Test: GHOST SL AMR X 5 - správna geometria robí s bikom zázraky

Test: GHOST SL AMR X 5 - správna geometria robí s bikom zázraky

16 komentárov

warzone 21.04.2016 30 fotografií   MTB Horska Cyklistika Test Ghost Schindler

Tentokrát sme mali (bohužiaľ len na krátky čas) model SL AMR X 5 od značky GHOST. Ide o najnižší model rodu SL AMR X, čistokrvný AM-EŇák na 150 mm zdvihu. V krátkosti si popíšeme výbavu a šup na pojazd, ktorý veru stál za to.

 

Takže výbava


Hliníkový rám v tajomnej čiernej farbe so sivými nápismi a peknou maľbou hôr na hornej trubke môžete mať za cca 3 000 € v širokej ponuke veľkostí od XS po XL. Má klasické štvorčapové zavesenie zadnej stavby a je osadený vidlicou Fox 34 Talas Performance so 150 mm zdvihom, 15 mm oskou a tlmičom Fox Float X Performance 3 Pos. Rám je stavaný na 27,5" kolesá Black Jack Ready 25 so základnými nábojmi Shimano Deore a kolesá sú obuté v plášťoch Schwalbe Nobby Nic Evo 2.25/2.35. Ovládanie biku má na starosti krátky 35 mm predstavec GHOST AS-M04 a riadítka GHOST Rizer s dĺžkou 760 mm. Radenie zabezpečuje Shimano SLX SL, 10-rýchlostná prehadzovačka Shimano XT na kazete Shimano CS-HG 50 10-36 a prešmyk Shimano Deore s 36 a 22 zubovými prevodníkmi na kľukách Shimano Deore. Bike ubrzdíte klasikou od Shimana radu Deore so 180 mm kotúčmi. Sedlo SDG Circuit drží teleskopická sedlovka Kind Shock Cruxi s priemerom 31.6 s ovládaním z riadítok a vedením vo vnútri rámu. GHOST oficiálne uvádza váhu tohto biku 14,1 kg.



Geometria je základ


Na test sme mali veľkosť M, ostatné parametre si môžete pozrieť v tabuľke. Sedlová trubka je teda v najbežnejšej strednej veľkosti dlhá 480 mm a zviera uhol 73,5 stupňa. Vrchná trubka má dĺžku 605 mm, hlavová časť rámu je dlhá 120 mm. Dĺžku reťazovej linky Ghost pre všetky veľkosti zvolil 430 mm, vidlica má v uložení rámu hlavový uhol 67 stupňov. Rázvor kolies v Mku robí presne 116 cm.





Pojazdenie


Za krátky čas, ktorý som mal tohto divocha na test, som na ňom stihol urobiť dva pojazdy v skorých jarných podmienkach. Na prvé osedlanie som zvolil už pomaly tradične trialy v okolí Hrabova pri Ružomberku. Na svahu Malinô Brdo sa ešte lyžovalo, a tak sme na preplnenom parkovisku pri vykladaní bikov pôsobili trochu ako potápači na púšti . V lesoch však po snehu už nebolo ani stopy, a tak sme si mohli naplno užívať jazdenie. Nastavil som správne tlaky a odskok v pružení a šup na neho.



Už po prvom nasadnutí mi bike sadol ako zadok na šerbeľ, cítil som sa na ňom s mojimi 179 cm ako keby bol akurát na mňa. Pár kolečiek na parkovisku pri čakaní na polovičku mi dalo pocit, že ma na ňom čaká pár pekných chvíľ. Začíname stúpať po asfaltke, nastavujem správny prevod, ktorých je pri 10-rýchlostnej kazete a dvoch prevodníkov viac než dostatok. A už to prichádza... Bol som naozaj nadšený, ako dokáže Slamr X príjemne stúpať, čo ma utvrdzuje v názore, že správna geometria robí s bikom zázraky. Stúpanie som tak vybehol o čosi rýchlejšie bez pocitu väčšej námahy ako na iných bikoch. Samozrejme, skúsil som to najprv s otvoreným tlmičom, ale dosť aktívne štvorčapové zavesenie a s tým spojené pohojdávanie, vás donúti prepnúť páčku do polohy propedalu. Trochu som sa obával, že pozitíva stúpavej geometrie sa prejavia na horších vlastnostiach v zjazde terénom, ale obavy sa nenaplnili, bike krásne plával koreňmi obsiatými kľukatým trailom a pri otvorenom tlmiči zadná stavba slušne hltala všetky nerovnosti.



