4X Preteky dole kopcom, kde súťažia na technickej trati s umelo vybudovanými prekážkami a skaokmi 4 jazdci naraz. Alternatívy: FourCross, 4Cross, BikerCross.
AdaptérSúčiastka z duralu, ktorá sa priskrutkuje na úchyty na vidlici/ráme určené pre montáž kotúčovej brzdy. Úlohou adaptéra je umožniť montáž brzdového strmeňa vyrobeného pre konrétny typ uchytenia alebo konrétny rozmer brzdového kotúča na úchyty na vidlici/ráme vyrobené pre iný typ uchytenia alebo inú veľkosť kotúča.
Ahead, AheadsetZaužívané všeobecné označenie pre bezzávitové
hlavové zloženie (threadless headset). V skutočnosti je Aheadset značka hlavových zložení konkrétneho výrobcu, priekopníka v bezzávitových hlavových zloženiach.
All MountainPozri AM nižšie.
AMAll mountain. Typ bicyklov aj typ jazdného štýlu. Dlhšie celodenné výjazdy v stredne ťažkom teréne. Na kopec sa ide zásadne v pedáloch ak to kondícia umožňuje. AM
bicykle sú celoodpružené a majú zdvihy okolo 140 mm. Občas sa pužíva aj označenie Backcountry.
ATASystém zmeny zdvihu vidlíc od firmy Marzocchi.
ATBAll Terrain Bicycle. Všeobecné označenie univerzálneho typu bicykla vhodného aj do terénu. Archaizmus, už sa nepoužíva.
BaranyRiadidlá špecificky zahnutého tvaru (pripomínajúce rohy barana) používané na cestných a cyklokrosových bicykloch.
BidonOznačenie prevzaté z francúzštiny/angličtiny pre cyklistickú fľašu na nápoje, ktorá sa vkladá do košíka na fľaše namontovaného na niektorej časti bicykla.
Bike, BajkBežne používaný výraz prevzatý z angličtiny pre označenie bicykla.
Biker, BajkerCyklista. Konkrétnejšie horský cyklista, jazdec na horskom bicykli. Niekedy sa bikermi označujú aj cestní cyklisti, ale všeobecne si väčšina ľudí "od fachu" pod pojmom "biker" predstaví horského cyklistu, nie cestného.
BMXBicycle Motocross, Bikros.
Bowden, BovdenZvonka gumená/plastová, zvnútra kovová a plastovou hadičkou vyplnená rúrka. Je to vlastne vedenie pre radiace a brzdové lanká.
Brzdová kvapalinaKvapalina, ktorá prenáša silu z brzdovej páky do brzdového strmeňa a pôsobí pomocou brzdových platničiek na kotúč. Niektorí výrobcovia (napr. Shimano, Magura) používajú namiesto brzdovej kvapaliny minerálny/hydraulický olej.
Brzdové platničky, Brzdové obloženieBrzdiaci element, ktorý po pritlačení ku brzdovému kotúču vytvára trenie/brzdú silu.
Bunny hopTyp skoku na bicykli. Vysoký, do vzduchu ide najskôr predné koleso, potom zadné.
CamelBak, CamelZaužívané všeobecné označenie ruksakov s integrovaným vodným rezervoárom. V skutočnosti je CamelBak konkrétna značka/ochranná známka "priekopníka" vo výrobe takýchto ruksakov.
CantileverOznačenie pre starší typ ráfikových bŕzd s kratším telom brzdových čeľustí, väčším uhlom rozovretia a nižším výkonom (v porovnaní s V-brakeami). Brzdy sú ovládané centrálne vedeným lankom. Cantilevery sa používali na horských
bicykloch v minulosti pred príchodom V-brakeov. V dnešnej dobe sa cantilevery ešte používajú na cyklokrosových bicykloch, kde je ich brzdný
výkon dostatočný a v blastitom teréne je výhodou aj väčší uhol rozovretia.
CestárSlangové označenie pre cestného cyklistu. Alternatíva: žiletkár.
CesťákSlangové označenie pre cestný bicykel. Alternatíva: žiletka.
City bikeMestský bicykel. Typ bicykla ideálny na presuny po meste aj v slušnom oblečení. Ide o plne vybavený
bicykel so svetlami, blatníkmi, stojanom, krytom retaze, nosičom, nákupným košíkom a pod. City
bike môže byť aj skladací.
