1. Stupanie
Konkretne sa mi jedna o to ze mam modelovy kopec s urcitym kostantnym sklonom ktory teraz jazdim na pevnom zadku a 80mm vidle tak tak ze ho vyjdem, staci male nesustredenie, nepozornost alebo chyba v technike dvihne mi predok a som jasny.
Uvazujem o fulle ktory ma 120-140mm zdvihu vpredu aj vzadu, Je mi jasne ze geometria je tomu prisposobena ale stale mi to nejako nestimuje a mam pocit ze vyslapat ten kopec bude asi nerealne ked do toho este pripocitam ze si zadna stavba sadne do vacsieho sagu je to pri jazde do kopca z fyzikalneho hladiska dalsie minus.
2. Klesanie
Zoberme si teraz opacny pripad prudke klesanie bez nejakych kamenov a podobnych zalezitosti, niekto zvykne davat nizsie sedlo, niekto stoji za zadkom za sedlom... pri mojej predpotopnej vidlici s realnym zdvihom max 50mm sa mi predok nejako vyrazne neponara... co vsak 140mm linearneho zdvihu chodiaceho skoro na doraz + zadna stavba ktora ma tendenciu "vyjst zo sagu?" Neviem ci som to popisal pochopitelne.
Zaujimali by ma vase skusenosti, je mi jasne ze to zas nebude tak horuce inak by sa tie fully nevozili stale viac a viac ale myslim ze debata na tuto temu tu este nebola. (alebo hej?)
A u Spešla si jezdil verzi s jejich vidlicí i tlumičem, ta se mi také nelíbí ani na tu kategorii kola. Ale jinak třeba k houpavé vidlici. To je pořád o tom kruhovém šlapání. Já výrazně v sedle nerozhoupu žádnou ani sebecitlivější vidlici (a ze sedla je to fuk, tam 140+ mm zdvihové vidlice se rohoupou hodně všechny, takhle se na nich jezdit prostě nedá) a nemám s tím žádný problém.
Dovolím si tvrdíť,že nie všetky.Vozím 55 ATA2 120-160,znižovanie zdvihu nepoužívam,skúsil som to tak 2-3 krát a zistil som,že to nepotrebujem,takže jazdím stále na 160 a tu som zistil,že vidla sa síce zo sedla ponorí o nejaké centimetre,ale potom už sa pri šlápaní takmer vôbec nepohupuje,preto ani TST páčku viacmenej nepoužívam
aj o technike - špeciálne Marzocchi 55 ATA2 sa nedá citlivosťou s Foxou čo jazdí Mlok porovnávať ... vidla má odtrh niekde okolo 5kg u 55 je to vyššie (určite nad 10kg) a celkový prejav vidlice je iný ... takže myslím že keby si presadol na 140mm Talasu po úprave (aj v porovnaní so 150/160mm 55) bude vidla viac hojdavá čo vyplýva z citlivosti vidlice a tam to bude trochu o niečom inom. Ide o to aby 55ka prešla za bod kedy sa dostane do zdvihu potrebuješ väčšiu silu a celkovo aj na samostatný chod vidlice. Vidice od Marzocchi su známe svojím trochu trhavým chodom ... proste nejdu hladko. Fox Talas a najmä po úprave je naozaj fakt maslo ... skús si pre objektívne porovnanie spraviť graf charakteristiky vidlice tuning-test
samozrejme netvrdím že len tam je pes zakopaný, určite je to aj o technike
no jasné že to ej o preferenciach len som to porovnanie myslel tak že Mlokovu talasu udržať v kľude bude o čosi ťažšie ... no dosť už OT
ked je blato mam problem vyjst niektorymi pasazami v terene, poradite mi nejake lacnejsie plaste vhodne do blata? A nemali by sa moc rychlo zodrat... deru sa makke zmesy prilis rychlo? Aky vplyv ma tvrdost zmesy na zaber/zivotnost dezenu? A do zadu dam max. 2.1-2.3 plast (zalezi do vyrobcu), takze uz pri tejto sirke by to malo byt ok (mam 73-75 kg). Dik
V technickém výjezdu, kde bude větší díra nebo třeba větší překážka, kterou přejedeš a zpět z ní sjíždíš a je vyšší, tam půjdeš do zdvihu klidně hodně. Sice jedeš pomalinku, takže tím jdeš do zdvihu méně, ale zase je více zatížené zadní kolo, tím jdeš zase do zdvihu více. A když je to souvislý prudčí technický výjezd, tak jsem rád, že na tu překážku vyjedu (už na to musím zrychlit, abych se o ni nezstavil úplně), takže nehrozí, že bych ji skočil nebo nějak jinak pořešil než prostě přejel.
