Test: Fenix BC30R a čelovka Fenix HL60R – osvetlenie pre tých, ktorí nemajú radi kompromisy

Test: Fenix BC30R a čelovka Fenix HL60R – osvetlenie pre tých, ktorí nemajú radi kompromisy

Seriózne trénovanie počas zimy, kedy je tma skôr než stihnete namazať reťaz, je do veľmi veľkej miery obmedzené. Teda aspoň dovtedy, kým nevyskúšate poriadne svetlo.

Počas tohto roka som mal možnosť testovať viacero výkonných svetiel, no bez okolkov musím priznať, že čo sa týka kombinácie predného osvetlenia Fenix BC30R a čelovky Fenix HL60R, len ťažko hľadať výkonnejšiu kombináciu. Čo všetko sa za týmto tvrdením skrýva, si môžete prečítať v nasledujúcej recenzii.



Fenix BC30R - nejedná sa o bežné svetlo


Na prvý pohľad nenápadné svetlo, kedy už pri prvom kontakte s „darčekovou“ krabicou, z ktorej kričí metalický nápis 1 800 lumens, človek začína šípiť, že sa nejedná o nejaké bežné svetlo. Po odstránení vrchnej časti na vás vykukne pomerne kompaktné dvojdiódové svetlo, ktoré je vybavené malým OLED displejom a trojicou tlačidiel v hornej časti. Po bližšom kontakte zistíte, že okrem svietidla vyrobeného z eloxovaného hliníka, sa v balení nachádza sprievodná dokumentácia, káblikové Micro USB diaľkové ovládanie, úchyt na riadidlá, trojica vymedzovacích gumových pásikov pre rôzne priemery riadidiel, a taktiež nabíjací USB kábel. Dvojica šošoviek ukrýva odbornému oku známu dvojicu vysokosvietivých diód Cree XM-L2 U2, ktoré sú povestné svojim výkonom. Šošovky sú v hornej časti vybavené clonou, ktorá zabraňuje nežiadúcemu spätnému oslneniu jazdca do očí. Svetlo nainštalujete na riadidlá bez nutnosti použitia akéhokoľvek náradia a vzhľadom na dobre zvolené ťažisko a kvalitnú objímku vybavenú magnetom, svetlo drží tak ako má, neposúva sa, neklepe, nehrkoce a prakticky o ňom ani neviete.





Čo sa týka prvých dojmov, svetlo pôsobí v ruke ako kus poctivého materiálu, čo je cítiť aj na hmotnosti, ktorá papierovo udáva 221 g bez diaľkového ovládania. Z hľadiska vizuálnej stránky mu nie je čo vytknúť. BC30R-ko pôsobí jednoduchým a nenápadným dojmom, ktorý nenaznačuje nič z nadštandardného výkonu. Po krátkom podržaní štvorcového tlačidla sa rozsvieti displej s uvítacím nápisom Fenix, ktorý vystrieda informácia „level 1“ a zostávajúci čas svietenia - 33:29. Hovorím si, že svetlo bude treba asi nabiť, keď mi v tom trkne, že sa nejedná o minúty, ale o hodiny. Začína to pomerne sľubne.



Režimy, parametre, ovládanie a výkon – malé telo a oslnivý výkon v piatich krokoch


Po krátkom zoznámení sa s režimami svetla, ktorých je dovedna 5 svietiacich a jeden blikací, je treba vopred zabudnúť na myšlienku, že si svetlo bez následkov namierite rovno do očí. Najslabší režim Eco ponúka svetelný tok 50 lm s dosvitom cca 28 m a pri plne nabitej batérii si môžete vysvecovať nonstop 36 hodín. Druhý „najslabší“ režim Low žiari v intenzite 150 lm a s dosvitom 47 m vám batéria vydrží zhruba 16 hodín. Prostredný Medium režim so 400 lm osvecuje priestranstvo na dĺžku 76 m a batériu vám kompletne vybije zhruba po 7 hodinách. Druhý najsilnejší režim, ktorý je so svojimi 1 000 lm viac než dosť na väčšinu príležitostí, osvetlí cestu na 122 m, pri výdrži 2 hodiny a 45 minút. Plný výkon 1 800 lm, dokáže osvietiť plochu na viac ako 160 m a podľa informácie z displeja, vám ho ochranná elektronika vypne po 30 sekundách, aby sa nepoškodil čip. Režim blikania s výkonom 150 lm spustíte dvojklikom na tlačidlo zapínania a azda prvýkrát sa nespustí šialený fotoepileptický stroboskop, ale normálna „blikačka“, ktorá neoslepí ani ostatných účastníkov premávky. Pomocou malého diaľkového ovládania s dvojicou tlačidiel, dokážete prepínať všetky režimy, zapínať a vypínať svetlo, ako aj krátkodobo púšťať „turbo-režim“ Burst.