CrMoChróm-molybdénová oceľ. Legovaná oceľ s prímesou chrómu, molybdénu a iných prvkov, ktoré zvyšujú jej pevnosť a pružnosť. Používala sa na výrobu rámov hlavne koncom druhého tisícročia, keď ešte neboli do takej miery zvládnuté technológie na prácu s hliníkom a kompozitovými materiálmi, ale v menšej miere sa používa aj v dnešnej dobe.
Cross, KrosTyp bicykla. Medzičlánok medzi cestným a horským bicyklom, často označovaný ako univerzálny bicykel na všestranné použitie (asfalt aj ľahší terén). Kolesá sú širšie ako na cestnom bicykli, ale užšie ako na horskom. Crossový bicykel má väčšinou aj odpruženú vidlicu s nižším zdvihom.
Cross countryPozri XC nižšie.
CXCyklokros. Typ bicykla aj typ pretekov. Cyklokrosový bicykel vychádza konštrukčne z cestného bicykla, ale má odolnejšie a mierne prispôsobené
komponenty a aj rám s vidlicou. Cyklokrosové preteky sa jazdia na vytýčenom okruhu, ktorý vedie sčasti terénom a sčasti po spevnených chodníkoch/cestách.
Cyclocross, CyklokrosPozri CX vyššie.
ČapOs, na ktorej sa niečo točí. Napr. brzdová čeľusť, ložisko zadnej stavby odpruženého bicykla a pod.
ČaprnkaMTB
rámy slovenského výrobcu Jozefa Čaprnku. Odolné rámy na dirt, 4X a street.
DHDownhill. Zjazd. Typ bicykla aj typ pretekov. Downhillový/zjazdový bicykel vychádza konštrukčne pôvodom z klasického horského bicykla, je však navrhnutý s ohľadom na vysokú odolnosť (odpružený rám aj
vidlica s veľkými zdvihmi) v ťažkom teréne. Downhillová/zjazdová trať je spravidla vedená dole kopcom. Čím strmšie a technickejšie pasáže, tým lepšie.
DorazDorazom sa označuje stav, keď vidlica alebo
tlmič dosiahne maximálny zdvih, na konci ktorého je cíťiť tvrdý náraz.
DownhillPozri DH vyššie.
Dráha, Dráhový bicykelTyp pretekov, typ bicykla. Dráhové bicykle sú podobne ako cyklokrosové bicykle odnožou cestných bicyklov. Sú veľmi ľahké, nakoľko nemajú
brzdy ani prehadzovače. Majú jeden pevný prevod a jazdci brdzia znižovaním kadencie. Jazdí sa výhradne na ováloch, zväčša na palubovke a na veľmi úzkych galuskách. Dosahujú sa vysoké rýchlosti. Alternatíva: Track.
DropTyp skoku na bicykli. Jedná sa o zoskok z vyššie položeného miesta na nižšie položené miesto.
DSDual slalom. Preteky dole kopcom, kde súťažia na paralelných tratiach dvaja jazdci naraz.
Dual AirSystém pruženia dvoma vzduchovými komorami od firmy RockShox. Je používaný hlavne v XC vidliciach zameraných na čo najnižšiu hmotnosť. Veľmi dobre nastaviteľný systém umožňujúci individuálne prispôsobenie presne podľa preferencií.
Dual ControlTechnológia radiacej a brzdovej páčky integrovanej dokopy po vzore moderných cestných systémov radenia/bŕzd. Umožnuje brzdiť a radiť jednou páčkou. Klasická
brzdová páka je použitá na brzdenie tlakom smerom k jazdcovi a na
radenie tlakom smerom nahor alebo nadol. Jednalo sa o pokus Shimana o presadenie nového prístupu v koncepcii radenia a brzdenia pre horské bicykle, ale nemalo to úspech.
Dual slalomPozri DS vyššie.
Dupať, Dusiť toÍsť naplno, na maximum.
DuralZliatina hliníka s prímesou medi, horčíka a iných prvkov, ktoré zvyšujú jej pevnosť. Momentálne najpoužívanejší materiál na výrobu rámov a komponentov bicyklov. Pri rovnakej pevnosti je ľahší ako oceľ.
DušaGumená dutá "rúra" s ventilom. Po nafúkaní drží tlak v kolese.