Já jsem schopný dostat v takovém výjezdu zadní stavbu klidně na 70-80% zdvihu v takové situaci.
A tohle je situace, kde v kombinaci s nejlehčím převodem velký pedalkick kopnutím do pedálů dokáže téměř sestřelit z kola.
Na nízkém zdvihu to samozřejmě nebude tak znát, tam se X-control s vyšším pedalkickem pouze vyrovná kolům s vyšším zdvihem s nižším pedalkickem.
Proto lapaloma ho nemusí registrovat.
Hodně také záleží jakým stylem, kdo jezdí takové výjezdy. Někdo je jezdí na těžší převody, kde je to hned znát mnohem méně.
Taky dokážu jet stylem, aby se vidlice ze sedla téměř nehoupala. Jenže tak se jednak jezdí blbě (aspoň mně) a hlavně v mnoha situacích tak jezdit nejde, především v prudkých výjezdech tak budu kvůli tomu hrabat zadním kolem (ono v takových situacích budu hrabat při jízdě ze sedla vůbec mnohem snadněji i když se nebudu snažit nerozhoupat vidlici).
A pak jen obecná poznámka k citlivosti vidlice. Menší citlivost nezpůsobuje jen horší žehlivost na drobných nerovnostech (ta je sice dobrá, ale není nutná, tedy takovou situaci projede každý na čemkoliv, klidně i na pevné vidlici, jen jde o pohodlí), ale i hlavně horší chování na velkých překážkách, které se ale pocitově špatně registruje a hodnotí, proto si většina lidí myslí, že méně citlivé vidlice začnou v těžším terénu fungovat skvěle, ale není to pravda, i tam budou horší než citlivé vidlice.
Jeden z důsledků horší citlivosti je to, že vidlice za velkou překážkou později získá kontakt předního kola s terénem (což je důsledkem toho, že na překážce u méně citlivé vidlice půjdou řídítka a celá soustava s jezdcem o trošku více nad překážku než u citlivé, přesně o ten počátek, kde musí být nejprve překonán odtrh vidlice). A ani pláště to nezachrání, ty pomohou pocitově stlumit ten počáteční náraz než jde vidlice do zdvihu (takže jezdec nedostane žádnou velkou ránu ani při trošku horším odtrhu), jenže pláště nemají žádné tlumení a už na překážce se opět stačí zpět vrátit do nepromáčklého stavu.
Když to bude malinko delší překážka, tak se začne vracet ze zdvihu ještě před sjezdem překážky i vidlice, i když tady je zásadní rozdíl u vidlic, které mají high speed expanzi, protože více přitlumená low speed expanze tomu o chvilinku déle zabrání a díky tomu po překážce vidlice získá mnohem dříve kontakt předního kola s terénem.
A to kdy přední kolo získá kontakt s terénem za překážkou je v těžkém terénu při rychle jdoucích větší překážkách za sebou kritická věc.
Tohle nemá být nic proti tvojí vidlici, netuším jaký máš přesně odtrh a jak na tom konkrétně tvoje vidlice je (sice přibližně vím, jak by na tom měla být, dle měření jiných téhle vidlice, ale každý kus vidlice je jiný a hodně záleží na stavu každé konkrétní vidlice). Já jsem osobně 55tku nejezdil. Můžu vycházet jen z měření (kterých je pro 55tku minimum narozdíl třeba od některých RS a Foxe, kde ho znám pro mnoho kusů) a z toho, že na ni více majitelů na BF nadává a více lidí se ji tam už zbavuje, že prý třeba oproti Van. 36 chodí mnohem hůře. Ale jestli to tak je nemůžu soudit bez toho, abych tu vidlici projel.
