Lokalizácia
Formulár sa odosiela
50. deň tripu - čakačka a potom prekvapenie

Zobudil som sa o 5 ráno, vlastne som ani nespal poriadne. Spravil som palacinky, potom ešte vifonku a bolo tak teplo v stane, že som dokázal plnohodnotne zaspať. Spal som asi do 8. Potom som začal baliť veci a pobral sa na hranice. Už cesta sa mi príliš nepozdávala ale bolo tam auto, tak som ho stopol a spýtal som sa. Vraj áno ale hranica je zatvorená, nevedia prečo. Fasa. Volali niekde a vraj otvoria večer o 18. Nevadí, v gobi som sa trtkal tri dni na zatvorenú a nefunkčnú hranicu púšťou, tak toto bude maximálne na 3hodiny. Cestou bol vojak na obhliadke tak som sa ho spýtal a povedal, že sú tam ľudia. Prišiel som, po 3-4km bola už hranica a skutočne, zatvorená a skutočne tam boli ľudia. Vraj nemajú elektriku tak otvoria o 17 najskôr. Najprv som urobil praženicu zo zvyšných vajec a kávu na zvýšenom plyne. Rozložil som na zemi na karimatke a pospal som trochu. Rozmýšľal som nad vážnymi vecami, napríklad, že keď som v hociakej polohe a fúka akýkoľvek silný vietor, keď si prdnem, vždy to zacítim.
No bolo 17 a na hranici sa spustili ventilátory, teda už nahodili elektriku. Stále som váhal, či sa nevrátim do dediny, skúsiť nájsť obchod, kde sa dá platiť kartou lebo už som bol bez peňazí a skoro aj bez jedla a zajtra by som ráno išiel. Ale čo ak zajtra bude rovnaká situácia? Nakoniec som sa vybral, s tým , že uvidí sa, bude to skúsenosť. Cesta bola asfaltová len chvíľu. Potom ako v gobi. Iba s tým, že o 2000mnm vyššie. Zotmelo sa a keďže dynamo nerozbehne svetlá pri pomalej rýchlosti, šiel som potme. Bol som dosť zadýchaný, cítil som sa dezorientovaný a frustrovaný. V noci som nevedel udržiavať zároveň kadenciu pre rovnováhu a keďže som nevidel, kde je kameň , hrb alebo jama, dosť som tlačil. Nad 4000mnm som skoro každých 10 krokov musel zastaviť a cítil som sa dosť nahovno. Potom ale som dosiahol vrchol, majú tam sochu kamzíka. Nefotil som, lebo bola tma a tento mobil robí strašné fotky aj za dňa. Spustil som sa dole, už som mal svetlo a prišiel som pred zatvorenú rampu. Vonku si ma všimol vojak, otvoril mi a zavolal ma dnu. Tam sedeli viacerí vojaci, hneď mi dali čaj, ponúkli koláče a vypýtali GBAO permit. Dal som im to, dali štempel, pozdravili "welkome in Tajikistan" a ponúkli miesto na spanie. Zaviedli ma do inej budovy, tam vojak zaregistroval pas a permit, voviedli ma do miestnosti, kde už boli traja turisti, japonec pešo a rakúšan a angličanka na motorkách, čo tam budú tiež spať. Mne sa posteľ neušla, spim na zemi. Ale pod strechou a v teple.
Zobraziť komentár 18.09.2025 - 18:44:38
233
Niečo z dneška. Kyzyl nezložilo polohu lebo som mal mob v ultra setriacom režime bez gps

Prílohy:

IMG_20250918_122035.jpg
IMG_20250918_122035.jpg 538.42 KiB 73.2692,39.5086 Otvoriť v novom okne thumb_up0thumb_down

IMG_20250918_195158.jpg
IMG_20250918_195158.jpg 213.92 KiB Otvoriť v novom okne thumb_up2thumb_down

Zobraziť komentár 18.09.2025 - 18:47:13
027
Nakoniec dobre, že som išiel večer, lebo dnes bude Kyrgiz hranica zavretá do 20:00
Zobraziť komentár 19.09.2025 - 04:18:48
03
Dam to sem, snad sa Corsair nenahneva.

