Mlok suhlasim s atipickým tlmičom mám svoje skusenosti so Spejšlom Stumpjumperom z 1994 tam mali teiž atyp a ked sa posral bol problém a to im robil Fox.Len by ma velice zujímalo prečo všetci vždy hovoríte o upravovaní tlmiču?Nemislim teraz na to prečo ale prečo by to mal každý robiť lebo v poslednej dobe sa to všade hemží iba vidla je to ok ale si ju uprav,tlmič je to ok ale si ho uprav ináč to je všetko na hovno.Tý výrobcovia sú naozaj tak tupý a blbý že dajú na drahý bike nie funguhuce prislušenstvo.Nemyslím tým teraz na to že by sa to nedalo upravť všetko sa dá upraviť aby to bolo lepšie ako do výroby ale načo Naozaj neexistuje bike firma ktorá sa pri vývoji danho biku týmto neazoberá?Ja si myslím,že každý seba lepší výrobca áno.


Sory, je ale vidět, že o těch tlumičích nic nevíš, jinak bys nikdy nepsal, co píšeš. Možná by si to nejdřív chtělo o tom aspoň něco zjistit, něco vyzkoušet.

A zkusím aspoň navést. U 07 modelů 95% výrobců používalo Fox tlumiče s nastavením compression tune na minimu a většina lidí byla s Fox tlumiči spokojeni. A žádné úpravy nebo jen přenastavení interního nastavení nebyly nutné. Pro 08 modely ale téměř všichni na totožných rámech přešli na nastavení compression tune na maximu. Proč netušim, možná byli i Foxem nuceni. Sice si možná každý výrobce biků může objednat jaké chce nastavení, ale třeba by na jiné než s compression tune na max. musel čekat déle nebo jsou jiné důvody. Do pozadí nevidím.
U 08 neznám nikoho, kde by byl spokojen s nastavením compression tune na maximu na které přešly téměř všichni a současně někdy vyzkoušel i to předchozí nastavení compression tune na minimu.

A kdybys něco o těch tlumičích věděl, tak bys věděl, co jsem psal v předcházejích příspěvcích. A je zajímavé, že Rkový tlumič by ti vadil a přitom, že to s RP23 může být horší tak to už ne.

A o tlumiči píšu z jednoduché důvodu. Protože jsem všechny tlumiče od Foxe jezdil (R, RP2 i RP23) a to všechny i v různých nastaveních compression tune. A to nejen krátké testy, ale hlavně mám dlouhodobé srovnání na stejeném rámu s různými nastaveními compression tune.

Ona hlavně nastavení compression tune není žádná úprava typu upravený Epicon. To je prostě standardní interní nastavení tlumiče, kde u Foxe vyrábí tři různá interní nastavení. A třeba právě Slovkolex to už také umí přenastavit (tohle je při zachování plné záruky na tlumič, protože jde o oficiální přenastavení a ne o úpravy alternativních firem).

A proč to je naprd jsem jasně vysvětlil s přirovnáním k chování Rkového tlumiče. Takže pokud se ti nelíbí Rkový tlumič, tak přesně z toho víš jak se bude chovat compression tune na maximu u RP23 při vypnutém propedalu.

Zkusím to ještě vysvětlit jinak:
RP23 s compression tune na minimu má mód vypnutého propedalu a tři polohy propedalu. Jenže vypnutý propedal není nikdy vypnutý, to z principu konstrukce tlumiče nejde. Je to jen ještě více omezený propedal, tedy chová se téměř jako vypnutý.
A tedy může se spíš říct, že má 4 polohy propedalu, které si označíme 1-4 dle toho, jak moc se propedal projeví (s tím že 1čka je open poloha, 2jka bude propedal zapnutý na minimu, 3jka na střed a 4ka na max)
Teď vezmeme RP23 s compression tune na maximu. To vnitřní přenastavení znamenou pouze to, že se zvýší komprese a to se projeví jak při vypnutém propedalu, tak při zapnutém.
A teď pojmenujme ty polohy u takhle nastaveného těmi čísly odpovídajícími tomu prvnímu nastavení.
A bude to cca takhle: poloha open bude cca odpovídat něco mezi 2-3, tedy tohle nastavení compression tune na max a poloha open je ještě o chlup méně aktivní než byl propedal zapnutý na minimu u compression tune min.
A takhle je to celé posunuté až maximální propedal je v tuhle chvíli už téměř lock.

