Test: Orbea Occam M10 - keď si chceš užiť aj cestu k trailom hore kopcom

Test: Orbea Occam M10 - keď si chceš užiť aj cestu k trailom hore kopcom

Španielsky výrobca bicyklov prišiel pre rok 2020 s vynoveným trailovým modelom Occam. Poďme sa na naň pozrieť bližšie.

Kým ten predošlý model bolo možné kúpiť na kolesách o rozmeroch buď 27,5” alebo 29”, tak nový Occam je dostupný už len na 29-tkách. Zachovanie jedného rozmeru kolies ale nie je to jediné, s čím pre rok 2020 nový Occam prichádza. To, čo sa na bicykli zmenilo a ako sa na ňom jazdí, sa dozviete v článku.



Kým predošlý model bol navyše dostupný v dvoch rozdielnych verziách, teda Occam TR zameraný viac na XC so zdvihom 130 mm a trailovejší Occam AM so zdvihom 150 mm, novinka pre 2020 je dostupná len v jednom prevedení so 140 mm zdvihom zadnej stavby. Ide tak do istej miery o zjednotenie dvoch predošlých prevedení. Vpredu je možné zvoliť vidlicu s buď 140 mm alebo 150 mm zdvihom. Výrobca označuje model Occam ako trailový bike, čo ho radí niekam medzi XC a Enduro biky. Occam je tak vhodným spoločníkom bez ohľadu na to, kde sa na ňom rozhodnete jazdiť.



Hlavné rozdiely a nové vylepšenia


Orbea svoj Occam prekopala od základov a vytvorila tak úplne nový model s novou geometriou. Dizajn nového Occamu zaujme už na prvý pohľad a inšpirácia endurovým modelom Rallon je tu viac než viditeľná. Ako bolo spomenuté v úvode, nový Occam je dostupný len na 29” kolesách a so zdvihom zadnej stavby 140 mm. Počas vývoja samotného rámu konštruktéri úzko spolupracovali s výrobcom tlmičov a vidlíc Fox. Táto spolupráca umožnila počas vývoja rámu vyskúšať až 50 rôznych konfigurácií tlmiča. Tým sa docielilo optimálne zladenie tlmiča s rámom. Navyše, ku každému bicyklu dostanete v krabici dodatočný spacer, ktorým si môžete vyladiť tlmič podľa svojho gusta.



Nový Occam ponúka vnútrom vedenú kabeláž, teda lanká a brzdové hadice. Vďaka tomu nielenže celkový vzhľad bicykla pôsobí čistým a elegantným dojmom, ale navyše sa tým eliminujú nechcené zvuky hrkajúcich bowdenov. Detailom, ktorý určite stojí za zmienku, je aj integrovaná gumená ochrana zadnej stavby, ktorá ju chráni pred poškodením od reťaze. Rovnako poteší aj prítomnosť miniatúrneho vodítka reťaze, ktoré Orbea dáva aj na svoje XC modely.



To, čo mňa na novom ráme potešilo, je závitové stredové zloženie. Kým na svojom XC modeli Orbea Alma mám pressfit, tak pri Occame výrobca asi pochopil, že závitové stredy sú pre nás jednoducho praktické .



Ak skúsime porovnať geometriu s predošlým modelom, tak novinka sa už na pohľad zdá byť dlhšia a nižšia. Je to trend, ktorý dnes nasleduje väčšina výrobcov bicyklov. Napríklad tzv. „reach“ (horizontálna vzdialenosť od osi stredového zloženia po stred hlavovej trubky) narástla takmer o 20 mm pri M-kovom ráme. Zmenil sa aj hlavový uhol, ktorý je teraz 66 stupňov a je tak o 1,5 stupňa miernejší. Uhol sedlovej trubky je pre zmenu výrazne strmší a to rovných 77 stupňov. Ďalší rozmer, ktorý sa neubránil zmene, je dĺžka zadných vzpier. Tam prišlo k nárastu o 5 mm na dĺžku 440 mm.



Jedna zo zásadných dizajnových zmien je asymetrický prvok nad stredovým zložením, ktorý prepája dolnú rámovú trubku so sedlovou trubkou. Vďaka tejto nielen dizajnovej vychytávke je však bidon možné z košíka vytiahnuť len ľavou rukou. Je síce pravda, že trailoví jazdci budú asi voliť na výjazd vodný vak, no kto je zvyknutý na bidon, bude si chvíľu zvykať.