ElastomerValec z materiálu podobného veľmi tvrdej špongii s veľmi malými pórmi. Funguje podobne ako pružina, tzn. po stlačení sa vracia do pôvodného tvaru. Výhodou je nízka hmotnosť a nízka cena, nevýhodou je tuhnutie pri nižších teplotách. Používa sa v odpružených vidliciach nižšej cenovej kategórie.
ENEnduro. Typ bicyklov aj typ jazdného štýlu. Kratšie až stredne dlhé výjazdy v ťažkom teréne, kde občas treba bicykel aj nosiť. EN bicykle sú celoodpružené a majú zdvihy okolo 160 mm.
EnduroPozri EN vyššie.
ETASystém zmeny zdvihu vidlíc od firmy Marzocchi.
Fitness bikeCestný bicykel s rovnými riadidlami a komponentami (brzdové a radiace páky) prisposobenými pre rovné riadidlá.
Flat, FlatlandTyp bicykla aj jazdného štýlu. Bicykel má zadný
náboj upravený tak, aby sa mohol točiť dozadu a
kľuky sa nehýbali (freecoaster). Bicykel na flat by mal mať čo najnižšiu hmotnosť, hladké plášte a
riadidlá namontované v osi prednej
vidlice (bez offsetu).
FRFreeride. Voľná jazda dole kopcom rovno "za nosom". Veľmi ťažký terén, veľké skoky.
FreeridePozri FR vyššie.
FSFull Suspension. Označenie pre celoodpružený horský bicykel, prípadne odpružený rám.
Full, Full suspensionPozri FS vyššie.
GaluskaJedná sa v podstate o spojenie duše a plášťa do jedného celku. Galuska má nižší valivý odpor a vyššiu odolnosť voči defektom ako klasická kombinácia duše a plášťa. Väčšinou má aj nižšiu hmotnosť. Používa sa hlavne na cestných a cyklokrosových bicykloch, ale výnimkou už nie sú ani
horské bicykle (hlavne závodné XC špeciály).
GripGrip je anglický výraz pre priľnavosť plášťa k povrchu (trenie).
GripyRukoväte. Styčný materiál medzi rukou a riadidlami. Väčšinou sa jedná o gumu, silikón, alebo tvrdšiu penu. Občas je možné vidieť aj korok, kožu,
plast alebo drevo.
Grip ShiftOtočné radenie od firmy SRAM.
HardfullPozri HF nižšie.
HardtailPozri HT nižšie.
HCHard Core. Štýl jazdy na hranici možností/rizika.
HeadsetHlavové zloženie. Môže sa jednať o závitové, alebo bezzávitové. Pozri aj Aheadset vyššie a Hlavové složenie nižšie.
HFHardfull. Horský bicykel bez odpruženia. Endemické označenie, ktoré sa vyvinulo a používa priamo tu v MTBiker fóre pre označenie horského bicykla s pevným rámom a pevnou vidlicou. Vtipné napodobenie celosvetovo používaného označenia Hardtail.
HiTen, Hi-TenHigh Tensile. Označenie pre klasickú uhlíkovú oceľ so zvýšenou pevnosťou používanú momentálne už len na rámy základných/lacných typov horských bicyklov. HiTen oceľ je menej pevná ako CrMo oceľ, tzn.
rám bicykla z HiTen ocele je ťažší.
Hlavové zloženieSada misiek a ložísk, ktorá zabezpečuje vystredenie prednej vidlice v hlavovej rúre rámu bicykla a umožňuje jej plynulé otáčanie bez postrannej vôle.
HTHardtail. Označenie pre
horský bicykel s prednou odpruženou vidlicou, ale s pevným (neodpruženým) rámom, príp. aj označenie pre samotný pevný rám horského bicykla.
HydraAirSystém pruženia od firmy RockShox používaný v minulosti (vidlice radu Duke).
HydraCoilSystém pruženia od firmy RockShox používaný v minulosti (vidlice radu Judy).
Iontový nápojSlangovo označovaný "jonťák". Nápoj s obsahom sacharidov, minerálov a vitamínov určený ako zdroj tekutín a živín pre organizmus počas fyzického výkonu. Podľa stupňa riedenia sa iontové nápoje delia na hypotonické (rýchle doplnenie tekutín - vhodné pre vytrvalostný výkon), izotonické (doplnenie tekutín aj iontov/minerálov vo vyrovnanejšom pomere - vhodné pre krátkodobejší intenzívnejší výkon a doplnenie tekutín/regeneráciu po vytrvalostnom výkone) a hypertonické (veľmi koncentrované, nevhodné na dopĺňanie tekutín počas športového výkonu - používajú sa vyslovene na regeneráciu po veľkej záťaži a pod.).
