Test: Wilier FX110 - XC Full s modrou krvou v žilách

Sú bicykle, ktoré sú fajn, bicykle, ktoré možno označiť prívlastkom super, no a potom tie, pri ktorých celkom reálne uvažujete o predaji obličky cez internet.

Jedným z takýchto kúskov je aj celoodpružený model FX110 od talianskej kultovky Wilier. Je to presne ten typ bicykla, na ktorý sadnete a všetko je tak, ako má byť a vy nechápete, ako ste vlastne bez neho doteraz mohli žiť . Poďme na to ale pekne po poriadku.


Prvé rande plné očakávaní - taliansky dizajn a komponenty ako z výkladnej skrine

Od bicykla, ktorý je osadený zlatými komponentmi XX1 Eagle a odpružením s Kashimou, sa popravde ťažko bočí pohľadom. Čierno-červeno-oranžový germánsky dizajn možno tak trochu klame telom, no v konečnom dôsledku všetko spolu pekne ladí. Kontrastné sú akurát biele logá s písaným fontom, typickým pre všetky bicykle Wilier. Čo sa z fotky možno nedá celkom vyčítať, je veľké množstvo použitých karbónových komponentov. Okrem celokarbónového rámu sú to napríklad i kľuky, riadidlá a sedlovka.

Takýto „mančaft” sa zákonite odzrkadľuje aj na výslednej hmotnosti, ktorá je vrátane trailovej verzie pedálov Shimano XTR presne 11 kg, čo na full rozhodne nie je zlé. Zvlášť, keď vezmeme do úvahy, že model nedisponuje žiadnymi ultralight komponentmi, ktoré by boli určené pre 55 kilových chrtov. FX110 regulérne unesie aj takého brojlera, ako som ja v premotivovanom trailovom móde .


Výbava a geometria - bike dvoch tvárí

Okrem spomínaných chuťoviek od značky SRAM a Fox nájdete na bicykli osadené decentné komponenty Ritchey WCS, brzdy Shimano XT, ale aj taliansky pár zapletených kolies s logom Miche. Čo určite stojí za zmienku je geometria. V prospektových materiáloch sa to síce nikde nespomína, no na vahadle sa nachádza tzv. „flip-chip” - malý otočný excentér, ktorým viete geometriu a správanie bicykla trochu upraviť.

Presnejšie by som to v tomto prípade nazval akýmsi prepínačom medzi XC a trail režimom. V XC móde je bicykel hravý, živý a rýchlo reaguje na vaše povely. Naopak, keď v trailovom režime trochu položíte hlavový uhol a znížite o chlp stred, bicykel sa ihneď stane pokojnejším i stabilnejším v zjazdoch a zákrutu s ním vykrúžite s úplnou istotou. Tento variant mne osobne sedel viac, nakoľko bol podobnejší môjmu vlastnému bicyklu. Uznávam však, že každý spôsob nastavenia mal niečo do seba.


Prosíte si žehličku alebo zbíjačku? Bez problémov, ráčte si vybrať!

Najväčšiu radosť (ako malý Jojo) som mal z páčky Remote Lockout, ktorá obsluhovala zároveň vidlicu Fox 32 Factory Step-Cast aj tlmič Fox Float DPS. Musím si ale odmyslieť jej umiestnenie v hornej pravej časti riadidiel a presunúť ju na ich logickejšiu spodnú ľavú časť. Pôvodné umiestnenie bolo totiž naozaj tragické a tomu, kto ho takto navrhol, by som dal na tom za trest odjazdiť trasu KING na Dubničáku! Podstatnejšie však je, že páčkou môžete súčasne ovládať kompresiu vidlice a tlmiča v troch polohách. Štandardne je to otvorený, priškrtený a úplne uzamknutý režim.

Najviac času som logicky používal prostredný režim, počas ktorého zadný tlmič „húpal" takmer nebadateľne. Keď sa ale vynorila stojka alebo dlhé stúpanie, jedným cvakom som mal z bicykla nekompromisný fullhard, ktorý prenášal všetku energiu smerom vpred. Naopak, pred nástupom do zjazdu človek cvakol opačným smerom, a Wilier pekne pohlcoval všetky nepríjemné nárazy od terénu. Na pretekárske použitie ako stvorené! Nič efektívnejšie podľa mňa nevymyslíte.

