Kliknutím prejdeš na
www.orbea.com
Reklama
Test: Orbea Rallon M10 – čistokrvné pretekárske enduro

Test: Orbea Rallon M10 – čistokrvné pretekárske enduro

11 komentárov

wiedrzensky 22.07.2019 30 fotografií   Vavrys Bicykel Orbea Horsky Bike Horska Cyklistika Enduro Test

Španielsky výrobca bicyklov Orbea má na cyklistickom trhu punc prémiovej značky a vzhľadom k takmer storočným skúsenostiam s ich výrobou sa niet čo diviť. V teste som sa pozrel bližšie na enduro model Rallon. Očakávania boli vysoké, podarilo sa ich tomuto pretekárovi splniť?

 



Rallon je vlajkovou loďou značky Orbea pre gravity disciplíny a aktuálny model je jeho piatou generáciou. Dizajn odpruženia sa dočkal prepracovania už v sezóne 2018, od súčasného modelu 2019 sa odlišuje len mierne a to farebnými variáciami a výberom komponentov. Značka medzičasom predstavila aj modely pre rok 2020, ktoré sa dočkali drobných zmien, o tom ale neskôr.



Dizajn a konštrukcia


Posledná generácia Rallonu má 29” kolesá, zdvihy 150 mm a excentrické uchytenie tlmiča medzi rámom a vahadlom. Práve toto riešenie odlišuje Orbeu od množstva iných bicyklov v podobnej kategórii a garantujem vám, že si ho v zástupe podobných modelov určite všimnete. S podobným riešením uchytenia tlmiča síce prišiel aj Specialized so svojím modelom Stumpjumper, ale oba modely boli predstavené zhruba v rovnakom čase a zásadne sa líšia v geometrii.




Excentrické uchytenie má predovšetkým prispieť k zvýšeniu tuhosti prepákovania, znižuje váhu rámu a poskytuje viac priestoru na košík s fľašou. Okrem toho toto riešenie umožnilo konštruktérom položiť hornú rámovú trubku o niečo nižšie, čo by sa malo prejaviť na lepšej ovládateľnosti.



Z konštrukčného hľadiska ide o prepákovaný jednočap so Split Pivotom. Hlavný čap zadnej stavby je situovaný nad reťazovou linkou, a čapy na zadných vzperách sú integrované priamo do osky zadného kolesa. Vďaka tomu, že je zadná stavba „rozdelená“ na dve časti, sa zlepšuje chod tlmiča a trakcia počas brzdenia. Ďalšou výhodou je, že sa bicykel nepohupuje počas výjazdov do kopca.



Rám je z karbónového kompozitu OMR (Orbea Monocoque Race), ktorý sa vyrába kombináciou vysoko pružných karbónových vlákien s tými s vyššou tuhosťou. Jedinou hliníkovou časťou je vahadlo s uchytením tlmiča. Rám samozrejme disponuje kompletne skrytým vedením bowdenov, ISCG úchytom na vodítko a napinák reťaze, úchytom na hydraulickú brzdu na 180 mm kotúč a zapuzdrenými ložiskami v čapoch. Nechýba ani možnosť osadenia košíka a na spodnej časti sedlovej trubky je imbusový šrób určený na uchytenie Tool Bag Kitu, teda kapsy na náradie.



Pre tých, ktorí radi vlastnia unikátne veci, má Orbea pripravený MyO konfigurátor. Ide o interaktívny program na stavbu bicykla, kde je možné zvoliť si rôzne farebné konfigurácie svojho budúceho stroja. Okrem množstva farebných kombinácií je k dispozícií aj možnosť zmeny niektorých kľúčových komponentov.



Geometria a veľkosti


Rallon je navrhovaný ako čistokrvný pretekársky enduro stroj a je to na prvý pohľad vidieť aj na geometrii. Pri 29“ veľkosti kolies sa nejedná o žiadne prehnané čísla a Orbea chcela evidentne vytvoriť bicykel, ktorý je rýchly, stabilný, no zároveň obratný. Uhol hlavovej trubky si môžete vybrať podľa vlastných preferencií medzi 65° a 65,5°. O zmenu geometrie sa stará „čip“ umiestený na vahadle.