JežkoKovový mnohouholník kruhového tvaru, ktorý je nalisovaný v stĺpiku vidlice. Používa sa na nastavenie bezzávitových hlavových zložení (úpravu vôle/chodu).
KarbónDoslovne preložené uhlík. Všeobecne keď a hovorí o karbóne, tak ide o viaczložkový materiál (tzv. kompozit) skladajúci sa z uhlíkových vlákien spojených špeciálnou živicou. Často býva okrem uhlíkových vlákien použitá aj prímes z iného materiálu (kevlar, sklené vlákna, nanočastice). Karbón/kompozit je veľmi pevný a ľahký a je možné ľahko určovať jeho vlastnosti v konkrétnom mieste (tuhosť/pružnosť) zvolením vhodného spôsobu a množstva kladenia vrstiev vlákien cez seba.
KazetaNiekoľko ozubených koliesok (tzv. pastorkov) tvoriacich jeden celok namontovaný na náboj zadného kolesa. Zaradením väčšieho/menšieho pastorku sa mení prevodový pomer.
KevlarVeľmi pevný a pružný materiál používaný v pätkách kvalitnejších plášťov namiesto drôtu (tzv. skladacie plášte), ako ochrana bokov sediel pred ich poškodením oderom, ako prímes na zmenu vlastností kompozitov a pod.
KľukyKľuky zabezpečujú prenos hnacej sily z nôh cez
pedále a prevodníky (ozubené
kolesá označované aj ako píly) na reťaz.
KompozitPozri Karbón vyššie.
KompresiaStláčanie vidlice/tlmiča do zdvihu. Pri kompresii dochádza k stláčaniu vzduchu/pružiny/elastomeru, ktorý potom spätne vidlicu/tlmič vysunie do pôvodného nestlačeného stavu (odskok).
KopnutiePri príliš rýchlom návrate zle nastavenej vidlice/tlmiča zo zdvihu do pôvodného nestlačeného stavu môže byť cítiť tvrdý koniec chodu, tzv. horný doraz.
Korman, KormáňNespisovný/slangový výraz pre riadidlá.
KormidloOficiálne spisovné označenie pre riadidlá, ale keďže naši jazykovedci doteraz nepochopili, že kormidlo na bicykli naozaj nikto nemá, tak nám nezostáva iné, než si pravidlá trochu upraviť a používať jediné rozumné označenie, teda
riadidlá.
KorunkaČasť vidlice, ktorá spája vnútorné nohy vidlice a krk (stĺpik) vidlice.
KotúčVäčšinou nerezový kruh hrúbky 1,8 alebo 2 mm prichytený k náboju kolesa. Brzdové platničky trením oň vytvárajú brzdnú silu.
Kotúčová brzdaTyp brzdy, ktorý namiesto gumičiek, ktoré trú o ráfik, využíva brzdové platničky, ktoré trú o kotúč.
KritériumKrátke preteky/časovka, často úvodná etapa viacdňových pretekov.
KuforVäčšinou kovová súčiastka, ktorá sa prichytí na podrážku
tretry a následne zacvakne do nášlapného pedálu, vďaka čomu tretra na pedáli drží.
LastovičkyRiadidlá, ktorých centrálna časť, cez ktorú sú uchytené v predstavci, je znížená, resp. postranné časti sú zdvihnuté. Pri pohľade spredu pripomínajú kontúru letiaceho vtáka na obzore, odtiaľ označenie "lastovičky". Tento typ riadidiel ponúka väčšinou lepšiu ergonómiu úchopu (rirodzenejšie uhly) ako rovné riadidlá a keďže sa dodávajú lastovičky vo väčších šírkach, tak umožňujú lepšiu ovládateľnosť v teréne ako úzke rovné riadidlá. Samozrejme všetko má svoju mieru, tzn. nemá význam pre bežné víkendové výlety používať riadidlá širšie ako 680 mm.
Lockout"Uzamknutie" pruženia vidlice/tlmiča, tzn. vidlica/tlmič nepružia. Využíva sa hlavne pri jazde do kopca alebo po rovine na hladkom povrchu. V teréne (rozbitejší podklad) väčšinou nie je vhodné používať lockout vôbec.