A jeden dotaz, jak moc jezdíš nebo nejezdíš prudké technické výjezdy?
Já se u vyšších zdvihů setkávám v okolí u mnoha lidí, že snižování zdvihu nepotřebují taky, ale všichni kdo to tak mají, tak jezdí stylem, že když dojde na prudké technické výjezdy, které já třebě ještě vyjedu celé, tak oni dávno slézají a tlačí (někteří už ještě dříve ve chvíli, kdy tomu ani já neříkám extrémně prudký technický výjezd) a vůbec se takové věci nepokouší vyjíždět. A o těch, které já už celé nedám a jen je zkusím vyjet, tak o těch ani nemluvě. Prostě k tomu už přistupují jinak a o výjezdy jim nejde a v klidu vše vytlačí. Ono já v těch výjezdech stejně nejsem rychlejší než oni (nebo když ano, tak opravdu nepatrně) co tlačí.
Já jsem schopný dostat v takovém výjezdu zadní stavbu klidně na 70-80% zdvihu v takové situaci.
A tohle je situace, kde v kombinaci s nejlehčím převodem velký pedalkick kopnutím do pedálů dokáže téměř sestřelit z kola.
Na nízkém zdvihu to samozřejmě nebude tak znát, tam se X-control s vyšším pedalkickem pouze vyrovná kolům s vyšším zdvihem s nižším pedalkickem.
Proto lapaloma ho nemusí registrovat.
Hodně také záleží jakým stylem, kdo jezdí takové výjezdy. Někdo je jezdí na těžší převody, kde je to hned znát mnohem méně.
súhlasím že pri väčších prekážkach je to aj v pomalej rýchlosti cítiť, nakoľko sila ktorá pôsobí na koleso je u väčšej prekážky väčšia ako sila ktorou pôsobí reťaz na kazetu a koleso > a z toho vyplýva že koleso sa dostane do zvihu a tým sa spodné ramienko dostane zo zvislej polohy do šikmej (pri plnom zdvihu do takmer vodorovnej / samozrejme záleži od systému a rozmiestnenia čapov a ramienok) polohy a tým sa vzdialenosť oska zadného kolesa a oska kľúk zväčší, čo vplýva na to že reťaz potiahne kľuky späť proti smeru šlapania. Pri menších prekážkach to nieje až tak výrazné a prejavuje sa to viac znížením citlivosti.
Samozrejme je to u vyšších zdvihov viac cítiť preto aj LP spravil biky od 140+ s novým systémom a u DH 920 s upravenou polohou spodného ramienka ... myslím že ten tiež nie najmenší pedalkick u Zesty a Spicy je viacmenej zámerom aby bola relatívne dobrá odozva na šlapanie už bez použitia propedalu alebo locku. Jazdím vyššie spomínananého x-controla s obyčajným tlmičom bez locku ... a vyhovuje mi že nemusím rozmýšlať či tam nemám zapnutý propedal alebo zamkntý tlmič ... ten pedalkick nepociťujem až tak často síce stane sa ... ale funkčnosť zadnej stavby pri zjazdoch bez šlapania je na vysokej úrovni na 100 mm ale chce to zmenu
ked je blato mam problem vyjst niektorymi pasazami v terene, poradite mi nejake lacnejsie plaste vhodne do blata? A nemali by sa moc rychlo zodrat... deru sa makke zmesy prilis rychlo? Aky vplyv ma tvrdost zmesy na zaber/zivotnost dezenu? A do zadu dam max. 2.1-2.3 plast (zalezi do vyrobcu), takze uz pri tejto sirke by to malo byt ok (mam 73-75 kg). Dik
Dozadu môžem odporučiť WTB Velociraptor (bohužiaľ sa vyrába len v 2,1" verzii), najlepší pomer cena/výkon. Apropo, myslím si že budeš spokojný aj v technickejších zjazdoch.
