ofenzívny, a preto sa nezobrazuje visibility
Dielo nie je podľa noriem, na ktoré sa odvolávate, sám si to priznal, ale hej, ja som lietadlo. Niekto po sebe neskontroloval svoju robotu, čo mal skontrolovať, ale hej je to v poriadku. Keby boli také technické nedostatky na cyklotrase, tvárili by ste sa rovnako? Podľa môjho osobného názoru určite nie.
Ono totiž v niektorých úsekoch už aj predtým tie pruhy, čo tam boli, boli mimo normy
Pokiaľ viem, tak to miesto je napríklad tu (pred hotelom Devín):
Attachment:
vndevin.JPG
Pás pre cyklistov je tu výrazne užší, než na iných miestach a to preto, že pôvodná šírka pruhu nebola dostatočná. Pôvodné jazdné pruhy síce vyzerali byť dosť široké, ale nebola dodržaná šírka električkového pásu (treba sledovať vzdialenosť bielej čiary od krajnej koľajnice). Keď sa sčítali šírky pruhov a električkového pásu, bolo to málo. Jazdiť sa síce bez problémov dalo, ale nebolo to podľa noriem. A "nikomu" to nevadilo, pretože pri preznačení by bolo nutné zrušiť dva jazdné pruhy
Ak by sa cyklopruh rušil, tak by na tomto mieste aj tak nebolo možné vyznačiť dva normovo široké pruhy (bez zrušenia trate ). Možno aj preto odborný dozor nežiadal odstránenie pruhov, lebo vedel, že ich vytvorením sa odstránil nenormový stav. (Špekulujem )
Pre SNM je šírka vozovky väčšia, čiže pôvodné pruhy boli široké ako majú byť. Preto je tam ak cyklopruh širší, než pred hotelom Devín. Trochu to vidno aj z porovnania leteckých snímok, sledovať treba vzdialenosť bielej čiary od koľajníc, pred hotelom Devín bola menšia:
Celý ten priestor je jeden veľký bordel, ktorý sa mohol riešiť úplne inak a výsledok by bol oveľa lepší a nemusel pôsobiť tak chaoticky. Keďže tam ani nemáš súvislú cyklotrasu, ale na v smere na Starý most od Mosta SNP ti tam máš križovanie cyklotrasa zastávka MHD, pri Propellery tam je len ochranný pruh, hneď za prechodnom zastávka autobusu, pred SNM ako dali tie ostrovčeky na prechode, tak zase ochranný pruh, pri Filozofickej fakulte UK tam máš zase zastávku autobusu. V druhom smere tam máš 2 zastávky autobusu. Ak mesto malo 4,8 milióna na rekonštrukciu Námestia Slobody, rekonštrukcia Lekárne U Salvátora bude stáť niekde medzi 2-3 miliónmi (len odkúpenie pôvodného mobiliáru stálo 1 milión bez DPH), namiesto toho tu máme niečo, čo nie je komfortné pre motoristov, MHD, ani cyklistov a stálo viac ako 700 tisíc €
No neviem, na bicykli sa tam cítim komfortne, určite lepšie a bezpečnejšie ako pred rekonštrukciou, a autom to síce nie je komfortné, ale dá sa to prežiť a najmä nenúti vodiča pridávať plyn, ale venovať sa volantu.
A čo keby som ti povedal, že tam mohla byť oddelená cyklotrasa a nemusel si riešiť autobusy? Mohol si tam mať v 1 variante max 1 semafor s prechodom pre chodcov a 1 prechod pre chodcov? Žiadne zúženia, pekná rovná, stále rovnako široká cyklotrasa? A okolie mohlo vyzerať oveľa lepšie? Aj druhý variant by priniesol oveľa krajšie prostredie, rovnaké šírky pruhov, úplne segregovanú dopravu, žiadne autobusy by sa ti tam nemotali v tvojej dráhe? Síce stále by si križoval cesty a prechody, ale povedal by si si že takto má vyzerať priestor pre ľudí?
Chcieť úplne oddelenú cyklotrasu by znamenalo, že by tam ešte 10, alebo 20 rokov nebolo vôbec nič. A mať dovtedy riešenie, ktoré je pre cyklistov lepšie ako 99% mestských cyklotrás v tejto republike, alebo nemať nič - čo si myslíš, čo je pre cyklistov lepšie?
Napríklad úsek s ochranným pruhom sa má nahradiť oddelenou cyklotrasou, na príprave tejto stavebnej úpravy sa začalo robiť prakticky súbežne s dnešným riešením, ale ešte si určite nejaký čas počkáme, kým aj pribudne. Asi nebudem nepresný, keď poviem, že to bude v rokoch.
Zúženia alebo "horšie" miesta pre cyklistov na nábreží v dnešnej podobe sú. Ale oproti nulovému variantu je to len minimum, po väčšine nábrežia je oddelená cyklotrasa. Autobusové zastávky až tak nevadia, keďže tých autobusov nejazdí až toľko, ako na iných uliciach v meste. Z tohto pohľadu je najhoršia zastávka pri Most SNP, keďže je v nike a autobus križuje jazdnú dráhu cyklistov. Stavebnými úpravami sa však toto dá vyriešiť, to je však na roky a nie na týždne, ako dnešné riešenie. Podobne sa dá upraviť aj zastávka pri Propeleri.
Ochranný pruh je takisto v pohode. Umožňuje cyklistovi predísť osobné autá a zaradiť sa tesne pred semafor. Po naskočení zelenej už majú autá samostatný pruh, takže sa ani neblokujú. S autobusmi/nákladnými vozidlami tiež nie je zásadný problém, jednak chodia relatívne zriedka a buď počká cyklista za autobusom, alebo naopak. Ochranný pruh je krátky, takže ani zdržanie nie je veľké. Samozrejme, oddelená trasa bude lepšia.
To, že je dnešné riešenie omnoho lepšie ako to nič, čo tam bolo pôvodne, vidno na používanosti trasy. Rodiny s malými deťmi sú tu úplne bežné, neraz som už videl aj nedospelé deti (odhadom 10-15 rokov) ísť úplne samostatne.