MaratónPreteky v teréne na dlhšie vzdialenosti (cca 70+ km), zväčša s účasťou niekoľko desiatok až stoviek ľudí. Alternatívy: MTB maratón, Bike maratón.
Minerálny olejŠpeciálny
olej používaný na prenos brzdnej sily z brzdovej páky na strmeň v hydraulických brzdách niektorých značiek. Má špecifické fyzikálne vlastnosti a je dobrou konkurenciou brzdovým kvapalinám DOT. Minerálny olej používajú napr. firmy Shimano a Magura.
MTBMountain Bike/Mountain Biking. Všeobecné označenie pre horskú cyklistiku alebo horský bicykel.
NapinákMechanizmus, ktorý napína/drží reťaz, aby nespadla z prevodníkov. Používa sa na AM/EN/FR/DH bikoch.
NábojNáboj tvorí stred kolesa. Cez náboj vedie oska, ktorá
koleso drží v prednej alebo zadnej vidlici bicykla. V náboji sú umiestnené ložiská, na ktorých sa koleso točí a o prírubu náboja sú uchytené
špice napínajúce ráfik. Na náboji môže byť taktiež namontovný brzdový kotúč, na zadnom náboji je na
orechu namontovaná kazeta.
NipelMatica špeciálneho tvaru, ktorou je uchytený
špic v ráfiku.
North ShoreSlávna bajkerská oblasť v Kanade s množstvom umelo vybudovaných prekážok a skokov a séria videí z jazdenia v tejto lokalite.
OctalinkOctalink je Shimanom patentované tvarovanie dosadacej plochy osky stredového zloženia, na ktorú sa montujú kľuky.
OdskokDej, pri ktorom sa stlačená (skomprimovaná) vidlica/tlmič vracia do pôvodnej polohy.
OEMOriginal Equipment Manufacturer. Označenie použité pre komponenty osadené na bicykel priamo vo výrobe, pričom takéto komponenty často nie je možné zakúpiť samostatne v obchode. Niekedy je ako OEM označený komponent, ktorý vyrobí pre výrobcu bicyklov iný dodávateľ, ale výrobca bicyklov naň dá svoje logo/značku. Inokedy sa jedná o alternatívne verzie štandardne predávaných komponentov upravené podľa požiadavky výrobcu bicykla, ktorý ich na bicykle montuje. Napr. odpružená vidlica, ktorá sa bežne predáva len vo verzii s nastaviteľnou kompresiou aj odskokom, sa v prípade OEM montáže na bicykel môže dodávať len s nastaviteľným odskokom (kompresia nastaviteľná nie je).
OrechOrech je časť zadného náboja, na ktorú sa nasadzuje a upevňuje kazeta. Jeho úlohou je zabezpečiť voľnobeh. Pri pohybe v smere hodinových ručičiek je pevnou súčasťou náboja, pri opačnom pohybe je voľnobežný.
OversizeZväčšený priemer/predimenzovanie rozmerov rúr/trubiek pri zachovanej tenkosti steny rúry/trubky. Používa sa pri rámoch, vidliciach, predstavcoch, riadidlách, sedlovkách, kľukách. Proste všade, kde je potrebné dosiahnuť čo najvyššiu tuhosť pri zachovaní nízkej hmotnosti.
ParalelogramJe označenie spôsobu konštrukcie pružiacich elementov (vidlice, sedlovky, predstavca), príp. spôsobu konštrukcie V bŕzd (kolmé vedenie brzdových gumičiek k ráfikom). Typickým príkladom je odpružená vidlica german:A KiLO, odpružené
sedlovky viacerých výrobcov a staršie V-brake čeluste Shimano XT BR-M760.
PätkaPätka slúži na prichytenie zadného prehadzovača k rámu. Väčšinou je vymeniteľná a je vyrobená z hliníka, resp. nízkopevnostného duralu. Má byť dimenzovaná tak, aby v prípade zachytenia prehadzovača o prekážku/vbehnutie konára do zadného
kolesa pred
prehadzovač praskla skôr, ako by sa poškodil prehadovač.
PegyKrátke kovové nástavce, ktoré sa upevňujú na prednú a/alebo zadnú osku kolesa flatland bicykla. Slúžia ako stupačky pri flatlande, prípadne ako slide zóny pri disciplínach ako U-rampa, freestyle a podobne.
