Reportáž: ŠKODA Autoprofit SEREĎMARATÓN - kvalitné cestné preteky pre všetkých

Reportáž: ŠKODA Autoprofit SEREĎMARATÓN - kvalitné cestné preteky pre všetkých

V mojom blízkom okolí nie je veľa cestných pretekov pre širokú verejnosť, ktoré by mali také zázemie a tradíciu ako ŠKODA Autoprofit SEREĎMARATÓN. Tento rok sa konal už 13. ročník, ale pre mňa to bola zatiaľ len druhá účasť.

Už po prvom absolvovaní v roku 2016 sa u mňa zaradili medzi tie obľúbené, ktorých sa v prípade možnosti opätovne rád zúčastním. Tento rok vyšiel čas a dátum štartu na nedeľu 20. mája o 10:30 hod. Tak, ako to zvyknem robiť pri každých pretekoch, aj tentokrát som na registráciu prišiel v poriadnom predstihu, aby som sa vyhol čakaniu v rade. Dobre som urobil, pretože už cca 1 hodinu pred štartom bolo na registrácii stále dosť ľudí čakajúcich na štartovné číslo s čipom. Aj napriek tomu, v priestoroch štartu resp. cieľa, panovala dobrá a uvoľnená atmosféra. Možno malo na tom svoj podiel aj počasie, ktoré vyšlo na jednotku.


Ambície vidieť už na štarte

Pár minút pred štartovným výstrelom sa začali pretekári stavať na štart. Do čelných radov sa logicky tlačili ašpiranti na pódiové alebo čo najlepšie umiestnenie. My ostatní, ktorí sme tieto ambície nemali, sme si našli miesto za nimi. Celkovo sa na štart postavilo takmer 250 pretekárov nielen zo Slovenska. Po zaznení štartovného výstrelu sme sa začali pomaly rozbiehať a nasledoval presun za sprievodným vozidlom do cca 2 km vzdialenej obce Šintava, kde bol naplánovaný ostrý letmý štart.


Prvých 10 kilometrov som sa držal na chvoste čelnej skupiny a naša priemerná rýchlosť bola cca 44 km/h. Na 15. kilometri, na rovnej ceste, prišiel v balíku prvý pád. Tesne predo mnou si to na asfalte ustlalo pár pretekárov. Niektorí z nich mali to "šťastie" a skončili v mäkkej tráve vedľa cesty. Najviac si to odniesol asi najmladší účastník pádu, ktorý si podľa všetkého zlomil kľúčnu kosť. Žiaľ, aj takéto veci patria k cyklistike. Od tohto momentu, trochu otrasený z toho, čo som videl, a tak trochu šťastný, že som nebol priamym účastníkom pádu, sa nikam zbytočne netlačím. Čelná skupina mi už zmizla z dohľadu a dobiehať ich pre mňa nemalo význam.

Sily treba šetriť

S pretekármi, ktorí ma postupne dobehnú, vytvárame menšiu skupinku a ideme ďalej. Na čele sa viac-menej točia 3-4 jazdci a zvyšok sa vezie v skupinke. Tu som sa viezol aj ja a na čelo som išiel len v stúpaniach, ktoré prišli na cca 40. km. Z mojej strany to bola tak trochu aj taktika - na rovinke ušetriť sily a v kopcoch ísť dopredu, aby som mal v zjazde čo najlepšiu pozíciu a neriskoval zbytočný pád .


Nasleduje Havran a húsenková dráha

Na cca 47. kilometri ideme jeden z dlhších zjazdov a vychádzame tesne za Hlohovcom. Tu točíme ostro doprava a pokračujeme viac-menej po rovine ďalších 17 km do Banky pri Piešťanoch, kde nás čaká Havran, čo je najťažšie a najdlhšie stúpanie dňa. Do tohto bodu pred stúpaním máme prejdených 65 km s priemerom 39 km/h. Podľa Stravy má stúpanie dĺžku 4 kilometre s prevýšením 214 m. Mne sa ho podarilo vyjsť za 12 min. 33 s, no najlepší čas v ten deň mali Ľuboš Malovec s Tomášom Višňovským, ktorí ho obaja zdolali zhodne za 8 min. 56 s, s priemernou rýchlosťou 27 km/h. Na samotnom vrchole nás čaká občerstvovačka, kde beriem vodu a púšťam sa na zjazd, počas ktorého sa opäť snažím nemať nikoho pred sebou.