Testovaný bicykel bol veľkosti L a pri výške 184 cm mi sedel adekvátne. Po celý čas som jazdil na voľnejšom uhle, ktorý zároveň mierne (7 mm) zmení výšku stredového zloženia. Jediný pocit ukrátenia som mal pri efektívnej dĺžke hornej rámovej trubky, kde sú čísla pomerne konzervatívne. Reach má hodnotu 455 mm pre veľkosť L a niekedy som mal pocit, že by som uvítal o centimeter viac. Rázvor kolies je na hodnote 1 217 a opäť nejde o žiadne extrémne čísla. Zaujímavý je pomerne strmý uhol sedlovej trubky, ktorý sa (aj v súvislosti s kratším reachom) stará o výborný prenos sily do pedálov.

Technickú špecifikáciu pre všetky veľkosti Orbea Rallon nájdete na tomto odkaze.



Komponenty a osadenie


Pri výbere bicyklov od značky Orbea je ponuka komponentov vďaka MyO konfigurátoru veľmi flexibilná a hlavne si môžete zdarma zvoliť vlastnú farbu. V prípade testovaného stroja bolo zloženie značne rôznorodé. O pruženie sa staral Fox s vidlicou Factory Float 36 s Kashimou a tlmič Fox Float DPX2 taktiež v prevedení Kashima. V prípade oboch ide o top modely vo svojej triede a po správnom nastavení by som na ich chode len ťažko hľadal chybu.



O pohon sa stará Sram GX so svojou 12-rýchlostnou sadou Eagle a kľukami Descendant s 32-zubovým prevodníkom, úchyt na prešmykač by ste v tomto prípade hľadali márne. Brzdnú silu zabezpečuje konkurencia od Shimana, konkrétne dvojpiestové brzdy XT v kombinácii s 200 mm kotúčom vpredu a 180 mm vzadu (testovaný model bol v konfigurácii 2018, štandardne sa dodáva so štvorpiestikovým prevedením).



Zapletené kolesá DT SWISS E-1900 Spline sú síce základným modelom v ponuke od DT, ale s vnútornou šírkou ráfiku 30 mm poskytli dostatočný komfort a tuhosť za každých podmienok. Kolesá dopĺňajú plášte od Maxxis, vpredu konkrétne Minion DHF 3C EXO TLR a vzadu pretekársky ladený Agressor EXO TLR s nižším vzorom, obidva v šírke 2,5“.



Zvyšné súčasti bicykla zabezpečil Race Face. Všetky komponenty, vrátane teleskopickej sedlovky sú súčasťou ekonomickejšej rady Aefect. Sedlovka disponuje zdvihom 125 mm a kokpit sa skladá z 35 mm predstavca v kombinácii so 780 mm širokými riadítkami. Celková hmotnosť bicykla sa ustálila na hodnote 14,4 kg (bez pedálov), čo pri 29“ bicykli nie je nijak dramatické, ale hmotnosť zvyšujú predovšetkým lacnejšie súčiastky v podobe kolies DT a Race Face.



Jazdné vlastnosti


Vzhľadom k tomu, že som mal bicykel k dispozícii na obmedzenú dobu, som sa snažil do testovania pustiť čo najintenzívnejšie. Užil si tak pár dlhých výjazdov v Malej Fatre a aj návštevu bikeparku. Ako som už spomenul, pri mojej výške 184 cm bola L veľkosť rámu adekvátna, jedine kratší reach spôsobil, že som sa na prvýkrát musel na Rallona „poskladať“. Tento pocit však pretrval len na začiatku prvého výjazdu a ďalej šliapalo všetko, ako malo.



Príjemným prekvapením pre mňa bola jazda do kopca. Aj vďaka strmšej sedlovej trubke je odozva na pedálovanie okamžitá a šliapať s ním vôbec nie je utrpením. Pri výjazde som nakoniec ocenil aj kratší reach, keďže je vďaka nemu práca s ťažiskom jednoduchšia a bicykel sa tak ani v prudších pasážach nedvíhal na zadné. Orbea navyše vyladila zadnú stavbu tak, že sa pri šliapaní nepohupuje a tak som zamykanie tlmiča takmer vôbec nepoužíval. Nato, že sa nejedná o žiadnu XC mašinu, bola jazda do kopca bezbolestná a zábavná.



