Test: Fenix BC35R – nová generácia high-end svetla

Test: Fenix BC35R – nová generácia high-end svetla

6 komentárov

bimjeam 15.12.2018 24 fotografií   Doplnky Fenix Svetlo Osvetlenie Bezpecnost Test Zima

Od najdrahšieho svetla v ponuke renomovaného výrobcu osvetlenia sa pochopiteľne očakáva nadštandardný výkon. Boli by ste však pekne na omyle, keby ste predpokladali, že sa všetko točí len okolo lúmenov a miliampérhodín.

 

Reč je o top modeli z novej rady cyklosvetiel značky Fenix, označenom ako Fenix BC35R. A aký je rozdiel medzi novinkou a modelom Fenix BC30R, ktorého test sme pre vás priniesli takto pred rokom? Sú medzi nimi zásadné zmeny?

Alebo sú úpravy len marketingovo-kozmetické, aby mal zákazník dôvod na kúpu nového modelu? Odpovede na tieto otázky sa dočítate v nasledujúcej recenzii. A okrem toho ešte oveľa viac.



Spracovanie, parametre, obsah balenia – „pol-librák“ bez syra


Ak by som mal vychádzať z Travoltovej repliky kultovej snímky Pulp fiction, tak v Amerike by sa mal Fénix BC35R volať „Royal svetlo“. Samotné svetlo totižto váži štvrť kila. Ďalších cca 50 gramov potom pridá úchyt a diaľkové ovládanie. Všetko toto nájdete v elegantnej, penou vypolstrovanej krabičke, kde má všetko pekne svoje miesto. Okrem svetla s rozmermi 119x50x31 mm a úchytu nájdete v balení ešte spomínaný diaľkový spínač, nabíjací usb kábel, gumové redukcie na riadidlá a návod. Záruka na svetlo a zvyšný obsah balenia je 2 roky.

Keďže čítaním návodov sa zaoberá asi minimum ľudí, všetko potrebné vyčítate na samotnej krabici. Dočítate sa napríklad, že svetlo má 5 režimov odstupňovaných od 45 po 1 800 lúmenov. Vstavaná batéria má výkon 5 200 mAh a zvládne svietiť od cca 80 minút po 28 hodín, v závislosti od zvoleného režimu.



Spracovanie je na top úrovni a hliníkovému telu s rebrovaním po bokoch dominuje výrazná štvor-segmentová vysokosvietivá dióda CREE XHP50 zasadená do špeciálne tvarovanej optiky, ktorá usmerňuje tok svetla tak, aby neoslňovalo vodičov a chodcov. Úchyt svetla možno stranovo natáčať v rozsahu +/- 30 stupňov v 6 rôznych polohách a vďaka konštrukcii pripomínajúcej rýchloupinák, ho možno dať jednoducho z riadidiel dole.

K dispozícii je aj viacero gumových redukcií, vďaka ktorým úchyt možno osadiť na riadidlá s priemerom od 25 do 35 milimetrov. Pozitívom je aj stupeň krytia IP66, (čo znamená, že svetlo môže byť vystavené intenzívne striekajúcej vode a zároveň je úplne prachotesné) a odolnosť voči pádu z výšky jedného metra.



Diaľkové, OLED displej a alarm v základnej výbave


Aj keď sa zdá, že som plynule prešiel na test automobilu, reč je stále o svetle! BC35R má naozaj zabudovaný OLED displej, pribalené káblikové diaľkové ovládanie a integrovaný alarm proti neoprávnenej manipulácii, ktorý znepríjemní život potenciálnemu zlodejovi až na 110 decibelov. Displej, ktorý ukazuje zostatkový čas svietenia pri zvolenom režime, je silne návyková vec. Vďaka nemu presne viete, za aký čas sa vám svetlo prepne do úsporného režimu, alebo vybije.

Diaľkové ovládanie znie možno ako zbytočný luxus, no pri jazde v poctivom teréne ho určite oceníte. Šmátrať totižto v zjazde jednou rukou po svetle v snahe pridať výkon je dosť nepohodlné a popravde aj potenciálne nebezpečné. Porovnal by som to asi s diaľkovým ovládaním a páčkou pod sedlom teleskopky. Diaľkové ovládanie je okrem iného aj nositeľom nenápadného kolíka s kovovým krúžkom, ktorý slúži ako kľúč umožňujúci deaktiváciu alarmu.

BC35R má totižto zabudovaný inteligentný alarm, ktorý po aktivácii pri akomkoľvek pohybe bicykla alebo pri snahe odňať svetlo spustí nepríjemnú 110 decibelovú sirénu. Ja som sa túto funkciu rozhodol preskúmať prvýkrát v izbe panelákového bytu a vedzte, že už to znova robiť nebudem.



Režimy, ovládanie a výkon – malé telo a pôsobivý výkon


Výkon svetla je rozdelený do piatich režimov, ktoré sú doplnené o režim blikania. Štvoricu výkonov odstupňovaných ako 45 lm (LOW), 150 lm (MED), 400 lm (HIGH) a 1000 lm (TURBO) môžete preklikávať na tele svetla, pre krátkodobé navodenie slnečného dňa budete však potrebovať diaľkové ovládanie, ktorým si na 20 sekúnd dokážete spustiť režim BURST o sile 1800 lúmenov.