Pokiaľ viem, tak to miesto je napríklad tu (pred hotelom Devín):
Attachment:
vndevin.JPG
Pás pre cyklistov je tu výrazne užší, než na iných miestach a to preto, že pôvodná šírka pruhu nebola dostatočná. Pôvodné jazdné pruhy síce vyzerali byť dosť široké, ale nebola dodržaná šírka električkového pásu (treba sledovať vzdialenosť bielej čiary od krajnej koľajnice). Keď sa sčítali šírky pruhov a električkového pásu, bolo to málo. Jazdiť sa síce bez problémov dalo, ale nebolo to podľa noriem. A "nikomu" to nevadilo, pretože pri preznačení by bolo nutné zrušiť dva jazdné pruhy
Ak by sa cyklopruh rušil, tak by na tomto mieste aj tak nebolo možné vyznačiť dva normovo široké pruhy (bez zrušenia trate ). Možno aj preto odborný dozor nežiadal odstránenie pruhov, lebo vedel, že ich vytvorením sa odstránil nenormový stav. (Špekulujem )
Pre SNM je šírka vozovky väčšia, čiže pôvodné pruhy boli široké ako majú byť. Preto je tam ak cyklopruh širší, než pred hotelom Devín. Trochu to vidno aj z porovnania leteckých snímok, sledovať treba vzdialenosť bielej čiary od koľajníc, pred hotelom Devín bola menšia:
Attachment:
porovnanie.JPG
Toto je nejaky problem ta cesta? Vsak z foto tam vyzera, ze to auto vpredu ma okolo seba este tak snad meter extra miesta (obe strany dokopy). Ludia, vytiahnite niekedy paty zo svojej rodnej kopy.
Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný alebo ofenzívny, a preto sa nezobrazuje visibility
tr3mp
Varianta 1) kde by to bolo pomerne lacné a mal by si najmenej interakcií s autami/chodcami. Ideme od Mosta SNP, kde cyklotrasa by začína za zastávkou autobusov (dostal by si sa tam normálne po nábreží), cesta by tam bola ako teraz zúžená na 1 pruh podľa normy. Ten druhý zrušený a stane sa z neho cyklotrasa, ktorú buď necháš na úrovni cesty (môžeš tam nechať ochranný 0,5m široký obrubník medzi cestou a cyklotrasou), alebo to celé zdvihneš ma úroveň chodníka. Bude to rozšírené podľa normy pre cyklodialnicu, budeš to viesť celé obojsmerne v 1 telese. Áno musíš ubrať trocha z tej zelene po pravej strane a pokračuješ až k súčasnému prechodu na Námestí Ľ. Štúra. Tam máš 2 možnosti. Buď tam necháš pre cyklistov semafor, aby chodci mohli chodiť, alebo tam vytvoríš priestor cca 1,5-2m široký pre chodcov čakajúcich na semafore a zahneš cyklotrasu bližšie k nábrežiu (pre ochranu chodcov, aby im tam cyklisti nelietali môžeš dať nejaké obrubníky, alebo to len farebne a materiálovo rozlíšiš) a za prechodom sa cyklotrasa vráti späť k ceste. Ak už sme povedali, že vnútorný mestský okruh je zbytočnosť, tak zastávka autobusov Nám. Ľ. Štúra by sa upravila tak, aby autobus stál priamo v pruhu a cyklotrasa by šla poza zastávku a napojila sa znova na upravený úsek, kde by bol 1 pruh pre autá a cyklotrasa a pokračovala by až k odbočke na Fajnorovo nábrežie. Tam by začínala značka Cyklistická cesta a zákaz vjazdu automobilom. Celá ulica Fajnorovo nábrežie a Gondova by boli cyklistická cesta, zrušili by sa na nich parkovacie miesta. Vjazd na parkovisko Osobný prístav by bol cez Múzejnú, kde buď by to bola jednosmerka a zachovajú sa parkovacie miesta, výjazd bude po Fajnorku a Prešnerovej, alebo to bude obojsmerná cesta. Pre parkovisko Gondova sú 2 varianty. Buď sa upraví výjazd, aby išiel priamo do križovatky na Šafku, alebo to ostane ako teraz, že vjazd cez Múzejnú, výjazd cez Prešnerovu. Samozrejme Fajnorova a Gondova sú stále cyklistická cesta a aj teraz tam je minimálny pohyb vozidiel. V druhom smere od Šafka po SNP necháš len 1 pruh pre autá, vo vzniknutom prázdnom priestore možeš dať zatiaľ kvety v kochlíkoch atď... Aby si mohol niekedy v budúcnosti, keď budú peniaze aplikovať čo popíšem v nižšie.
Varianta 2) bude drahšia, v princípe to bude vyzerať podobne ako teraz. V oboch smeroch sa nechá len 1 pruh pre autá, okrem potrebných odbočení podľa minimálnej normy. Čo zostane z pruhov nepotrebné sa vybúra a zdvihne na úroveň chodníka popri ceste tak ako je teraz sa vytvorí cyklotrasa. Autobusy môžu stať v pruhu kvôli zastávke. Pri Moste SNP sa môžeš rozhodnúť, že zastávka bude mimo pruhu, ak tam chceme zanechať zastávku aj pre výletné autobusy. Ak nie, zastáva v pruhu a cyklotrasa poza zastávku. Teraz natiahneš pekne rovnako široké pruhy pre cyklistov (kľudne aj 2,5m), vyriešiš detaily, pekne to spojíš s chodníkom (rekonštrukcia chodníkov, úprava dlažby, nech to nevyzerá ako od sedlákov). Môžeš zatrávniť električkový pás, ak to šírkové usporiadanie cyktrotrasa/chodník dovolí tak na môžeš medzi ne vložiť vložiť stromoradie, či živý plot. Tak isto ak viac odsadíš cyklotrasu od cesty, môžeš do toho pásu vložiť stromoradie (lebo bycyklovať sa v lete v tieni stromov je niečo, čo asi nechceš?) proste vieš sa s tým vyhrať, aby to nejak vyzeralo, už keď mesto tvrdí, že mu ide o verejný priestor, nábrežie má byť pre ľudí a nie pre autá a podobné kecy. Áno, táto úprava by nestála 700 tisíc, ale niekde okolo 1,5-2 miliónmi. Ale už keď mesto nemá problém minút 4,8 milióna na Námestie Slobody (okrem fungujúcej fontány a inej dlažby som veľký rozdiel nepostrehol) alebo 2-3 milióny na rekonštrukciu Lekárne U Salvatora, tak pri troche snahy tie peniaze nájde. 700 tisíc už niekde našlo a neverím, že cez nejaký operačný plán by nevyboxovalo dosť peňazí.