Kratke porovnanie rozvijajuceho sa Uzbekistanu a chudobneho Tadzikistanu
https://dennikn.sk/4857375/postrehy-zo-sovietistanu/?ref=share
Zobraziť komentár 20.09.2025 - 19:06:41
03
51. deň tripu

U Vojakov bolo super. Síce ráno už zima ale čaj bol ešte a aj jedlo. Prišli povedať, že o 9 otvárajú hranicu, ja som sa teda pobral. Vraj dedina ke 45 km. Cestou som stretol Čínanou má tripe, Rusa na tripe, toho si pamätám, že bol neskutočne vysoký a s vidinou, že si urobím nákup som sa tešil do dediny. Išiel som okolo jazera a to boli pohľady ako z obrázku. Prišiel som do dediny, Lenže v obchode sa nedalo platiť kartou. Ja bez jedla a skoro aj bez vody, mesto 130km. No nič, nálada nahovno ale nepomôže mi nič iné len ísť. Fúkal dosť silný protivietor, že aj dolu kopcom som ťahal na najľahších prevodoch. Desil som sa toho, že bude musieť postaviť stan. Potom som stretol japonca, ten mi povedal, že sú dvaja a stretnem aj jeho kamoša. Stretol som ho ako tlačí bajk, na zadnom mal defekt a nemal už lepidlo, lebo dostal už veľa defektov a náhradná duša mala krátky ventil, ktorý neprešiel cez rafik. Skúsil som moju dušu ale mal tenkú dieru v rafiku (ja mám auto ventil) tak som mu dal sadu lepenia a vyžobral som od neho pol litra vody a Snickersku. Čo to urobilo somnou.... Akoby som našiel ešte energiu v sebe. Čakalo ma trochu ešte stúpanie, stúpal som celý cas ale teraz sa malo sprudšiť, do nejakých 4650mnm. Nakoniec sa cesta ešte zmenila na takú púštnu udupanú trasľavku. Bolo vonku celkom príjemne, aj vietor ustal, postavil som stan vedľa cesty a stúpanie som si nechal na ráno.vykutral som ešte cestoviny, ešte z Číny zalial vodou, že ráno zjem studené. Ani plyn nemám už. Ľahol som si oblečený a obutý ako som bol.
Zobraziť komentár 21.09.2025 - 15:55:37
026
52. deň tripu - prekvapenie

