Fox Live Valve – inteligentné prispôsobenie sa terénu

Fox Live Valve – inteligentné prispôsobenie sa terénu

10 komentárov

scr@tch 16.09.2018   Predstavenie Odpruzenie Horska Cyklistika Tlmic Vidlice Cyklistika MTB

Pokrok je nezastaviteľný, čomu nasvedčuje aj technologická stránka každoročne sa prezentujúcich noviniek. Medzi najprogresívnejšie patrí odpruženie, kam spadá aj počin od Fox.

 

O čo ide? Fox opísal túto novinku v krátkosti a stručne: „Systém je zložitý, výsledok naopak, jednoduchý. Live Valve vykonáva prácu za vás.“



Správne nastavenie tlmiča a vidlice počas jazdy v náročnejšom teréne, či jeho ľahké prispôsobenie podmienkam, nie je ničím novým. Rovnako ako možnosť prepnúť si odpruženie do určitého módu, akým je napríklad CTD od Fox, alebo už ostrieľaný, „automatický“ Brain od Specialized.



Fox ale prichádza s elektronickým regulovaním odpruženia, ktoré dokáže držať krok v reálnom čase, bez zbytočného omeškania, spôsobujúceho nepríjemnosti najmä pri striedaní sa nerovností a rovinatých či šliapavých úsekov. Teda všade tam, kde sa terén mení tak rýchlo, že nie je možné reagovať “manuálne”.

Z čoho pozostáva Valve?




Systém naozaj nie je natoľko jednoduchý, aby mu postačoval len samotný tlmič alebo vidlica. Ak spočítame jednotlivé miesta na bicykli, v ktorých je umiestnená časť systému, dostávame sa k číslu 5. 2 senzory, prijímajúce vonkajšie podnety z terénu, sú umiestnené v mostíku vidlice a v zadnej stavbe, v blízkosti uchytenia kolesa.

Tretí senzor sa nachádza v oblasti nad stredovým zložením, v ktorom je zároveň uchytená aj batéria a ovládač, slúžiaci ako „mozog“ celého systému. Posledné časti, ovládacie moduly konkrétnej časti odpruženia, sú umiestnené v pravej nohe vidlice a na tlmiči. Pomocou káblov sú prepojené jednotlivé časti skrz ústredný prvok, ovládač.



Funkčnosť


Princíp systému je v základe jednoduchý: senzor príjme dáta z vonkajšieho prostredia, ktoré sú vyhodnocované v ovládači. Ten podľa nich následne upraví nastavenie vidlice/tlmiča. Senzory fungujú na báze akcelerometru, ktorý vzhľadom na vertikálny pohyb bicykla, odosiela údaje o nárazoch. Rýchlosť kontrolovania vonkajšieho stavu je vymedzená na 1000 krát za sekundu. Odozva od zachytenia nerovnosti k samotnej zmene nastavenia odpruženia je len 3 milisekundy.

Ovládanie citlivosti pri reagovaní na nerovnosti je nastaviteľné priamo na ovládači. Pomocou tlačidla si zvolíte z piatich možností, ktoré otvárajú tlmič pri nižšej (1. úroveň – pohodovejšie jazdenie) alebo vyššej sile nárazu (5. úroveň – výkonnostné jazdenie).



Samotný ovládač obsahuje akcelerometer, ktorý podľa 3 osí vyhodnotí stupeň sklonu terénu. Ten je možné rozdeliť do 3 variantov. Pri stúpaní ovládač otvorí tlmenie odpruženia na potrebný čas podľa impulzu zo senzorov. Vzápätí na to sa však uzavrie, aby jazdec nemrhal energiou pri výjazde. Rovinaté pasáže sú medzistupňom medzi klesaním a stúpaním, omeškanie prechodu do nečinnosti je väčšie než pri stúpaní.

Počas klesania ovládač otvorí na podnet senzora obidve jednotky pruženia súčasne, s tým, že čas do prechodu do „pevného módu“ je dlhší. Nestane sa to, aby sa pruženie nechtiac zamklo pri nerovnostiach, ktoré nasledujú v tesnej blízkosti po sebe.



Koncový prvok, vonkajší modul na vidlici a tlmiči, otvára a zatvára nízko-rýchlostnú kompresiu v závislosti od ovládača. Ak senzory neprijímajú akékoľvek podnety z okolia, tlmič aj vidlica sú v režime pedálovania – funkcia odpruženia je obmedzená pre čo najlepšiu efektivitu šliapania.

Hmotnosť


Závažný údaj, najmä v radách hmotnostne zameraných jedincov, spočíva v zvýšenej hmotnosti oproti bežným manuálnym verziám. Batéria s ovládačom a senzormi váži 176 g. Pripočítať k tomu musíme aj špecifické súčasti vidlice a tlmiča – približne do 100 g.



V konečnom dôsledku sa podľa Fox-u dostaneme na hodnotu zvýšenia hmotnosti o 144 g oproti napr. TwinLock-u od Scottu. Finálne zhodnotenie je teda vždy na jazdcovi, či obetuje niekoľko gramov na úkor lepšej funkcie.

