Test: Schwalbe Pro One Evo TL – ľahké bezdušové plášte na cestu

Test: Schwalbe Pro One Evo TL – ľahké bezdušové plášte na cestu

13 komentárov

kimlo 13.06.2018 12 fotografií   Bezdusove Cesta Test Cestna Cyklistika Schwalbe Plaste

Minimalizovať rotujúcu hmotu, znížiť riziko defektu preseknutím duše a možnosť jazdiť aj na nižších tlakoch je presne to, kvôli čomu sa na bezdušáky oplatí prejsť.

 

V dnešnom teste sa pozrieme na poslednú verziu bezdušového plášťa Pro One Evo TL od Schwalbe v šírke 25 mm.



Zopár čísiel na úvod


Na prvý dojem ide o veľmi ľahké plášte s hmotnosťou cca 255 g na kus (25 mm). Stredná časť dezénu je v podstate úplne hladká a len po stranách vidno miernu šípovitú perforáciu v pravidelných rozstupoch pre lepší grip v zákrutách. Ak niekoho zaujímajú čísla, tak na základe testov priamo od Schwalbe, treba pri šliapaní na valcoch pod 50 kg záťažou a pri rýchlosti 30 km/h vyvinúť výkon na úrovni len 17 W. Pre porovnanie, pri rovnakých podmienkach a na dušových plášťoch Schwalbe One je to 22 W a pri verzii One Tubeless 19 W.



Jednoduchá montáž


Pred tým, ako som ich mohol jazdiť ako bezdušové, som potreboval pomocou na to určenej pásky prerobiť kolesá pre použitie tohto typu plášťov. Aby sa mi ľahšie nazúvali a aby sa zabezpečilo poriadne dosadnutie pätky na ráfik, samotnú pätku som natrel prípravkom Schwalbe Easy Fit. Plášte potom idú až podozrivo ľahko nahodiť na ráfik, dokonca aj bez montpáky. Cez ventil som do kolies pridal do každého 30 ml tmelu Schwalbe Doc Blue a nafúkal. Oba prípravky, Easy Fit a Doc Blue sú súčasťou balenia, čo určite poteší.




Pri fúkaní predného kolesa mi stačila dielenská veľká pumpa, no pri zadnom som musel použiť kompresor. Aj napriek použitiu tmelu, som po dvoch dňoch pozoroval pokles tlaku zo 7 bar na cca 4 bar. No nemyslím si, že to bude chyba plášťov alebo tmelu, ale skôr v mojej, možno nie dokonalej prerábke kolies na bezdušové, keďže predné koleso si drží tlak pomerne dobre a nie je nutné ho tak často dohusťovať.



Otestované pretekmi


Plášte som celkom dobre preveril aj počas tohtoročného ŠKODA Autoprofit SEREĎMARATÓNU, ktorý mal už tradičnú dĺžku 116 km. Kto tieto preteky alebo aspoň po jeho trase niekedy išiel, tak vie, že nie všade je dokonalý a čistý povrch. O kritické brzdenie, kedy doslova brzdíte aj očami, pri jazde v nervóznom balíku nebola núdza a presne takéto situácie si vyžadujú pneumatiky s poriadnym gripom.



O nejakom valivom odpore nemôže byť ani reč, a to nielen vďaka bezdušovému prevedeniu, kedy duša neprichádza do kontaktu s plášťom. Samotný dezén nielen, že pôsobí rýchlym dojmom, ale taký aj skutočne je. Aj keď pri cestných plášťoch v tejto cenovej kategórii nie je ľahké pri bežnej jazde hodnotiť valivý odpor, tak počas jazdy od povrchu s vozovkou takmer nič nepočujete, až mi to občas prišlo divné . Žiadne hučanie alebo nejaké hlučné odvaľovanie. Len ticho letíte dopredu a kilometre na tachometri naskakujú jedna radosť. Aj v stúpaniach si človek vďaka nízkej hmotnosti rotujúcej hmoty príde na svoje.



Na trase pretekov nebola núdza o úseky s horším povrchom, prípadne s jemným štrkom. Ja som počas pretekov a celkovo počas testu nezaznamenal jediné zaváhanie či už pri brzdení alebo vyberaní zákrut v zjazdoch. Testovaná šírka 25 mm v kombinácii s tlakom 6,5-7 bar poskytovala pomerne dosť komfortu. Ten som ocenil hlavne pri prejazde dláždeným 900 m úsekom v Hlohovci.



Ak prišlo počas stúpania k prudšej akcelerácii, napríklad pri nástupoch, tak plášte preukázali aj tu veľmi dobrý grip. Nestalo sa, že by prekĺzol alebo nedržal stopu. Odolnosť voči defektom musím zatiaľ pochváliť, nakoľko som žiaden po prejdení cca 300 km v rámci testu nedostal. Buď som mal len šťastie, alebo odolnosť voči defektom vďaka konštrukcii MicroSkin naozaj funguje.



