
Test: Canyon Spectral – „Keď sa trail s endurom snúbi“
Zháňate tátoša do ťažkého terénu? Ak viete, čo od bicykla chcete a ste vyrovnaní s tým, že vám investícia doňho zhltne zopár tisíc, mám pre vás jeden tip.
Bicyklov je však veľa a ak chcete za svoje peniaze dostať maximum, určite ste už počuli o nemeckej značke Canyon. Tá so svojimi bicyklami, predávanými priamo konečnému zákazníkovi, ponúka azda najlepší pomer ceny a výkonu.Mne sa do rúk dostal na test ich „trailový“ karbónový model Canyon Spectral, konkrétne „vlajková loď“ CF9 AXS a ak chcete vedieť, ako v ňom tento Nemec obstál, čítajte smelo ďalej.

Na tento test som bol obzvlášť „nahopkaný“. Ako pubertiak na svoju prvú jazýčkovú… Tešil som sa, lebo som vedel, že s ním zažijem niekoľko svojich „poprvé“.
Nikdy som napríklad nejazdil na podobne drahom biku, nikdy som nemal predné koleso väčšie ako zadné (mullet), nikdy som neradil „elektricky“, už viac ako 5 rokov som na celoodpruženom biku nesedel a celkovo už podľa tabuliek geometrie a špecifikácie som vedel, že podobne „nabitý“ bicykel – či už výbavou alebo rôznymi vychytávkami – som ešte nemal tú česť sedlať.
Subjektívne mám všetky bicykle sveta podľa ceny a výbavy rozdelené do piatich kategórií . A to na: „Cajgle“, „Bicykle“, „Biky“, „Mašiny“ a ...? Áno, uviedol som schválne len štyri z piatich, pretože piata kategória je vulgarizovaná.
Testovaný Canyon svojou cenovkou patrí do štvrtej, pre mňa ešte neochutnanej kategórie. Za svojich poctivo našetrených niečo cez 5000 eur dostanete výbavu takmer bez kompromisov, skvelú mašinu!
Výbava – „Best value for money“
Vždy, keď ide o top model daného bicykla, môžete si byť istí, že sa na výbave nešetrilo a na komponenty, ktoré dostanete, sa dá spoľahnúť.Inak to nie je ani v tomto prípade, kde Canyon ponúkne:
- Mohutný celokarbónový rám so štvorčapovým zavesením zadnej stavby nazvanej Triple phase.
- Najvyšší rad vidlice RockShox Lyrik ultimate so zdvihom 150 mm, ktorej sekunduje taktiež „high-end“ tlmič RS super deluxe ultimate, samozrejme s expanznou nádobou, obsluhujúci 140 mm zadného pruženia.
- Elektrické radenie SRAM GX AXS Transmission a od rovnakého výrobcu pochádza aj naozaj silná brzdová sústava s 203 mm kotúčmi a štvorpiestovými strmeňmi SRAM Code RSC na oboch kolesách, ktoré bez problémov ubrzdia spoľahlivé a pevné kolesá od DT Swiss s modelom XM 1700.
Všimol som si, že Canyon rád osádza svoje vysokozdvihové modely pneumatikami Maxxis Minion DHR. Výsostne zadná pneumatika si tu našla miesto netradične aj vpredu. O grip sa teda aj tu postará toto kombo gúm v zmesi Maxx Terra so šírkou 2,4 palca.
Za zmienku stojí aj teleskopická sedlovka vlastnej značky, ktorej zdvih závisí od veľkosti rámu, v mojom prípade to bolo vo veľkosti L úctyhodných 200 mm zdvihu. Zvyšok bicykla ako riadidlá, gripy či predstavec so zaujímavým vzhľadom je tiež pod taktovkou Canyonu z ich vlastnej dielne.
Tak čo, výbava bez kompromisov?
Za mňa určite áno a nevyhnutne rozhodne nič meniť netreba. Každý z nás si však aj ten najdrahší bicykel vylepší niečím jeho srdcu blízkym a koniec koncov, na tuning sa vždy priestor nájde. Mojím prvým upgradeom by boli na môj vkus veľmi tvrdé, nepohodlné gripy a sedlo Ergon, s ktorým sme si tentokrát nepotykali.Všetko sú to však veľmi individuálne a na výmenu jednoduché záležitosti. Spočiatku by som však bike ponechal kľudne v továrenskom osadení a výbavu menil až časom, keď by bola opotrebovaná a súca na výmenu. Ako sa teda táto mašina chová v teréne?
„Do it all“ DNA!
Deň, keď mi bicykel dorazil v krabici s príznačným nápisom Enjoy the ride, bol tu a už pri vyťahovaní z nej ma zaujali rôzne detaily. Okrem krikľavo žltej farby mi do očí udrel napríklad systém K.I.S. (Keep It Stable) na hornej rámovej rúrke, ktorý pomáha zlepšiť ovládateľnosť, kontrolu a stabilitu v najrôznejšom teréne.Hneď pod ním, na rámovej rúrke zospodu, sa nachádza šikovne umiestnený malý multikľúč s logom značky v gumenom puzdre, takže ho vždy budete mať spoľahlivo so sebou. Medzi tlstými rúrkami a tlmičom, vedúcim naprieč rámom, sa našlo miesto pre dva úchyty na košík pre fľašku. Oba však musia byť s vyberaním fľašky zboku a do môjho L-kového rámu sa vošli aj v objeme 750 ml.
Pod jedným z nich ma prekvapil veľký úložný priestor v ráme, do ktorého strčíte naozaj veľkú… bagetu.