Jediné, čo ma v zjazde trochu rušilo, bol tzv. pedal bob efekt, teda prázdneho pohybu vpred alebo kopnutie pedálu, ktoré je na štvorčapových systémoch bežné. Dá sa na to však správnou technikou jazdy zvyknúť. Rovnako sa pripravte aj na vyššiu hlučnosť od reťaze, aj keď čiastočne tento fakt zlepšuje páčka stabilizácie reťaze na prehadzovači. Čo ma na Slamr X príjemne prekvapilo, je jeho hravá ovládateľnosť. Bike presne a rýchlo reaguje na každý popud jazdca želaným smerom, čo dáva jazdcovi chuť užiť si s bikom viac zábavy, ísť do zátačiek viac z ostra alebo využiť každý koreň, či skalu na kraji trialu na odrazenie. Môže za to znova geometria, teda hlavne hlavový uhol, celkový rázvor kolies, ale aj správna dĺžka predstavca a riadítok. Vidlica Fox 34 Talas Performance svoju prácu robila dobre, na jej povestnú sestričku Floatu však nemá. Pri toľko ospievanej geometrii čo sa týka stúpaní, použitie funkcie znižovania zdvihu Talas, robí z môjho pohľadu trochu zbytočnou.



Druhý výjazd v zimných Tatranských podmienkach smerom na Popradské pleso mi moje prvé dojmy len potvrdil. Hore asfaltkou som si jazdu v sedle aj v prudších častiach užíval a cieľ cesty prišiel akosi skôr. Dolu zasneženým chodníčkom s vytrčujúcimi skalami, okolo ktorých bolo potrebné manipulovať, to bola naozaj zábava, zatáčanie šlo presne a zľahka.





Plusy

  • Geometria – či už hore, alebo dole kopcom
  • Ovládateľnosť, čiastočne tiež spojená s geometriou


Mínusy

  • Nevýhody štvorčapového závesu ako pedal bob, trieskanie reťaze


Dream bike


Ghost SL AMR X 5 je naozaj neuveriteľne výkonný bike, ako to aj výrobca na svojej webstránke sľubuje. Jeho neuveriteľná schopnosť ísť ochotne za pedálom a manipulovateľnosť na kľukatom traili z vašej jazdy urobí ešte väčšiu zábavu. Váha je na tento typ bikov skôr priemerná, ale práve správne zvolená geometria mu pomáha v celkovej svižnosti. Ak vám vyhovuje klasický štvorčapový záves, je to určite váš „dream bike“.

Viac informácií na stránke: http://www.ghost-bikes.com/sk/modely-2014/bike-detail/5315/.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:

Podobné články

Komentáre

Coffey32 22.04.2016 (06:59)

1000e rozdiel oproti spectralu ...

 
AdMich 22.04.2016 (08:31)

Chcelo by to aspoň SLX/XT ak nie XT výbavu za tú cenu, keďže je to hlina a nie uhlíkové vlákna.

 
Luthy 21.04.2016 (21:48)

Mat tak 3K navyse, tak beriem

 
hurmikak 22.04.2016 (10:40)

Aka je skutocna vaha? Tych 14,1 bude asi velkost S bez pedalov.

 
marek_K 22.04.2016 (20:21)

warzone pises o pedal bob-e a spolu s tym o pedal kickbacku ak som spravne pochopil. To su ale dve uplne rozdielne veci. Tento bike nema v podstate ziadny pedal kickback, rovnako ako kazdy dobre navrhnuty 4 cap , to je ich vyhoda.
Novy talas - praveze som milo prekvapeny, zehli paradne, odtrh som nameral cca 9-10kg co nieje zle(ma este len 150km). Ale celkovo tam mohli dat flota aj podla recenzii je o chlp lepsi, ale rozdiel v MY 2016 je uz fakt maly , bezny clovek si to tazko uvedomi. Ja to znizovanie pouzivam maximalne ked to pcham do auta alebo vytahu, ale zmestil by som sa aj bez toho. Ako pises do kopca to netreba.
Co sa tyka hmotnosti X8ka ma uvedene 13,3kg, moja V Mku (48cm) vazi 13,1kg(bez pedalov samozrejme).

Packa na prehadzovacke ma byt pocas jazdy neustale zapnuta, vypinat sa to ma len na vyberanie kolesa, pise to aj shimano. Uz sa niekde aj riesilo ze ked jazdite s vypnutou packou, prehadzovacke to moc neprospieva. Ja som si nejaky extra buchot retaze vobec nevsimol. Len na novom side swing presmyku je dole taky plastovy bazmeg a ked je vpredu zaradena mala tak to obcas o ten plast zadrkoce ked su zaradene mensie pastorky.