Teória v praxi – záťažový test na ceste aj v teréne


Počas prelomu novembra a decembra počasie nočnému jazdeniu veľmi neprialo, stihol som viacero cestných aj terénnych jázd po okolí a viditeľnosť bola asi ten najmenší problém. Plný výkon v manuále označený ako Burst, som na ceste prakticky nepoužíval, nakoľko som mal strach, že ma niekto vytiahne, zastaví a vyčistí mi poriadne žalúdok. Druhý najsilnejší režim s 1 000 lm bol na cestné jazdenie plne postačujúci a pokiaľ ste sa premávali s ulicami, kde sa nachádzalo aj čiastočné pouličné osvetlenie, vystačiť sa dalo aj s prostredným režimom.



Jazda v nočnom teréne – zábava bez obmedzení


Zábava začala až s napadnutím prvého snehu, kedy som vyrazil na výjazd do terénu v okolí a k slovu sa dostal aj plný výkon. V čierno-čiernej tme svetlo naozaj excelovalo. Dĺžka dosvitu aj šírka kužeľa bola ukážková a nebol problém vyblbnúť sa do sýtosti ani pri vyššej rýchlosti v zjazdoch, alebo na šmykľavom podklade. Farba svetla je prirodzene biela, bez akéhokoľvek nepríjemného umelého nádychu. Pochvalu si zaslúži aj dobre vymyslená „strieška“ a clony na šošovkách, ktoré mieria svetlo pred bicykel smerom k zemi a neoslňujú jazdca. O efektívny rozptyl svetla sa stará technológia Dual Distance Beam System, ktorá spočíva v tom, že jedna šošovka má úzky „diaľkový“ kúžeľ, zatiaľ čo druhá rozptyľuje svetlo viac do priestoru. Táto kombinácia v praxi funguje veľmi dobre a nenúti vás držať si rýchlosť na opatrnej hodnote. Svetlo je možné natáčať mierne aj do strán.



Diaľkové ovládanie v základnej výbave


Jedinou nevýhodou extra silného výkonu pri najsilnejšom režime bolo rušenie signálu bezdrôtového tachometra Sigma, ktorý mám umiestnený na predstavci. Pomohlo však jednoduché prehodenie tachometra z predstavca na pravú stranu riadidiel a všetko opäť fungovalo tak, ako malo. Káblikové diaľkové ovládanie som popravde až tak veľmi nevyužíval, nakoľko som svetlo často striedal na biku a cesťáku, no jeho veľká výhoda spočíva najmä v možnosti krátkodobého prisvietenia si maximálnym výkonom, čo sa hodí na jazdu v premávke alebo počas jasných letných nocí, kedy nie je dôvod plytvať batériou na plnom režime. Čo sa týka výdrže batérie, tak aj na plnom výkone vydržala viac ako 1 hodinu a 40 minút pri mínusových teplotách. Odhadovaná dĺžka svietenia sa pri teplotách okolo 5°C prakticky neodlišovala od udávanej hodnoty.



Premyslené detaily, ktoré potešia


Mňa osobne potešila aj funkcia, že sa svetlo vždy zapne na poslednom používanom móde a nemusíte sa zbytočne preklikávať na váš obľúbený režim. Prítomnosť displeja s informáciou, koľko ešte môžete jazdiť, je návyková vec, ktorá vám ušetrí nejeden nepríjemný návrat domov po tme. Potešujúca je aj informácia o odolnosti svetla, ktoré by malo prežiť pád z výšky jedného metra ako aj certifikácia IP66, ktorá zaručuje, že svetlo by malo prežiť aj prietrž mračien.

Plusy:

  • oslnivý výkon 1 800 lm
  • diaľkové ovládanie v balení
  • zabudovaný akumulátor
  • praktický podsvietený displej
  • výborný rozptyl svetla
  • príjemná farba svetla
  • podsvietené tlačidlá
  • možnosť natočenia do strán

Mínus:

  • v najsilnejšom režime ruší signál bezdrôtového tachometra




Fenix HL60R – univerzálna čelovka na bike, turistiku alebo pre jaskyniarov


Obsah balenia tejto čelovky je pomerne štedrý, okrem nabíjacieho kábla a dvojice popruhov na hlavu, nájdete aj náhradné tesnenie na kryt vymeniteľnej a nabíjateľnej Li-ion batérie typu 18650. Na testovanie som vzal aj špeciálny lepiaci držiak na helmu označený ALG-03. Je určený na outdoorové, športové a pracovné prilby a sú k nemu pribalené aj dve adhezívne pásky Tesa a 3M. Spracovanie tela aj popruhov je na veľmi vysokej úrovni a všetko pôsobí prepracovaným dojmom. V útrobách čelovky sa nachádza vymeniteľná batéria a okrem vysokosvietivej diódy nájdete na prednej strane aj dvojicu červených „núdzových“ svetielok. Svetlo je možné natáčať okolo svojej osi v šestnástich skokoch v rozsahu cca 180 stupňov.