PivotPozri Čap vyššie.
PlášťZaisťuje prenos sily z kolesa bicykla na podklad. V prípade dušového plášťa je vo vnútri vložená duša, pri bezdušovom plášti
duša v plášti nie je.
PolmaratónPreteky v teréne na stredne dlhé vzdialenosti (cca 40+ km), zväčša s účasťou niekoľko desiatok až stoviek ľudí. Alternatívy: MTB polmaratón.
PrachovkyZnáme aj pod pojmom "nohavičky". Jedná sa o kryciu gumenú "harmoniku" chrániacu vnútorné nohy odpruženej vidlice od nečistôt.
Prasa, PrasiatkoPozri Strmeň nižšie.
PredstavecUchytáva sa na stĺpik (krk) vidlice a doňho sa uchytávajú riadidlá.
PrehadzovačMení prevod vzadu na kazete/pastorkoch pri preradení. Taktiež
reťaz napína.
PrešmykačMení prevod vpredu na prevodníkoch (pílach).
PropedalPropedal je systém nastavenia charakteristiky tlmenia kompresie tlmičov firmy Fox. Určuje mieru pohupovania pri pedálovaní.
PružinaPružiaca jednotka v niektorých vidliciach/tlmičoch.
QR, Quick ReleasePozri Rýchloupinák nižšie.
RajdySlangový výraz pre riadidlá.
Ráf, RáfikČasť kolesa. Ráfik je uchytený k náboju kolesa pomocou výpletu (špice + niple). Na
ráfik sa nasadzuje plášť.
RámKostra bicykla.
ReboundPozri Odskok vyššie.
RiseryRiadidlá "lastovičky". Pozri Lastovičky vyššie.
Road, Road bikeCesta, Cestný bicykel. Klasická cyklistická disciplína, klasický typ bicykla.
RockringSlúži ako ochrana veľkého prevodníka pred poškodením ozubenia alebo celkovým ohnutím prevodníka. Taktiež čiastočne bráni spadnutiu
reťaze z veľkého prevodníka smerom von k pedálu. Montuje sa na vonkajšiu stranu medzi kľuku a prevodník. Často sa kombinuje s napinákom a pri jednoprevodníkových riešeniach aj s vnútorným rockringom (rockring namontovaný z vnútornej strany prevodníka).
RohyDoplnkové nástavce na riadidlá horského/cross/fitness/treking bicykla umožňujúce zmenu úchopu. Využívajú sa na zmenu úchopu pri jazde po rovine a v stúpaniach. Všeobecne je zaužívané montovanie rohov na rovné riadidlá, na ergonomickejšie lastovičky sa rohy montujú menej často (aj kvôli divnému vzhľadu výcledného celku).
RýchlospojkaPozri Spojka nižšie.
RýchloupinákOska s maticou uspôsobenou na ručné do/odťahovanie na jednej strane a odklápacou/záklapacou resp. otočnou páčkou na strane druhej. Používa sa na rýchle uchytenie/uvoľnenie
kolies do/z pätiek rámu/vidlice a sedlovky do/z rámu bez použitia náradia. Výnimočne sa používa aj na uchytenie jedného konca tlmiča pri odpružených rámoch s meniteľným zdvihom.
SedlovkaRúra, na ktorú je namontované
sedlo a ktorá sa zasunie a upevní do rámu. Umožňuje nastavenie výšky sedla zasunutím/vysunutím v sedlovej rúre rámu.
SimeringTesnenie okrúhleho tvaru a väčšinou s jemnou pružinkou na obvode zabezpečujúcou prítlak, používané na hornej hrane vonkajších nôh odpruženej vidlice. Zabraňuje nečistotám a vode, aby sa dostali do vnútorných častí vidlice a zároveň čiastočne zabraňuje mazadlu vo vidlici (olej, vazelína) aby sa dostávalo z vidlice von.
SinMolySingle Molybden. Označenie pre starší a málo rozšírený typ rámov horských bicyklov, kedy jedna z rúr rámového trojuholníka (sedlová) bola z CrMo (pozri vyššie) ocele a zvyšné z klasickej HiTen (pozri vyššie) ocele.
SlickPlášť s hladkým behúňom. Vhodný na asfalt/betón a aj na hladké skaly (napr. Slickrok trail v Moabe v Utahu).
