vdaka za opravu. Už som zabudol, že táto má neg. "pružinu"
vidla prešla medzi grafmi, dosť zásadnymi zmenami, takže som to nemal ako odkontrolovať. Moja chyba, mal som si porobiť aj medzigrafy. :oops:
26.02.2007 - 20:13:31
00
Možná by se mělo počkat na případné reakce, já se bojím, že skočit rovnýma nohama do pokročilých problémů, které oslovují tebe, nebude to pravé pro objasňování případným zájemcům, kteří se začínají v problamatice teprve orientovat.
26.02.2007 - 20:25:20
00
Prispejem aj ja svojou troskou do mlyna

Ja tu mam grafy skareba elite na 100mm, po "repasi" tzv. vycisteni a namazani a miernej zmene objemu vzduchovej komory.

Zaujimavy je bod odtrhu, ktory je nizsie ako u ladenej R7. Neviem presne ako je skonstruovana R7, no u skareba je za ten citlivy zaciatok pozitivna ocelova pruzina.

Prílohy:

skareb 100mm _130 psi.jpg
skareb 100mm _130 psi.jpg 102.79 KiB thumb_up0thumb_down

27.02.2007 - 18:48:34
00
Nedalo mi a spojil som oba grafy. Musim vopred povedat ze sa mi nepodarilo vypatrat aky tlak ma v sebe ta R7 po Milanovej uprave - roman to neuvadza. Je taktiez nutne povedat ze moj skareb ma 5000km "zabehu" takze aj ked nevykazuje vakel, ma urcite mensie odpory ako vidlica ktora nema ani tych zakladnych 20 hodin jazdy.

v grafe pekne vidno to Milanovu zrucnost - dokazal poladit objemy a tlaky tlak, ze suhra vsetkych pruzin vytvara takmer priamku a na to ze vidlica este nieje velmi jazdena je aj odtrh na velmi slusnej urovni.

U mna je este stale do istej miery vidno prechod ocelova pozitivna - vzduchova pozitivna. No je sa este co ucit :-)

Snad este trocha zmensim objem vzduchovej komory, ale to uz bude skutocne o mililitre, lebo potom by som sa mohol pripravit u cast zdvihu.

Prílohy:

Komentár súboru: Skareb je zelenou, horny fialovy je R7 pred upravou a spodny fialovy je R7 po uprave.
skareb vz R7.jpg
skareb vz R7.jpg 122.4 KiB thumb_up0thumb_down

27.02.2007 - 19:12:03
00
Milan, je u R7 odlisna konstrukcia vzduchova komora + tie pruziny ako u Skareba? Lebo vyzera ze od tovarneho nastavenia je lepsie vyladena na 100mm ako je Skareb.
27.02.2007 - 19:14:51
00
Blahopřeju ti k úspěchu, myslím, že jsi kromě Romana jeden z mála, který začíná rozumět tomu o co jde a taky dokáže ocenit, kolik se skrývá měření za tím, než dosáhneš svých výsledků.
R 7 nese uvnitř stopy uspořádání, které znáš i ze Scareba to znamená pozitivní ocelová pružina a nad ní vzduchová. Možná by se dala vysledovat i návaznost dílů.
Tohle řešení pozitivních pružin nad sebou dává trochu lepší předpoklady k získání počáteční citlivosti, kterou ukazuješ správně.
Tahle R 7 je provedení s negativní pružinou.
27.02.2007 - 20:09:35
00
... Musim vopred povedat ze sa mi nepodarilo vypatrat aky tlak ma v sebe ta R7 po Milanovej uprave - roman to neuvadza.

takže pre úplnosť, tlak upravenej R7 v grafe je 100psi.
pre testovaní s jazcom (75kg) bol popustený tlak na 95 psi, ale pri skoku z cca 30cm išla vidla cca 2mm od dorazu, takže tlak bol vrátený na predpokladaných 100 psi (Milanove nastavenie).
Pri tomto tlaku dokáže pri normálnom jazdení XC využiť cca 4/5 svojho zdvihu.
27.02.2007 - 22:40:13
00
Ještě musím upozornění pro Flinkera.
Jak jsi měřil zatížení? Hlavně počátek.
Když položíš vidlici namontovanou na bike na váhu ukáže ti hodnotu zhruba 5 kg, doufám, že jsi tuhle hodnotu od měření neodečítal. Je nutné odečítat skutečné zatížení a to je vždy přesná hodnota dosažená na váze.
Na tohle je třeba upozornit, protože dochází ke zkreslování právě na počátku.
A abychom se nebavili janom o grafech, můžeš přidat své zkušenosti a dojmy z jízdy. Klidně k tomu přidej i historii, kdy sis jízdou a praxí nemusel ani všimnout, že jsi měl problém ve vidlici a jak tě navedlo měření k hledání problému.
28.02.2007 - 08:04:21
00
Vidlicu zasadne meriam odmontovanu, zistil som ze ked je na biku tak sa horsie manipuluje, a riesi to problem ktory si popisal - zhruba 5 kg mi ukaze vaha ked na nu polozim namontovanu vidlicu, no pri jej citlivosti sa ponori 1-2mm - takze zbytocne si komplikujem zivot :-)

Takze meriam s odstrojenou vidlicou, a potom zacinam skutocne od nuly. Taktiez to ze na vidlicu tlacim priamo kolmo, urcite nicomu neposkodi - nevznikaju zbytocne odpory a drhnutia ktore vedia skreslit vysledok merania.

