Contador víťazom Gira, Jurčo na 129. mieste

Alberto Contador napodobnil Miguela Induraina, Slovák Matej Jurčo v konečnom poradí na 129. priečke

MILÁNO 1. júna (SITA) - Španiel Alberto Contador napodobnil svojho fenomenálneho krajana Miguela Induraina a po triumfe na Tour de France v ďalšom roku vyhral Giro d´Italia. Jazdec tímu Astana sa radoval po 11. mieste v záverečnej nedeľňajšej časovke na 28,5 km z Cesany Maderna do Milána, ktorú vyhral Talian Marco Pinotti časom 32:45 min. Giro d´Italia 2008 napokon dokončil aj slovenský zástupca Matej Jurčo. Lipták v drese tímu Milram skončil v časovke na 78. mieste (+2:41 min) a celkovo mu patrí 129. pozícia s odstupom 3:44:32 h na víťazného Contadora. Po 21 rokoch sa stal Matej Jurčo prvým cyklistom so slovenským občianstvom, ktorý dokončil trojtýždňové talianske dobrodružstvo. Napodobnil tak svojho otca Milana, ktorý videl cieľ v roku 1987.
Contador pred záverečnou jazdou proti chronometru viedol pred Talianom Riccardom Riccom o 4 sekundy, v konečnom účtovaní ho napokon zdolal o 1:57 min. Jazdec s prezývkou "účtovník" ukázal, že je lepší časovkár ako taliansky cyklista tímu Saunier Duval - Scott. Contador napodobnil Indurainov úspech z roku 1993. "Boli to ťažké preteky. Mnoho jazdcov malo šancu na víťazstvo, vďaka ktorým sa Giro vyrovnalo, ba možno i prekonalo Tour de France," povedal Contador. Ten sa stal prvým víťazom tohto prestížneho podujatia od roku 2002, ktorý v jeho priebehu nevyhral ani jednu etapu. Dvadsaťpäťročný Španiel je po dvanástich rokoch prvým netalianskym víťazom pretekov, naposledy to dokázal v roku 1996 Rus Pavel Tonkov.
Do ružového dresu najlepšieho pretekára sa Contador obliekol po 15. etape a v ďalšom priebehu ho už nevyzliekol, udržal ho aj v náročných horských prejazdoch. Na pretekoch pritom takmer ani neštartoval, organizátori totiž nechceli Astane povoliť štart a Španiel si už plánoval dovolenku s rodinou. Na poslednú chvíľu však organizátori svoje rozhodnutie zmenili a po úvodnom trápení, ktoré sprevádzali aj zdravotné problémy, sa Contador dostal do formy i medzi najlepších. Rodák z Pinta však s najväčšou pravdepodobnosťou i napriek triumfu na talianskom podujatí, nebude mať šancu obhájiť svoje víťazstvo na ostatnej Tour de France - jej organizátori už totiž dávnejšie vyhlásili, že Astana má na Tour vinou dopingových škandálov z lanského ročníka dvere zatvorené. "Nemyslím si, že zmenia svoje pôvodné rozhodnutie a pozvú náš tím na štart Tour de France. Túto skutočnosť rešpektujem, hoci s ňou nesúhlasím," povedal Alberto Contador Velasco ako znie plné meno španielskeho cyklistu.
Na rozdiel od minulých rokov, posledná 21. etapa na Gire nebola oslavou budúceho víťaza, ale tvrdo sa v nej bojovalo o konečné umiestnenie. Každý z najlepšej desiatky si mohol v nedeľu pred tradičným cieľom v Miláne polepšiť i pohoršiť. S nástrahami rovinatej trate sa najlepšie vysporiadal Marco Pinotti z tímu High Road, ktorý časovku zvládol za 32:45 min. O sedem sekúnd horší čas dosiahol jeho kolega z klubu Nemec Tony Martin, tretí skončil Rus Michail Ignatiev z družstva Tinkoff Credit Systems (+10 s).
V celkovom poradí za Contadorom a Riccom skončil ďalší Talian Marzio Bruseghin (+2:54 min), ktorý bol napokon po časovkárskom súboji o konečné 3. miesto v konečnom účtovaní lepší než jeho krajan Franco Pellizotti (+2:57).
Cyklisti počas 91. ročníka Giro d´Italia absolvovali 3423 km a tohtoročnú trať považovali mnohí za náročnejšiu ako na Tour de France.
Ricco sa stal na Gire najlepším jazdcom do 25 rokov a vyhral súťaž o biele tričko, zelené pre najlepšieho vrchára vybojoval víťaz troch etáp Emanuele Sella, cyklamínové pre najaktívnejšieho jazdca Daniele Bennati. "Tentoraz šťastie nestálo na mojej strane, na budúci rok sa však vrátim skúsenejší. Som presvedčený, že bude ťažké pre kohokoľvek zdolať ma," neskrýval sebavedomie v konečnom účtovaní strieborný na Gire Ricco.