Pokiaľ bola jazda do kopca na Rallone príjemná, jazda z kopca bola ešte zábavnejšia. Kombinácia 29“ kolies a 150 mm zdvihu robí z tohto bicykla stabilný a dobre vyladený stroj. Pôvodne som sa trochu obával, že mu veľké kolesá uberú na ovládateľnosti, ale opak bol pravdou. Na jazdný prejav som si zvykol veľmi rýchlo a od tohto momentu bolo zjazdovanie bez kompromisov. Prvé jazdy som absolvoval prevažne na rýchlych technických chodníkoch vo Fatre a „fun factor“ s týmto strojom ešte vzrástol.



Ak by som mal Rallona popísať jediným slovom, bez váhania by to bola všestrannosť. Výborne si počínal na úzkych horských chodníkoch aj v bike parku; sedela mu rýchlosť, pomalé technické pasáže a nebol problém dostať ho do vzduchu. Jednoducho povedané, ide o bicykel, ktorý zvládne akýkoľvek typ terénu a pri akejkoľvek rýchlosti. Orbea dokázala vyladiť konštrukciu tohto stroja výborne a Rallon aj vďaka svojej všestrannosti posunie zručnosti jazdca o level vyššie a mnohé odpustí.



V záťažovom teste dobre obstáli aj komponenty, v prvom rade musím vyzdvihnúť chod vidlice Fox Factory Float 36 s Kashimou, v tomto prípade ale ide o top model a nie je sa čo diviť. Mierne zmiešané pocity som mal z chodu zadnej stavby, keď som mal v pár prípadoch pocit príliš lineárneho chodu. Snažil som sa pracovať aj s nastavením odskoku a sagu, ale aj vďaka krátkosti času som tento pocit úplne neodstránil. Na druhej strane musím povedať, že som tento problém zaznamenal len v pár jazdách a je pravdepodobné, že by ho bolo možné jednoducho vyriešiť dodatočným ladením, prípadne pridaním tokenu. Okrem toho je možné Rallon objednať aj s pružinovým tlmičom, vzduchový mu ale bude pravdepodobne sedieť oveľa viac.



Žiadne výhrady nemám ani k pohonu, o ktorý sa stará Sram GX a zvyšku komponentov v podaní Race Face a DT Swiss, aj keď sa jedná o ekonomickejšie produkty. Žiaľ dĺžka teleskopickej sedlovky je v tomto prípade len 125 mm, myslím že pri veľkosti L by si bicykel určite zaslúžil vyšší zdvih. Na druhej strane som ani raz nemal pocit, že by pri jazde zavadzala. Väčším prekvapením pre mňa bolo, keď som zistil, že osadené brzdy Shimano XT disponujú len dvoma piestami. Väčšinu času brzdili výborne, prekvapili ma však pri zjazde z miestnej vyhliadky na traile, ktorý má priemerné klesanie takmer 30 % a to na dĺžke 900 metrov. Veľké kolesá sa behom pár sekúnd dostali do vysokej rýchlosti, dvojpiesty ale nedokázali poskytnúť adekvátny brzdný účinok. Ako už ale bolo spomenuté vyššie, testovaný model bol v konfigurácii 2018, štandardne sa dodáva so štvorpiestikovým prevedením.



Záverečné zhodnotenie


A pre koho je bicykel určený? Práve vďaka svojej všestrannosti je vhodný pre široké spektrum jazdcov. Na rozdiel od iných strojov, ktoré majú tendenciu vyniknúť len v určitom druhu terénu, je Rallon schopný zvládnuť „z každého rožku trošku“ a robí to presvedčivo dobre. Či už sú to enduro preteky, horské singletraily, flowtrail alebo jazda v bikeparku, môžete si byť istý, že to bude s týmto bicyklom zábava.