Predpokladam ze pri tak nizkych rychlostiach pohybu ake su pri merani sa nestaci vytvorit olejovy film na spravnych mierstach a preto sa da cakat vacsie pridrhavanie ako za normalneho "jazdneho" pohybu. (Preto to kolme tlacenie)
28.02.2007 - 09:50:59
00
Děláš to správně, je to stejné jako mé měření a při měření s bikem se musíš snažit vždy o stejné podmínky.
Ta připomínka byla proto, že to, co jsem popsal bývá obvyklá chyba.
Tvé i mé měření jsou plně porovnatelné.
A ještě detail, ty svojí pružinku označuješ někdy jako negativní.
V případě Scareba to není pravda ta pružina je pozitivní stejně jako vzduchová nad ní. Neagtivní ve tvém případě je jenom ta kratinká zcela dole.
Systém dvou pozitivních pružin takto uspořádaných byl používán jen u Manitou.
Obdoby ale v provedení dvou vzduchových komor nad sebou je třeba talas od Foxu a nebo nové systémy Marzocchi s více komorami.
Výhoda toho tvého uspořádání je právě ona citlivost na počátku kroku, protože první začíná reagovat právě ocelová pružina. Na těch našich rozdílech v počátku by šlo krásně zdokumentovat, jak odpory vzduchového pístku promlouvají do chodu vidlice. V obou případech je třeba upozornit, že se jedná o stejný systém a stejně dobře ošetřený, vím dobře co jsi použil, je to podle mého návodu :-)
Tady někde by se tedy nacházela hranice citlivosti těchto systémů ve vyladěném stavu.
Každý, kdo má obdobné vidlice v továrním nastavení by si měl rozhodně vyzkoušet alespoň počátek toho měření.
Předpokládám, že hodně lidí bude překvapeno, jak si jejich tovární miláčci bez zásahů stojí protí něčemu, co prošlo alespoň základním laděním.
Popis z jízdy můžeš samozřejmě doplnit.
28.02.2007 - 10:21:26
00
Dobre ze si ma upozornil, mohol by som tu niekoho dopliest. Negativna ocelova pruzina je skryta vo vnutornej nozke a kym ju clovek nezlomi a nevyberie tak o nej nikdy v zivote nebde vediet :-) O podla toho kde sedi a aku ma drahu tak jej zakladnou funckiou bude znizit silu odtrhu vzduchoveho piestu (moj odhad, ale podla toho ako to tam vnutri vyzera by to tak byt malo).

Pozitivna pruzina je zakupitelna v roznej tvrdosti ako tzv. ride kit kde existuju rozne tvrdosti od extra soft az po firm (extra firm je chyba katalogu, ta nepasuje do skareba ale do blacka - je to na fore angryasian).
28.02.2007 - 11:59:11
00
Pre tych ktory sa tymto threadom prekusali az sem sa pokusim objasnit "prakticke stranky" tohto merania.

Ako aktivny jazdec a prilezitostny pretekar sledujem vsetko co sa na biku deje. Preto som aj experimentoval s tlakom a nastavenim vidlice.

Od urciteho momentu som mal neustaly problem sa naladenim. Pri rozumnom tlaku bola vidlica necitliva zo zaciatku kroku a potom sa prepadala takmer na doraz, a pri vyssom tlaku bola nepohodlna na zaciatku kroku a potom sa aj tak prepadala.

Najviac mi vadil ale prave ten zaciatok kroku, lebo pri vyjazdoch kde dochadza k odlahceniu vidlice, tato odskakovala od terenu, vobec neviedla stopu a z vyjazdov robila akrobaticke cvicenie.

Rozhodol som sa prist veci na koren, a po studiu veci co boli napisane n bike fore, a po studiu Milanovej stranky http://www.tuning-test.cz/ som si urobil niekolko grafov vidlice - pri roznych tlakoch.

Na tomto grafe sa ukazuju dve veci: za prve je to strmy narast grafu do 400 N a za druhe je to nevyrovnany - zubaty priebeh grafu co ukazuje na problem s mazanim.