Odpruženie - vyladená súhra už z fabriky


Karbónový rám testovaneho modelu Occam M10 je osadený tlmičom Fox DPX2 Factory s povrchovou úpravou Kashima a s 3-polohovým otočným voličom režimov. Nakoľko ide o tlmič, ktorý bol pre model vybraný po vzájomnej spolupráci medzi Orbeou a Foxom, tak jeho vlastnostiam a fungovaniu pri správnom nastavení naozaj nemám čo vytknúť.



Jedna vec, ktorá ma občas hnevala tu ale je. A to tvar 3-polohového otočného kolieska, ktorým sa mení kompresia. Myslím, že možnosť voľby klasickou páčkou by tu bola vhodnejšia. Hlavne za jazdy je niekedy problém, ak jazdíte v dlhých rukaviciach, otočným kolieskom zmeniť nastavenie. Páčka by sa nielen ľahšie nahmatala, ale aj samotná zmena nastavenia by v rukaviciach bola jednoduchšia.



O pruženie vpredu sa stará vidlica Fox 34 Float Factory 140 Fit s Kashimou. Vidlicu nie je možné uzamykať z riadidiel, ale otočným voličom z vrchu korunky. Zmena nastavenia za jazdy nie je výraznejší problém a je to jednoduchšie ako pri spomínanom tlmiči.



Ak po kúpe bicykla venujete tlmiču a vidlici trochu času a dôkladne ich ponastavujete vzhľadom na vaše preferencie, tak s ich funkciou budete určite spokojní.

Ako nový Occam jazdí? Baviť rozhodne neprestane


Nový Occam som mal k dispozícii rovné 2 týždne. Za ten čas sa mi na ňom podarilo pojazdiť na handlovských trailoch, traily na Bielom Kríži v BA a rovnako aj traily na Striebornici pri Piešťanoch.



Väčšinu času počas roka trávim na pevnom ráme, zhodou náhod ide tiež o značku Orbea. No zameraním je to čistokrvné XC. Preto som si Occama vyslovene užíval a vyhľadával lokality, kde by som sa s mojou Almou buď trápil, alebo by som si na spomínané traily ani netrúfol.



Po základnom nastavení vidlice a tlmiča som sa vybral jazdiť. Mnou testovaný Occam bol vo veľkosti L a vzhľadom na moju výšku 188 cm si myslím, že XL-ko by mi bolo vhodnejšie. Tým nevravím, že L-ko bolo na mňa vyslovene malé, no XL-ko by mi sedelo lepšie, už aj pri pohľade na vysunutú sedlovku na L-ku.



Čo ma príjemne prekvapilo pri prvom kontakte s Occamom sú 780 mm široké riadidlá. Tvarovo a šírkou mi sadli naozaj výborne. Za pochvalu stojí aj sedlo Fizik Taiga, ktoré na jednu stranu neobmedzuje, keď sa treba presunúť za sedlo a na druhú stranu je dosť komfortné aj na dlhšie výjazdy.



Prechod z ľahkého XC hardtailu bol síce cítiť, no človek si na Occama rýchlo zvykne. Nameraná hmotnosť bez pedálov pri veľkosti L bola cca 12,95 kg, čo si myslím je vzhľadom na určenie bicykla výborná hodnota. Aj vďaka tomu nebol problém zdolávať naozaj strmé výšľapy.



K tomu pomáhal pohon, ktorý je komplet z dielne Shimano. Ide o novú 1x12-rýchlostnú sadu Shimano XT s 32-zubovým prevodníkom a kazetou s rozsahom 10-51 zubov. Boli úseky, kedy som za ten 51-zubový pastorok bol naozaj vďačný a v kombinácii s 32-z. prevodníkom nebolo takmer nikde treba bike tlačiť. Výjazdy do kopca sú do istej miery pohodlné aj vďaka 77-stupňovému uhlu sedlovej trubky.



Jedna vec, ktorá ma občas trošku trápila, bolo prepruženie zadnej stavby pri jazde po väčších koreňoch alebo kameňoch, kedy bolo potrebné aj zároveň šliapať. Problémom nebolo ani tak samotné prepruženie, ale to, že aj vďaka 175 mm dlhým kľukám som občas nechtiac zavadil kľukou o kameň alebo konár. Nestávalo sa to často, no je to niečo, s čím sa na svojom HT-čku nestretávam, a preto ma to prekvapilo.



Tento bicykel však nie je primárne určený na výšľapy do kopca. Jeho silnou stránkou sú hlavne hravé a rýchle traily, ktoré vedú prevažne dole kopcom. Tu sa Occam doslova cíti ako doma. Pred cestou dole trailom pohodlne z riadidiel dávam povel sedlovke na zasunutie, novým XT-éčkom radím ťažší prevod a rozbieham sa smerom dole.