Plusy

  • všestrannosť
  • výborná ovládateľnosť
  • výborná odozva pri zábere do pedálov
  • dizajn


Mínusy

  • dvojpiestové brzdy (pri modeli M10)
  • zdvih teleskopickej sedlovky
  • pomerne vysoká cena




Orbea predviedla, že enduro bicykle môžu byť neuveriteľne všestranné. Rallon je primárne určený ako stroj na preteky, ale jeho poslanie tam zďaleka nekončí. Dlhý rázvor a pomerne voľnejší hlavový uhol z neho robia ideálny bicykel pre jazdca, ktorý hľadá enduro mašinu, ktorá je univerzálna. Orbea medzičasom predstavila modely na rok 2020 a s novým modelovým radom sa okrem iného zvýšil zdvih bicykla na 170/160 mm. Ako bonus pre tých, ktorí vlastnia modely z rokov 2018-2019, je k dispozícií vahadlo, ktoré zabezpečí zmenu zdvihu rámu na 160 mm.

Doporučená cena tohto modelu začína od 4 369 €. Viac informácií, vrátane jeho geometrie a technickej špecifikácie, nájdete na stránke dodávateľa.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Laro22 22.07.2019 (20:46)

Orbea výtazí u mňa na všetkých frontoch iné značky už nepotrebujeme

 
Kaper Laro22 22.07.2019 (21:16)

No sak ale Ty si si s nou aj cosi prezil.....

 
Laro22 Kaper 22.07.2019 (21:18)

V každom vztahu sú aj ťažšie chvíle, ale doležité sú tie pekné

 
MageZ 23.07.2019 (00:46)

Len dodam, ze tento model je skutoce prilis linearny a dodavana verzia s pruzinou bol vcelu krok vedla (kedze ten dodavany Fox tlmic nema nic na nastavenie "progresie", respektive nic, co by rozumne riesilo dorazy na konci zdvihu - co produkty od EXT, FAST, ci PUSH maju). Nova verzia okrem vacsieho zdvihu ma aj iny chod zadnej stavby - progresivnejsi.

 
double 22.07.2019 (20:27)

pri výbere biku som rozmýšľal nad týmto modelom. Ale Tá cena sa mi nezdá asi minuloročný model. Ročník 2019 bez kashimy stojí okolo 4600. 29"" kolesá teda u teba tiež vyhrávajú v enduro segmente či stále 27.5?. Alebo je to takto- ak chcete naháňať čas 29 a for fun 27.5?

 
wiedrzensky double 22.07.2019 (22:23)

Pokial si správne spominam, tak pred cca 2 mesiacmi ked som ho testoval bola MOC okolo 4600€, medzitym predstavili modely pre 2020 a je možné ze to kleslo, ale pohyb cien som detailne nesledoval. Okrem toho je katalogova M10 vybavena nizsou vidlicou, tu bola Kashima.

Co sa tyka 29 vs 27,5; v tomto pripade urcite 29", Rallon je prepracovaný paradne. Je to fakt univerzal, stavane aj na zabavu, aj na nahananie času a uplne mi to sadlo. A to aktualne jazdim ba biku co ma geometriu ako maly zjazdak Jedine co nie úplne sedi mojmu jazdeckemu styly je karbon ram, ale to bude tym ze mam k tomu celkom laxny pristup a obcas jazdim ako dobytok

 
tomasspura wiedrzensky 22.07.2019 (22:36)

4700 zaklad, s kashimou od 6600. Takze do recenzie staci dopisat, cena "zacina na".

 
tomasspura tomasspura 22.07.2019 (22:38)

Pardon 4700 a 6500 (zaokruhlene

 
slavo tomasspura 23.07.2019 (12:30)

Vdaka za upozornenie a uz upravene.

 
Janco44 22.07.2019 (23:04)

Pekne napísaný test aj fotky sú super. Pri čítaní som si všimol 2 chybičky - pri 2018/19 modeloch je vpredu zdvih 160mm (nie 150) a dĺžka predstavca pri modeli M10 je 40mm (35mm je priemer riadítok). Pre tých čo riešia cenu, ja som kupoval model 2019 presne pred rokom s kashima grip2 vidlou okolo 4250e aj s poštovným z DE. Takže dá sa nájsť celkom lacnejšie oproti MOC, treba pýtať zľavy

 
adam.milo111 23.07.2019 (09:36)

Pekné fotečky

 
Pridaj komentár