Čo som spomínal vo variante 1) pre smer Most SNP, že doplním neskôr, že pre ten smer tam necháš nakreslený len 1 pruh, tak môžeš postaviť obojsmernú ako vo variante 1) a keď budeš mať peniaze, pre smer Most SNP do dobuduješ ako som spomínal vo variante 2) a môžeš potom rozlíšiť, že v ktorom smere pôjde ktorá cyklotrasa, že z tej obojsmernej spravíš jednosmerku. Tak isto sa potom môžeš rozhodnúť, že či v mieste od SNM po Šafko, necháš cyklotrasu tak ako som opísal vo variante 1) a ten urezaný pruh nejak to zatrávniť, dať tam stromy atď, alebo tam rozšíriť električku, že by tam boli 2 koľaje, alebo zrušíš cyklocestu cez Fajnorovo nábrežie a Gondovu a pôjde cyklotrasa ako som spomínal vo variante 2) a ide v súčasnosti. Samozrejme, to by sa niekto musel zamyslieť asi a pozrieť sa ďalej do budúcnosti.
Ale hej, asi som moc kritický a niektorým jedincom je jedno, koľko to stojí a ako to vyzerá, hlavne že sa zarezali autá a majú svoju cyklotrasu. Však ich prachy to nie sú a majú čo chceli. Lebo tak to predsa funguje. Nedá sa. Nevieme. Spraví sa fušerina za veľké prachy, ale hej nik za to nemôže...
Lebo na Slovensku, hlavne mestá majú toľko peňazí, že si ich môžu dovoliť vyhadzovať von oknom. Tých 650 tisíc či koľko napríklad mesto mohlo minút aj na plaváreň Pasienky, kde im chýbajú peniaze, lebo sa dodatočne zistili problémy, ktore sa nečakali. Len tak na okraj...
Takže nakoniec len otázka, nemusíš mi odpovedať, ale odpovedz si sám pre seba. Ozaj sa spravilo to najlepšie, čo mohlo?
PS: dúfam, že to bude zase označené za OT, alebo rovno vymazané za spamu.
Jano1987 Ja nepotrebujem hľadať výhovorky, prečo sa niečo nedá. Prečo by som mal hľadať výhovorky na niečo, na čom som nerobil, nie som za to zodpovedný atď.
Mať by sme teoreticky mohli mať všeličo. Niekedy je užitočnejšie obzrieť sa späť a pozrieť sa, čo sa plánovalo napríklad pred 10 rokmi a čo z toho máme teraz. Realizácií totiž býva menej, často dokonca výrazne menej, ako plánov. Lepší vrabec v hrsti, ako dva holuby na streche.
Teda skôr než "hľadanie výhovoriek" by som svoj postoj nazval "realistické očakávania" pri skúsenostiach, ako veci fungujú.
Čo sa týka stavebne oddelenej cyklotrasy na nábreží, myslíš, že by si ju postavil za menšiu sumu? Dovolím si tvrdiť, že aj so stavebnou úpravou problémových miest pri Propeleri a pri Moste SNP by bolo dnešné riešenie lacnejšie. Práveže z hľadiska nákladov a efektivity vynaložených prostriedkov je lepšie robiť také riešenia, ako na nábreží.
Čo sa týka samotných súm, tu je správa mestskej kontrolórky: https://zastupitelstvo.bratislava.sk/data/att/74429.pdf
Kritizuje nejasnosti a nemožnosť presnej identifikácie vynaložených prostriedkov, čo súhlasím. Ale z dokumentu sa dá vyčítať, že
stavebné práce a osadenie obrubníkov v sume 472 843,14 Eur,
a ďalej:
č. OSP2300685 a č. OSP2300853 „opravy vozovky na Rázusovom a Vajanského nábreží od Mosta SNP
po Starý most“, a to výmena ložnej a obrusnej vrstvy vozovky 4 592 m2 (rozsah podľa predložených súpisov
vykonaných prác), výšková úprava vývodov inžinierskych sietí, výšková úprava prídlažby jednej rady
kamenných kociek, debarierizačné opatrenia, pokládka lepených obrubníkov, odvoz a likvidácia stavebného
odpadu. Stavebné práce boli realizované v období 08-09/2023.
Teda značná časť prostriedkov šla na výmenu povrchu vozovky a spojené opravy, teda práce, ktoré by bolo treba vykonať aj v prípade, že by zostala vozovka pre autá.
Pre lepšiu predstavu, 4592 m2 pri šírke 3 m, je oprava 1,5 km.
Ak by si si vedel ušetriť poznámky typu "lebo bycyklovať sa v lete v tieni stromov je niečo, čo asi nechceš?", teda vkladať ostatným diskutujúcim do úst výroky, ktoré nepovedali, bola by debata z tvojej strany vecnejšia a prínosnejšia Takto to vyzerá, že si vymyslíš, čo si spoludiskutujúci myslí, a tejto tvojej myšlienke potom oponuješ
1/ neriešim to, čo sme mohli mať a čo sa nakoniec nepostavilo, ale to čo máme reálne a či je za to adekvátna cena za výsledok
2/ výmena ložnej a obrusnej vrstvy bola len na mieste cyklotrasy, na časti, kde jazdia autá sa žiadna výmena nekonala. Jazdil som tade autom, aj autobusom, daný povrch bol v poriadku, až na pár miest, kde by sa zišla oprava. Pokiaľ bola tá ložná a obrusná časť v tak zlom stave, že ju bolo treba meniť, prečo sa to nemenilo po celej šírke? Prečo sa menila aj ložná časť na cyklotrase? Sestra robí pre spoločnosť, čo asfaltuje cesty pre Bratislavu. Za posledných 10-15 rokov, keď robili opravy ciest (cez 200km) tak ani v jednom prípade sa neopravovala ložná časť, vždy sa len odfrézovala nejaká časť obrusnej časti a natiahla sa nová. Týka sa to ulíc ako Šancova, Štefánikova, Dolnozemská, cesta rovnobežná s električkou od Mosta SNP až po obratisko električiek v Dúbravke pri Kríži, či teraz najnovšie v Rusovciach čo sa robila cesta. Takže pôsobí to minimálne dosť zvláštne, že cyklotrasa potrebuje novú ložnú vrstvu a Šancova a podobné si vystačia len s frézovaním obrusnej vrstvy a položením novej obrusnej vrstvy (aj to nie koľkokrát v celej výške, ale len na 3-5 cm asfaltu) a bude tam vysoká intenzita dopravy a ak veľa ťažších vozodiel. Sa natíska otázka, prečo cyklotrasa potrebuje kvalitnejšiu opravu ako oveľa viac vyťažené cesty.
