Tip na výlet: Tokaj - spoznávanie vinohradníckeho regiónu na bicykli

Nad týmto výletom som uvažoval dlho. Ale svadba a kopec ďalších povinností počas augusta mi tento výlet v kalendári posúvali neustále o týždeň dopredu. Nakoniec som sa však dostal s manželkou na Tokaj v ten správny čas.

Navštíviť tento región som chcel skôr, no s odstupom niekoľkých dní hodnotím ako výborný počin to, že sme si to naplánovali na sobotu 21. septembra. Ako čerstvý ženáč som v manželke nezískal len oporu do spoločných dní života, ale aj niekoho do tandemu na výlety. Predstavovaná trasa je nenáročná, rekreačná a zvládla ju aj moja novopečená bikerka a manželka. Poďme sa teda pozrieť na náš spoločný deň na juhovýchode Slovenska.

Tokaj - vinice, príroda, skvelí ľudia

Tokaj je vinohradnícka oblasť, ktorá je jedinečná. Je to miesto, kde sa pestuje a vyrába jedno z najlepších vín na Slovensku. Historické pivnice v kombinácii s príjemnými ľuďmi vytvárajú z tohto miesta peknú turistickú destináciu. Pre bikerov je zaujímavé to, že svoje cyklovýjazdy si tu môžete naplánovať aj v blízkosti viníc, a tak si spríjemniť čas na bicykli parádnymi výhľadmi. Pre začínajúcich cyklistov je Tokaj miestom, kde sa nemusia báť o svoju kondíciu. Trasy sú rovinaté, a to samozrejme plynie z geografickej polohy tejto oblasti, ktorá sa nachádza na Východoslovenskej nížine.

12. októbra tu bude podujatie Tour de Tokaj, kedy sa vám otvoria aj inak nesprístupnené cesty vo viniciach. My sme si počas dňa prešli časť tejto trasy, no na Tour de Tokaj si budete môcť vychutnať aj cesty priamo vo vinárstvach. Pozvánku so všetkými informáciami a propozície nájdete v našej publikovanej pozvánke.

Parametre trasy

• Dĺžka: 45 km
  • Prevýšenie: cca 300 m
  • Náročnosť: ľahká
  • Povrch: asfalt 60 %, poľné cesty 40 %
  • Vhodné pre: gravel, MTB
Odkaz na výjazd

Spoločne v ústrety spoločnému životu a dnešnému dňu

Pekný slnečný deň sme s manželkou Miškou začali pri Penzióne Zlatá Putňa v obci Viničky. Keďže sa mi nechcelo v tento deň riešiť prepravu našich bicyklov, tak som sa rozhodol, že si bicykle požičiame na mieste. Na Tokaji si je možné bicykle dopredu rezervovať a na výber máte aj elektrobicykle.

My sme nechceli nič podceniť, a preto sme Miške rezervovali „elektriku“ a ja som si samozrejme vypožičal klasický MTB bike. To je možno aj malá rada pre vás, chlapi. Ak chcete presvedčiť vaše polovičky na nejaký cyklovýjazd, tak môžete siahnuť aj po tejto alternatíve. Hlavne, ak je vaša manželka začiatočník, ako tá moja . Za celodenné požičanie oboch bicyklov sme zaplatili 40 € a táto možnosť nie je len v tomto penzióne, ale aj na ďalších miestach tejto vinohradníckej oblasti. Stačí použiť známu internetovú adresu www.najpoužívanejší internetový vyhľadávač.sk .

Do 12. októbra je k dispozícii taktiež možnosť, ktorú pripravili Železnice Slovenskej republiky. Tokajský cykloexpres premáva každú sobotu a súčasťou súpravy je aj vozeň na prepravu bicyklov. Takže o odvoz na Tour de Tokaj máte postarané. Počas dňa sme stretli viacerých, ktorí hovorili, že využili tento spôsob prepravy. Vlak premáva na trase Košice – Čerhov – Slovenské N. Mesto – Borša – Streda nad Bodrogom a späť. Výborná možnosť pre tých, ktorí si chcú užiť takýto deň na svojich bicykloch a možno majú problém s prepravou dvojkolesových miláčikov pomocou auta.

Nakoniec sme neostali len na červenom cyklochodníku

Počas celého dňa sme sa snažili držať červenej značky, ale ako to už tak býva, tak sme stretli ďalších cyklistov a tí nám poradili zaujímavejšiu alternatívu. Tak nám vznikol takýto pekný okruh. Odkaz máte vyššie. Vo Viničkách sme „naskočili“ na spomínaný červený cyklochodník a užívali si prvé spoločné manželské šliapnutia do pedálov. Prvých 10 kilometrov sme išli neustále po hrádzi rieky Bodrog, a potom bolo potrebné odbočiť doprava. Absencia značenia však spôsobila, že sme šli naďalej rovno a nakukli trochu aj do Maďarska.