A Rková verze do toho zapadá jednoduše, vždy cca odpovída RP23 se stejným nastavením compression tune a propedalu zaplém na nejnižší hodnotu.

A hlavně pokud mám tlumič s compression tune na minimu, tak mám možnost výběru. Vypnu propedal a tlumič je aktivní, nechci tak aktivní tak zapnu příslušnou hodnotu propedalu co mi sedí.
Pokud dostanu tlumič s compression tune na maximu, tak mám smůlu, už mám na výběr pouze omezený tlumič (v poloze open) nebo extrémně omezený až téměř lock se zapnutým propedalem.

Kdyby se zůstalo u compression tune na minimu, tak by nemusel nikdo řešit přenastavování nebo úpravy. I když i upravený tlumič v TF tuned je pořád ještě o něco lepší než originál s compression tune na minimu. Ale ten rozdíl není už velký a rozhodně tohle upravovat už není nutné.
Oproti tomu compression tune na maximu zadní stavbu zabije. Přesně jako to dělá ten Rkový tlumič, to je úplně totéž.
07.10.2008 - 22:48:52
00
piasal som niekde o tlmičy aby si ho vymenil za fox?


Ne nepsal. Ale pokud radíš vyměnit tlumič, tak je třeba mít představu za co a proč to bude lepší, jinak nechápu proč to radíš.

A jaký jiný tlumič bys tam chtěl dávat než Foxe? Ten Fox na to kolo má ideální průběh a je tam velmi vhodný. Třeba Monarch by byl moc progresivní. Nebo snad víš o lepším tlumič než o Foxu na tenhle konkrétní rám.
Zadní stavba musí průběhem sedět průběhu tlumiče.

RP23 s compression tune na minimu je na ten rám nejlepší volba (a to není upravený tlumič, pouze je třeba aby byl takhle interně nastavený).
07.10.2008 - 22:53:50
00
Mloku mna nemusiš poučovať nemámto za potreby a dosť rokov som v branži :-) fox tlmiče som jazdil od 94 roku takže asi tak.Pišem že ho má vymeniť za 08 model?,Pišem že si nemože počkať na tlmič nadstavený ako bol 07? Že to Slovkolex robí viem párkrát som ich navštivil :-) R tlmič som jazdil a vadil RP23 jazdil nevadil.Čo tak skusiť tlmič od indiánov? Ale je pravda že do toho asi prd vidím nakoľko posledné obdobie jazdím HT asi to bude tým :mrgreen:
07.10.2008 - 23:07:16
00
Zas musím OTčkovať. Ano, volba je jasná. Návrat k HT a je po probléme túnenia. hehe Mám pocit že všetko je na .iču a dnes mám na to viac dôvodov.
Mačka nedalo by sa obmedziť počet slov v jednom príspevku? Nejak tu prestáva byť sranda.

mozem obmedzit pocet slov v tvojich prispevkoch :-P - marecej
07.10.2008 - 23:17:02
00
Mloku mna nemusiš poučovať nemámto za potreby a dosť rokov som v branži :-) fox tlmiče som jazdil od 94 roku takže asi tak.Pišem že ho má vymeniť za 08 model?,Pišem že si nemože počkať na tlmič nadstavený ako bol 07? Že to Slovkolex robí viem párkrát som ich navštivil :-) R tlmič som jazdil a vadil RP23 jazdil nevadil.Čo tak skusiť tlmič od indiánov? Ale je pravda že do toho asi prd vidím nakoľko posledné obdobie jazdím HT asi to bude tým :mrgreen:


No vidíš, tedy většinu z toho víš (možná i všechno). Tak ale pak nechápu, proč si psal tu reakci s těmi úpravami, z které to vypadalo, že o tom nic nevíš, protože jinak by ti byl ten problém přechodu na compression tune na max u skoro všech výrobců v roce 08 jasný. Za nařčení se omlouvám, ale tu reakci tedy fakt nechápu.