V otvore sa nachádza obal, ktorý má snáď niečo málo cez 30 centimetrov a zmestíte sem celú núdzovú výbavu ako náhradnú dušu, lepenie, pumpičku, prípadne bezdušový kit a ešte sa ujde miesto tyčinke, gélu a iným prkotinám, ktoré zvyknete nosiť so sebou.
Letmý pohľad na rám mi ukázal, že je tu možná aj zmena geometrie Flip-chipmi o 0.5 stupňa v rozmedzí od 64 do 64,5 respektíve 76 a 76,5*. Drsné čísla!
Keďže som sa nevedel dočkať jazdy na ňom, urýchlene som nahodil riadidlá, predné koleso, skontroloval stav nabitia batérie v prehadzovačke a zamieril „opáčiť“ ho na domáci trail. Hm, trail... Už pri vybaľovaní zo škatule mi vŕtalo toto slovo v hlave a bolo mi jasné, že tento stroj klame telom.
Canyon Spectral je trailová zbíjačka do ťažkého terénu, kde vám ukáže svoj potenciál.
Zdvihovo patrí relatívne jednoznačne medzi trailové biky, no geometriou a masívnym rámom je to drsné enduro, zrelé na naháňanie sa po tých najťažších chodníčkoch, na aké sa s ním odvážite vyraziť. Áno, myslím si, že limitom v najťažšom teréne nebude bicykel, ale „článok“ medzi sedadlom a riadidlami.
Canyon je naozaj veľmi tuhý, mohutný, ťažký - pôsobil na mňa ako tank, ktorý sa nezľakne ničoho a prekážky prepláva s prstom v nose. Treba naň posadiť skúseného jazdca, ktorý ho dokáže „ukočírovať“ a dá mu dosýta „nažrať“.
Domáci trail, na ktorý som sa s ním v prvý deň vydal, mi toto všetko len potvrdil. Cesta naň vedie najskôr strmou asfaltkou, ktorá sa neskôr zmení na lesnú zvážnicu. Tušíte správne, už tu som zistil, že šliapanie „za svoje“ hore kopcom nebude disciplína, v ktorej bude Spectral excelovať. Jasné, bolo to zrejmé už z pohľadu do špecifikácie bicykla, no predsa len som čakal, že stúpať bude o niečo ochotnejšie.

Karbón - nekarbón, hrubá konštrukcia rámu, ktorá viacerým ľuďom evokovala elektrobicykel, citeľné pohojdávanie aj zjazdové gumy vyhnali ručičku na váhe cez 16 kíl a s nimi to na ľahkých flowtrailoch a stúpaniach do kopca nebolo ideálne.
Spectral samozrejme všetko krásne vyžehlí, nerovnosti zožerie, no „maslový“ chod odpruženia a citlivá zadná stavba si proste pýtajú terén a na jednoduchých, hladkých trailoch pôsobí Spectral lenivo. Takisto si chvíľu treba zvykať na dlhý rázvor. Tým pádom Spectral nepatrí medzi vrtké, hravé bicykle na kľukatých cestičkách a pri klopení do zákrut treba viac zaťažiť predkopnuté predné koleso. Párkrát sa mi totiž stalo, že mi v zákrute chcelo „utiecť“ – podšmyklo sa.