Zaciatok kroku sa mi zdal velmi nevhodny, a preto som zacal zhanat informacie kde zozeniem maksiu pozitivnu pruzinu (ta je zodpovedna za uvod chodu - asi prve 3cm). Zistil som ze sa da kupit vo forme ride kitov, a tak som rozobral vidlicu aby som zistil aku tam vlastne mam pruzinu, aby som urobil meranie s namazanou vidlicou bez drhnutia.

Mojim cielom bol menej strmy zaciatok chodu, tak aby sa vysledok co najviac blizil priamke, bez vyraznych prepadov.



Pri rozobrani vidlice sa ukazalo ze problem bude inde nez v pozitivnej ocelovej pruzine - ta bola v poriadku a odpovedajúca mojej vahe. Ukazalo ze praskla negativna ocelova pruzinka, ktora je pod vzduchovym piestom, a je tam upevnena a tak o nej malokto vie. No ked mi vypadla polovica pruziny, tak som usudil ze nie vsetko je uplne OK.


Nakoniec som zohnal novu negativnu ocelovu pruzinku, nainstaloval, vidlicu kvalitne premazal ( dik za ten tip na red rum :-) a pridal trocha oleja nad vzduchovy piest s cielom znizit objem vzduchovej komory (vzduchova komora je dalsia pozitivna pruzina) tak aby som vyrovnal prechody pruziny ocel/vzduch.

Vysledok je v grafe 2

Citlivejsi zaciatok chodu (praca funkcnej negatvnej pruzinky), bez zubov (mazanie) a progresivna krivka, ku koncu vidlica pekne prituhuje (mensia komora)

A v jazde?

Koleso drzi na zemi ako prilepene, ci v jazde, zjazde alebo vyjazde, vidlica ide ochotne do zdvihu a pohlcuje prekazky s lahkostou a bez uderov do ruk. Pri brzdeni sa ponara, ale ovela menej divoko ako predtym, a udrziava si vcelku slusnu schopnost spracovat podnety od terenu aj v poslednych cm zdvihu.


Takze aj na prvy pohlad abstraktna vec ako je aka si krivka nanesena v grafe vam vie povedat velmi vela. Vypoveda o mazani, a o naladeni vidlice ovela viac ako naznaci stlacanie na mieste alebo kratke pojazdenie po parkovisku.

V co sa tyka drobnych prekazok ... jednoducho parada, do takych 2 - 3 cm prekazky o nej clovek jednoducho nevie.

Prílohy:

Komentár súboru: Prve meranie - zistovanie problemu
Skareb 1.jpg
Skareb 1.jpg 165.82 KiB thumb_up0thumb_down

28.02.2007 - 12:31:49
00
Ten druhy graf, aby ste mohli porovnat

Prílohy:

skareb2.jpg
skareb2.jpg 163.21 KiB thumb_up0thumb_down

28.02.2007 - 12:32:38
00
Popis chování naprosto přesně koresponduje s tím, co jde vyčíst z grafu, každý zkušenější to pozná.
Popis od tebe jsem chtěl jako potvrzení pro nepřesvědčené, jako důkaz jak moc sedí ona jízdní zkušenost a jak jsou ty pro někoho jenom barevné čáry opravdu přesně vypovídající.
Zrovna tak jde vyčíst a nebo samozřejmě i jízdou poznat, že jakákoliv vidlice na nižším zdvihu nemůže konkurovat vidlici se zdvihem vyšší a taková se zase bude propadat více při brždění. Tohle zase uvádím proto, že se zatím zabýváme jenom se zdvihy max 100 mm.
28.02.2007 - 12:57:41
00
Sledujem tento thread trvalo. Tiez som mal problem s vidlicou, drhla (lepila) pri kompresii + pridaval sa odpor trenia negativnej pruziny/vedenia o tiahlo (push rod), ako som zistil po rozobrati. Nepomohlo ani dokladne vycistenie a premazanie, tak po konzultacii s vyrobcom som sa rozhodol ju zaslat spat v ramci zaruky. Naozaj zistili prilis tesne klzne puzdra, ktore vymenili, rovnako aj neg. pruzinu + vylestili push rod (tiahlo). Som zvedavy, ako bude chodit teraz. Bohuzial som momentalne priputany na lozko, ale ihned, ako sa bude dat, skusim spravit uvedene meranie (bez zabehu vidlice).

Na mazanie som zatial marne zhanal Fox Float Fluid (aj kvoli Fox tlmicu) - objednal som v UK. Je Red Rum ekvivalentou nahradou? Ten je ovela lahsie zohnatelny. Na tlmenie som na nete nasiel odprucany olej Silkolene RSF (stabilna viskozita) resp. Torco (u nas nezohnatelny). Viete sa vyjadrit aj k tejto problematike mazania?
28.02.2007 - 12:57:53
00
keyboard_arrow_up