Ale jak byly nastavený ten R a jak ten RP23 a bylo to na stejných kolech, to co jsi jezdil? Už mám za sebou více testů na stejných kolech pro objektivní srovnání. A prostě RP23 s compression tune na max. = R s compression tune na min.
Jeden ze svojich fullů jsem jezdil dlouhodobě s RP23 s compression tune na max. Poté upraven v TF tuned (tedy ještě do o malinko lepšího stavu než compression tune na minimu). Při srovnání jsou to dvě zcela odlišná kola.
Druhého fulla jsem dlouhodobě jezdil s RP23 07 s compression tune na minimu (tedy tenkrát ještě označený jako propedal tune na minumu, ale to je stejné označení téhož). Pak jsem jel několikrát pro srovnání 08 model stejného kola s compression tune na maximu. A pak ještě zase to svoje s upraveným v TF tuned. Opět pro compression tune na min a max jsou to dvě zcela odlišná kola. Compression tune min x upravený v TF tuned, tam už je ten upravený jen o malinko lepší (tady jsem taky nechával upravovat až po 4tis. km, kdy šel místo na komplet servis na úpravu, což nebylo ani o tolik dražší než ten servis, kdyby nepotřeboval servis, tak u compression tune na minimu bych se na úpravu vykašlal, samotná bez nutnosti servisu by u tohoto interního nastavení za ty prachy nestála).

A na mnoha dalších rámech testoval Rkovou verzi x RP23 s compression tune na minimu i maximu. Jediné co jsem jel zcela minimálně je RP23 s compression tune na střed, ale to ani není nutné více testovat. To je prostě něco mezi.

Tak 07 vzít samozřejmě může, pokud ovšem nějaký sežene, pokud tedy nechce brát jetý.

Manitou ale jaký? To je pořád samé SPV a to bude úplně stejný problém jako nevypinatelný propedal a to i s minimálním tlakem v SPV komoře. Skoro bych řekl, že to je ještě horší. Průběhem by nějaký ten Swinger šel.

Testování fullu v reálu, srovnání s modely, srovnávání s měřeními bike magazinu a testování tlumičů je to co mě na kolech v posledních dvou letech zajímá nejvíc a baví a co se snažím, kde se dá (tím myslím hlavně to testování v reálu, už jsem aspoň krátce projel kde co, bohužel to není ideální a těch důkladných testů kdy byl čas na nastavení posezu, pečlivé naladění tlaků a tlumení na mojí váhu a pak ještě pořádné vícehodinové projetí, tam už to tak slavné není a tam to bude cca jen 10 kol včetně mojich tří fullů, které jsem jezdil každý více než rok). Vše tedy především kategorie kolem 120-140mm.


Naposledy upravil Mlok dňa 07.10.2008 - 23:29:20, celkovo upravené 1 krát.

