Ztráty na fullu mě vždy hodně zajímaly. Až teď za poslední dva měsíce jsem se dostal k velmi zajímavému srovnání. Pořídil jsem si i HT, které jsem už delší dobu neměl, na kterém mám pevnou vidlici.
To HT mám úplně stejně osazené jako jednoho z fullů (je to stejné komplet, ale především zdůrazním, že jsou stejná kola a stejné pláště a ty pláště nafoukané na stejný tlak).
A několikrát jsem projížděl stejnou trasu, která obsahuje pouze samý lehký terén a sem tam kousek asfaltu. Schválně vybrána takováto trasa, aby byla na tom celopevném HT jetelná zcela plynule a tedy abych vyloučil výhody fulla v rozbitějším terénu. Chtěl jsem sledovat pouze kolik energie mi žere odpružení.
Kola jsou to, co mám v profilu a srovnáváno bylo s AMS 125tkou (teď tam mám chvíli také RR/RR 2,25 UST, časem tam zpět přijde na přední NN), což je houpavější full se zdvihy 140/125 a ještě je to zvýrazněno upraveným tlumičem v TF tuned na zcela minimální kompresi (který je citlivější než v originálním stavu s compression tune na minimu). Ten tlumič z toho dělá ještě větší žehličku, ale samozřejmě zhoršuje pohupování při šlapání.
A ještě tu je poměrně velký rozdíl ve váze a to celé 3kg mezi těmi koly (to je hned i při totožném osazení, Talas je oproti té pevné těžší o 1,2kg,
rám s tlumičem je těžší oproti tomu pevném rámu o 1,6-1,7kg, zbylých pár gramů jsou drobné detaily, kterými se ty kola liší jako např. jiná kazeta)
A i přesto, že pocitově hned jak sednu na to celopevné, tak se mi zdá, že to je neskutečná raketa a že musí jet minimálně o 20% lépe, tak to dle dlouhodobějšího pozorování tak není.
Ten okruh jsem se snažil jezdit pořád na +- stejné tepy a došel k závěru, že na tom HT jsem o 10% rychlejší a akorát všude jezdím o rozdíl kazet rychleji s tím že mám zařazený ve stejných místech stejný převod. Rozdíl kazet proto, že na na fullech mám 11/34 a na HT 11/32. Tedy na HT jezdím o 1-2 zuby těžší převod při +- stejné zátěži.
Jediný extrémní rozdíl je při jízdě ze sedla, tam full samozřejmě hodně ztrácí (protože i při použití platformy, tak mám Push platformu nastavenou, tak že to jen lehounce omezuje tlumič, ale pořád je to hodně aktivní - cca jako otevřený tlumič s compression tune na maximu - mám to tak schválně, tak mi to vyhovuje).
Ale na fullu také ze sedla téměř nejezdím, tam se prostě jezdí stylově jinak.
K tomu ještě doplním, že mám celkem slušné kruhové šlapání, takže to s houpáním není žádný větší problém ani na mojich fullech s těmi supercitlivými tlumiči a spíše houpavějšími systémy.
Na jiném systému a u jiného jezdce to může být trochu jinak.
No a jakmile se začne jezdit těžší terén, tak full začne získávat, až je v mojem případě v rozbitějším terénu full rychlejší. A to především na rovině (ve sjezdech samozřejmě také, ale tam se nedá tolik získat) a ve výjezdu. A to proto, že na fullu sedíš a plynule šlapeš. Na HT musíš pořád ze sedla nebo přinejmenším se na
sedle nadlehčovat a o plynulé jízdě nemůže být řeč a stojí to mnohem více sil, než žere odpružení.