3/ otázka ceny je vždy otázka toho, čo sa robí. Ten istý výsledok, by sa dal dosiahnuť aj výrazne lacnejšie (ako som písal vyššie). Samozrejme môžeme polemizovať, či nám naozaj treba protitankové obrubníky (v zahraničí si bežne vystačia len s čiarou, či použijú niektorý z podobných obrubníkov, čo som dal linky, alebo tam dajú také plastové paličky, ako sú teraz na začiatku a konci tých betónových obrubníkov, vieš si pohľadať cez Google). Za mňa určite pre potreby cyklotrasy v tej forme čo je teraz stačilo odfrezovať max 5cm obrusnej vrstvy a natiahnuť novú, nainštalovať tie plastové obrubníky, ak už trváme na novom povrchu (čo by sa spravilo štandardne, keby to bola cesta pre autá) a sme na 100-150 tisíc €. Nie 700 tisíc.
V prípade toho presunutia na chodník popri tom parčíku bulharských partizánov, ani tam to nebolo dobré riešenie, keďže sú tam stĺpy trakcie. A ich presun by značne predražoval realizáciu. Bez toho je nemožné v tom mieste viesť obojsmernú cyklocestičku.
3. Teraz hovoríš o cene 100-150 tisíc €, vyššie si spomínal 50 tisíc. Tiež ti tá suma lieta hore-dole 3x
Ale napríklad súčasné obrubníky umožnili dosiahnuť podobný efekt, ako keby bola celá cyklotrasa vyvýšená. Za výrazne menej peňazí.
1/ vyššie som riešil to, sa to mohlo mať aj lacnejšie, aj drahšie, aj to, že keby sa niekto v meste rozhodol, celý priestor sa dá zrekonštruovať do stavu, ktorý by pôsobil oveľa lepšie, všetko by záležalo od peňazí
2+3/ do 50 tisíc by sa to opravilo len kde treba, keďže nie všade to treba + vodorovné značenie a tie plastové obrubníky. Tých 100-150 by bolo, keby sa to komplet nanovo preasfaltovalo, čo som tam aj spomínal, že ak trváme na preasfaltovaní. Tie betónové obrubníky sú klasické slovenské hnanie vecí do extrémov.
Bohužiaľ, KST chystá vlastný návrh zákona a tento pán poslanec si "ide svoje" bez ohľadu na to, čo si turistická organizácia želá, vôbec to nekoordinoval.
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
2/ Platnosť TP085 ešte nebola zrušená, v použitej literatúre je spomínaný materiál z cyklokoalicie a aj veľa riešenení, ktoré oni prezentovali počas rokov. To že to niekto neprepracoval, ešte neznamená, že to netreba dodržiavať
3/ 8/2009 Z.z. § 55 Osobitné ustanovenia o cyklistoch
(1) Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Po cestičke pre cyklistov sa jazdí vpravo. Kde cestička pre cyklistov nie je alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky. Ak sa tým neohrozujú ani neobmedzujú chodci, smie sa jazdiť po pravej krajnici. Osoby mladšie ako desať rokov, osoby, ktoré ich sprevádzajú, a osoby, ktoré ich vezú podľa odseku 3, smú jazdiť po pravej strane chodníka, ak tým neohrozujú ani neobmedzujú chodcov.
TP117 2.3.2 Zásada nevyhnutnosti S ohľadom na definíciu bezpečnosti cestnej premávky („neohroziť“) a jej plynulosti
(„neobmedziť viac ako je nevyhnutné“) sa uvedené ustanovenie aplikuje nasledovne:
1. bezpečnosť cestnej premávky:
Dopravná značka alebo dopravné zariadenie sa považujú za použité v súlade so zásadou
nevyhnutnosti, ak ich použitie preukázateľne znižuje riziko ohrozenia účastníkov cestnej
premávky a/alebo tretích osôb na živote, zdraví alebo majetku, pričom spoločenské
prínosy z takto zníženého rizika prevažujú nad priamymi finančnými nákladmi, ako aj
spoločenskými nákladmi, ktoré si takéto použitie vyžaduje.
2. plynulosť cestnej premávky:
Dopravná značka alebo dopravné zariadenie sa považujú za použité v súlade so zásadou
nevyhnutnosti, ak ich použitie preukázateľne znižuje mieru obmedzovania účastníkov
cestnej premávky a/alebo tretích osôb, pričom spoločenské prínosy z takto zníženej miery
vzájomného obmedzovania prevažujú nad priamymi finančnými nákladmi, ako aj
spoločenskými nákladmi, ktoré si takéto použitie vyžaduje.32
3. nadradenosť bezpečnosti nad plynulosťou:
Ak by pri určitej úprave cestnej premávky – či už vyplývajúcej zo všeobecných pravidiel
alebo z miestnej úpravy dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami – mohlo dôjsť
k rozporu medzi vplyvom na bezpečnosť cestnej premávky a vplyvom na plynulosť cestnej
premávky, má pri rozhodovaní prednosť bezpečnosť pred plynulosťou s výnimkou
prípadov, keď by spoločenské výnosy zo zvýšenia bezpečnosti boli podstatne nižšie ako
a spoločenské náklady zo zníženia plynulosti.
3.8.2.7 Spoločne k značkám Cestička pre chodcov (Z 220), Cyklistická komunikácia (Z 221),
Spoločná cestička pre chodcov a cyklistov (Z 222), Oddelená cestička pre chodcov
a cyklistov (Z 223)
Špeciálne cestičky a pruhy sa označujú zvislými značkami len tam, kde je použitie takejto
špeciálnej cestičky alebo pruhu povinné
Takže podľa podľa 8/2009 aj podľa TP117, aj "neplatného" TP085 by tam má byť zvislé značenie. Inak cyklisti môžu jazdiť po vedľajšej ceste a ignorovať tú cyklotrasu, či aký to má právny názov, keďže tam nie je Z 220. Keďže cyklista je výrazne pomalší (chápem, že tú bežne jazdia ľudia po rovinke 40+km/h, ale bežná verejnosť je rada za 20km/h) tak cyklista na ceste je ekvivalent chodec na cyklotrase (alebo mamička a všetci ich milujete určite) , ak je hneď vedľa cyklotrasa, tak porušuje minimálne 2. plynulosť... Ak sa vybudovala paralelná trasa, majú ju cyklisti využívať povinne. Ak nie, stačilo tam namaľovať ochranné pruhy.