Zobudil som sa skoro, okolo pol šiestej, bola fest zima. Nečudo, spal som v nadmorskej výške okolo 4200mnm. Z večera namočené cestoviny som chcel zohriať, lenže sa mi nedarilo zapáliť oheň. Chcel som spáliť moje odpadky, čo som nahromadil a na nich zohriať rezance. Zapaľovač fungoval len na 55. pokus a hneď zhasol. Vykašľal som sa na to, strácať energiu a mrznúť pri tom. Čo najrýchlejšie som pobalil veci a pokračoval v ceste na Ak-Baital pass (4655mnm). Kým bola cesta len v miernom sklone vedel som bicyklovať. Keď sa začalo strmšie stúpanie, neviem či za to môže nadmorská výška, môj hlad, smäd, alebo len hľadám výhovorky a proste nemám kondičku ale musel som každú chvíľu oddychovať, viac som tlačil ako bicykloval. Počas jedného oddychu som zjedol tie rezance, bolo to skôr surové cesto. Cca 1km od vrcholu išli oproti štyria cyklisti. Jeden starší pár okolo 40tky, Belgičania a jeden mladší pár, okolo 30tky, to boli Švajčiari. Dal som sa s nimi do reči a vyžobral som nejaké jedlo. Švajčiarka mi dala najprv Snickersku a potom ešte doložila dve také ako muffiny, Belgičanka mi dala keksíky a potom ešte syrové korbáčiky. Belgičan mi dal 100. Myslel som, že tadžické peniaze, to by mi možno aj stačilo. Chcel som od neho číslo účtu alebo karty ale stále to zhováral, potom Švajčiar zavelil, že ideme. Spustili sa z kopca a ja som začal tlačiť hore. Keď sa svah zmiernil, vedel som už aj bicyklovať. Hore boli nejaké baby a chlapi autom, baby sa fotili a chlapi sedeli v aute. Jeden z nich vyšiel von a ja som sa ho spýtal, či už nebude ďalšie stúpanie. Prekvapilo ma, že bol viac zadýchaný ako ja. Spustil som sa dolu, nabral vodu z potoka, zjedol časť toho, čo mi dali a pozrel na peniaze, bolo to 100dolarov. Skoro mi oči vypadli ale už som ich naháňať nešiel, nemal som na to ani silu ani by som ich nedobehol. Poďakoval som v duchu ešte raz, však on vedel, čo mi dáva. Už keď som mal niečo v bruchu a napitý, vodu z potoka filtrujem cez filter. Ešte som stretol jedného oddychujúceho Rusa ale tomu nebolo do reči, nečudo, veď mal za sebou 70km stúpanie, mierne ale vietor mu dul do tváre. Tak ja som mal jednoduchú cestu do mesta Murghob. Aj tak som tam prišiel hladný. Hneď som hľadal možnosť rozmeniť doláre na menšie, aby mi zostali doláre a mal som pár tadžických na jeden nákup. Popri hľadaní na mňa pokrikovali deti "hallo, hallo". Tak už mi to aj liezlo na nervy trochu. Na trhovisku (bazaar) mi jeden chcel zmeniť všetko na tadžické, kurz dal prijateľný ale chcel som len časť zmeniť. Hľadal som ďalej. Našiel som aj bankomat ale nefungoval. Zašiel som do hostela, tam majiteľka ohlásila hostí, či mi nepomôžu ale nevedeli pomôcť. Tak som sa vykašľal na to, takto strácať čas a energiu, zašiel som na trh, chlapovi som povedal, nech mi teda dá tých 900. Zobral tú stovku, prezeral si ju na UV lampe, asi sa už viackrát popálil na falošných peniazoch, nakoniec niečo začal bľabotať, tak som mu ju zobral z ruky a spýtal som sa "što, necharóši dolar?" A on na to, že "da, da, charóši" . Tak som mu napísal do prekladača, že som hladný, nech mi dá 900 somoni za tú stovku. Dal mi 4 nejaké akoby koblihy a narátal mi to v desinách. Ešte som i neho nakúpil a keď som chcel plyn, poslal ma do obchodu. Tam plyn nemali ale kúpil som vodu hlavne a ešte nejaké ďalšie jedlo. Hlavne sladkosti, cukor spálim. Potom som sa snažil čo najskôr dostať z mesta, cesta bola prvých 10km v pohode, potom začali výmoly a postupne sa zmenila na poľnú, presne ako bolo v Gobi. Vlastne to tu vyzerá úplne rovnako. Cesta nemá šírkový limit a vlastne je tu asi desať ciest, ktoré vedú rovnakým smerom a križujú sa, autá si môžu vybrať, každá cesta je na niektorých miestach prejazdná ťažšie. Našiel som dunu, oprel som o ňu bajk a popri ňom som postavil stan a upevnil ho o bajk.
Zobraziť komentár 21.09.2025 - 15:56:32
132
53. deň tripu - Čínska hranica nepracuje