Ak teda hľadáte bike na začiatok a na ľahšie traily, sú na to vhodnejšie iné modely. Čo ale musím spomenúť, to bol prvotný pocit z bicykla, kde som sa hneď za riadidlami udomácnil a cítil pohodlne.
Tabuľkové L-ko mi na moju výšku 181 cm sadlo ako uliate. Sedel som priamo „v ňom“, nie „na ňom“, no spočiatku bol zaujímavý pocit sedieť medzi väčším predným 29” a zadným 27,5” kolesom. „Vpredu biznis, vzadu párty.“ Tak vám štandardne bicykel príde, no je možné si podľa potreby samozrejme osadiť 29-tky aj na obe kolesá.
S ľahkosťou hltá rozbité rolety, rockgardeny aj schody a na žiadnom type terénu zo seba nevydal ani hlásku.
Po prvej jazde mi bolo hneď jasné, s kým mám tú česť, celkom rýchlo som si naň zvykol a vedel som, kam s Canyonom zamierim. Jednoznačne bikeparky! Yesss! Konečne som pretrhol niekoľkoročnú šnúru bez ich návštevy a pár parkov som s ním navštívil. To je ono! To je presne to, prečo by som si Spectral zadovážil. Keby som mal bikepark za domom, prípadne keby som býval v Alpách alebo kľudne len v Ružomberku, bola by to tá správna voľba.
Canyon Spectral je za mňa jedna trailová zbíjačka do ťažkého terénu, kde vám ukáže svoj potenciál. Jednoducho zavesiť bike na lanovku, pohodlne sa vyviesť na začiatok kopca a poriadne si užiť jazdu dolu z neho.
Komfortne dolu kopcom
Čo sa mi hneď v bikeparku osvedčilo, to boli jednoznačne brzdy. Som síce zástanca Shimano bŕzd, no je pravda, že vyššie modely od SRAMu som nikdy „neopáčil“ a musím povedať, že im treba dať šancu. Brzdy sa krásne dávkujú a v kombinácii s obrovskými kotúčmi sú to naozaj kotvy. Palec hore pre SRAM brzdy.Od amerického SRAMu bol aj pohon a ten snáď ani netreba spomínať. Bezdrôtové AXS radí plynulo, hladko, hádže „kvalty“ jedna báseň a je to jedna z vecí vo wishliste na môj vlastný bike. Jednoducho „must have“ vec, ktorú keď raz vyskúšate, zatúžite po nej.

Zabrať dostalo aj odpruženie a čo sa týka chodu, týmto top modelom takmer nemám čo vytknúť. Hladké hltanie nerovností je samozrejmosťou. Takto komfortne som sa po celom dni v teréne ešte necítil.
Jeden mínus k odpruženiu ale predsa len spomeniem. Tieto najvyššie rady majú mnoho nastavení a ak sa v tom nevyznáte, vyladiť si ho ideálne pre svoje potreby je celkom náročné. Nastavenia HSC, LSC, k tomu odskok, kompresia a v neposlednom rade odhadnutie správneho SAGu si vyžiada dlhší čas ladenia.
Tu sa hodí povedať, že menej je niekedy viac a ak s ním nebudete vedieť pohnúť, budete nútení poradiť sa s niekým zainteresovaným. Koniec koncov ja som to spravil tiež a požiadal som si môj komfort nastaviť u kolegov v servise.
Pre skúsených strelcov, ktorí si naplno užijú jeho drsnú povahu a doprajú mu tie najťažšie trasy.Po prvotnom nastavení sa však bike správal ako ryba vo vode a ťažký terén mu fakt svedčí. Čudoval som sa, s akou ľahkosťou hltá rozbité rolety, rockgardeny aj schody a na žiadnom type terénu zo seba nevydal ani hlásku. Absolútne tichý chod bez akéhokoľvek búchania reťaze alebo hrkotania čohokoľvek. Bicykel si celý čas krochkal blahom a viem, že na jeho potenciál som nesiahol ani zďaleka.
V úvode som ako prvý po rozbalení tohto tanku uviedol do chodu systém K.I.S. a schválne ho teraz spomeniem až na záver, lebo za celý čas, čo som Canyon jazdil, som ho nejako nevnímal. Ba práve len vtedy, keď som ho nepotreboval.
Má to byť vychytávka, no mne skôr prekážal napríklad pri nakladaní biku do auta, keď som chcel riadidlá pootočiť a oni sa mi chceli silou mocou narovnať. V hornej rámovej rúrke je vlastne len umiestnená pružina, ktorá centruje riadidlá vždy na stred. Jej predpätie sa dá nastaviť, aj úplne uvoľniť. To som neskôr spravil aj ja a nepoužíval ho. Možno tejto fičúrke príde niekto na chuť a využije jej existenciu, no mne by určite nechýbala.

Plusy
- Mohutný, tuhý rám
- Výbava vs. cena
- Brzdy, citlivé odpruženie
- Schopnosť, presnosť v teréne
- Dizajn
- „Vychytávky Láďi Hrušky “: otvor v ráme, nastaviteľná geometria, integrovaný multikľúč, pre niekoho systém K.I.S.
- veľkorysá ochrana zadnej vzpery proti búchaniu reťaze
Mínusy
- Hmotnosť
- Ťažkopádnosť na hladkých trailoch
Drtič trailov
Spectral patrí do rúk skúseným strelcom, ktorí si dokážu naplno užiť jeho drsnú povahu a doprajú mu tie najťažšie trasy. Nechápte ma zle, nikoho neodrádzam. Ja len rád využívam veci na to, na čo boli určené a ak radšej zbierate kilometre na jednoduchších trailoch, možno budete sklamaní. Ak nevyužijete jeho schopnosti, môže pôsobiť ťažkopádne.Canyon Spectral CF9 je za mňa jedna schopná enduro kovadlina v tom najlepšom zmysle slova. Jeho odporúčaná MOC je stanovená na 5 049 € a všetky podrobnosti nájdete na stránke výrobcu na tomto odkaze.