Šírky krajníc a jazdných pruhov pre jednotlivé normové kategórie vyplývajú z príslušných
technických noriem.
Na existujúcich cestách, ktoré nezodpovedajú platným normám a teda normy pre ne
nešpecifikujú šírky krajníc a jazdných pruhov, sa musí dodržať minimálna šírka vyznačených jazdných
pruhu ≥ 2,75 m a ak ide o úsek s významnými intenzitami premávky nákladných vozidiel alebo
autobusov, musí sa dodržať minimálna šírka vyznačených jazdných pruhov ≥ 3,00 m. Zároveň sa
musí na takýchto cestách dodržať mimo obce šírka krajníc ≥ 0,50 m.
2.12.3.3 V obci
V obci sa vonkajšie okrajové čiary vymedzujúce okraj vozovky spravidla nevyznačujú – okraj
vozovky má byť rozoznateľný na základe stavebných prvkov, najmä obrubníka a/alebo
odvodňovacieho zariadenia. Okraj vozovky sa smie vyznačiť, len ak sú na to osobitné dôvody, najmä:
okraj vozovky nie je dobre rozoznateľný na základe stavebných prvkov,
je to potrebné na smerovanie premávky tam, kde sa mení šírka, poloha alebo smerovanie
jazdných pruhov,
chýba verejné osvetlenie, najmä mimo upokojených premávkových priestorov,
je potrebné vymedziť vyšrafovaný priestor,
ide o úsek na moste, v tuneli alebo v podjazde,
zriaďuje sa postranný pruh s osobitným účelom (napr. parkovací pruh), ktorý nie je
dostatočne vymedzený stavebnými prvkom
Podľa vtedy platnej STN 73 6610 tam tie čiary mali mať, TP ich z nejakého dôvodu ruší. Čo ale neruší je bezpečný odstup, ktorý čiary predstavovali. takže v každom mieste na danom úseku by mala byť šírka cesty od kraja po kraj minimálne 3,5m bez ohľadu, či tam tie čiary sú aj nie sú. Nové cesty, ktoré vznikajú pri stavbe električky majú vonkajšie okrajové čiary. Ako to je možné? Podľa vašich tvrdení a tvrdení TP117 sú tam zbytočné
4/ mesto samo priznalo, že sú miesta, kde sa sekli o 0,5m, nebavíme sa o pár cm (nedávno tu bola taká aféra s Devínskou cestou, tam sa tiež sekli len o pár cm predsa). To, že sa kreslí do nejakých starých mapových podkladov je pravda. Tie mapové podklady, ak sú prebrané s papierových máp majú presnosť plus mínus 15cm. To vie každý projektant. Tak isto každý projektant vie, že ak sme všade na hrane, tak sa tam pošle geodet na zameranie reálneho stavu (zameranie skutkového stavu na danej časti by vyšlo cca 1500-2000€, čo je pri cene za dielo 700 tisíc € nič.). Obrubníky nie sú farba, ktorú zmažem a dám vedľa. Po každej takejto zmene sa má robiť zameranie skutkového stavu (na D4R7 sa to robilo, v ČR sa to robilo, lebo sa to kontrolovalo, tam dokonca sa muselo kvôli tomu malovať nových 7km čiar na rekonštruovanej ceste). To že na to všetci prdia a hrajú sa na alibistov, že ak nám na to prídu, tak to opravíme nie je výhovorka.
5/ dole je priečny rez, ako by to malo vyzerať. Je tam hodnota "oc", ktorú sa mi nikde nepodarilo nájsť, tak snáď to niekto nájde, že koľko to má byť. Tiež je to z TP117.
Pokiaľ viem, tak to miesto je napríklad tu (pred hotelom Devín):
Pás pre cyklistov je tu výrazne užší, než na iných miestach a to preto, že pôvodná šírka pruhu nebola dostatočná. Pôvodné jazdné pruhy síce vyzerali byť dosť široké, ale nebola dodržaná šírka električkového pásu (treba sledovať vzdialenosť bielej čiary od krajnej koľajnice). Keď sa sčítali šírky pruhov a električkového pásu, bolo to málo. Jazdiť sa síce bez problémov dalo, ale nebolo to podľa noriem. A "nikomu" to nevadilo, pretože pri preznačení by bolo nutné zrušiť dva jazdné pruhy
Ak by sa cyklopruh rušil, tak by na tomto mieste aj tak nebolo možné vyznačiť dva normovo široké pruhy (bez zrušenia trate
Pre SNM je šírka vozovky väčšia, čiže pôvodné pruhy boli široké ako majú byť. Preto je tam ak cyklopruh širší, než pred hotelom Devín. Trochu to vidno aj z porovnania leteckých snímok, sledovať treba vzdialenosť bielej čiary od koľajníc, pred hotelom Devín bola menšia:
Napríklad úsek s ochranným pruhom sa má nahradiť oddelenou cyklotrasou, na príprave tejto stavebnej úpravy sa začalo robiť prakticky súbežne s dnešným riešením, ale ešte si určite nejaký čas počkáme, kým aj pribudne. Asi nebudem nepresný, keď poviem, že to bude v rokoch.
Zúženia alebo "horšie" miesta pre cyklistov na nábreží v dnešnej podobe sú. Ale oproti nulovému variantu je to len minimum, po väčšine nábrežia je oddelená cyklotrasa. Autobusové zastávky až tak nevadia, keďže tých autobusov nejazdí až toľko, ako na iných uliciach v meste. Z tohto pohľadu je najhoršia zastávka pri Most SNP, keďže je v nike a autobus križuje jazdnú dráhu cyklistov. Stavebnými úpravami sa však toto dá vyriešiť, to je však na roky a nie na týždne, ako dnešné riešenie. Podobne sa dá upraviť aj zastávka pri Propeleri.
Ochranný pruh je takisto v pohode. Umožňuje cyklistovi predísť osobné autá a zaradiť sa tesne pred semafor. Po naskočení zelenej už majú autá samostatný pruh, takže sa ani neblokujú. S autobusmi/nákladnými vozidlami tiež nie je zásadný problém, jednak chodia relatívne zriedka a buď počká cyklista za autobusom, alebo naopak. Ochranný pruh je krátky, takže ani zdržanie nie je veľké. Samozrejme, oddelená trasa bude lepšia.