07.10.2008 - 23:26:26
00
O čo tu ide?
Mačka v pátek Ti odstrihnem ocas!
07.10.2008 - 23:28:55
00
Pitchi jake elaboraty..to je jak na statnici...
07.10.2008 - 23:38:09
00
A když už se tu nakousnul Slovkolex a TF tuned, tak doplním třetí a to Bikelive v ČR. Tam jsou schopni kromě těch třech standardních nastavení compression dělat i nastavení mezi nebo menší a větší.
Nastavuje se to sadou planžet a těch možností nastavení je více než jen ty tři. A tedy jde nastavit compression tune ještě o trošku nižší než je na minimu. A tohle by se mohlo dost přibližít nastavení z TF tuned (ale samozřejmě tam pořád zůstane propedal a ne Push platforma, kterou je propedal nahrazen u TF tuned).
Cyklošvec na to prdí a jen se vymlouvá a přenastavovat compression tune nechtějí. Tady to máte na Slovensku lepší, když je to možné oficiálně se zachování záruky.
07.10.2008 - 23:39:02
00
Mlok v pohode nie neviem všetko rad sa poučim nikto z neba učený nepadol. Ako boli nadstavené tie tlmiče ti nepoviem lebo to bolo spusta bikov neboli moje ja mám pružinový tlmič.O8 som nejazdil to neviem porovnať.Jazdil som na 07 R a RP23 a pocitovo bez akých kolvek meraní na to nebol čas a ani chuť pre mňa vyslevene najlepšie sadol tlmič RP23.Samozrejme som si plne vedomí toho že to má čo do činenia aj s rámom respektive jeho konštrukciou.
07.10.2008 - 23:44:31
00
A Lapierre myslím nepoužíval tlumiče s compression tune na maximu, ale na střed nebo minimu (ale to by chtělo konkrétně prověřit jaký tam opravdu je).

minimum na 2k8
A bude to cca takhle: poloha open bude cca odpovídat něco mezi 2-3, tedy tohle nastavení compression tune na max a poloha open je ještě o chlup méně aktivní než byl propedal zapnutý na minimu u compression tune min.
A takhle je to celé posunuté až maximální propedal je v tuhle chvíli už téměř lock.

hura vyskusat Zesty s compression tune na max. bude novy bike :) (prinajhorsom sa to switchne spat)
08.10.2008 - 01:22:48
00
Mlok v pohode nie neviem všetko rad sa poučim nikto z neba učený nepadol. Ako boli nadstavené tie tlmiče ti nepoviem lebo to bolo spusta bikov neboli moje ja mám pružinový tlmič.O8 som nejazdil to neviem porovnať.Jazdil som na 07 R a RP23 a pocitovo bez akých kolvek meraní na to nebol čas a ani chuť pre mňa vyslevene najlepšie sadol tlmič RP23.Samozrejme som si plne vedomí toho že to má čo do činenia aj s rámom respektive jeho konštrukciou.


Potom je to celkem jasné. Když to byly oba 07, tak na 95% oba s compression tune na minimu a tedy naprosto chápu, že ti Rkový neseděl ve srovnání s RP23. RP23 (s compr. tune na min) byl ta nejlepší varianta Foxu, co se kdy dělala.
A právě ten 08 RP 23 s compression tune na max se pak chová s vypnutým propedalm cca jako ten 07 R (možná dokonce nepatrně hůře než ten 07 R).

Já mám teď RP23 08 původně s compression tune na max nastavený následovně: S vypnutou platformou je super žehlivý (o malinko více než RP23 07 s compression tune na min a kromě toho i dostatečně rychlý na větších rychle po sobě jdoucích překážkách, to byl další problém compression tune na max, že kromě toho, že to špatně žehlilo, tak nestíhal v hodně rozbitém terénu) a se zapnutou Push platformou na maximu (kolečko na trojce) se chová podobně jako v originále s vypnutým propedalem (není to úplně stejné ale podobné, tedy jen mírné omezení tlumiče, kdy pořád ještě poměrně dobře funguje a třeba silové šlapání ze sedla bez houpání zdaleka neudrží, je to tak použitelné dobře do výjezdů, protože tam pak tlumič stále funguje slušně zvlášť když tam narůstá zatížení tlumiče, což je třeba, ale lehce to snižuje sag oproti vypnuté platformě, což je do výjezdů super; není tam ale ani náznak hrany na počátku zdvihu jako je u propedalu).