Výsledky - Giro d´Italia 2008 - nedeľa:

21. etapa (Cesana Maderno - Miláno, 28,5 km): 1. Marco Pinotti (Tal.) Team High Road 32:45 min (priem. rýchlosť 52,213 km/h), 2. Tony Martin (Nem.) Team High Road +7 s, 3. Michail Ignatiev (Rus.) Tinkoff Credit Systems +10, 4. Bradley Wiggins (V. Brit.) Team High Road +13, 5. Christian Vande Velde (USA) Slipstream +22, 6. Danny Pate (USA) Slipstream +24, 7. Daniele Bennati (Tal.) Liquigas +24, 8. Steven Cummings (V. Brit.) Barloworld +24, 9. Vladimir Gusev (Rus.) Astana +31, 10 Jens Voigt (Nem.) Team CSC +33, 11. Alberto Contador (Šp.) Astana +39,...27. Franco Pellizotti (Tal.) Liquigas +1:30, 28. Marzio Bruseghin (Tal.) Lampre +1:33,...68. Riccardo Ricco (Tal.) Saunier Duval - Scott +2:32 min,...78. Matej Jurčo (SR) Milram +2:41.

Konečné poradie (po 21. etape): 1. Alberto Contador (Šp.) Astana 89:56:49 h, 2. Riccardo Ricco (Tal.) Saunier Duval - Scott +1:57 min, 3. Marzio Bruseghin (Tal.) Lampre +2:54, 4. Franco Pellizotti (Tal.) Liquigas +2:56, 5. Denis Meňšov (Rus.) Rabobank +3:37, 6. Emanuele Sella (Tal.) CSF Group Navigare +4:31, 7. Jurgen van den Broeck (Belg.) Silence - Lotto +6:30, 8. Danilo Di Luca (Tal.) LPR Brakes +7:15, 9. Domenico Pozzovivo (Tal.) CSF Group Navigare +7:53, 10. Gilberto Simoni (Tal.) Serramenti PVC Diquigiovanni +11:03, ... 129. Matej Jurčo (SR) Milram +3:44:32 h

Vizitka víťaza Giro d´Italia - Alberto Contador

MILÁNO 1. júna (SITA) - Vizitka víťaza 91. ročníka cyklistických pretekov Giro d´Italia:

Alberto Contador (Šp.)
Prezývka: Účtovník
Dátum narodenia: 6. decembra 1982 v Madride
Výška: 1,76 m, hmotnosť: 62 kg
Doterajšie tímy: U.N.I. Pinto (1998-1999), R.V.C. Portillo (2000), Iberdrola Loinaz (2001), ONCE-Eroski (2002 - 2003), Liberty Seguros (2003 - 2006), Astana (2006), Discovery Channel (2007), Astana (2008)" title="8)
Najväčšie úspechy kariéry: víťaz Tour de France 2007, víťaz Giro d´Italia 2008, 1x etapové prvenstvo na Tour de France (2007), víťaz súťaže jazdcov do 25 rokov na Tour de France 2007, v roku 2005 tretí do 25 rokov, víťaz Paríž - Nice 2007, Katalánskeho týždňa 2005, Okolo Kastílie a Leonu 2007, Vuelta al País Vasco 2008
Zaujímavosti: od malička sa zaujíma o zvieratá, najmä vtáky. Najskôr ho bavil futbal a atletika, napokon sa rozhodol pre cyklistiku. V roku 2004 takmer ukončil po ťažkom páde kariéru, vážna operácia mozgu sa však podarila.