LP X control 210 disponuje vidlou RS recon 335 solo air a tlmičom Manitou
Kellys Imagin ma vidlu RS Tora solo air. Hneď na začiatok chcem upozorniť, že som neporovnával rozdiely medzi vidlami, ale rozdiely principiálne ( stúpavosť, rýchlosť, ovládateľnosť). LP Xc som prevzal natlakovaný na váhu majiteľa a kedže je medzi nami značný váhový rozdiel vidlu a tlmič som nafúkal na tabuľkové tlaky odporúčané výrobcom. Prvé kilometre testovacieho výjazdu v dlžke cca 55 km s rôznorodým povrchom sa niesli v prestavovaní sedadla. Po pár km mi výška sedadla vyhovovala, tak som začal skúšať rôzne režimy. Prvé čo ma prekvapilo bolo dvíhanie predného kolesa počas prudšieho výjazdu na pevnej poľnej ceste. Pri nasledujúcom zjazde lesným chodníkom som jasne cítil výhody odpruženia. Tento úsek som na HT vždy schádzal v stojke a s fullom som to dal v sedadle bez nejakých výrazných otrasoch. Počas spoločnej jazdy som okukoval prácu zadnej stavby na Kiriho Canyon Nerve AM 5. Canyon krásne a ochotne pracoval ale LP Xc bol o triedu tvrdší. Bolo to spôsobené nesprávnymi tlakmi na LP. Keďže som nemal so sebou pumpu na vidlice, tlaky som odfúkol odhadom a ďalšou jazdou som zistil zlepšenie celkového chodu. Prvý dojem z LP bol ten, že som necítil výrazné obmedzenie v akcelerácii a stúpaní, ale zjazd bol vždy rýchlejší s väčšou istotou. Pre ideálne nastavenie som doma nafúkal vidlu aj tlmič na SAG 25 % a 20% ( tlaky pri prvej jazde boli vyssie ). Po takomto natlakovaní som odišiel na ďalšiu testovaciu jazdu a podľa pások na nohách vidly a tlmiča som zistil, že nastavenie je skoro ideálne, pretože som zdvihy využil na 90%. Aj pri takomto nastavení sa však odskok predného kolesa opakoval, tak som urobil posledný pokus a to otočenie predstavca do negatívnej polohy. Musím skonštatovať, že mýtus o znížení ťažiska sa nepotvrdil, pretože som nepostrehol žiadny rozdiel. Odskok kolesa sa dal ovplyvniť kruhovým točením s väčšou kadenciou. Pedalklick som pocítil iba pri zaradení 1:1 ale nejako zvlášť mi to nevadilo hoci prvý dojem bol ten, že mi niekto, alebo niečo točí pedálmi v inom rytme ako ja. Na prevode 1:2 a viac som tento jav nespozoroval. Odskok ma zaujal aj preto, pretože LP ma razvor osí o 2,5 cm väčší ak HT a pritom HT mi na tomto jazdenom úseku neodskakuje. Čo sa týka stúpavosti tak na LP Xc som nemusel vyhľadávať ideálnu stopu pretože, zadná stavba udržala spoľahlivo trakciu. V zjazde som skúšal to, čo by som si na HT nikdy nedovolil, tz. vyberal som si tu najhoršiu variantu zjazdu cez kamene a vymleté ryhy po vode. LP Xc to zvládol úplne v pohode.
Takže na záver by som to celé zhodnotil takto : LP Xc ma pri výšľapoch nijako výrazne neobmedzoval ( aj napriek jeho väčšej váhe ) , ale musel som sa sústrediť na rovnomernejšie šľapanie aby som eliminoval odskok predného kolesa pri technickom strmom výjazde. Zjazd je neporovnateľne rýchlejší a aj bezpečnejší, hoci na HT som bol zvyknutý prekážky bez problémov skočiť tak LP Xc som do vzduchu dostával iba ťažko ( vlastne to ani nebolo treba ). Čo sa týka tuhosti rámu, žiadny rozdiel. Najväčší nedostatok sú použité plášte Michelin XC DRY 2 vhodné na suché tvrdé povrchy, ale absolútne nevhodné na vlhké kamenisté a korenisté povrchy. Celé to moje hodnotenie vychádza skôr ako hodnotenie konkrétneho typu, ale snáď sa z toho niečo dá aplikovať aj všeobecne. Lapierre X control je bike určený na XC a určite nesklame.