Aby som však nezabudol, páčka od Fox-u je naozaj mohutná a presná. Mal som možnosť vyskúšať aj Twinlock zn. Scott či O.P.L z dielne DT Swiss. Spomedzi všetkých menovaných je podľa môjho názoru práve Fox najvhodnejšia na ostré pretekárske nasadenie. Páčky lockoutu sú pomerne veľké, tuhé a robustné. Cesta väčšej odolnosti na úkor pár gramov mi je ale dosť sympatická. Pokiaľ to na bicykli niekde pekne položíte, práve tento lockout to pravdepodobne s hrdosťou prežije.


Detaily nielen na okrasu

Renomované a kultové značky sa od tých ostatných väčšinou odlišujú tým, že ich bicykle majú niečo naviac. Čosi, s čím sa výrobca vyhral a vy tak máte pocit, že tí ľudia sa na týchto bicykloch aj reálne vozia a jednoznačne vedia, čo je kde potrebné.
Takýmto prvkom je napríklad použitie plastovej ochrany spodnej rámovej trubky a gumové papučky na kľukách, ktoré vám ušetria krivenie úst už pri prvej jazde v kamenistom teréne.

Logickým kúskom výbavy je aj použitie vodítka reťaze, ktoré nenecháva nič na náhodu. Keď idete na bedňu, nikoho nezaujíma, že vám padla reťaz alebo ste prešli cez blato či lístie a do reťaze sa vám namotal zmätený regulovčík. Vodítko je istota a vy ste „zichrovaní" !


Teória v praxi - dobrý, lepší, Wilier...

Keď mi Slavo dával FX110 do testu, prízvukoval, aby som naň dával pozor a nejazdil s ním v blate... Poznáte to - je to asi niečo podobné, ako keby vám mama povedala, nech si nezjete všetky sladkosti, ktoré ste dostali od Mikuláša, naraz! Neísť s takýmto bicyklom na obľúbené singláče, je ako mať kľúče od Maserati a previezť sa s ním len okolo paneláka.

V krátkosti môžem povedať, že sme si to spolu s „Wilinom” pekne užili a že sa naše výjazdy zväčša skladali z fázy dupania na personal record a pózovania s fotením. To ale, samozrejme, až potom, keď mi klesol tep na rozumnú hodnotu .


FX110 je bicykel, ktorý ide skvele za pedálom a jeho nízka hmotnosť vám dáva pocit placeba. Takto konečne nemáte v hlave červíka, či je niečo, čo by ste na bicykli vymenili pre jeho lepší chod, pretože v tomto prípade to už jednoducho dobre ide! Rád by som vyzdvihol aj nové sedlo Selle Italia s veľkým otvorom, ktoré bolo skutočne výborné, ako i kolesá Miche s TLR ráfikmi s vnútornou šírkou 25 mm.

Poteší aj detail, akým je osadenie kokpitu ľahučkými penovými gripmi. Brzdy XT síce nemali v porovnaní s ostatnými komponentmi taký glanc, no svojou funkciou ma vôbec neurážali. Práve naopak! Najmä som však rád, že výrobca nesiahol po nejakom „koncernovom” balíku s brzdami Level, či inej exotike.

Plusy:

  • možnosť úpravy geometrie
  • precízne diaľkové uzamykanie vidlice a tlmiča
  • nízka hmotnosť a tuhá zadná stavba
  • ochrana spodnej rámovky a vodítko reťaze
  • vydarený neopozeraný dizajn

Mínusy:

  • „len” XT-čkové brzdy
  • absencia teleskopickej sedlovky
  • možnosť namontovať iba jeden košík


Ak teraz čítate tento článok, tak ma kolegovci z MTBIKER-u pravdepodobne našli a s Wilierom nás proti mojej vôli násilím rozdelili. Vedzte, že to bol výnimočný bicykel a že by som si ho vedel predstaviť ako trvalú súčasť môjho vozového parku. A to som po rokoch redakčných testov pomerne prieberčivým bikerom.

Celkom na záver doplním, že MOC tohto plnokrvníka v testovanej výbave je 6 000 € a jeho kompletnú špecifikáciu nájdete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
Unboxing: BMC Fourstroke LT ONE – nenásytný maratónec

Unboxing: BMC Fourstroke LT ONE – nenásytný maratónec

Hľadáš nekompromisný bicykel do prichádzajúcej maratónskej sezóny, s ktorým si užiješ výlet hrebeňom aj moderné cross-country trate? Máme pre teba skvelý tip.
Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
keyboard_arrow_up