Contador po Gire unavenejší ako po Tour de France

MILÁNO 2. júna (SITA) - Vlani s ním na Tour de France ešte nikto nepočítal, svet prekvapil víťazstvom. Tento rok organizátori francúzskeho podujatia odmietli pozvať jeho tím Astana na preteky, vedenie družstva na poslednú chvíľu vybojovalo účasť na Giro d´Italia a Alberto Contador bez špeciálnej prípravy podujatie vyhral. Španiel viedol pred záverečnou časovkou pred Talianom Riccardom Riccom o 4 sekundy, v konečnom účtovaní ho napokon zdolal o 1:57 min. Jazdec s prezývkou "účtovník" ukázal, že je lepší časovkár ako taliansky cyklista tímu Saunier Duval - Scott. Contador sa stal od roku 2002 prvým víťazom tohto prestížneho podujatia, ktorý v jeho priebehu nevyhral ani jednu etapu. Dvadsaťpäťročný Španiel je po dvanástich rokoch prvým netalianskym víťazom pretekov, naposledy to dokázal v roku 1996 Rus Pavel Tonkov. Naposledy španielsky cyklista triumfoval v roku 1993, keď sa tešil Miguel Indurain. "Boli to ťažké preteky. Mnoho jazdcov malo šancu na víťazstvo, vďaka nim sa Giro vyrovnalo, ba možno i prekonalo Tour de France," povedal Contador a potom pokračoval: "Induraina som nikdy nevidel priamo na bicykli. Ako dieťa som v čase, keď on jazdil, hral radšej futbal. Samozrejme, že som hrdý, že idem v jeho stopách."
Do ružového dresu najlepšieho pretekára sa Contador obliekol po 15. etape a v ďalšom priebehu ho už nevyzliekol, udržal ho aj v náročných horských prejazdoch. V úvode pretekov sa však trápil, po páde mal aj zdravotné problémy. Preteky dokončil so zlomenou kostičkou v lakti. S pribúdajúcim časom sa posúval vo výsledkovej listine nahor a stúpala aj jeho forma. Po triumfe v Miláne mu blahoželali aj španielsky minister športu Jaime Lissavetzky a kazašský minister obrany Daniel Achmetov. Od pondelka sa v Španielsku začína séria podujatí na oslavu Contadora, ktorý sa mohol spoľahnúť na podporu svojich tímových kolegov. Výrazne mu najmä v úvode pomáhali Američan Levi Leipheimer či Nemec Andreas Klöden. V predposlednej etape mu víťazné plány takmer skrížila choroba Andreasa Klödena, ktorý ho mal podporovať v náročných kopcoch. Napokon si tím Astana poradil. "Je to neuveriteľné, čo urobili pre mňa moji kolegovia z tímu. Jazdci ako Leipheimer či Klöden majú potenciál vyhrať preteky Grand Tour a oni jazdili pre mňa. O Klödenovi som veľa pred Girom nevedel, takmer vôbec sme sa nepoznali. Myslím si však, že som našiel nového priateľa," tvrdil Contador.
Španiel sa na preteky špeciálne nepripravoval, na máj mal naplánovanú dovolenku. Napokon ju zrušil, preteky vyhral a zaradil sa medzi legendy, ktoré vyhrali obe podujatia. "Toto víťazstvo je pre mňa z morálneho hľadiska oveľa dôležitejšie ako triumf na Tour. Dôležité pre môj výsledok boli prvé horské kilometre do Pampeaga. Vtedy som pochopil, že môžem získať ružové tričko. Na Tour de France som sa dlho pripravoval, tu som prišiel zo dňa na deň a mojím tréningom boli etapové kilometre. Obe víťazstvá boli náročné. Jediný rozdiel bol asi v tom, že po Gire som viac unavený," porovnával v cieli v Miláne na tlačovej konferencii Contador.
Rodák z Pinta však s najväčšou pravdepodobnosťou i napriek triumfu na talianskom podujatí nebude mať šancu obhájiť svoje víťazstvo na Tour de France - jej organizátori už totiž dávnejšie vyhlásili, že Astana má na Tour vinou dopingových škandálov z posledného ročníka dvere zatvorené. "Nemyslím si, že zmenia svoje pôvodné rozhodnutie a pozvú náš tím na štart Tour de France. Túto skutočnosť rešpektujem, hoci s ňou nesúhlasím," povedal Alberto Contador Velasco, ako znie plné meno španielskeho cyklistu.
SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.