Napájanie


Ako pri každom systéme, aj Live Valve spotrebováva toľko energie, aký výkon podáva. V priemere sa hodnoty pohybujú medzi 16 a 20 hodinami prevádzky - samozrejme záleží od štýlu jazdy a tiež náročnosti terénu. Čím viac systém musí “premýšľať” a vyhodnocovať podnety z okolia, tým kratšie vydrží batéria. 7,4 V batéria je kompatibilná so Shimanom Di2.

Úmysel je jasný - zjednodušenie a uľahčenie napájania „všetkého v jednom“ v budúcnosti. Nabíjanie batérie trvá do 2 hodín, v závislosti od zdroja. Na 2 hodinovú jazdu ho potrebujete nabíjať len 15 minút. V prípade, že vám dôjde „šťava“ počas jazdy, systém sa automaticky nastaví do „open mode“.



Kompatibilita


V súčasnosti je možné Live Valve systém namontovať na vybrané modely značiek Giant, SCOTT, Rocky Mountain a Pivot. Fox neodporúča svojvoľné montovanie tohto systému na rámy, ktoré nemajú predispozíciu pre uchytenie senzorov a ovládača s batériou. Čo sa týka samotných vidlíc a tlmičov, všetky súčasné vidlice Fox 32, 34, 36, aj s verziami Step-Cast a modely tlmičov DPS a DPX sú kompatibilné so systémom Live Valve.



Cena


Jednotlivé značky uvádzajú zdraženie modelov o približne 1 700 €. Keďže ide o top špecifikácie, konečná suma sa zastaví na hodnote okolo 10 000 € (Giant Anthem Advanced Pro 0) alebo 8 700 € (SCOTT Genius vo verzii pre rok 2019). Zakúpiť si budete môcť aj samotné sady (vidlica, tlmič, Live Valve príslušenstvo), za ktoré zaplatíte cca od 2 600 € (verzia 32) do 2 900 € (verzia 36).

Funkčnosť a spoľahlivosť preverí až čas a skúsenosti jazdcov. Aj bez týchto informácii už teraz môžeme konštatovať, že Live Valve bude zaujímavou alternatívou k manuálnemu spôsobu ovládania pre skutočných nadšencov a fajnšmekrov. Aj keď už tu podobné systémy boli a sú, ani jeden nebol vo výsledku tak komplexný a prepracovaný.

zdroje fotiek: http://www.ridefox.com,wwww.singletracks.com

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

imro1 16.09.2018 (19:31)

Tak tá cena ma dostala . Toľko väčšina z nás nedá ani za komplet bike

 
vladoNM imro1 16.09.2018 (20:48)

Tak každý špás čosi stojí.

 
bikewolf 16.09.2018 (21:06)

Keď autor použije text a fotografie z iných zdrojov, patrí sa, dať na ne odkaz.

 
Imroman bikewolf 17.09.2018 (08:05)

cauko, on ich pouzil ale sa stratili pri nahadzovani clanku...uz su doplnene

 
bikewolf Imroman 17.09.2018 (09:35)

Ten odkaz nie je dobrá trefa.

 
viperkiler 16.09.2018 (21:13)

Že ako ošklbať zákazníka xxx

 
Agilus 17.09.2018 (11:40)

Naozaj sofistikované nezávislé elektronické riadenie tlmičov ide ruka v ruke s výrazným navýšením hmotnosti, takže v tomto prípade pôjde asi hlavne len o pokus priniesť niečo nové a zviditeľniť sa. Pokiaľ by sa výrobca zameral na aplikáciu pre ebajky, kde hmotnosť nehrá hlavnú úlohu, tak by asi pochodil viac. Naviac, v sektore ebajkov je veľa bohatých lenivcov, pre ktorých je ebajk vyslobodením a nejakých 5000€ naviac pre nich nebude žiadny problém

Chvalabohu pre ľudskú rasu, že takéto výstrelky zatiaľ vníma len cyklistická minorita a väčšina zostáva verná klasickým bicyklom. Snáď to vydrží čo najdlhšie. Lepšie pre ľudstvo i planétu.

 
AlexS 18.09.2018 (09:15)

Len je potrebne jasne napisat, ze tento system nenastavuje tlmenie (citlivost) - len otvara, resp. zatvara lockout, to je vsetko. Robi len to, na co ma vacsina bikerov packu na riadidlach pripadne na tlmici. Obcas vznika mylny dojdem, ze tento system nastavuje citlivost tlmenia,vidlice...co samozrejme nie je pravda.

 
SLR 16.09.2018 (20:59)

tomu hovorim packa z buducnosti pre skutocnych kajsmetke

 
Sarinator 17.09.2018 (08:31)

V roku 1998 K2 vyslo na trh s K2 Smart shock. Text bol dost podobny tomu to o 20 rokov neskor .(http://www.neebu.net/~khuon/cycling/bikes/K2/1999-OzM/smartshock.html). Mali aj seriu lyzi v ktorych mali piezoelktricke tlmenie.

 
Pridaj komentár