Rasto69 Možno ti to pomôže možno nie. Za mňa
1) plánuješ jazdiť hlavne roviny? Lepšie pohon 2xN, lebo lepšie sa dá nájsť vhodný prevodový pomer, stúpania sú dlhé, plus ak bude protivietor, dáš len o stupeň ľahší prevod, tak isto, ak bude človek unavenejší. Prevody medzi sebou nemajú tak veľké skoky ako 1xN. Tým že ide človek po rovine, nepotrebuje často meniť prevod, keď tak, tak zvyčajne 1-2 stupne hore, či dole podľa vetra, či mierneho stúpania, alebo klesania. Hlavne človek zaberá vkuse, tak je pohodlnejšie mať svoj optimálny prevod, kde sa človek našiel, aby točil pomerne ľahko a zároveň mal aj slušnú rýchlosť.
2) plánuješ jazdiť kopce v teréne? Niečo ako mám teraz stúpanie a o 300-500m zase idem dole kopcom a podobne? Lepšie je 1xN. Dôvody, netreba rozmýšľať, čo zaradiť, proste len sa dá ľahší či ťažší prevod. Keďže sa často strieda stúpanie, či klesanie, nohy si majú čas odpočinúť a pri prudších stúpaniach až tak už nezáleží na jemnom odstupňovaní, človek to nejak potiahne, lebo za chvíľu tak či tak ide dole kopcom. Nevýhoda, ak by sa jazdilo len na rovinke, sú väčšie skoky medzi prevodmi, takže sa môže stať, že jeden prevod bude príliš ťažký a druhý príliš ľahký, Pre reakreačného cyklistu to nemusí nič znamenať, proste mu stačí, že nejak pôjde.
To je aj dôvod, prečo v
mtb sektore sa prešlo na 1xN, kým cesta sa stále jazdí 2xN. Keby 1xN prinášalo také výhody aj pri rovinatom jazdením, na pretekoch Tour a podobne už všetci majú 1xN. Ak zablúdiš na tému cyklokros/gravel, tak tam sa to tiež veľa riešilo a väčšina sa zhodla, že pokiaľ človek jazdí prevažne roviny, resp. dlhé stúpania, tak 2xN, ak sa jazdí skôr terén pre mtb, teda každú chvíľu hore a dole, tak 1xN. Tu je to celkom pekne vysvetlené
https://www.youtube.com/watch?v=zQKqa2oLNkg&t=13s ako on jazdí hlavne traily, ale predtým jazdil aj na cesťákoch, tak vie o čom hovorí. Či už si vyberieš 1xN alebo 2xN, je to na tebe. S každým sa treba naučiť pracovať, všetko má svoje plusy a mínusy.