Celú noc má trochu oziabali nohy ale nemrzlo. Aj tak som mal radšej filtrovačku vody pri sebe. Keď ja zmrznem tak už ju nebudem potrebovať 😂. V noci ma budil vietor, akoby pes funel vonku. Hovorili, že je tu veľa vlkov ale nechce sa mi veriť, že by vlk prišiel ku stanu. Raz som aj vykukol ale tto fakt len vietor robil. Ráno som sa zobudil okolo 7, ale ešte som čakal, kým sa poriadne oprie slnko do stanu. Asi o pol ôsmej som začal baliť a vybral som sa pokračovať. Na hranice som mal len okolo 45km. Cesta šla dobre, neponáhľal som sa veľmi. Cesta aj všetko pripomínalo mongolskú Gobi. S tým rozdielom, že v Gobi som bol cca v 1600-1800mnm a teraz v 3500mnm. Keď som sa blížil ku hranici, stavil som sa v jurte pred hranicou ešte ochutnať niečo Tadžické. Mali pirožky, ešte čiernu kávu a zelený čaj som si vypýtal. Zaplatil som 20somoni. Potom som sa vydal na hranice. Po asi 500m boli "dráty" (starší záhoráci budú vedieť), už cca 25km pred hranicou, a vojaci pozreli pas a povedali, že čínska hranica je zatvorená a otvoria zajtra. Tak som sa ich spýtal, či môžem ostať s nimi. Povedali, že ok, že bližšie k hranici sú vlky, mám byť tu. Dal som im na stôl sladkosti, čo som kúpil a oni ma tiež pohostili. Tak o 11:00 som na dnes skončil jazdu.
Zobraziť komentár 21.09.2025 - 15:57:18
032
53. deň tripu - presťahoval som sa ešte

Vojaci mi dali najesť. Jeden vojak Potom telefónoval a po skončení hovoru niečo trepal a len som rozumel "kontrarozviedka". Všetko zo stola sparatali a mňa požiadali aby som si postavil stan vzadu za ich budovou. Potom, že nie, že choď asi o kilometer ďalej a večer príď. Ale čo sa už budem vracať, pomyslel som si, vypoklonkovali ma tak som sa vybral na hranicu hore. Bolo tu už dosť kamiónov naskladaných, išiel som celkom na čiaru a tam mi vojak podal ruku "Asalamalejkum" a prekrížil ruky, že hranica nepracuje, otvárajú o 9 ráno. A že sa môžem rozložiť kde chcem. Pozrel som kompas a už aj slnko zapadalo tak som sa rozhodol dať to na svah oproti, nech mám hneď z rána trochu tepla a ak solár nech pracuje hneď. Postavil som stan a pri hľadaní väčších kameňov som zbadal plno nôr. Vlčie, líščie, neviem. Na líšku sa mi to zdalo veľké. Veľa otvorov. No nič, už sa nebudem sťahovať. Hneď som zaliezol, slnko už zapadlo.
Zobraziť komentár 21.09.2025 - 16:09:47
034
Vlk sa najedol, aj corsair ostal celý :)
Zobraziť komentár 21.09.2025 - 20:12:49
01
To ešte uvidíme...
Zobraziť komentár 21.09.2025 - 20:57:36
00
Ráno v 4364mnm
Bál som sa tejto noci ale nebola zima.

Prílohy:

IMG_20250922_062556.jpg
IMG_20250922_062556.jpg 180.3 KiB 74.7948,38.1497 Otvoriť v novom okne thumb_up1thumb_down

Zobraziť komentár 22.09.2025 - 04:08:18
036
Mám pocit, že Pamir highway už dal hocikto.
Zobraziť komentár 22.09.2025 - 10:03:31
01
Som v Číne na Karakoram highway.
Na fotke nejaké sedemtisícovky.
Poloha je približne, ťukol som na mapu, zas nedáva do fotky polohu

Prílohy:

Komentár súboru: Muztagh Ata a Kongur Tagh
17585355135185800062636364280181.jpg
17585355135185800062636364280181.jpg 216.58 KiB 74.932,38.1884 Otvoriť v novom okne thumb_up2thumb_down

Zobraziť komentár 22.09.2025 - 12:06:15
035
Neeee… to su nase vysoke tatry. Hlavne, ked porovnam kvalitu asfaltu. 🤪
Zobraziť komentár 22.09.2025 - 12:42:36
01
Modre nebo nad horami a cesta bez aut? Tu nemoze byt o Tatrach rec :-D
Zobraziť komentár 22.09.2025 - 12:51:35
00
keyboard_arrow_up