Ovládanie je riešené trojicou tlačidiel na tele svetla a dvojicou tlačidiel na prídavnom diaľkovom ovládaní, ktoré nemusíte nutne používať, ak nechcete.



Tlačidlá na tele prístroja sú podsvietené na zeleno. Hlavné tlačidlo slúži na zapínanie svetla. Dvojsekundovým podržaním svetlo preberiete k životu, alebo uspíte. Krátkym stlačením tlačidla vo vypnutom stave môžete skontrolovať stav batérie. Rýchlym dvojklikom napájacieho tlačidla prepnete svietenie na blikanie. Tlačidlá „plus“ a „mínus“ slúžia logicky k zmene režimov. A ich súčasným podržaním vypínate a zapínate alarm.

Tlačidlá na diaľkovom ovládaní fungujú obdobne, kde horným tlačidlom podržaním svetlo zapínate a vypínate, klikaním meníte režim a spodným tlačidlom spúšťate režim BURST bez ohľadu na to či je svetlo zapnuté, alebo vypnuté. Ovládanie je tak pomerne jednoduché a intuitívne. Pamäť posledného zvoleného režimu pri spustení svetla je samozrejmosťou.



Čo je nové za tie lóve? – Porovnanie zmien oproti predchádzajúcemu modelu


Najzásadnejšou zmenou je použitie úplne inej optiky. Kým v BC30-tke sa nachádzala dvojica diód Cree XM-L2 T6, v BC35-ke sa nachádza najnovší typ CREE XHP50, ktorý má teplejší odtieň svetla, príjemnejší pre zrak a lepšie vykresľujúci kontrasty v teréne. Nová je aj špeciálne tvarovaná optika, ktorá jednak zabezpečuje skvelý rozptyl svetla do strán a pred jazdca, ako aj elimináciu šírenia svetla nad úroveň riadidiel. Táto optika bola vytváraná s prihliadnutím na rozdielne požiadavky na svetlá používané v cestnej cyklistike, čiže pre tých cyklistov, ktorí okrem terénu zodierajú plášte aj na cestách.

Vďaka tejto technológii sa využíva výkon efektívne, tam kde ho treba a neoslňujete zbytočne vodičov, chodcov alebo cyklistov idúcich v protismere. Hlavná dióda je okrem iného vybavená aj dvojicou oranžových „smeroviek“, ktoré zabezpečujú viditeľnosť jazdca z profilu. Výkon svetla aj funkcia displeja zostali identické, no za rovnaké peniaze dostanete po novom aj spomínaný alarm. Ako zaujímavosť ešte uvediem, že koľajničky úchytu BC30R sú kompatibilné s novým modelom BC35R.



Teória v praxi – záťažový test

 
Minulý rok som bol z BC30-tky doslova nadšený a rozhodne to bolo najvýkonnejšie svetlo, ktoré som mal možnosť testovať minulú sezónu. Na jeho nového súrodenca, BC35R, som mal teda logicky veľmi vysoké požiadavky. Napriek tomu, že model BC30R poskytoval výborné osvetlenie, novinka tejto jesene je ešte o kus ďalej. Na svedomí to má hlavne nová dióda, ktorej farebný odtieň mne osobne maximálne vyhovuje. Nemal som síce možnosť zajazdiť si po snehu, no v lese mi teplejší odtieň svetla prišiel prirodzenejší, lepšie sa dajú odlišovať kamene a konáre a terén tesne pod kolesom nemá tendenciu byť „prepálený“.

Druhým pozitívom je lepší rozptyl svetla, ktoré zasahuje viac do strán a nevnímate nejaké viac a menej osvetlené pásma. Všetko pekne jednoliate. Na druhej strane mám pocit, že touto úpravou sa skrátil dosvit o pár percent, no počas jazdy ma to nijako nelimitovalo. Ovládacie tlačidlá sa mačkajú ľahko, sú dostatočne veľké a vďaka podsvieteniu ich pohodlne trafíte a stlačíte aj v hrubších rukaviciach, čo nebýva úplne zvykom ani na svetlách vyššej cenovej kategórie. Diaľkové ovládanie sa na grip alebo rajdy upína pomocou suchého zipsu a vďaka gume na vnútornej strane necestuje nikde po kokpite ani pri permanentnom stláčaní.



Nepraktický mi príde akurát bezpečnostný kolík, ktorý je fakt miniatúrny a obávam sa, že pár ľudí ho určite stratí, pokiaľ sa s ním budú zbytočne “bavkať”. Úchyt drží štvrťkilové svetlo ako prikované aj v rozbitom teréne a nikdy za celý čas trvania testu som ho nemusel pridvihovať hore. Môže za to jednak dobre navrhnutý systému upnutia, ako aj správne rozloženie hmotnosti svetla. Svetlo je možné natočiť do strán, aj keď to ide pekne ztuha. Čo sa týka výdrže, tak v režime TURBO som sa pri cca 5°C pohyboval s výdržou na úrovni cca hodinu a pol, s tým, že som si občas prisvecoval aj režimom BURST.