To, že je dnešné riešenie omnoho lepšie ako to nič, čo tam bolo pôvodne, vidno na používanosti trasy. Rodiny s malými deťmi sú tu úplne bežné, neraz som už videl aj nedospelé deti (odhadom 10-15 rokov) ísť úplne samostatne.
Pás pre cyklistov je tu výrazne užší, než na iných miestach a to preto, že pôvodná šírka pruhu nebola dostatočná. Pôvodné jazdné pruhy síce vyzerali byť dosť široké, ale nebola dodržaná šírka električkového pásu (treba sledovať vzdialenosť bielej čiary od krajnej koľajnice). Keď sa sčítali šírky pruhov a električkového pásu, bolo to málo. Jazdiť sa síce bez problémov dalo, ale nebolo to podľa noriem. A "nikomu" to nevadilo, pretože pri preznačení by bolo nutné zrušiť dva jazdné pruhy
Ak by sa cyklopruh rušil, tak by na tomto mieste aj tak nebolo možné vyznačiť dva normovo široké pruhy (bez zrušenia trate
Pre SNM je šírka vozovky väčšia, čiže pôvodné pruhy boli široké ako majú byť. Preto je tam ak cyklopruh širší, než pred hotelom Devín. Trochu to vidno aj z porovnania leteckých snímok, sledovať treba vzdialenosť bielej čiary od koľajníc, pred hotelom Devín bola menšia:
Toto je nejaky problem ta cesta? Vsak z foto tam vyzera, ze to auto vpredu ma okolo seba este tak snad meter extra miesta (obe strany dokopy). Ludia, vytiahnite niekedy paty zo svojej rodnej kopy.
Varianta 1) kde by to bolo pomerne lacné a mal by si najmenej interakcií s autami/chodcami. Ideme od Mosta SNP, kde cyklotrasa by začína za zastávkou autobusov (dostal by si sa tam normálne po nábreží), cesta by tam bola ako teraz zúžená na 1 pruh podľa normy. Ten druhý zrušený a stane sa z neho cyklotrasa, ktorú buď necháš na úrovni cesty (môžeš tam nechať ochranný 0,5m široký obrubník medzi cestou a cyklotrasou), alebo to celé zdvihneš ma úroveň chodníka. Bude to rozšírené podľa normy pre cyklodialnicu, budeš to viesť celé obojsmerne v 1 telese. Áno musíš ubrať trocha z tej zelene po pravej strane a pokračuješ až k súčasnému prechodu na Námestí Ľ. Štúra. Tam máš 2 možnosti. Buď tam necháš pre cyklistov semafor, aby chodci mohli chodiť, alebo tam vytvoríš priestor cca 1,5-2m široký pre chodcov čakajúcich na semafore a zahneš cyklotrasu bližšie k nábrežiu (pre ochranu chodcov, aby im tam cyklisti nelietali môžeš dať nejaké obrubníky, alebo to len farebne a materiálovo rozlíšiš) a za prechodom sa cyklotrasa vráti späť k ceste. Ak už sme povedali, že vnútorný mestský okruh je zbytočnosť, tak zastávka autobusov Nám. Ľ. Štúra by sa upravila tak, aby autobus stál priamo v pruhu a cyklotrasa by šla poza zastávku a napojila sa znova na upravený úsek, kde by bol 1 pruh pre autá a cyklotrasa a pokračovala by až k odbočke na Fajnorovo nábrežie. Tam by začínala značka Cyklistická cesta a zákaz vjazdu automobilom. Celá ulica Fajnorovo nábrežie a Gondova by boli cyklistická cesta, zrušili by sa na nich parkovacie miesta. Vjazd na parkovisko Osobný prístav by bol cez Múzejnú, kde buď by to bola jednosmerka a zachovajú sa parkovacie miesta, výjazd bude po Fajnorku a Prešnerovej, alebo to bude obojsmerná cesta. Pre parkovisko Gondova sú 2 varianty. Buď sa upraví výjazd, aby išiel priamo do križovatky na Šafku, alebo to ostane ako teraz, že vjazd cez Múzejnú, výjazd cez Prešnerovu. Samozrejme Fajnorova a Gondova sú stále cyklistická cesta a aj teraz tam je minimálny pohyb vozidiel. V druhom smere od Šafka po SNP necháš len 1 pruh pre autá, vo vzniknutom prázdnom priestore možeš dať zatiaľ kvety v kochlíkoch atď... Aby si mohol niekedy v budúcnosti, keď budú peniaze aplikovať čo popíšem v nižšie.
Varianta 2) bude drahšia, v princípe to bude vyzerať podobne ako teraz. V oboch smeroch sa nechá len 1 pruh pre autá, okrem potrebných odbočení podľa minimálnej normy. Čo zostane z pruhov nepotrebné sa vybúra a zdvihne na úroveň chodníka popri ceste tak ako je teraz sa vytvorí cyklotrasa. Autobusy môžu stať v pruhu kvôli zastávke. Pri Moste SNP sa môžeš rozhodnúť, že zastávka bude mimo pruhu, ak tam chceme zanechať zastávku aj pre výletné autobusy. Ak nie, zastáva v pruhu a cyklotrasa poza zastávku. Teraz natiahneš pekne rovnako široké pruhy pre cyklistov (kľudne aj 2,5m), vyriešiš detaily, pekne to spojíš s chodníkom (rekonštrukcia chodníkov, úprava dlažby, nech to nevyzerá ako od sedlákov). Môžeš zatrávniť električkový pás, ak to šírkové usporiadanie cyktrotrasa/chodník dovolí tak na môžeš medzi ne vložiť vložiť stromoradie, či živý plot. Tak isto ak viac odsadíš cyklotrasu od cesty, môžeš do toho pásu vložiť stromoradie (lebo bycyklovať sa v lete v tieni stromov je niečo, čo asi nechceš?) proste vieš sa s tým vyhrať, aby to nejak vyzeralo, už keď mesto tvrdí, že mu ide o verejný priestor, nábrežie má byť pre ľudí a nie pre autá a podobné kecy. Áno, táto úprava by nestála 700 tisíc, ale niekde okolo 1,5-2 miliónmi. Ale už keď mesto nemá problém minút 4,8 milióna na Námestie Slobody (okrem fungujúcej fontány a inej dlažby som veľký rozdiel nepostrehol) alebo 2-3 milióny na rekonštrukciu Lekárne U Salvatora, tak pri troche snahy tie peniaze nájde. 700 tisíc už niekde našlo a neverím, že cez nejaký operačný plán by nevyboxovalo dosť peňazí.