Po zjazde z Havrana na 75. km točíme v Radošine doprava a čaká nás zvlnený úsek až po Hlohovec. Tento úsek má 16,5 km a nie nadarmo je na Strave pomenovaný ako "húsenková dráha". Naozaj idete celý čas hore a dole a je potrebné nielen často meniť tempo, ale aj prevody. Húsenkovú dráhu dávam za 30 min. 23 s a najlepší “Straváci” to majú za 24 min. 37 s. Spoločne ideme stále takmer tá istá skupinka, ktorá sa sformovala ešte pred stúpaním pred Hlohovcom.


Pavé v Seredi?

Po príjazde do Hlohovca nasleduje úsek s dlažobnými kockami a každému sa v tú chvíľu v hlave vynorí Paris-Roubaix. Tieto hlohovecké kocky sú asi kvalitnou diaľnicou oproti tomu, čo je na spomínaných slávnych pretekoch. Aj tak sme pred koncom tohto 900 m úseku celkom vytrasení. Z Hlohovca šliapeme na tzv. Vyhliadku, čo je 2,5 km stúpanie s naozaj peknými výhľadmi na okolie. Tu sa naša skupinka mierne potrhá, no v zjazde z kopca sa znova pozliepame a pokračujeme až do cieľa skoro všetci spoločne.


Do cieľa s rozumom

Po príjazde do Serede znova vsádzam na istotu a dopredu sa zbytočne netlačím. Špurtovať o cca 100. miesto nemá význam a nestojí mi to za to riziko pádu. Toto si zjavne povedali viacerí v našej skupine, a preto sa do cieľa nikto výraznejšie neponáhľa. Priebežne sa po príjazde cieľom poďakujem chalanom, čo odviedli na špici najviac práce a s úsmevom na tvári si vydýchnem, že to mám za sebou. Celkovo som obsadil 106. miesto a 35. v kategórii. Čas som si oproti predošlej účasti polepšil o 10 minút. Celkovú priemernú rýchlosť som mal 35,9 km/h. Organizátori mysleli aj na tých najmenších cyklistov. Popri maratóne sa konali detské preteky s názvom Cyklomaratónik, kde si detičky zasúťažili v štyroch kategóriách.


Medzi mužmi zvíťazil Luboš Malovec s časom 2:51:40 a medzi ženami obsadila prvé miesto Andrea Juhásová za 3:00:19. Kompletné výsledky nájdete na tomto odkaze a samozrejme pripájam aj link na Stravu.


Spokojný nielen so sebou, ale aj s priebehom pretekov, počasím a celkovou atmosférou, pokračujem k autu sa prezliecť a pripraviť na cestu domov za ďalšími povinnosťami. Pomocnú ruku celkovému dojmu podali aj diváci, o ktorých nebola hlavne v menších obciach núdza. Veľa z nich naozaj vzorovo fandila a pretekárom to len pridávalo na pohode a dobrej atmosfére. Na vyhlásenie výsledkov som žiaľ už nemal čas a vynechal som aj tombolu.

Už druhýkrát som sa presvedčil, že ŠKODA Autoprofit SEREĎMARATÓN patrí medzi tie lepšie a krajšie preteky, na ktorých sa rád zúčastním aj nabudúce.
report_problem Našiel si v texte chybu?

ŠKODA Autoprofit Sereďmaratón

calendar_today 20.05.2018
label Preteky jednotlivcov
place Sereď (Slovensko)

kimlo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Reportáž: Ako vyhrať 1. cyklomaratón v živote? DHL Sereďmaratón 2022

Reportáž: Ako vyhrať 1. cyklomaratón v živote? DHL Sereďmaratón 2022

Ako vyzeral zvyčajne výborne organizovaný maratón v Seredi, aká bola nová trať? Čo pomôže cyklistovi s dobrým umiestnením v pretekoch?
Reportáž: DHL Sereďmaratón 2023 - ešte vrtuľník a vysielačky

Reportáž: DHL Sereďmaratón 2023 - ešte vrtuľník a vysielačky

Ak by som nespravil jednu chybu, dokonalá nedeľa. Nová trať, silnejšia konkurencia, výborná organizácia a podpora ako pre profíka.
Prvý v cieli Sereďmaratónu - koordinátor dopravy

Prvý v cieli Sereďmaratónu - koordinátor dopravy

Zaujímalo vás niekedy, ako vlastne funguje zákulisie pretekov? V tomto článku si predstavíme oblasť dopravy a jej zabezpečenia.
keyboard_arrow_up