Test: Wilier Cento 1 Hybrid – cestný elektrobicykel z úplne iného súdka

Elektrobicykle sú obvykle robustné, ťažké a neraz aj pekne škaredé. Tento však rozhodne nie! Na prvý pohľad ani nezistíte, že sa jedná o bicykel s prídavným pohonom.

Pritom ide o poriadneho „lázeňského šviháka“ s vycibreným talianskym dizajnom. Ak máte elektrické bicykle zaškatuľkované ako neforemné obludy, ktoré majú nádor v oblasti stredu, lítiovú bandasku primontovanú k dolnej rámovej trubke a odlepiť ich od zeme je niekedy doslova umenie, tak dnešným článkom vám túto optiku pravdepodobne trochu upravím.


Capo di tutti electro-capi, alias najľahší z najľahších

Hlavným aktérom dnešnej recenzie je totižto cestný „elektrobicykel“ talianskej značky Wilier, ktorý klame telom aj výkonom. Zatiaľ čo opticky jasne patrí do najvyššej kategórie karbónových cestných bicyklov línie Cento 1, v jeho útrobách drieme 250 Wh plne integrovaná batéria a pomocný servo-motor s krútiacim momentom 40 Nm, umiestnený v zadnom náboji. Zatiaľ to síce neznie ako nejaké obdivuhodné terno, no toto všetko sa podarilo konštruktérom z Wilier-u vtesnať do celku, ktorý má vo veľkosti M reálnu hmotnosť 12,5 kg aj s pedálmi!


Hybrid Cento – zástupca nového druhu

Bezkonkurenčnú hmotnosť na poli elektrických bicyklov bolo možné dosiahnuť vďaka pohonnej jednotke ebikemotion, ktorá spolu s batériou a ovládaním váži 3 700 gramov. Samotný bicykel, ktorého základom je karbónový „monokok“ rám má teda okolo 8,8 kg. Všetky komponenty sú až na zadný náboj určené pre bežné cestné bicykle a stále je tu ešte nejaký priestor na prípadné odľahčenie. Cento 1 Hybrid je tak akýmsi novým medzičlánkom medzi klasickými a elektrickými bicyklami, pričom z oboch segmentov spája to najlepšie. Nízku hmotnosť bežných žiletiek doplnenú o porciu výkonu, ktorá vás dostane aj cez posledný najstrmší kopec. A v prípade, že vám dôjde šťava, nič zásadné sa nedeje. S 12 kg bicyklom sa dá ešte stále relatívne dobre šliapať bez toho, aby ste mali chuť rozštiepiť karbónový rám najbližším tupým predmetom, ktorý sa vám zjaví v zornom poli.


Výkon, dojazd a nabíjanie – ako tohto talianskeho žrebca možno zapriahnuť?

Ako už som spomínal vyššie, krútiaci moment motora je zdanlivo nízky – 40 Nm, no v praxi funguje veľmi dobre a efektívne. Batéria vzhľadom na zachovanie pohľadných proporcií rámu dosahuje kapacitu 250 Wh, čo je asi polovica toho, čo zvyknú ponúkať horské elektrobicykle tejto cenovej kategórie.


Vzhľadom na to, že odpor cestných kolies je nižší, hmotnosť bicykla je tiež citeľne nižšia a keďže omnoho viac času jazdy strávi jazdec v rýchlostnej zóne nad 25 km/h, tak to relatívne dobre postačuje aj na dlhší výjazd. V mojom prípade som dokázal pri trenírkovej teplote vyžmýkať batériu nadoraz asi po 50-tich kilometroch na prostrednom režime s tým, že moja hmotnosť s tretrami v plnej poľnej je niekde tesne pod 80 kg a prevýšenie trasy bolo vždy nad 1 000 metrov. Pokiaľ som sa dokázal uskromniť a jazdil som na najslabšom režime, tak sa dojazd predĺžil na cca 65 kilometrov. Priateľka, ktorá má 50 kg dokázala však s prehľadom zvládnuť 78-kilometrovú trasu z Beluše do Čičmian a späť bez toho, aby batériu vybila úplne. Nabíjanie je pomocou pribalenej nabíjačky z klasickej 230 V siete a trvá do úplného nabitia približne 3 hodiny, čo vôbec nie je veľa. Ak potrebujete zvládnuť napríklad 10-kilometrovú cestu do práce a späť, tak vám stačí hodiť bicykel na nabíjačku počas toho, ako sa naraňajkujete, oblečiete a umyjete si zuby.