Plusy:

  • nízka hmotnosť
  • dobrý grip
  • dajú sa nahodiť aj bez montpáky
  • v balení nájdete Easy Fit a Doc Blue prípravky

Mínus:

  • pre nafúknutie možno budete potrebovať kompresor alebo pumpu na bezdušové plášte




Pre koho budú vhodnou voľbou?


Plášte Pro One Evo Tubeless je samozrejme možné použiť aj s dušou, no ich kvality a prednosti oceníte hlavne pri bezdušovom použití. Ak sa nechcete zaoberať lepením galusiek pred pretekmi, alebo sa chcete vyhnúť preseknutým dušiam v dôsledku nízkych tlakov, siahnite po týchto bezdušákoch. Tmel v plášti funguje aj v prípade defektu a v momente zalepí plášť. Ak aj z nejakého dôvodu zlyhá, stále je tu možnosť použiť dušu a dôjsť tak domov alebo dokončiť preteky.

Cena plášťov je v rozmedzí 49-54 € (v závislosti od šírky) a viac sa o nich dozviete na tomto odkaze.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

markom2 13.06.2018 (14:22)

Ja som zase pri ich nahadzovani na Mavic Ksyrium SLS zlomil montpaku a poriadne sa natrapil. Aj ked je pravda, ze to bolo bez Easy fit pripravku. Zato nafukat isli bez problemov obycajnou pumpou.

 
tulenik markom2 13.06.2018 (14:49)

Treba zakladať pätky do stredového žliabku, to isté platí aj pri MTB UST kolesách/plášťoch. Tým sa získa ten dôležitý milimeter, možno aj dva manipulačného priestoru.

 
markom2 tulenik 13.06.2018 (14:56)

Vdaka, skusim aplikovat pri dalsej vymene.

 
drak1234 13.06.2018 (22:28)

Jedna nevýhoda pri krátkej stavbe rámu je citeľný problém ked sa čokoľvek prilepi priamo na plášť čo poškodí kostru poskrabaním... keďže 25mm ma po nafuknutí 27,3mm a výška je väčšia o 1,4mm. Ako bežný plášť. Keď chcete 25mm v reale treba kúpiť 23mm.. skúsenosť bola krutá

 
kimlo drak1234 14.06.2018 (07:34)

niekedy vyrobca bicyklov uvadza, aku max sirku plastov je mozne pouzit.

 
bimjeam drak1234 14.06.2018 (09:28)

Môj 25mm continental má na 19mm ráfiku, pri tlaku 7atm šírku 26mm a to si myslím, že je jeden z tých širších. Určite to nebude platiť celoplošne a väčšina plášťov 622x23 bude mať +/- 23mm. Samozrejme, keď ho človek nahodí na ráfik s vnútornou šírkou 23mm, tak sa zasa bavíme o niečom inom.

 
tulenik 14.06.2018 (14:31)

kimlo to máš Pulsium?

 
kimlo tulenik 14.06.2018 (16:06)

tulenik ano, Pulsium 500 Disk

 
tulenik kimlo 15.06.2018 (12:56)

Dobrý výber ako si spokojný s tým SAT dumperom? Dá sa povedať že funguje?

 
kimlo tulenik 15.06.2018 (13:00)

mam ho len ako "sluzobny" bike ten dumper urcite funguje, ked si porovnam ako sa podomnou sprava moj fondriest a toto, tak tam rozdiel urcite je citit. Na nase cesty je to dobra volba, no vela ale spravia aj sirsie plaste. Na Pulsiu boli v serii 28mm, takze fakt poholdny bike... kotuce su ceresnicka na torte... rozsah prevodov ideal pre hobika aj do naozaj narocnejsich stupani. Turisticka geo je tiez navykova...

 
lobogo 15.06.2018 (08:07)

OT: Čo to je za prilba?

 
kimlo lobogo 15.06.2018 (12:44)

Orbea R10 https://www.orbea.com/gb-en/gear/r-10-eu

 
marcels 16.06.2018 (14:27)

Mám na nich zatiaľ 2500km a môžem tiež doporučiť. Mám ich na 50mm Huntoch s 21mm vnútornou šírkou - reálne má 25mm plášť rovných 30mm pri 6bar. Mal som zatiaľ jeden defekt, ktorý som musel zalepiť zvnútra - bol to asi 4mm rez. Super pohodlné, výrazne lepšie, ako 25mm Conti 4000SII na 19c Mavic ráfikoch

 
Pridaj komentár