Co sa tyka cien so slusnou zlavou som sa dostal s SLAMR X8 dost pod cenu karbonoveho spectralu CF9.0. Keby asom mal zaplatit katalogovu cenu idem aj ja do spectralu.

 
warzone marek_K 22.04.2016 (20:32)

Ano,čo sa týka toho pedal bob-u som si to všimol až keď to bolo vonku...a to som si na to chcel dať bacha a trochu som si to naštudoval,lebo mi to dosť na ňom vadilo...(v podstate asi jediná vec čo mi na ňom fakt vadila ).
Čo sa týka toho Talasu,zhodou okolností som mal ešte jeden bajk s Floatom a vážne som poznal,že ten Float je o čosi lepší...Samozrejme nemeral som odtrh ale tak pocitovo...
S tou páčkou na prehazke si ma teraz prekvapil,čo viem od kámošov tak keď je zapnutá tak je tam nejaký pliešok na ktorý je vyvíjaný tlak a rád sa zlomí keď je to stále zapnuté...
Dík za plodnú reakciu

 
marek_K warzone 22.04.2016 (21:10)

No ale pedal bob je pohupovanie zadnej stavby pri slapani, co ma viac ci menej kazdy FS bajk zalezi od typu odpruzenia a navrhu konkretneho ramu.Tu si aj pri otovrenom tlmici vsimnem ze sa trochu hupe pri jazde po rovine len pohladom na tlmic, necitim nic.
Pedal kickback je tahanie za retaz, co tento nema vobec, teraz som to naschval este skusal, kluky pri prepruzovani ostavaju stale v rovnakej polohe.
Takze vlastne neviem ze co si si na nom vsimol a co ti vadilo z tych dvoch veci.
Packa sa riesila na ceskom BF, zaver ktory som si zobral, jazdit vzdy zapnutu, je to tak nadizajnovane, vypnuta rychlejsie znici/opotrebuje prehadzovacku. A aj samotne shimano v dokumentoch pise vypinat len na vybratie kolesa.

 
warzone marek_K 22.04.2016 (23:18)

Marek som zvyknuty na virtual,asi to je chyba v tomto teste ale nie som zvyknuty na to pohupuvanie,teda pedal bob rovnako ani pedal kick,teda neprijemne seknutie ked stojis na bajku a ides do pedalu.Od mojho pociatku full suspension som jazdil FSR, Giantovske Maestro, Lapierre stvorcapy (Spicy, Froggy),momentalne Yeti virtual...skusal som rozne jednocapy,az na par vynimiek asi vsetko a popravde tieto chyby som si nevsimol iba ja ale aj kamos co presiel tiez par prepakovani.Jednoducho povedane stvorcap neprijemne kope do pedalu a vzdy bude rovnako ako vzdy bude nutne mat pri nom na tlmici propedal. Nieje to predpojatost,je to nielen mnou potvrdeny fakt.Jasne dolu kopcom otvoris tlmic a hladi to teren vcelku dobre,ale aj tak...krivka smeru tlaku na koleso pri prekazke a jeho naslednom pohybe hovori jasne...
S tou packou to beriem,neriesil som to tak podrobne...

 
sekiller marek_K 22.04.2016 (23:38)

http://linkagedesign.blogspot.sk/2015/12/ghost-slamr-x-275-2016.html
Slabý antisquat, nejaký pedál kickback tiež, ale samozrejme dosť nízky keďže 4čap

 
pol marek_K 26.04.2016 (15:57)

ohladom packy na prehazke...mam tretiu, prve dve som nevypinal vobec a obe mi vo vnutri praskli....tratiu vypinam, ked bike odkladam, zatial drzi...proste je tam pliesok, ktory je stale napnuty a casom praskne, preto je lepsie ho uvolnit aspon ked bike stoji...shimanacke dokumenty nech hovoria co chcu, mne dve praskli mozno po 3 mesiacoch, ked boli stale zapnute...

 
marek_K 26.04.2016 (19:31)

pol ktora je to prosim ta suciastka? resp je aj na 10 aj 11r hazke? Toto je 10r 786ka https://www.canyon.com/download/manuals/Manual_RD_M_786_INT.pdf. (tu 7ka?)
11r 8000ka http://si.shimano.com/php/download.php?file=pdf/ev/EV-RD-M8000-3859.pdf (tu 8ka?)

 
pol 26.04.2016 (19:38)

v druhom linku č.9 proste ten pliesok co stlaca tu spojku

 
marek_K 26.04.2016 (19:48)

dik za info, takze takto to praskne ? http://fcdn.mtbr.com/attachments/drivetrain-shifters-derailleurs-cranks/806570d1370734161-clutch-broken-xt-shadow-plus-image-11.jpg je to dost tenke na to aka sila na to posobi...

 
pol 26.04.2016 (19:53)

ano to je ono....

 
marek_K 26.04.2016 (20:31)

pozeral som na to a shimano ten diel trochu pozmenilo aby vydrzal viac, pridalo material a zvacsilo radius na hranach kde to praskalo http://singletrackworld.com/forum/topic/anyone-else-destroy-clutch-mechs
Na novom xtr 9000 a XT8000 uz to je uplne bez otvoru a tiez s vacsim radiusom. http://www.sjscycles.com/supersize/36950.jpg

 
RobinD 14.05.2016 (12:01)

Na testování jsem porovnával Ghost SLAMR 5 v Mku a SLAMR X5 v Lku. X5 byla lehčí, když jsem si vzal obě kola do rukou. Vůbec to nesouhlasí s katalogem a nedává smysl. Může mi to někdo vysvětlit?

 
Pridaj komentár