Reportáž: Istrofinal Snežnický MTB maratón – len 200 metrov navyše

Pamätám si, ako Michal (organizátor) minulý rok ohlasoval dátum jubilejného 10. ročníka. 2. september je tu a ja sa chystám opäť do Snežnice na preteky.

Poďme sa teda spolu pozrieť, čo priniesol tento ročník a ako môžeme inak vnímať 200 metrov navyše v zápale pretekov.

Príprava

V rámci maratónov vo svojom okolí sa snažím aj s kamarátmi zaradiť výjazd v týždeň pretekov na trati. My sme si prešli trať po starom, kde sme vynechali krátky výšľap pod Straník a nakoniec sa zmenil aj posledný zjazd po lúke kvôli vyššej bezpečnosti. Okrem toho tu v sobotu veterná smršť napáchala škody väčších rozmerov, a tak mal organizačný tím plné ruky práce.

Istrofinal Snežnický MTB maratónreportáž mtb maratón

Deň štartu

...v tomto úseku vidím veľa pádov, tak musíme byť obozretní.
Každý z nás už má svoje zaužívané rituály pred pretekmi vo forme raňajok a iných zvyklostí. Ja napríklad nepijem kávu, keďže si pred štartom chcem dať kofeínový gél od SiS. Čím bližšie je človek pri obci Snežnica, začína stretávať viac áut s bicyklami na nosičoch. Parkovanie mám vybavené do 2 minút. Skladám bicykel z nosiča na streche a vyrážam smer registrácia.

Vyplním papier s číslom a vraciam sa naspäť k autu. Cestou stretávam parťáka, tak si len idem po veci do auta a začíname sa pripravovať. Nasleduje rozjazd pred štartom, pozrieme si štart dlhej trasy a už sa presúvame na štart našej, kratšej trasy.

mtb maratón slovenskoIstrofinal Snežnický MTB maratón

Poďme na to

Začiatok pretekov cez dedinu má na starosti zavádzacie vozidlo, ktoré zvolilo tento rok kľudnejšie tempo. Prichádzame na miesto otáčania autobusov a začína ostrý štart. Táto prvá rozbitá cesta je pekným lievikom a pre 240 pretekárov začína boj o pozície. Po chvíli vchádzame na prvé asfaltové stúpanie, kde sa začína riediť celé pole. Celý kopec sa skladá z 3 úsekov, kde sa to dá dobre prepáliť a treba si zvoliť rozumné tempo.

Istrofinal Snežnický MTB maratón
Nebolo to 200 metrov v dĺžke, tak asi myslel 200 metrov výškových...
Vchádzame na prvú lúku okolo družstva, stále nás je veľa pokope a pred nami je ďalší kopec. Tu sa stále menia pozície a na ďalšej lúke sa držíme početná skupina. Prechádzame krátkym hrebeňom a odbočkou vpravo nás čaká prvý zjazd. Posledný týždeň sa niesol v znamení búrok a dažďa, čo mierne poznačilo aj trať. Bohužiaľ, v tomto úseku vidím veľa pádov, tak musíme byť obozretní.

mtb maratón Snežnica
Po zjazde pokračujeme miernym stúpaním asi v 8-člennej skupine, podmočený povrch a známa pravotočivá 180° zákruta nás trošku preverí. Našťastie všetci prechádzame bez komplikácií a na vrchole sa presúvame do dlhšieho zjazdu po lúke. Táto lúka je celkom dobre čitateľná, po prejazde pravou zákrutou ma obieha pretekár, ktorý nečaká jemný skok, a tak prudšie zabrzdí. Dal som si „manuál” na prednom kolese, ktorý som našťastie ustál a s novou dávkou adrenalínu pokračujem okolo kaplnky znova do kopca.

Istrofinal Snežnický MTB maratón
Na pohľad síce krátky úsek, ale tento kopec isto nie je zadarmo a vždy sa pozerám na svoje predné koleso a nenechávam sa rozhodiť ostatnými pretekármi. Robím tak z dôvodu, pretože väčšina zvesí na rovine za kopcom nohy, a tak si stratené pozície vrátim naspäť do zjazdu v ďalšej lúke. Touto lúkou sa presunieme do obce Kotrčiná Lúčka, kde prejdeme okolo futbalového ihriska a čaká nás kopec s dĺžkou okolo 1 600 metrov s rovnomerným sklonom. Tu si držím svoju pozíciu až po prvý bufet a presúvame sa do poslednej tretiny pretekov.