Režimy, parametre, ovládanie a výkon


Fenix HL60R nie je žiadne pierko a jeho telo tvorí odolný dural, v ktorom je zasadená dióda Cree XM-L2 T6, ktorá má výkon 950 a životnosť 50-tisíc hodín. Režimy sú odstupňované celkovo v šiestich úrovniach, a to: 1 lm (červené svetlo), 5 lm, 50 lm, 150 lm, 400 lm a 950 lm. V najsilnejšom móde vydrží HL60R svietiť cca 48 minút, no v druhom najsilnejšom režime sa tento čas predĺži na 3 hodiny. Ak si vystačíte s 50-timi lm v režime Low, svietiť môžete 29 hodín. Ekonomický režim s 5 lm, ktorý je určený napríklad na svietenie v stane alebo čítanie, zvládne nepretržité svietenie 100 hodín na jedno nabitie. Svetlo sa ovláda pomocou tlačidla v pravej časti. Ovládanie je klasika, čiže podržaním svetlo zapnete/vypnete a krátkym stlačením preklikávate režimy. V tesnom susedstve sa nachádza nabíjací Micro USB konektor, zaslepený gumovou prachovkou.



Použitie v reálnych podmienkach – prekvapivo výkonné a univerzálne svetlo


Hmotnosť čelovky je vzhľadom na poctivý akumulátor a kovové telo, ktoré znesie pád z výšky jedného metra o niečo vyššia, no je to len prvotný pocit, ktorý sa po pár minútach v sedle vytratí. Rozptyl svetelného kužeľa je pomerne široký a hravo osvetlí všetko vo vašom okolí. V najsilnejšom Turbo režime má čelovka dosvit 116 m, ktorý sa pri 400 lm skráti na 76 m. Či sú tieto hodnoty presné, viem posúdiť len ťažko. Čo však viem povedať je, že vzhľadom na svoje rozmery, svieti čelovka viac než dobre a počas uplynulých dní, keď sa Slovenskom preháňal vietor so silou orkánu a nefungovalo pouličné osvetlenie, tak na mňa pozerali všetci ako na zjavenie, keď som sa preháňal ulicami na svojom comuteri s touto čelovkou na hlave. .



Všestranné využitie pre všetky outdoorové aktivity, nielen na šport


Hoci výkon svetla pravdepodobne najviac docenia cyklisti, alebo noční bežci, viem si ho úplne v pohode predstaviť napríklad aj ako šikovného pomocníka na kempovačke, rybačke, nechtiac predĺženej turistike, alebo pri lezení do akýchkoľvek neosvetlených priestorov jaskýň, banských diel a starých budov. Možnosť výmeny štandardného článku typu 18650 s kapacitou 2 600 mAh predlžuje použiteľnosť svetla, zatiaľ čo nabíjanie priamo z USB konektora maximálne zjednodušuje prevádzku čelovky.



Plusy:

  • vysoký výkon
  • dobre odstupňované režimy
  • vymeniteľná batéria
  • vodotesná do hĺbky 2 m
  • nabíjanie cez USB

Mínusy:

  • vyššia cena
  • robustnejšia konštrukcia

Na záver mi zostáva už iba podotknúť, že hoci cena týchto svetiel nie je vôbec ľudová, zodpovedá kvalite spracovania a ich výkonu. Jediné, čo mi na tomto due testovaných svetiel bude najviac vadiť je fakt, že ich nebudem môcť testovať v čase, keď budú príjemnejšie teploty a sucho v lese.



Doporučená maloobchodná cena predného svetla Fenix BC30R je 129,90 €. Čelovka Fenix HL60R sa predáva za 74,90 € a kompletné špecifikácie nájdete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up14thumb_down comments 42 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Fenix HM61R Amber - najlepšia multifunkčná čelovka široko-ďaleko

Test: Fenix HM61R Amber - najlepšia multifunkčná čelovka široko-ďaleko

Svietidlá od značky Fenix sú tradične výborne spracované produkty. Tentokrát však značka prekonala sama seba a najnovšia čelovka HM61R predčila všetky moje (neskromné) očakávania.
Test: Fenix BC21R V.2 - malé, no výkonné svetlo

Test: Fenix BC21R V.2 - malé, no výkonné svetlo

S príchodom babieho leta každoročne začína sezóna nočných výjazdov. Dni sa neúprosne skracujú a pokiaľ si chcete zajazdiť po práci, poriadne svetlo je doslova nutnosť.
Bunda Castelli Perfetto RoS Convertible - dobrá investícia alebo zbytočný luxus?

Bunda Castelli Perfetto RoS Convertible - dobrá investícia alebo zbytočný luxus?

Marketing na tento produkt je priam očarujúci a sľubuje veľa výhod. Rozhodol som sa pre túto investíciu a priblížiť vám, či to boli dobre utratené peniaze.
keyboard_arrow_up