SlopingTyp geometrie rámov bicyklov, kedy horná rúra základného rámového trojuholníka klesá v smere od hlavovej rúry k sedlovej rúre. Cieľom je zvýšenie tuhosti rámového trojuholníka, zníženie ťažiska rámu a zväčšenie miesta nad hornou rámovou rúrou pre rozkrok cyklistu.
Softail, SofttailMedzistupeň medzi odpruženým (full) a pevným (hardtail) rámom. Konštrukcia zadnej stavby softailového rámu neobsahuje čapy medzi domčekom (stredovou mufnou) a pätkami zadnej vidlice a ani medzi pätkami zadnej vidlice a vzperami zadnej stavby. Jediné čapy sú použité na uchytenie tlmiča medzi vzpery zadnej stavby a sedlovú rúru. Softail rám má spravidla zdvih do 100 mm (väčšinou do 50 mm), nakoľko celé pruženie zadnej stavby zabezpečuje len pružnosť samotného materiálu použitého na konštrukciu zadnej stavby rámu. Zadná stavba softail rámov (minimálne tá časť, ktorá je namáhaná na ohyb) býva z CrMo ocele, titánu alebo karbónu, nie z duralu.
SPDShimano Pedaling Dynamics. Označenie pre systém nášlapných pedálov firmy Shimano.
SpojkaV cyklistickej terminológii sa používa označenie spojka pre špecifický typ článku reťaze. Je to opakovane rozoberateľný článok, ktorý je možné rozobrať/zložiť rukami bez použitia nitovača na reťaz. Často sa používa aj označenie "rýchlospojka".
Stred, Stredové zloženieSada ložísk a osky, ktorá sa montuje do domčeka (sredovej mufne) rámu. Na osku stredového zloženia sa montujú kľuky.
StreetTyp bicykla aj typ jazdného štýlu. Jedná sa o využitie prirodzených mestských prvkov (schody, múriky, zábradlia, lavičky a pod.) ako prekážok.
StrmeňČasť kotúčovej brzdy, v ktorej sú umiestnené brzdové valčeky (hydraulická brzda) alebo rotačný prvok (mechanická brzda) vyvíjajúci pohyb a následný tlak cez brzdové platničky na brzdový kotúč. Slangovo sa strmeň označuje aj ako "prasa/prasiatko".
Table topTrik, kedy jazdec vo vzduchu natočí celý bike do roviny súbežnej (vodorovnej) so zemou.
Teflon, TeflónChemická zlúčenina. Jedná sa o polytetrafluóretylén, teda polymér (plast), ktorý znižuje trenie. Teflon je ochranná známka spoločnosti DuPont.
TermofľašaTyp fľaše, ktorá má termoizolačnú vrstvu a teda nápoj v nej ostane dlhšie takej teploty, akej doň bol naliaty (teplý/studený).
TlmičZabezpečuje pruženie a tlmenie zadnej stavby na odpruženom ráme bicykla, teda pohlcovanie nerovností/nárazov. Bežne sa delia tlmiče na vzduchové a pružinové.
TorpédoTyp konštrukcie zadného náboja, v ktorom je integrovaná
brzda bubnového typu aktivovateľná zatlačením na
pedál smerom dozadu (proti smeru jazdy). Torpédo sa používa na bicykloch s jedným prevodom, resp. jedným pastorkom (zadným ozubeným kolieskom). Napr. Eska, BMX, Ukrajina a pod. Výhoda tohto systému je jeho uzavretosť, tzn. brzda je prakticky bezúdržbová a funkčná za každého počasia.
TourNajrozšírenejšia kategória horských bicyklov, tzv. univerzálny horský bicykel vhodný na celodenné výlety v ľahšom až stredne ťažkom teréne. Zdvihy okolo 120 mm. Vypĺňa medzeru medzi XC a AM bicyklami.
TPIThreads Per Inch. Počet vlákien na palec. V TPI sa udáva hustota kordu plášťov. Všeobecne platí, že čím väčšie TPI, tým kvalitnejší plášť.
TrekkingJe to vlastne crossový bicykel s namontovanými blatníkmi, svetlami, nosičom, stojanom a pod. Je vhodný na diaľkovú cykloturistiku po kvalitných spevnených a nespevnených cestách s "plnou poľnou".