Mobilná appka a iné zaujímavosti

Väčšina elektrobicyklov je vybavená displejom, ktorý zobrazuje aktuálny režim, stav batérie, rýchlosť, dojazd, apod. Wilier sa spolieha však iba na jedno podsvietené tlačidlo v blízkosti krytky hlavového zloženia, ktoré je podsvietené viacfarebnou diódou. Funkciu displeja supluje oficiálna aplikácia od výrobcu, ktorú si môžete nainštalovať do svojho smartfónu po zadaní sériového čísla tohto bicykla. Aplikácia dokáže zaznamenávať aj trasu a ponúka väčšinu funkcionalít tak, ako väčšina obdobných sportstrackerov. Ďalšou zaujímavosťou je možnosť pripojenia dodatočného zdroja batérie v tvare cyklistickej fľaše, ktorý prepojíte s nabíjacím portom. Ja som túto vymoženosť nemal k dispozícii, no malo by sa jednať o ďalšiu 250 Wh batériu, ktorou znásobíte dojazd na dvojnásobok, čo rozhodne zaujme celodenných výletníkov.


Hurá na cesty – úvodné zoznámenie s ovládaním a potenciálom motora

Sedlovka nastavená, pedále nahodené – môže sa začať testovať. Hoci na horskom elektrobicykli už som mal tú česť prejsť nejaký ten kilometer, elektrický cesťák bola pre mňa zatiaľ krajina neprebádaná. Z krátkeho priloženého návodu som vyčítal, že „výťahové tlačidlo“ na hornej rámovke obsluhuje všetky funkcie a rovnako sa z neho dozviem všetko to, čo potrebujem.


Prvý šťuk rozsvieti tlačidlo na modro a preberie server k životu. Druhý šťuk modré svetlo rozbliká a ďalším krátkym (jedným až tromi) stlačením si volím silu výkonu asistencie motora, pričom sa farba zmení zo zelenej (slabý) na oranžovú (stredný) a červenú (plný výkon). Po chvíľke blikania sa farba opäť zmení na modrú, čo značí, že batéria má nad 75%. Zelená farba značí, že ste medzi 50-75%, oranžová 30-50% a červená pod 30%. Keď sa červená rozbliká, tak ste pod 10%. Dlhé podržanie tlačidla motor vypne. Hlavne zo začiatku sa to trochu pletie a nezaškodilo by, keby diódy boli dve a jedna ukazovala stav batérie a druhá zvolený režim. Je tu však len jedna, tak som si musel zvyknúť.

Čo sa týka výkonu motora, ten vystrkoval rožky už pri štvrtinovom pootočení kľúk a na rovinke pekne popoháňal dopredu aj na najslabšom režime. Ísť na tomto bicykli so zapnutým pohonom rýchlosťou pod 10 kilometrov v hodine je celkom oriešok, pokiaľ chcete točiť kľukami. Oranžový a červený režim už cítiť poriadne a na 25km/h sa dostanete raz dva. Napriek tomu, že ako väčšina výkonnostne orientovaných bikerov veľmi elektrobicykle “neuznávam”, tak sme si spolu s Centom celkom dobre rozumeli.


Jazdné vlastnosti – neviditeľná ruka, ktorá vás tlačí v stúpaní vpred

Tak ako aj pre ostatné elektrobicykle, aj v tomto prípade platí, že legislatíva EÚ vám dovoľuje prídavnú asistenciu motora len do rýchlosti 25 km/h. Na tejto rýchlosti ste pri zapnutom serve prakticky za pár sekúnd a pokiaľ chcete ísť rýchlejšie, tak už si musíte šliapať tak, ako aj na normálnom cestnom bicykli. Keďže ja osobne po rovinách na cesťáku jazdím cez 25 km/h drvivú väčšinu času, žiadna jazda „zadarmo“ sa prakticky nekoná. Rozdiel však nastáva, keď sa zdvihne silnejší protivietor alebo sa dostanete do strmého stúpania. Tam pokiaľ poklesne vaša rýchlosť pod spomínaných dvadsaťpäť kilometrov v hodine, tak sa spustí podpora motora a vy máte pocit, ako keby vás nejaký tímový kolega tlačil rukou do chrbta. 40 Nm motor rozhodne nešliape za vás, no to, čo by ste vlastnými silami dupali rýchlosťou možno 12 kilometrov v hodine, vám Cento Hybrid 1 umožní vyšliapať s prehľadom dvadsiatkou, čím defacto šetríte čas pri rovnakej námahe. Pokiaľ naopak už nemáte silu v nohách a za normálnych okolností by ste museli tlačiť, tak s Hybridom môžete stále šliapať v sedle. A to je asi hlavným zámerom jeho tvorcov.