„Len 200-metrová slučka naviac…”

Tento rok nás čakala zmena v podobe krátkeho výšľapu smerom na Straník. Keď sme boli s kamarátom prejsť trať, upozornil ma na to Michal, že pôjdeme kúsok – 200 metrov vyššie a potom naspäť na pôvodnú trasu. Nebolo to 200 metrov v dĺžke, tak asi myslel 200 metrov výškových, ale za odmenu nás čakal pekný trail s klopkami a skokmi a po zjazde cez lúku sme pokračovali na známy singláč.

snežnický mtb maratón
Zabojovať pomedzi stromy a korene, a už vychádzame na asfaltovú cestu, odkiaľ nás čaká posledný hrebeň. Do cieľa to máme ešte stále nejaké 3 kilometre, kde nie je núdza o slušné výšľapy a tiež poriadne zjazdy po zvážniciach. Tento úsek bol po kalamite dosť zničený a v sobotu počas pretekov ani nebolo poznať, že sa tu niečo stalo. Po poslednom zjazde nás čaká ešte posledný singláč a zjazd po lúke.

Istrofinal Snežnický MTB maratón
Ten bol tento rok natiahnutý vľavo, kde bola cesta celkovo menej rozbitá, a tak sa to dalo pustiť bez bŕzd. Prejazd pomedzi domy, poriadne sa vydýchať a poďme si po čerešničku na torte. Kopec s porciou 26 % v maximálnom sklone sa nám síce môže znechutiť, naopak tu ešte stále máte šancu zabojovať o umiestnenie. Posledné metre a už sme v cieli.

Istrofinal Snežnický MTB maratónreportáž Istrofinal Snežnický MTB maratón

Beriem kofolu a hľadám kamaráta, spoločne opláchneme bicykle od blata, dáme si spoločnú cieľovú fotografiu a chystáme sa vyjazdiť. Prehodíme ešte pár slov s ostatnými pretekármi a ideme sa vyjazdiť a dať do poriadku.

Zhodnotenie

Oproti minulému roku som si polepšil v celkovom poradí o jednu priečku a s cieľovým časom 01:14:56 som sa umiestnil na 21. mieste a znova „zemiakovo" v kategórii. Kamarát si došiel pre celkové 3. miesto a zaklincoval úspešné preteky 1. miestom v kategórii. Kompletné výsledky aj s foto nájdete na stránke organizátora.

Použitá výbava

Najdôležitejšie bolo v tomto ročníku zvoliť správne obutie, ja som zostal verný svojim Continental CrossKing plášťom v šírke 2,3 palca s tlakom 1,15 bar vpredu a 1,35 bar vzadu. Dobrou oporou boli tretry Shimano SH-XC702, o ktorých onedlho bude aj samostatný test. Celok doplnilo oblečenie Castelli a samozrejme MTBIKER ponožky, ktoré „pridajú" 10 wattov navyše.

Istrofinal Snežnický MTB maratónmtb maratón

Zázemie

Tento ročník nás čakalo výborné kuracie mäso s ryžou, nápoj podľa výberu a ako bonus boli na výber koláče od starostu obce. Miesta bolo na futbalovom ihrisku dosť, mali sme možnosť si v stánkoch kúpiť jedlo a pitie, na výber bola aj výborná káva a k tomu nejaký kultúrny program. Celú akciu uzatvorilo vyhodnotenie výsledkov a tombola na koniec.

Na záver

Istrofinal Snežnický maratón je výborná akcia s kvalitným zázemím a ešte kvalitnejšími traťami. Organizátori sa tu snažia na krátkej aj dlhej trase využiť maximum z okolia, vďaka čomu sú preteky poctivé a určite ani krátka trasa nie je úplne vhodná pre začiatočníkov. Teším sa opäť na ďalší ročník a dúfam, že sa na štarte vidíme budúci rok opäť.
Zdroj fotografií: Lukáš Hodoň media, organizátor, autor článku

calendar_today 02.09.2023
place Snežnica - Kysucká vrchovina (Slovensko)