TretryObuv vyvinutá špeciálne pre cyklistiku. Má spevnenú a upravenú podrážku, do ktorej sa dá uchytiť "kufor".
TrojplackaSlangové označenie pre Trojprevodník. Pozri nižšie.
TrojprevodníkOznnačenie pre kľuky s tromi prevodníkmi (pílami).
USTUniversal Standard for Tubeless. Štandard pre bezdušové MTB plášte a
ráfiky vyvinutý v spolupráci firiem Mavic, Michelin a Hutchinson.
V-brakeNovší typ ráfikových bŕzd s dlhším telom brzdových čeľustí, menším uhlom rozovretia a vyšším výkonom (v porovnaní s cantilevermi). Brzdy sú ovládané asymetricky vedeným lankom. V-brakey sa používajú na horských bicykloch v súčasnosti. Na cyklokrosových bicykloch sa používa verzia so zníženým výkonom a skráteným telom brzdových čeľusti označovaná ako Mini V-brake.
VakelSlangový výraz pre označenie vôle. Napr. vôľa v ložiskách náboja, hlavového/stredového zloženia, alebo vôľa medzi klznými puzdrami a vnútornými nohami odpruženej vidlice.
VidlicaDo pätiek (na otvorené konce) prednej/zadnej vidlice sa upevňuje koleso. Pod pojmom "vidlica" bez doplňujúceho označenia "zadná" sa všeobecne chápe predná vidlica.
VlkZaparenie sedacích partií spôsobené napr. dlhou jazdou v daždi alebo vo vysokých teplotách keď sa hygienická vložka v cyklonohaviciach nestíha sušiť od vlhkosti. Zaparenie značne znepríjemňuje až znemožňuje sedenie.
Vodný vakVak (rezervoár) na tekutinu, z ktorého vedie hadička s náustkom. Vyrobený je zo syntetických materiálov. Vkladá sa do ruksaku, ktorý má vytvorené miesto na takýto rezervoár a výstup pre hadičku. Pozri aj CamelBak vyššie.
VolantĽudia, ktorí nevedia ako vyzerá volant, používajú toto označenie pre riadidlá bicykla.
VýpletV cyklistickej terminológii sa výpletom nazývajú špice a niple, ktoré spájajú náboj a ráfik do jedného celku. Výplet môže byť viacnásobne krížený, ale aj priamy, tzv. radiálny (bez kríženia).
XCTyp bicykla aj typ pretekov. XC bicykel je spomedzi celej kategórie horských bicyklov najviac zameraný na efektivitu prenosu energie z pedálov na pohyb vpred, tzn. je najľahší a má odpruženie s najnižším zdvihom (do 100 mm). Na XC preteky, ktoré sa jazdia po vytýčenom a technicky náročnom okruhu, sa často používajú aj bicykle len s predným odpružením, nakoľko sú ľahšie a majú lepšiu odozvu na záber ako celoodpružené bicykle.
Zapletané kolesáJe to vlastne set kolies dodaných ako jeden celok už priamo od výrobcu. Je optimalizovaný na čo najlepší pomer výkon/hmotnosť, avšak daňou za to je, že často sú použité špeciálne súčiastky nekompatibilné s bežnými sériovými komponentami (atypické náboje, špice,
niple aj ráfiky). Často býva z dôvodu atypických komponentov aj problém s rýchlosťou a cenou opravy.
ZoslabovanieTechnika používaná pri výrobe rámov/komponentov. Kvôli ušetreniu hmotnosti sa používa menšia hrúbka steny rúry v menej namáhaných miestach. Podľa počtu zmien v hrúbke steny rúry ide o zoslabovanie, dvojité zoslabovanie alebo trojité zoslabovanie (butted, double butted, triple butted).
ŽiletkaSlangové označenie pre cestný bicykel. Alternatíva: cesťák.
ŽiletkárSlangové označenie pre cestného cyklistu. Alternatíva: cestár.
Žraločia plutvaZ anglického Shark fin. Kus plastu s výstupkom podobným žraločej plutve na vnútornej strane pri kolese, ktorý zachytával reťaz. Shark fin sa lepil na hornú stranu pravej nohy zadnej vidlice na ráme bicykla. Mal za úlohu ochrániť lak na tomto mieste pred poškodením od nárazov reťaze. Tento typ ochrany rámu sa už nepoužíva, nahradili ho modernejšie neoprénové a gumové chrániče.