Včas sme však zistili, že sme išli zle a vrátili sa na správnu cestu. To je moje videnie tejto minikapitoly. Od manželky by ste asi počuli niečo iné. Vraj sú moje navigačné schopnosti chabé. No viete ako je to s chlapmi, chybu si nevieme priznať. Tak či onak, dávajte si pozor a zoberte si so sebou aj nejakú navigáciu alebo aspoň cyklomapu, ktorú sme mali aj my. Na stránkach tokajregion.sk je dokonca možnosť si stiahnuť mobilnú aplikáciu, ktorá vám poskytne všetky užitočné informácie o stravovaní, ubytovaní či všetkých cyklochodníkoch.

V obci Borša sme si pozreli renesančný kaštieľ F. Rákocziho II. a presvišťali sme aj pri kostole z 13. storočia. Pre milovníkov kultúry jo to výborná príležitosť sa tu zastaviť. Po tento bod bola táto trasa zaujímavá a záživná. Pri Bodrogu sa kocháte peknými výhľadmi, cez obec vám cesta beží pekne, no potom nasleduje 5 kilometrová tranzitná časť cyklovýletu po asfaltovej ceste z Borše do obce Bara. Áut tu však bolo minimum, a preto sa to dalo prežiť.

Malá pauza s “veľkým” výhľadom

V spomenutej obci sme si radšej pri smerovníkoch overili správnosť nášho „kurzu“ a cyklisti, ktorí sa k nám pristavili, nám poradili alternatívnu trasu, ako sa dostať k jednému z cieľov dneška. Tým bola vyhliadková veža v Malej Tŕni. V Bare sme sa napojili na zelený cyklochodník, a tak sa dostali do spomínanej dediny.

Najvyhľadávanejšou „atrakciou“ je už spomínaná vyhliadková veža, ktorá pekne zapadá do koloritu krajiny a oceňujem prácu architekta, ktorý dokázal umiestniť nenásilne takúto stavbu do krajinného prostredia. Počas Tour de Tokaj tu bude občerstvovacia stanica a nejako podvedome som zahlásil pauzu na čokoládovú tyčinku aj ja.

Teraz sa pre zmenu ocitneme pod zemou

Z vrcholu veže vidíte priľahlé obce a pri peknom slnečnom počasí dovidíte skutočne ďaleko. 21. september bol „Deň otvorených tokajských pivníc“, a preto sme mali príležitosť nakuknúť aj do miest, ktoré nie sú sprístupnené vždy a samozrejme sme mohli aj ochutnať rôzne druhy vína. Prehliadku v najstaršej pivnici sme zmeškali, no zachránila nás pekná zhoda náhod. V jednom stánku Miška spoznala svoju spolužiačku z vysokej školy. Tá nám ponúkla súkromnú prehliadku ich pivnice zo 16. storočia a ochutnali sme aj ich vínko.

Keďže jazdíme bezpečne a s rozumom, tak to boli malé degustačné vzorky suchého a sladkého vína. Myslím, že rodina Begalová privíta aj ďalších návštevníkov a radi vám ukážu svoju pivnicu. Pokukoval som aj po chlebe s masťou a cibuľou, no odolal som a tešil som sa na večeru. Na jarmoku bola možnosť využiť malý vláčik, ktorý vám ukázal všetko, čo stojí za návštevu v týchto miestach. My sme však nekomerční cykloturisti, nasadáme na bicykle a ideme ďalej.

Z Malej Tŕne sme sa ešte previezli do tej Veľkej, tam sa otočili a naspäť do Viničiek sme už „slepo“ nasledovali červenú cykloznačku, aby sme stihli prísť včas k nášmu autu. Cesta naspäť bola opäť kombináciou pekných výhľadov vo viniciach a asfaltovej cesty medzi Černochovom a Boršou. Vo Viničkách sme vrátili bicykle, boli vďační, že nás nestretol žiaden technický problém a unavení sme nabrali smer Košice.

Skúste to taktiež!

Ak hľadáte trasu, ktorá je nenáročná pre vašu ženu či deti, tak Tokaj vám toho vie ponúknuť veľa. Spríjemniť si deň môžete aj ochutnávkou vína či návštevou historických pamiatok. My s manželkou tento deň neľutujeme a plánujeme prísť ešte raz, aby sme si prešli aj ďalšie cyklotrasy. A určite vieme, že to bude opäť v septembri. Počas tohto mesiaca to na Tokaji skutočne žije, a to skvelé vínko je na nezaplatenie.

Pre všetkých, ktorí sú súťaživejší a chcú si na konci sezóny zapretekať v peknom prostredí, je tu možnosť prihlásiť sa na spomínané preteky Tour de Tokaj 2019. Dovidenia vo viniciach východného Slovenska .

Zdroj fotografií: autor článku

TOUR de TOKAJ

calendar_today 12.10.2019
place Malá Tŕňa (Slovensko)