Časté problémy cyklistov – zrak a dioptrie

Časté problémy cyklistov – zrak a dioptrie

Prvý článok tejto série venujeme ľuďom, ktorí majú dioptrickú chybu a nechcú sa kvôli nej vzdať bicykla. S akými ťažkosťami sa stretávajú? Ako môžu svoj hendikep spojiť so športom? Aké možnosti majú?

V tejto minisérii sa pozrieme na bežné, ale aj menej časté zdravotné problémy, s ktorými musia zápasiť cyklisti. Články budú obohatené o rady odborníkov, ktorí pracujú v oblasti zdravotníctva a častejšie sa stretávajú s týmito diagnózami. O aké ide? V jednotlivých príspevkoch sa zameriame na problémy s častými zápalmi, zlomeninami kľúčnej kosti, s krátkozrakosťou a podobne.

Mnohí ľudia v dnešnej dobe trpia poruchou zraku. Či už nevidíte do blízka alebo do diaľky, je potrebné túto chybu korigovať. Ak ste priaznivcom cyklistiky a na sedle trávite mnoho času, tak ostré videnie je samozrejmosťou. Pri pochybnostiach navštívte očného lekára, overte si, že je všetko v poriadku. Predpokladajme, že o vašej dioptrickej chybe viete a už ju aj liečite. Aké možnosti teda máte?



Kontaktné šošovky


Vďaka nim môžete vykonávať svoje bežné, každodenné činnosti. Dá sa to aj na bicykli? Optička Veronika Buriková tvrdí: „Niektorí ľudia sú zvyknutí na každodenné nosenie kontaktných šošoviek, a tí to potom preferujú aj popri športe, pretože ich nosenie je pre nich komfortné. Pri niektorých druhoch športu nie sú však veľmi dobrá voľba. Napríklad pri plávaní.

Nosenie pri cyklistike je bezpečné, pretože sú v oku chránené aj okuliarmi. Jazdec ich nosí a oko je aspoň čiastočne skryté pred okolitými vplyvmi.“
Ako môžeme vidieť, tak pri tých, ktorí nosia kontaktné šošovky, nemusia byť veľké komplikácie. Stačí si oči dostatočne chrániť športovými okuliarmi. Ale akú možnosť majú tí, ktorí ich nemôžu používať pre svoju očnú chybu?



Športové dioptrické okuliare


Táto možnosť je tu pre tých, ktorí sú odkázaní na používanie klasických okuliarov. Športové dioptrické modely ponúkajú športový dizajn a zároveň sú sklá už prispôsobené vašim požiadavkám. Podľa očnej optičky prakticky pri každom modeli dodávanom ako športové dioptrické okuliare, môžu byť použité dioptrické sklá.

Veronika Buriková dopĺňa: „Povrchové úpravy závisia od individuálnych potrieb zákazníka. Medzi najzákladnejšie patrí antireflexná, hydrofóbna úprava, tvrdenie a tiež UV filter chrániaci pred nežiaducim žiarením, čo je pri cyklistoch dosť dôležité, keďže sa pohybujú prevažne v exteriéri. Možné sú aj farebné odtiene, napríklad žltý odtieň, čo dobre pôsobí na naše oči pri daždivom počasí, či v hmle.“

Dávajte si však pozor, nie do každých športových okuliarov sa dajú vybrúsiť sklá. Skôr by sme si mali vyberať spomedzi tých, ktoré sú definované ako športové a zároveň dioptrické. Nie je ich málo. Máte si z čoho vyberať. Dokonca určité značky ponúkajú modely primárne pre cyklistiku.



Laserová operácia očí


V súčasnosti tu máme aj tretiu možnosť korekcie poruchy zraku. Je ňou laserová operácia očí. K pozitívam patrí to, že je to jednorázový zákrok, po ktorom môžete prakticky hneď na druhý deň sadať na bicykel a športovať. Najmodernejšie metódy minimalizujú vedľajšie účinky a momentálne sa tento spôsob odstránenie porúch videnia stáva čoraz obľúbenejší.

Rýchlosť regenerácie po laserovej operácii je úmerná použitej metóde. Pri najmodernejších metódach, kde je zásah len do malej časti rohovky, je zotavenie rýchle. Čím staršia je motóda, tým je vyššie riziko komplikácií a aj vedľajších účinkov. Ako každá operácia, tak aj táto so sebou nesie určitú mieru rizika. Syndróm suchého oka, rezavý pocit a podobne. Najnovšie metódy sa snažia tieto riziká minimalizovať.