A tu sa začína tá pravá zábava. Ani nemusíte byť technicky zdatný jazdec, úplne stačí držať si optimálnu stopu a Occam už sa o všetko postará. Znie to možno prehnane, ale takto nejako to na novom Occame naozaj funguje. Vďaka štvorpiestikovým XT-ečkovým brzdám v kombinácii so 180 mm kotúčmi nemusíte mať obavy, že nedobrzdíte tam, kde treba.



Brzdy sa veľmi dobre dávkujú a zároveň nehrozí, že ich zablokujete ťuknutím prsta. Pravdou však je, že aj napriek 4 piestikom som z nich nemal kúsavý pocit. Jednoducho povedané, ak chcete doslova postaviť bike na predné, treba to za prednú brzdu vziať razantnejšie.



Za zmienku isto stojí aj obutie bicykla. Tu výrobca stavil na plášte od Maxxisu v kombinácii 2.5” Roller vpredu a 2.4” Rekon vzadu. Tie som mal možnosť vyskúšať na rôznych povrchoch okrem naozaj hustého a lepivého blata a snehu. Zadný Rekon má dostatok trakcie aj pri naozaj strmých výšľapoch a predný Roller výborne drží stopu a dáva istotu aj pri razantnom dobrzďovaní.



No raz sa mi stalo, že mi predok ustrelil na kombinácii blato a mokré lístie. Avšak tu na chybe nebol ani tak plášť, ako ja. Pri brzdení v zjazde som až príliš presunul ťažisko nad zadné koleso a preto pri brzdení predok nemohol mať dostatok trakcie na zakusnutie sa do podkladu. Z toho dôvodu koleso na klzkom podklade doslova ustrelilo a ja som si krásne ustlal . Našťastie išlo o pád v nízkej rýchlosti a do mäkkého. Plášte sú obuté na kolesách od DT Swiss so širkou 30 mm. Kolesá je možné prerobiť jednoducho na bezdušové.



Toho, čo všetko vám tento bike cestou po koreňoch a kameňoch vďaka 140 mm zdvihu odpustí, je skutočne dost. Zároveň to, čo vám tento bicykel dovolí, je často nad limity samotného jazdca. V mojom prípade teda určite. Bicykel sa vedie až s prekvapivou ľahkosťou a vy si na ňom užijete každú zákrutu, nerovnosť, klopenku či skok. Za to môžu nielen široké riadidlá, ale aj krátky predstavec a celková geometria rámu, ktorá je navrhnutá presne na takýto typ jazdenia.



Nový Occam však nie je enduro, a preto niektorí z vás limity bicykla isto dokážu objaviť. No dobrodružnejšie typy, ktoré radi zdolávajú aj dlhšie vzdialenosti a kde technické traily patria k spestreniu dňa, si určite prídu na svoje.



Plusy

  • príjemná hmotnosť
  • súhra tlmiča s vidlicou
  • hravá geometria
  • pohon Shimano XT
  • pohodlné sedlo
  • vnútorné vedenie bowdenov
  • je to horský bicykel takmer na všetko

Mínusy

  • tvar otočného kolieska na zmenu kompresie tlmiča
  • manipulácia s bidonom len ľavou rukou
  • v testovanej konfigurácii môže niekoho odradiť cenovka




Špecifikácia testovaného modelu




Doporučená maloobchodná cena tohto modelu je 4 999 €. Viac informácií, vrátane jeho geometrie a technickej špecifikácie nájdete na stránke dodávateľa na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up39thumb_down comments 31 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Orbea OIZ H10 –  keď XC naberie nový význam

Test: Orbea OIZ H10 – keď XC naberie nový význam

Možnosť testovať tento bicykel som si nenechal ujsť. Keď som sa dozvedel, že je to verzia so 120 mm zdvihom a teleskopickou sedlovkou, hneď som spozornel. Keďže primárne jazdím enduro a zjazd, tešil som sa na zaujímavú zmenu.
Chcete viac energie? S ponukou Orbea 2020 žiadny problém PR článok

Chcete viac energie? S ponukou Orbea 2020 žiadny problém

Dajte oddýchnuť svojim svalom a doprajte si nával energie, ktorá vás dostane aj na miesta, kde ste sa doteraz nedostali. Mestské, cestné alebo horské modely Orbea čakajú na vás.
Test: Orbea MX 20 Team-Disc – krásavec pre deti zo Španielska

Test: Orbea MX 20 Team-Disc – krásavec pre deti zo Španielska

V dnešnej dobe majú rodičia nekonečné možnosti pri výbere bicyklov pre svoje ratolesti. V tomto článku vám priblížim, prečo u nás doma padla voľba na detský model Orbea MX 20 Team-Disc.
keyboard_arrow_up