Fox Live Valve – inteligentné prispôsobenie sa terénu

Fox Live Valve – inteligentné prispôsobenie sa terénu

Pokrok je nezastaviteľný, čomu nasvedčuje aj technologická stránka každoročne sa prezentujúcich noviniek. Medzi najprogresívnejšie patrí odpruženie, kam spadá aj počin od Fox.

O čo ide? Fox opísal túto novinku v krátkosti a stručne: „Systém je zložitý, výsledok naopak, jednoduchý. Live Valve vykonáva prácu za vás.“



Správne nastavenie tlmiča a vidlice počas jazdy v náročnejšom teréne, či jeho ľahké prispôsobenie podmienkam, nie je ničím novým. Rovnako ako možnosť prepnúť si odpruženie do určitého módu, akým je napríklad CTD od Fox, alebo už ostrieľaný, „automatický“ Brain od Specialized.



Fox ale prichádza s elektronickým regulovaním odpruženia, ktoré dokáže držať krok v reálnom čase, bez zbytočného omeškania, spôsobujúceho nepríjemnosti najmä pri striedaní sa nerovností a rovinatých či šliapavých úsekov. Teda všade tam, kde sa terén mení tak rýchlo, že nie je možné reagovať “manuálne”.

Z čoho pozostáva Valve?




Systém naozaj nie je natoľko jednoduchý, aby mu postačoval len samotný tlmič alebo vidlica. Ak spočítame jednotlivé miesta na bicykli, v ktorých je umiestnená časť systému, dostávame sa k číslu 5. 2 senzory, prijímajúce vonkajšie podnety z terénu, sú umiestnené v mostíku vidlice a v zadnej stavbe, v blízkosti uchytenia kolesa.

Tretí senzor sa nachádza v oblasti nad stredovým zložením, v ktorom je zároveň uchytená aj batéria a ovládač, slúžiaci ako „mozog“ celého systému. Posledné časti, ovládacie moduly konkrétnej časti odpruženia, sú umiestnené v pravej nohe vidlice a na tlmiči. Pomocou káblov sú prepojené jednotlivé časti skrz ústredný prvok, ovládač.



Funkčnosť


Princíp systému je v základe jednoduchý: senzor príjme dáta z vonkajšieho prostredia, ktoré sú vyhodnocované v ovládači. Ten podľa nich následne upraví nastavenie vidlice/tlmiča. Senzory fungujú na báze akcelerometru, ktorý vzhľadom na vertikálny pohyb bicykla, odosiela údaje o nárazoch. Rýchlosť kontrolovania vonkajšieho stavu je vymedzená na 1000 krát za sekundu. Odozva od zachytenia nerovnosti k samotnej zmene nastavenia odpruženia je len 3 milisekundy.

Ovládanie citlivosti pri reagovaní na nerovnosti je nastaviteľné priamo na ovládači. Pomocou tlačidla si zvolíte z piatich možností, ktoré otvárajú tlmič pri nižšej (1. úroveň – pohodovejšie jazdenie) alebo vyššej sile nárazu (5. úroveň – výkonnostné jazdenie).



Samotný ovládač obsahuje akcelerometer, ktorý podľa 3 osí vyhodnotí stupeň sklonu terénu. Ten je možné rozdeliť do 3 variantov. Pri stúpaní ovládač otvorí tlmenie odpruženia na potrebný čas podľa impulzu zo senzorov. Vzápätí na to sa však uzavrie, aby jazdec nemrhal energiou pri výjazde. Rovinaté pasáže sú medzistupňom medzi klesaním a stúpaním, omeškanie prechodu do nečinnosti je väčšie než pri stúpaní.

Počas klesania ovládač otvorí na podnet senzora obidve jednotky pruženia súčasne, s tým, že čas do prechodu do „pevného módu“ je dlhší. Nestane sa to, aby sa pruženie nechtiac zamklo pri nerovnostiach, ktoré nasledujú v tesnej blízkosti po sebe.



Koncový prvok, vonkajší modul na vidlici a tlmiči, otvára a zatvára nízko-rýchlostnú kompresiu v závislosti od ovládača. Ak senzory neprijímajú akékoľvek podnety z okolia, tlmič aj vidlica sú v režime pedálovania – funkcia odpruženia je obmedzená pre čo najlepšiu efektivitu šliapania.

