Zdroj: FB Pinarello

Pinarello: Technológie víťaza Tour de France

PR článok 05.09.2018   Predstavenie Sezona 2018 Pinarello Cestny Bike Cestna Cyklistika Tour De France Novinky

Tohtoročná Tour de France pozná víťaza. Stal sa ním Geraint Thomas z tímu Sky, jazdiaci na Pinarelle Dogma F10. Samozrejme, to ešte nemusí nutne vypovedať o technologickej dominancii týchto rámov, ale o vysokej kvalite áno.

 

Pozrime sa hlbšie do histórie: 5 víťazstiev na Tour de France z posledných šiestich ročníkov a tohtoročné víťazstvo na Gire sú rovnako jasný dôkaz. Nahliadnime teda do materiálov a technológii, využívaných u Pinarella.



Druhy karbónu


Základom každého rámu je jeho materiál. V tomto prípade sa jedná o najvyšší stupeň vývoja v oblasti karbónu. Široká škála rámov si vyžaduje aj viaceré úrovne karbónu. Pinarello nešetrilo a vo svojej ponuke predstavuje 9 rôznych druhov karbónu, líšiacich sa počtom vlákien alebo odolnosťou.

Predchádzajúce generácie najvyšších modelových radov z roku 2015, s označením 65.1, boli konštruované z rovnomenných vtedajších vrcholných stupňov karbónu s označením 65HM1K, hovoriacich o karbóne s odolnosťou 65 ton na centimeter štvorcový a 1 000 vláknami v jednom prameni. Nasledujúce druhy boli označované nasledovne: 65HM3K, 60HM1K, 60HM3K, 50HM3K, 50HM1K, 50HM1,5K, 30HM12K, 24HMUD. Dnešná doba v opozícii k nim prináša nové vyhotovenie uhlíkových vlákien s označeniami začínajúcimi T600, T700, T900, a končiacim s T1100.



Modelový rad a použitý karbón


Najvyššie hodnotený druh využitého karbónu, T1100, je použitý výhradne pri modeloch Dogma F10 a K10. Ich odlišnosť sa nachádza v primárnom využití. Zatiaľ čo rad F10 so všetkými moduláciami, akými sú F10 Disk, X-Light, alebo špeciály pre Team Sky, či Giro d´Italia 2018, nachádza svoje pole pôsobnosti na spevnených vozovkách, modelový rad K10 je určený pre „klasikárske“ previerky na pavé. Viac informácii nájdete na tomto odkaze.



Karbón označený ako T900 sa nachádza v modeli Prince, ktorý je dostupnejší oproti Dogma F10. Samozrejme, z tohto materiálu je vyrábaný len najvyšší model, Prince FX, určený širšej verejnosti, žiadajúcej stroj pre výkonnostné účely. Súčasne sa s T900 stretneme aj v dostupnejšej alternatíve Dogmy K10 - pri modeli Gan GRS Disk. Jeho predurčeniu pre náročnejšie využitie zodpovedá aj prispôsobenie pre 38 mm široké plášte.



Nižšia, avšak rovnako kvalitná úroveň karbónu, T700, dodávajúca vyšší komfort počas jazdy so zachovaním výborných vlastností v oblasti tuhosti, sa uplatňuje pri modeloch Prince alebo Prince Disk.



Príjemným doplnením sú modelové rady Gan, s prívlastkami Disk, K Disk a GR Disk, ako aj Razha a Angliru. Ich spoločným materiálom je karbón T600. Síce sa radí na posledné miesto, avšak jeho vlastnosti ponúkajú dostatok komfortu a tuhosti začínajúcim cyklistom, nevynímajúc tých, pre ktorých sa cestný bicykel stal nástrojom zdolávania dlhších trás.



Technológie výroby


Okrem základu, ktorým je karbón, sa rámy značky Pinarello vyznačujú aj poprednými technológiami, ktoré im umožňujú zvýšiť tuhosť rámov a súčasne znížiť hmotnosť.

Torayca NANOALLOY® technology


V Pinarelle sú si vedomí toho, že každý z jazdcov môže počas pretekov spadnúť, čo má do určitej miery vplyv na vlastnosti rámu. V najhorších prípadoch môže dôjsť k zlomeniu rámu a následnému zraneniu. Práve v tejto oblasti pôsobí technológia NANOALLOY® technology. Medzi karbónové vlákna sú pridávane nanočastice, ktoré pri náraze explodujú, čím pohltia energiu a uchovajú uhlíkové vlákna bez porušenia. Viac informácii nájdete na tomto odkaze.



EPS


Formovanie rámu v Pinarelle neprebieha striktne zaužívaným spôsobom, ktorý nájdeme u iných výrobcov. Metóda Expandable Polystyrene System dokáže priniesť úsporu hmotnosti a zvýšenie tuhosti rámu. Tento spôsob sa zakladá na forme rámu, vyrobeného z polystyrénu s dokonale hladkým povrchom, na ktorý sa ukladajú vrstvy uhlíkových vlákien. Predchádzajúca metóda spracovania niekedy zanechávala nedostatky v spojeniach jednotlivých vrstiev, čím sa zvyšovala hmotnosť a zároveň to ovplyvňovalo aj vlastnosti karbónu.



Asymetria rámu


Závery výskumu pôsobenia sily v rámci rámu pri záťaži – pedálovaní, preukázali vyššie hodnoty poddajnosti rámu na pravej strane (na ktorej sa nachádza reťaz, a teda aj miesto prenosu sily) než tomu je na ľavej, konkrétne 5 mm voči 1-2 mm. Vďaka tomuto poznatku sa stalo Pinarello Dogma prvým asymetrickým rámom, prezentujúcim sa lepšími hodnotami tuhosti a flexibilnosti v závislosti od smeru pôsobiacej sily.



Ako je možné vidieť, taliansky výrobca pripravil širokú škálu modelov pre takmer všetky kategórie cyklistov. Dobrou správou je, že nech je rám vyrobený z ktoréhokoľvek druhu materiálu, vždy sa jedná o špičkový produkt, vyrobený využitím najmodernejších technológii. Ďalšie podrobnosti môžete nájsť na tomto odkaze.


[Foto na úvode: FB Pinarello]

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Podobné články