Ale je fakt, že upravený tlumič přinesl vlastně i nepřímo jednu nevýhodu. V originálním stavu s compression tuna na max jsem vůbec nepoužíval propedal, protože už s vypnutým propedalem to ten tlumič omezoval až, až.
No a po úpravě se stala platforma plně použitelnou a začal jsem používat páčku platformy on/off docela často, což je na Stereu právě jeho jeden z mála nedostatků, že ta páčka je hůře dostupná. Předtím mi to bylo jedno, teď už mi to malinko vadí.
08.10.2008 - 06:39:59
00
hura vyskusat Zesty s compression tune na max. bude novy bike :) (prinajhorsom sa to switchne spat)


Jsem si myslel, že bylo to nastavení na Zesty 08 dokonce na minimu (ale nechtěl jsem hádat, když jsem to s jistotou nevěděl). Tady je pořád velká šance, že na 09 to tak bude také. Ale jak píšeš, když tak to necháš ve Slovkolexu přehodit na minimum.
08.10.2008 - 06:53:56
00
ja si skôr myslím, že stax sa chystá na svojom 08 zesty vymeniť tlmič za iný, s compression tune na max... aj keď nerozumiem, aký má na to dôvod...
mimochodom, spicy 08 má tiež compression tune na minime. akurát má hi volume komoru a priebeh toho tlmiča už zďaleka nie je ideálny (na enduro jazdenie, kde si nastavíš sag okolo 28-30%), čo je škoda. chcelo by to trošku zvýšiť progresivitu, písal som kvoli tomu aj do TF, poradili mi doliať olej do komory - ako urob-si-sám riešenie, respektíve push tuning...
08.10.2008 - 08:26:44
00
To máš pravdu, on už Zesty 08 má. Tak to pak také moc nechápu proč měnit tlumič.

On rozdíl high volume x standardní komora je poměrně velký, to jsem si dobře vyzkoušel na Stereu, když jsem původně nechtěl nejdřív upravovat originál tlumič a chtěl jsem koupit druhý upravený z TF tuned a který mi poslali nečekaně s high volume komorou i když jsem o komoře nic nepsal (pak jsme si to vysvětlili, v UK standardně dodává Fox tlumiče s high volume, což jsem nečekal a tu komoru nezdůraznil při objednávce, ale nebyl by problém komoru by zdarma prohodili; nakonec jsem ale kvůli neřešitelným komplikacím s otočením páčky propedalu o 180st. - Stereo má tu páčku nestadardně otočenou ten tlumič vracel a nechal si upravit ten původní co byl na kole; jednání s TF tuned vynikající, byli extrémně vstřícní i by bez problému objednali díl na tu páčku přímo z Foxe z USA, jenže Fox ten díl sám už vůbec nevyrábí, více detailu jsem psal na BF).

Na Stereu byla ta high volume už zcela nepoužitelná, v tu chvíli bych byl na dorazu pořád (s rozumným sagem pro Stereo).
Na Spicy mi není moc jasné, proč ji dávají, i když to nebude až tak tragické s ní jako na Stereu (Spicy je o trošku progresivnější), tak na to co je to kolo určené se mi taky nezdá dobrá.

Tedy bych neřešil olej (i když i ten může trochu pomoct), ale rovnou vyměnil komoru za standardní. Bral jsem teď při úpravě mojeho druhé tlumiče high volume komoru samostatnou pro Listera z BF a chtěli za ní jen 35 liber. Předpokládám, že standardní bude cenově na tom +- stejně. A komoru si můžeš vyměnit i doma, to je zásah jen do vzduchové části, kde není to problematické tlakování.
08.10.2008 - 09:43:06
00
Jsem si myslel, že bylo to nastavení na Zesty 08 dokonce na minimu (ale nechtěl jsem hádat, když jsem to s jistotou nevěděl).

ano na 08 je minimum.

tlmic chcem nechat ten isty, len ho poslem do Slovkolexu nech sa na nom vyblaznia :)

na Zesty jazdim stale so zapnutym propedalom a je to celkom ok az na jazdu zo sedla. takze podla toho co pisete ak minimum compression tune zamenim za max, v podstate jedine co sa zmeni je ze na propedali budem mat menej hupavy bike (aj pri jazde zo sedla) a s vypnutym propedalom budem mat to co som jazdil celu tuto sezonu. dojmy?
08.10.2008 - 09:49:30
00
keyboard_arrow_up