Hmotnosť


Závažný údaj, najmä v radách hmotnostne zameraných jedincov, spočíva v zvýšenej hmotnosti oproti bežným manuálnym verziám. Batéria s ovládačom a senzormi váži 176 g. Pripočítať k tomu musíme aj špecifické súčasti vidlice a tlmiča – približne do 100 g.



V konečnom dôsledku sa podľa Fox-u dostaneme na hodnotu zvýšenia hmotnosti o 144 g oproti napr. TwinLock-u od Scottu. Finálne zhodnotenie je teda vždy na jazdcovi, či obetuje niekoľko gramov na úkor lepšej funkcie.

Napájanie


Ako pri každom systéme, aj Live Valve spotrebováva toľko energie, aký výkon podáva. V priemere sa hodnoty pohybujú medzi 16 a 20 hodinami prevádzky - samozrejme záleží od štýlu jazdy a tiež náročnosti terénu. Čím viac systém musí “premýšľať” a vyhodnocovať podnety z okolia, tým kratšie vydrží batéria. 7,4 V batéria je kompatibilná so Shimanom Di2.

Úmysel je jasný - zjednodušenie a uľahčenie napájania „všetkého v jednom“ v budúcnosti. Nabíjanie batérie trvá do 2 hodín, v závislosti od zdroja. Na 2 hodinovú jazdu ho potrebujete nabíjať len 15 minút. V prípade, že vám dôjde „šťava“ počas jazdy, systém sa automaticky nastaví do „open mode“.



Kompatibilita


V súčasnosti je možné Live Valve systém namontovať na vybrané modely značiek Giant, SCOTT, Rocky Mountain a Pivot. Fox neodporúča svojvoľné montovanie tohto systému na rámy, ktoré nemajú predispozíciu pre uchytenie senzorov a ovládača s batériou. Čo sa týka samotných vidlíc a tlmičov, všetky súčasné vidlice Fox 32, 34, 36, aj s verziami Step-Cast a modely tlmičov DPS a DPX sú kompatibilné so systémom Live Valve.



Cena


Jednotlivé značky uvádzajú zdraženie modelov o približne 1 700 €. Keďže ide o top špecifikácie, konečná suma sa zastaví na hodnote okolo 10 000 € (Giant Anthem Advanced Pro 0) alebo 8 700 € (SCOTT Genius vo verzii pre rok 2019). Zakúpiť si budete môcť aj samotné sady (vidlica, tlmič, Live Valve príslušenstvo), za ktoré zaplatíte cca od 2 600 € (verzia 32) do 2 900 € (verzia 36).

Funkčnosť a spoľahlivosť preverí až čas a skúsenosti jazdcov. Aj bez týchto informácii už teraz môžeme konštatovať, že Live Valve bude zaujímavou alternatívou k manuálnemu spôsobu ovládania pre skutočných nadšencov a fajnšmekrov. Aj keď už tu podobné systémy boli a sú, ani jeden nebol vo výsledku tak komplexný a prepracovaný.

zdroje fotiek: http://www.ridefox.com,wwww.singletracks.com
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up5thumb_down comments 10 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Kde sa podel jeden čap? Alebo je tvoj bicykel naozaj tuhý?

Kde sa podel jeden čap? Alebo je tvoj bicykel naozaj tuhý?

Možno si myslíte, že máte tuhý rám, to znamená, že sa neohýba pri zaťažení. Toto tvrdenie vám posúva samotný výrobca. Kde sa však podel jeden čap v prípade mnohých moderných bicyklov?
Nalini – charakteristické dizajny, talianske skúsenosti PR článok

Nalini – charakteristické dizajny, talianske skúsenosti

Talianska značka Nalini má za sebou takmer 50 rokov skúseností. Navrhuje cyklistické oblečenie nielen pre profesionálne tímy ako napríklad Astana, Total Direct Energie či Cofidis, ale ich výrobky radi nosia aj bežní ľudia a športovci všetkých kategórií.
Celoodpružené modely s cenou okolo 2 000 € - základ do každého terénu PR článok

Celoodpružené modely s cenou okolo 2 000 € - základ do každého terénu

Pohodlie, ktoré ponúkajú celoodpružené modely, určite stojí za to. Navyše za dostupnú cenu neraz získate okrem komfortu aj kvalitné spracovanie rámov a rozumný výber komponentov.
keyboard_arrow_up