Čo som spomínal vo variante 1) pre smer Most SNP, že doplním neskôr, že pre ten smer tam necháš nakreslený len 1 pruh, tak môžeš postaviť obojsmernú ako vo variante 1) a keď budeš mať peniaze, pre smer Most SNP do dobuduješ ako som spomínal vo variante 2) a môžeš potom rozlíšiť, že v ktorom smere pôjde ktorá cyklotrasa, že z tej obojsmernej spravíš jednosmerku. Tak isto sa potom môžeš rozhodnúť, že či v mieste od SNM po Šafko, necháš cyklotrasu tak ako som opísal vo variante 1) a ten urezaný pruh nejak to zatrávniť, dať tam stromy atď, alebo tam rozšíriť električku, že by tam boli 2 koľaje, alebo zrušíš cyklocestu cez Fajnorovo nábrežie a Gondovu a pôjde cyklotrasa ako som spomínal vo variante 2) a ide v súčasnosti. Samozrejme, to by sa niekto musel zamyslieť asi a pozrieť sa ďalej do budúcnosti.
Samozrejme určite to je mega kktina a nájdeš mi 666 výhovoriek prečo sa to nedá a prečo sa vyhodilo cez 700 tisíc € za niečo, čo keby som nakreslil nové vodorovné značenie za pár tisíc €, tak výsledok by bol rovnaký. Namiesto tých betónových kravín sa mohlo dať niečo takéto https://www.obexia.cz/sk/oddelovac-jazdnych-pruhov-839p.html, alebo takéto https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQuhfhj2TVZP-4NAzJv4MkTFFP1xB0Ir6XtUg&s či niečo takéto https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT1HdLBW1ZtJIjsZn279cxjRc8aE_7xptJ0XA&s (keď sa to bežne používa na cestách, kde je 90tka, asi to stačí, kde je v meste 50tka). Bum minulo by sa možno 50 tisíc €, možno menej dokonca a výsledok máme rovnaký ako keď sme minuli 700 tisíc. A tých 650 tisíc sa mohlo minút inde na cyklotrasy.
Ale hej, asi som moc kritický a niektorým jedincom je jedno, koľko to stojí a ako to vyzerá, hlavne že sa zarezali autá a majú svoju cyklotrasu. Však ich prachy to nie sú a majú čo chceli. Lebo tak to predsa funguje. Nedá sa. Nevieme. Spraví sa fušerina za veľké prachy, ale hej nik za to nemôže...
Lebo na Slovensku, hlavne mestá majú toľko peňazí, že si ich môžu dovoliť vyhadzovať von oknom. Tých 650 tisíc či koľko napríklad mesto mohlo minút aj na plaváreň Pasienky, kde im chýbajú peniaze, lebo sa dodatočne zistili problémy, ktore sa nečakali. Len tak na okraj...
Takže nakoniec len otázka, nemusíš mi odpovedať, ale odpovedz si sám pre seba. Ozaj sa spravilo to najlepšie, čo mohlo?
PS: dúfam, že to bude zase označené za OT, alebo rovno vymazané za spamu.
Mať by sme teoreticky mohli mať všeličo. Niekedy je užitočnejšie obzrieť sa späť a pozrieť sa, čo sa plánovalo napríklad pred 10 rokmi a čo z toho máme teraz. Realizácií totiž býva menej, často dokonca výrazne menej, ako plánov. Lepší vrabec v hrsti, ako dva holuby na streche.
Teda skôr než "hľadanie výhovoriek" by som svoj postoj nazval "realistické očakávania" pri skúsenostiach, ako veci fungujú.
Tu máš výkres cyklotrasy na nábreží tak, ako sa plánovala v roku 2013: https://utopia.sk/liferay/documents/portlet_file_entry/265271/Nabrezie_NovyMost-StaryMost-1.ETAPA_verzia2.pdf/99168c88-2812-4862-9206-4375a5dfe689
Podarila sa realizácia za desať rokov? Nepodarila
Čo sa týka stavebne oddelenej cyklotrasy na nábreží, myslíš, že by si ju postavil za menšiu sumu? Dovolím si tvrdiť, že aj so stavebnou úpravou problémových miest pri Propeleri a pri Moste SNP by bolo dnešné riešenie lacnejšie. Práveže z hľadiska nákladov a efektivity vynaložených prostriedkov je lepšie robiť také riešenia, ako na nábreží.
Čo sa týka samotných súm, tu je správa mestskej kontrolórky: https://zastupitelstvo.bratislava.sk/data/att/74429.pdf
Kritizuje nejasnosti a nemožnosť presnej identifikácie vynaložených prostriedkov, čo súhlasím. Ale z dokumentu sa dá vyčítať, že
a ďalej:
po Starý most“, a to výmena ložnej a obrusnej vrstvy vozovky 4 592 m2 (rozsah podľa predložených súpisov
vykonaných prác), výšková úprava vývodov inžinierskych sietí, výšková úprava prídlažby jednej rady
kamenných kociek, debarierizačné opatrenia, pokládka lepených obrubníkov, odvoz a likvidácia stavebného
odpadu. Stavebné práce boli realizované v období 08-09/2023.
Teda značná časť prostriedkov šla na výmenu povrchu vozovky a spojené opravy, teda práce, ktoré by bolo treba vykonať aj v prípade, že by zostala vozovka pre autá.
Pre lepšiu predstavu, 4592 m2 pri šírke 3 m, je oprava 1,5 km.
Ak by si si vedel ušetriť poznámky typu "lebo bycyklovať sa v lete v tieni stromov je niečo, čo asi nechceš?", teda vkladať ostatným diskutujúcim do úst výroky, ktoré nepovedali, bola by debata z tvojej strany vecnejšia a prínosnejšia
https://utopia.sk/liferay/documents/portlet_file_entry/265271/1.etapa-Novy_most_Propeler.pdf/ef6610b4-0969-4cbd-9fed-f3b6a98a3174
https://utopia.sk/liferay/documents/portlet_file_entry/265271/2.etapa-Propeler-Osobny_pristav.pdf/f54b95bc-84e0-47e7-80a4-a9011fea35da
https://utopia.sk/liferay/documents/portlet_file_entry/265271/3.etapa-Osobny_pristav-Stary_most.pdf/0447bfb4-dd0d-412e-b278-67b3cbdb4b3d
Tam bolo ale asi problémom vedenie aj v 1. aj v 2. etape (zasahy do chránenej zelene)
Vo verzii z roku 2013 sa to v parku preložilo ku ceste namiesto chodníka, ako vidno čiastočne na výkrese 3. etapy:
https://utopia.sk/liferay/documents/portlet_file_entry/265271/Osobny_pristav_Gondova-cyklotrasa-2013-05-06.pdf/3b7bf3f9-6248-4b26-a00b-ad87beb57a7a
Druhú etapu sa mi vo verzii pre rok 2013 nepodarilo nájsť.