Miki vďaka za požičanie a za odmenu som ti ho pekne poumýval a urobil malý servis.
Tohle nemá být nic proti tvojí vidlici, netuším jaký máš přesně odtrh a jak na tom konkrétně tvoje vidlice je (sice přibližně vím, jak by na tom měla být, dle měření jiných téhle vidlice, ale každý kus vidlice je jiný a hodně záleží na stavu každé konkrétní vidlice). Já jsem osobně 55tku nejezdil. Můžu vycházet jen z měření (kterých je pro 55tku minimum narozdíl třeba od některých RS a Foxe, kde ho znám pro mnoho kusů) a z toho, že na ni více majitelů na BF nadává a více lidí se ji tam už zbavuje, že prý třeba oproti Van. 36 chodí mnohem hůře. Ale jestli to tak je nemůžu soudit bez toho, abych tu vidlici projel.
A jeden dotaz, jak moc jezdíš nebo nejezdíš prudké technické výjezdy?
Já se u vyšších zdvihů setkávám v okolí u mnoha lidí, že snižování zdvihu nepotřebují taky, ale všichni kdo to tak mají, tak jezdí stylem, že když dojde na prudké technické výjezdy, které já třebě ještě vyjedu celé, tak oni dávno slézají a tlačí (někteří už ještě dříve ve chvíli, kdy tomu ani já neříkám extrémně prudký technický výjezd) a vůbec se takové věci nepokouší vyjíždět. A o těch, které já už celé nedám a jen je zkusím vyjet, tak o těch ani nemluvě. Prostě k tomu už přistupují jinak a o výjezdy jim nejde a v klidu vše vytlačí. Ono já v těch výjezdech stejně nejsem rychlejší než oni (nebo když ano, tak opravdu nepatrně) co tlačí.[/quote]
Páči sa mi u Teba jedna vec,že nekecáš do vetra a hodnotíš podľa vlastných súseností,tých 55-tiek ako píšeš sa dosť ľudí zbavuje,ale myslím že to je hlavne kôli momentálnej kvalite,ja by som mohol byť na prvom mieste,už som ju dvakrát reklamoval,ale nezanevrel som na ňu hlavne kôli tomu chodu,ktorý mi hodne vyhovuje,ale ak budem meniť,tak na 99% za Van 36.
Druhá vec technické výjazdy,tak tu je to dosť na hrane.Keď mám pravdu povedať tak zo sedla to je minimum,to som tu spomenul len kôli tomu veľkému pohupovaniu vidlice.Na druhú stranu nerobí mi problém šľapať kopec pokiaľ sa mi nezačne bike stavať na zadné aj s maximálnym pricapením ňufáka na rajdy,ale tu už je to o tom či je to na 15 kilometri 80km výjazdu,alebo 30 kilometrového a či ten kopček má 50 metrov,alebo 150 metrov.Samozrejme je to aj od momentálnej nálady,pretože keď sa naserem tak šlapem do toho kopca pokiaľ sa nezačnem prekacovať do zadu,na druhú stranu keď si poviem ,že nemá cenu sa siliť,proste na to hodím bobek a kopec pekne,krásne vytlačím
Ináč hodne uznávam tvoj prehľad,skúsenosti, technické znalosti a mnohokrát aj vysvetľovanie banálnych vecí,ktoré mnoho ľudí aj tak nepochopí
V tomto by som uplne nesuhlasil
Za seba môžem prehlásiť, že už by som HT nechcel!!!
tak tomuto ja nerozumiem
s HT mi je to jasne, ale ja som mal na mysli, ze ked mas na fulle namiesto tlmica Fox float R tlmic Fox float RP23 tak sa ti to zo sedla bude hojdat tak ci tak, urcite o nieco menej ako na R ale myslim ze ten rozdiel bude minimalny