Musím říct, že mi tady vadí jeden přístup, který tady komusi čouhá jako sláma z bot.
Je to takový stále opakovaný fenomén, kdy do diskuze o levných vidlicích vtrhne se svým nadřazeným názorem majitele High endu.
Tady se projevuje zrovna jeden takový "odborník", co se prý vyzná ve věcech vkusu a má názor na všechno levné, tak si ho po přečtení zkuste zařadit a úpoložte mu nějaké otázky, kterými vám doloží on své znalosti.
Vadí mi hlavně, že informace takového člověka vedou ke shození všeho levného pro vyvýšení jeho drahého image.Kromě tohoto shození ale z něho nikdo nikdy nic kloudného nedostane, schválně si to zkuste.
Pro vysvětlování zkusím používat termíny z jiného oboru, třeba elektroniky, to aby nepopouzely ve výkladech značky.
Začneme tedy tímto srovnáním. Vezměme třeba mobilní telefony a srovnejme funkce v rozpětí nějakého času. Zatímco v počátku byl hlavní problém velikost a výdrž bateií, tak dnes již i levné mobily dosály v tomto směru parametrů, které by mohl závidět o high end starý jenom několik málo let.
Ve vidlicích můžeme říct, že máme dnes situaci velmi podobnou. To, co je zde probírané je zčásti i velký boj o to aby high end byl stále tím nedostižným a oslavovaným, ke kterému budou ostatní jenom vzhlížet. tenhle boj je mnohdy ale bojován bez znalostí skutečného stavu věcí. Tak třeba, položíme si otázku dokáže všechny současné vymoženosti vlastně opravdu každý využít? Tohle je otázka směrovaná právě a výhradně k high endu.
Dnešní high end vidlic se začíná odlišovat hlavně cestou větší pevnosti a případně nižší váhy, tohle ocení každý ale funkce? Ví o nich opravdu majitelé vše potřebné? Funkce, které se rozeznají běžnou jízdou jsou totiž dnes k mání již za velmi zajímavé peníze.
Jak je to tedy s těmi složitějšími a drahými systémy? Je samozřejmě pravdou, že některé funkce zvláště tlumičů u dlouhozdvihových vidlic jsou využívány výhradně u vidlic nejvyšší kategorie a celkem správně je zde zmíněna právě funkce Mision control. To je vlastně nastavitelná High speed a low speed komprese. Tímhle opravdu levné
vidlice nedisponují . I když málo znalým faktem je to, že Lock out je vlastně totéž ale dělí ho od špičkových systémů hlavně hranice a rozsah funkce ( lock pouze hruběji zavírá) a zvláště přesnější nastavitelnost. Takovými parametry prostě zatím tyhle levnější vidlice nedisponují a nutno říct, že ani nemusí.
U těch drahých a jedině dlouhozdvihových to smysl má ale zase ovšem narazíme na jiný zásadní problém. Kdo si pořídí takovouto špičku, měl by o ní také něco vědět a projev člověka, který má ponětí o tom, k čemu to všechno je bývá zcela jiný, než je vidět zde u zdejšího "odborníka".
Tyto špičkové systémy totiž nejsou určeny k nějakému vrtění a ověřování, že to něco dělá. Ono se o tom něčem musí také dost vědět aby to mělo smysl a dalo se to účelně využít. V podstatě se jedná o systémy, pocházející ze závodního sjezdového použití, které slouží k preciznímu nastavení a doslova doladění vidlice na konkrétní trať. Kdo použije takovéto nastavení a vyladí ho na základě svého testování pro konkrétní trať, má nespornou výhodu v závodě. A je třeba říct, že nastavení na trať jednu znamená, že vyhoví vše i na trati druhé, svým typem odlišné.
Kdo si myslí, že prostě jakýmsi vrtěním knoflíků dosáhne kýženého úspěchu a že má technický náskok proti konkurenci, tak se může velmi mýlit. Dá se to přirovnat opět k takovémo špičkovému telefonu, na kterém majitel náhodným stiskem kláves vyvolá určitou funkci. Tou funkcí ohromí jistě neznalého ale na smysluplné využívání složitých systémů se musí dotyčný také něco naučit a to mnohdy nebývá pravda.
Takže nenchte se ohromovat a ubíjet "znalostmi" majitelů high endu ale zkuste vždy prověřit, co oni vlastně znají. To by mohlo být třeba tématem specializovaného threadu, kde by mohl někdo kdo se cítí znalý pohovořit o svém využití.
Ono obdivované ovládání kompresí totiž má svůj význam jedině při správně naladěné pružině, to je základ. Bez tohoto je mnohdy jakákoliv snaha o ladění tlumiče zbytečná. Pokud tedy majitel špičkových systémů třeba nechápe, co značí graf charakteristiky pružiny, je téměř jisté, že mu chybí základní znalosti v oboru.
Dále je třeba říct, že ono ovládání kompresí Vám vždy pokazí počáteční citlivost a výhody vhodného nastavení se mohou projevit jedině ve vyšších rychlostech ve sjezdu a zase hlavně u výrazně vyšších zdvihů. Třeba takový přínos uvedených technologií pro zdvihy okolo 100 mm by byl téměř nulový. V případě této funkce jako prvku pro potlačení pohupování potom vždy počítejte s úbytkem komfortu. Potom by se z proklamované a složité funkce stal zase prostě jenom známý Lock out. Tohle je takové zajímavé uzavření cesty a návrat k těm levným provedením.
Určitě si vážím každého, kdo chce mít na kole to nejlepší a k tomu se bude snažit zapracovat i na své znalosti techniky a jejím využití ale snob, který si koupí podle něho to nejlepší aby se vyvyšoval nad ostatní můj obdiv nezíská, ba právě naopak a když se nakonec ukáže, že jeho znalosti nedovolují využít všechny systémy, tak je to nakonec i zábavné.
Nenechte se proto shazovat od někoho, kdo má podle Vás přemíru zkušeností se špičkovým materiále, zkoušejte a ověřujte si sami a co potřebujete a rozeznáte, to je právě hranice, kterou by si každý měl určit sám a nespoléhat se na hodnocení jakéhosi doměle zkušenějšího.
Rozhodně si určujte si a upřesňujte své hodnocení v diskuzích. Taky by jednou za čas nebyl špatný takový slepý test vidlic. Takový test udělal
bike magazín s rámy, zabalil je k nepoznání a jezdci měli provést své hodnocení bez znalosti značky i materiálu rámu. U vidlic to je těžko proveditelné ale jako takový sen a výsledky hodnocení by tohle mohlo být zajímavé. Účast od zkušených po začátečníky vítána. Tohle je moje představa o srovnávání a internetových diskuzích, ovšem, jak jsem psal, pouze jako sen.