2/ výmena ložnej a obrusnej vrstvy bola len na mieste cyklotrasy, na časti, kde jazdia autá sa žiadna výmena nekonala. Jazdil som tade autom, aj autobusom, daný povrch bol v poriadku, až na pár miest, kde by sa zišla oprava. Pokiaľ bola tá ložná a obrusná časť v tak zlom stave, že ju bolo treba meniť, prečo sa to nemenilo po celej šírke? Prečo sa menila aj ložná časť na cyklotrase? Sestra robí pre spoločnosť, čo asfaltuje cesty pre Bratislavu. Za posledných 10-15 rokov, keď robili opravy ciest (cez 200km) tak ani v jednom prípade sa neopravovala ložná časť, vždy sa len odfrézovala nejaká časť obrusnej časti a natiahla sa nová. Týka sa to ulíc ako Šancova, Štefánikova, Dolnozemská, cesta rovnobežná s električkou od Mosta SNP až po obratisko električiek v Dúbravke pri Kríži, či teraz najnovšie v Rusovciach čo sa robila cesta. Takže pôsobí to minimálne dosť zvláštne, že cyklotrasa potrebuje novú ložnú vrstvu a Šancova a podobné si vystačia len s frézovaním obrusnej vrstvy a položením novej obrusnej vrstvy (aj to nie koľkokrát v celej výške, ale len na 3-5 cm asfaltu) a bude tam vysoká intenzita dopravy a ak veľa ťažších vozodiel. Sa natíska otázka, prečo cyklotrasa potrebuje kvalitnejšiu opravu ako oveľa viac vyťažené cesty.
3/ otázka ceny je vždy otázka toho, čo sa robí. Ten istý výsledok, by sa dal dosiahnuť aj výrazne lacnejšie (ako som písal vyššie). Samozrejme môžeme polemizovať, či nám naozaj treba protitankové obrubníky (v zahraničí si bežne vystačia len s čiarou, či použijú niektorý z podobných obrubníkov, čo som dal linky, alebo tam dajú také plastové paličky, ako sú teraz na začiatku a konci tých betónových obrubníkov, vieš si pohľadať cez Google). Za mňa určite pre potreby cyklotrasy v tej forme čo je teraz stačilo odfrezovať max 5cm obrusnej vrstvy a natiahnuť novú, nainštalovať tie plastové obrubníky, ak už trváme na novom povrchu (čo by sa spravilo štandardne, keby to bola cesta pre autá) a sme na 100-150 tisíc €. Nie 700 tisíc.
https://utopia.sk/liferay/documents/portlet_file_entry/265271/1.etapa-Novy_most_Propeler.pdf/ef6610b4-0969-4cbd-9fed-f3b6a98a3174
https://utopia.sk/liferay/documents/portlet_file_entry/265271/2.etapa-Propeler-Osobny_pristav.pdf/f54b95bc-84e0-47e7-80a4-a9011fea35da
https://utopia.sk/liferay/documents/portlet_file_entry/265271/3.etapa-Osobny_pristav-Stary_most.pdf/0447bfb4-dd0d-412e-b278-67b3cbdb4b3d
Tam bolo ale asi problémom vedenie aj v 1. aj v 2. etape (zasahy do chránenej zelene)
Vo verzii z roku 2013 sa to v parku preložilo ku ceste namiesto chodníka, ako vidno čiastočne na výkrese 3. etapy:
https://utopia.sk/liferay/documents/portlet_file_entry/265271/Osobny_pristav_Gondova-cyklotrasa-2013-05-06.pdf/3b7bf3f9-6248-4b26-a00b-ad87beb57a7a
Druhú etapu sa mi vo verzii pre rok 2013 nepodarilo nájsť.
V prípade toho presunutia na chodník popri tom parčíku bulharských partizánov, ani tam to nebolo dobré riešenie, keďže sú tam stĺpy trakcie. A ich presun by značne predražoval realizáciu. Bez toho je nemožné v tom mieste viesť obojsmernú cyklocestičku.
1. Rozumiem. (Ale vyššie si riešil aj to, čo sme mohli mať a čo sa nepostavilo
2. Autobusy a nákladné vozidlá tu jazdili najmä v pravom pruhu, miestami tu už boli vyjazdené koľaje, príklad https://maps.app.goo.gl/kXKmygVt6gJUNHTs5, stav po oprave https://maps.app.goo.gl/6pJ6JSNRvFV1tR6SA
Podľa street view to vyzerá, že sa povrch vo vnútornom pruhu vymieňal napr. https://maps.app.goo.gl/wUCje4btmYrDg8oC9
Inak je samozrejme otázka, ako presný je ten popis prác. Či tá ložná časť nesúvisí len s miestami, kde vznikli nové spevnené povrchy https://maps.app.goo.gl/trzwBViDMhS6xdG98. Toto je ťažko povedať, práve pre tie nejasnosti, čo spomínala aj kontrolórka.
3. Teraz hovoríš o cene 100-150 tisíc €, vyššie si spomínal 50 tisíc. Tiež ti tá suma lieta hore-dole 3x
Ale napríklad súčasné obrubníky umožnili dosiahnuť podobný efekt, ako keby bola celá cyklotrasa vyvýšená. Za výrazne menej peňazí.
2+3/ do 50 tisíc by sa to opravilo len kde treba, keďže nie všade to treba + vodorovné značenie a tie plastové obrubníky. Tých 100-150 by bolo, keby sa to komplet nanovo preasfaltovalo, čo som tam aj spomínal, že ak trváme na preasfaltovaní. Tie betónové obrubníky sú klasické slovenské hnanie vecí do extrémov.
https://dennikn.sk/4347273/turisticke-trasy-na-slovensku-maju-tradiciu-zakon-o-nich-chybal-navrh-kdh-podporili-aj-vladne-strany/