Keďže tento výkon nie je preplácaný zdravotnými poisťovňami, tak k negatívam patrí cena. Je potrebné si našetriť do 2 500 € pri najnovších metódach, kedy ihneď po zákroku vidíte bezchybne. K operácii máte doživotnú záruku, navyše v cene máte pred aj pooperačnú starostlivosť.



Ktorá možnosť je pre mňa?


Podľa skúseností očnej optičky tu ide hlavne o komfort nositeľa. Ak sme zvyknutí na pravidelné nosenie klasických okuliarov, bližšie budeme mať teda k tým športovým. Ak si denne vkladáme šošovky do očí, tak by sme ich mali používať s bežnou cyklistickou výbavou na nose.

Takýmto spôsobom môžeme ušetriť zopár eur, keďže tie športové dioptrické sú o niečo drahšie ako tie, ktoré majú klasické sklá bez korigovania očnej chyby.

Aké nebezpečenstvo nám hrozí?


Ak už bojujeme s touto nepríjemnosťou a musíme svoj zrak podporovať nosením korekcie na nose či šošoviek, tak pri našej vášni sa môžeme dostať do rôznych nebezpečných situácií. Veronika Buriková vidí nevýhodu nosenia dioptrických okuliarov pri cyklistike v tom, že je limitované zorné pole.

Taktiež komplikácia môže byť aj pri zahmlievaní. Táto situácia nastáva hlavne pri prechode medzi prostrediami s rôznou teplotou. Každopádne je lepšie, ak cyklista, ktorý potrebuje korekciu, tak ju aj nosí. Pretože nebezpečenstvo hrozí hlavne tým, ktorí svoju refrakčnú chybu neriešia alebo o nej vôbec nevedia.



Čo máme robiť?


V každom prípade a na prvom mieste by malo byť to, aby sme o svojom ochorení vedeli a následne ho liečili. Môžete navštíviť očného lekára. V prípade, že nechcete v čakárni stráviť celý deň, tak oči vám vedia premerať v takmer ktorejkoľvek optike. Je to kontrolné meranie zraku a ak sú stabilné dioptrie, je to o to lepšie, lebo optik vám len skontroluje, či sa niečo nezmenilo.

Keď okuliare ešte nemáte, tak vám odporučia návštevu lekára a už do spomínanej čakárne pôjdete na istotu. Ak už o svojej refrakčnej chybe viete, máte spôsoby, ako sa i naďalej venovať cyklistike. Veronika Buriková: „V dnešnej dobe sa v optike stretávame stále častejšie s požiadavkou športových okuliarov s dioptrickými sklami.

Snažíme sa zákazníkom dopriať čo najlepší komfort ako pri bežnom nosení, tak aj pri športe. Pri nositeľoch kontaktných šošoviek je to o to jednoduchšie, že nie sú limitovaní výberom športových dioptrických modelov, nakoľko nepotrebujú vyriešiť korekciu zraku.“




A čo dodať na záver?


Ak si nie ste istí svojím zrakom, navštívte preventívne lekára, poprípade zabehnite na menšiu konzultáciu do optiky. Určite je lepšie vidieť v teréne každý detail, každý skrytý konár a nerovnosť, ako ísť „naslepo“. Ak už zápasíte s očnou chybou ako ja, nevzdávajte sa.

Práve tieto komplikácie skúšajú, či sme oddaní našej vášni naplno. A aj napriek nášmu malému hendikepu si môžeme vychutnať šport, ktorý nás tak baví. Pri ďalších lekárskych cykloporadniach sa VIDÍME nabudúce.

Zdroj fotografií: Pixabay, autor
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up2thumb_down comments 48 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Okuliare KLS Dice II - okuliare s veľkým rozhľadom

Test: Okuliare KLS Dice II - okuliare s veľkým rozhľadom

Značka Kellys sa vám asi úplne nespája s okuliarmi, ale skôr s bicyklami. V tomto teste sa však pozrieme na model okuliarov DICE II, ktorý sa radí medzi tie najkvalitnejšie okuliare v ponuke značky.
Test: Alpina RAM HM+ alebo okuliare ako stvorené na slnečné dni

Test: Alpina RAM HM+ alebo okuliare ako stvorené na slnečné dni

Začínajúci cyklisti si často kladú otázku, či má zmysel zainvestovať do dobrých a kvalitných okuliarov? Aké benefity reálne prinesú?
Test: Shimano EQUINOX4 Ridescape - na cestu aj do terénu

Test: Shimano EQUINOX4 Ridescape - na cestu aj do terénu

Do testu sa mi prvýkrát dostali aj okuliare a to priamo od známeho výrobcu komponentov Shimano. Ako si poradil pri tak dôležitom doplnku?
keyboard_arrow_up