Zmena pravidiel hry – rekreačné výjazdy s polovičkou sa zvrhli na plnohodnotné tréningy

Jazdu na elektro Wilieri som doprial aj mojej o 20 cm nižšej priateľke. Stačilo na to vymeniť 100 mm predstavec za 40-milimetrový a otočiť opačne sedlovku s 25 mm ofsetom. Priateľka má vždy veľkú radosť, keď sa jej podarí zdolať poriadny kopec. Táto radosť sa však niekoľkonásobne znásobila, keď mi v strmom stúpaní mohla konečne ukázať chrbát a vychutnať si, že aj s vypätím všetkých síl ju nemám šancu obehnúť. Kopcovité trasy si na tomto stroji mohla dávať vo svojom svižnom tempe, zatiaľ čo ja som trénoval. Z môjho pohľadu to vnímam ako výhru pre oboch. Ona sa netrápila, ja som sa nenudil a zajazdili sme si výborne obaja. Za Wilierom jej bude určite smutno a ja si viem celkom živo predstaviť, že by som jej podobný stroj niekedy rád zadovážil a brázdili by sme všetky okolité stojky spolu.


Brzdy brzdia, prehadzovače prehadzujú... v štýle bezchybnej Ultegry

Sada Shimano Ultegra je dlhodobo synonymom excelentnej kvality chodu a nízkej hmotnosti za akceptovateľnú sumu pre bežných smrteľníkov. Nie je tomu inak ani v tomto prípade a čistokrvná Ultegra s hydraulickými brzdami fungovala po celý čas na výbornú. Zvlášť brzdy so 160 mm Ice-Tech kotúčmi mi výkonom a dávkovaním maximálne sedia a v kombinácii s 28 mm plášťami Vittoria Rubino poskytovali výborný pomer trakcie, brzdného účinku a pohodlia. Prešmykač je dokonca vybavený aj „antipadačom“ reťaze, za čo si zaslúži výrobca malú pochvalu.


Komponenty FSA v custom dizajne

Sedlovka, riadítka a predstavec si určite zaslúžia krátku zmienku, nakoľko všetky tieto komponenty nesú zákazkovú grafiku v dizajne Wilier a na prvý pohľad vyzerajú veľmi honosne na to, že sú to hliníkové komponenty. Nebol by to však taliansky produkt, keby sa na ňom niekde nenachádzala povestná talianska trikolóra. Na matnom čierno-sivo-červenom ráme by však pôsobila ako päsť na oko, a tak sa jej našťastie ušlo miesto iba na záslepkách v baranoch, kde nepôsobí vôbec rušivo.


Plusy:

  • Decentný non-elektro vzhľad.
  • Hmotnosť z ríše snov.
  • Komponentové osadenie.
  • Jednoduché ovládanie.

Mínusy:

  • Nižšia kapacita batérie.
  • Sedlovka a ”barany” z hliníka.

Pre koho je bicykel určený?

Musím priznať, že voči klasickým elektrobicyklom som bol pomerne skeptický, no s „hybridným“ Cento 1 Hybrid som aj ja trochu zmenil svoj názor. Po rovinkách a v zjazdoch si idete svoje tempo vlastnými silami a motor vám do toho veľmi nekecá. Pokiaľ chcete cez kopce preletieť rýchlejšie, zapnete si prídavný pohon a na vašom energetickom výdaji to v podstate nič nemení. Ak máte pred sebou dlhú cestu, energiu si môžete pošetriť na záver. Elektrobicykel som používal rád aj na dochádzanie do práce. Miesto štandardných 34 minút mi to trvalo 29 pri rovnakej dávke námahy, a to som jazdil na prostredný režim.


Ak zrovna nie je váš deň, tak v rýchlosti pod 25 km/h bicykel vaše nohy trochu pošetrí aj na rovinách. Veľkú výhodu v tomto konkrétnom prípade vidím aj v možnosti dorovnať výkon priateľky v kopcoch tomu môjmu, aby sme si výjazd užívali obaja naplno. Takýto bicykel určite ocenia aj všetci tí, ktorí už z rôznych dôvodov nedokážu dupať tak ako kedysi a hodí sa im mať „žolíka“ ukrytého v ráme. A neposlednou výhodou je, že sa stále vozíte na bicykli, ktorý vyzerá ako bicykel a aj váži ako bicykel, nie ako moped.


Odporučená MOC testovaného modelu je stanovená na 4 500 € a kompletnú špecifikáciu ako aj informácie o použitých technológiách sa dozviete na tomto odkaze. Dovozcom na Slovensko je Realsport.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Superior X-ROAD Team Issue – poctivý kus cestárčiny z rodiska Tatry

Superior X-ROAD Team Issue – poctivý kus cestárčiny z rodiska Tatry

Každý, kto začne s cyklistikou, sa po pár rokoch začne obzerať po serióznejšom stroji. Prečo si práve X-ROAD získal moje srdce?
Konečne som skúsil aero bicykel - sezóna s Giant Propel

Konečne som skúsil aero bicykel - sezóna s Giant Propel

Dlhé roky tvrdím, že aero model je pre mňa zbytočný, a na prvom mieste mám iné parametre než rýchlosť na rovine. Lenže doba sa zmenila a prišiel čas prehodnotiť názor.
Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Top model švajčiarskej značky zažil so mnou celú sezónu a tak si trúfnem povedať, aký skutočne je.
keyboard_arrow_up