Na cestných výjazdoch som si bohato vystačil aj s režimami MEDIUM a HIGH a tam sa kombinovaná výdrž pohybovala v rozmedzí okolo 8 hodín. Najpodstatnejšie je však to, že čas, ktorý svieti na displeji pri danom režime je reálny a môžete sa naň spoľahnúť. Nestalo sa mi napríklad to, že by mi ukazovalo, že svetlo bude svietiť podľa displeja ešte 40 minút a za pol hodinu by sa vybilo. Výdrž alarmu som popravde moc netestoval, pretože svedomie by mi nedovolilo nechať svetlo a tobôž celý bicykel niekde osamote bez môjho dohľadu, no príležitostného zlodeja by to mohlo celkom slušne prekvapiť.



Jazda v nočnom teréne – zábava aj pre najnáročnejších


Ak by som mal napísať nejaké postrehy k výkonu, tak tu naozaj nie je čo riešiť. Už režim TURBO s 1 000 lúmenmi je celkom slušný overkill a pri režime BURST vám ani nepríde, že by bola nejaká noc. Jediná škoda je, že sa režim BURST nedá využívať po neobmedzený čas, prípadne aspoň ho zapnúť a nechať svietiť 20 sekúnd v kuse. Je potreba na to držať stále tlačidlo s bleskom na diaľkovom ovládaní, toto je trochu problém pokiaľ letíte dolu zjazdom a potrebujete počas „burstovania“ preradiť alebo brzdiť.

Na druhej strane pokiaľ medzi jednotlivými 20 sekundovými limitmi urobíte na okamih prestávku, naskočí vám limit zasa na 20 sekúnd, takže teoreticky aj spomínaných 1 800 lúmenov dokážete využívať dlhodobejšie, no nie úplne bez roboty. Keď vám v TURBO režime zostane posledných 15 minút, svetlo sa automaticky stlmí na režim MEDIUM, stále však môžete túrovať režim BURST pomocou diaľkového. Farba podsvietenia sa zmení na červenú, ktorá po čase ešte začne blikať.


Plusy:

  • oslnivý výkon 1 800 lm
  • diaľkové ovládanie v balení
  • zabudovaný 5 200 mAh akumulátor
  • praktický podsvietený displej
  • výborný smer toku svetla
  • príjemná teplá farba svetla
  • podsvietené tlačidlá
  • možnosť natočenia do strán
  • hlasný alarm

Mínusy:

  • plný výkon nie je k dispozícii po neobmedzený čas
  • natáčanie do strán ide dosť tuho

Pár slov na záver


S týmto svetlom naozaj nie ste nijako limitovaní a môžete jazdiť prakticky čokoľvek od hustého lesa až po singletraily počas zatmenia mesiaca. BC35-ka nemá žiadnu citeľnú slabinu po stránke výkonu ani spracovania.

Ak sa neplánujete vzdať jazdy po obľúbených singláčoch ani počas zimy, tak s týmto svetlom určite neurobíte krok vedľa, ani pokiaľ máte naozaj vysoké nároky. Nadštandardné spracovanie, výborná optika, silný akumulátor, ale aj dobré ovládanie robia z tohto svetla a značky Fenix oprávnene lídra na trhu.



Viac informácií sa dozviete na stránke výrobcu. Cena testovaného modelu sa pohybuje okolo 130 €.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

reactor 17.12.2018 (16:21)

dik za recenziu. Oficilane sa pise na 1000 lm vykone bez burstovania 2hodiny 20 minut, realita ma teda trochu zaskocila. Tak ci tak som to napisal Jezisovi (manzelke) a ocakavam to pod stromom

 
666biker reactor 17.12.2018 (19:26)

tú 1h35min je reálne výdrž na 1000lm mód

 
N/A 15.12.2018 (23:28)

Premyslam upgradnut na 35ku,kedze bc30R uz mam a som spoko. Mozno by sa niekomu hodilo za slusny peniaz. Kazdopadne za mna kus spickoveho svetla a ine nechcem.

 
XMarekX 18.12.2018 (22:42)

Premyslam nad kupou starsieho surodenca BC30 R, ak ma podobne vlastnosti ako toto, nie je co riesit.

 
ppi 17.12.2018 (10:16)

Svetlo tejto triedy by mohlo mat dalsie vylepsovaky. Napr. dialkove naklapanie (aby skutocne neosvetlovalo chodcov), super eko rezim (napr. silnu IR diodu - maju taku aj 5 dolarove celovky), vymysliet nejako uzamknutie klucikom na ram/predstavec (lepsia poistka proti zlodejom ako sirena).

 
N/A ppi 18.12.2018 (10:12)

Ty ked si kupis drahsi vianocny stromcek budes cakat,ze pod nim budu v cene aj darceky ?

 
Pridaj komentár