Test: Lapierre Pulsium SL 500 Disc - komfort na prvom mieste

Prečo si nedopriať trochu komfortu a neužiť si výjazdy o niečo viac? Práve to je filozofiou modelu Pulsium, ktorá sa v ňom kombinuje so športovými chúťkami.

Dosiaľ som sa cestným bicyklom vyhýbal a hneď na začiatok uznávam, že som v tomto smere robil veľkú chybu. Cesta má svoje čaro a aj keď sa môj gravel celkom podobá, hladké a úzke gumy vedia urobiť dojem už na prvom rande.


Pulsium SL 500 Disc patrí do kategórie endurance bicyklov a jeho geometria je orientovaná viac na komfort, vďaka čomu vám budú kilometre pod kolesami ubiehať jedna radosť. Na druhej strane nie je problém sa tiež ponaháňať - keďže ale mne osobne na to tak trochu chýbala kondícia, radšej som sám seba zakaždým presviedčal, že si to v prvom rade užívam a nepretekám .


Výborný karbónový rám a vidlica

Dobrý rám je základom každého bicykla a pri Lapierre som si bol istý, že to bude skutočne skvelé „vozeníčko" už pri jeho vybalení z krabice. Krásne oblé krivky celokarbónového rámu sa tak trochu podobajú na bicykle od značky GT, v tomto prípade mi však do očí hneď udrel kus gumy na spojení sedlových vzpier.


Tento elastomer má tlmiť vibrácie, ktoré by sa inak prenášali rovno do sedla a vášho zadku. Keď som sa naň doma pozeral a skúšal ho všemožne stáčať, prišiel mi len ako dobrý marketingový ťah a ja som neveril, že by mohol mať nejaký pozitívny efekt na pohodlie pri jazde po značne rozbitom teréne.


Prvá jazda po nie veľmi šťastnej novej cykloceste, kde sa betónový povrch priečne vlní a vytvára tak nekonečnú roletku (čo ma na mojom bicykli vie vždy potrápiť), však ukázala elastomer vo vynikajúcom svetle.

Spolu s karbónovým rámom bola jazda potešením a bez pocitu „drncania” v zadnej časti. A hoci som mal trochu obavy, že bude elastomer pri silovom šliapaní spôsobovať jemné prepružovanie alebo krútenie rámu, napokon sa nenaplnili. Výrobca evidentne dobre zvolil jeho tvrdosť.


Pridajte k tomu karbónovú sedlovku, ktorá len umocnila pocit z komfortu a príjemnej jazdy. Mimochodom, všimli ste si na fotkách sedlovú objímku? Ak nie, práve to je dobré, táto je totiž integrovaná a naviac prekrytá gumenou krytkou, vďaka čomu sa dovnútra nedostane voda ani prach.

Trošku mi tu však chýbal údaj o momente utiahnutia, a tak som nakoniec zvolil 4 Nm, aby som náhodou nepoškodil karbónovú sedlovku. Počas celého testu sa nepohla ani o milimeter. Sedlo Fizik Aliante R5 je už len čerešničkou na torte. Tu je vidieť, že v Lapierre si dali na komforte naozaj záležať a ja môžem len potvrdiť, že pohodlie tohto bicykla sa nedá s mojím hliníkovým porovnávať.


Vpredu hrá prím karbónová vidlica, ktorej nemožno nič vyčítať, jediný mínus udeľujem použitiu hliníkového predstavca a riadítok. Výrobca chcel zrejme udržať cenu na prijateľnej čiastke, ibaže po tom, čo vám zadnicu hýčka samý karbón, je hliník vpredu jednoducho cítiť.


Rám je vybavený uchytením bŕzd Flat Mount a obe kolesá majú pevné osky, čo podčiarkuje celkovú pevnosť a tuhosť. Škoda len, že na jeho povolenie potrebujete imbus a tiež, že sa po povolení nedá šróbovať prstami, nakoľko obsahuje voľne sa otáčajúcu podložku, ktorá sa točí nezávisle od osky. Výrobca možno použil tento systém ako ochranu karbónu s tým, aby sa oska pri doťahovaní nezarezávala do rámu.


Pohon = overená klasika

V otázke pohonu nenechal Lapierre nič na náhodu a vsadil všetko na overenú klasiku Shimano 105. Celá sada je z novej modelovej rady označenej R7000. Vpredu nájdeme prevodníky v 50/34, vzadu potom 11-34 zubovú kazetu. Rozsah je naozaj veľkorysý a v mnohých prípadoch aj väčší, ako som využil alebo potreboval.

Na druhej strane je dobré vedieť, že keď príde nejaké veľké stúpanie či potreba dokázať si „maximálku", prevody budú k dispozícii. Radenie je veľmi jemné a páčku nie je potrebné tlačiť veľkou silou. Pri radení vzadu som si celkom zvykol do nej iba ťuknúť, na čo zareagovala okamžitou zmenou prevodu.


Brzdy sú hydraulické a používajú uchytenie Flat Mount a taktiež nové páky, ktoré sú viac ergonomické a sadnú do ruky. Ak si pamätáte na prvé hydraulické páky z nižšej kategórie (ST-RS405, ST-RS505), ten rozdiel je naozaj markantný. Ani po dlhšej jazde som nemal potrebu prekladať ruky a necítil som žiadne tŕpnutie. Čo ma však trošku prekvapilo hneď po vybalení z krabice, je veľkosť brzdových kotúčov.

140 mm vyzerá ako perfektná veľkosť na odrážadlo a nie pre 90 kg jazdca. Prax však ukázala, že spojenie hydraulickej brzdy so 140 mm je na potreby cestného bicykla dostačujúce s veľkou rezervou. Keby som ale býval niekde v Tatrách, zrejme by som ho minimálne vpredu menil za 160 mm kotúč.


Shimano 105 bude v pomere ceny a výkonu na trhu len ťažko hľadať svojho konkurenta. Okrem váhového deficitu nevidím do budúcna dôvod meniť ho za vyššiu radu a radšej by som ušetril na iné veci. O tom si však povieme nižšie.


Skvelé pneu, primerané kolesá

Kolesá Mavic Aksium Disc nepatria k tomu najlepšiemu na trhu a ich váha 1 900 g (pár bez pneu a brzdových kotúčov) nie je nijako oslňujúca. Veď ľahšie kolesá mám aj na svojom enduro bicykli . Na druhej strane sú z tzv. kategórie „raz vycentrovať a nestarať sa".


Počas samotného testovania som na našich cestách nazbieral nespočetne veľa dier a podobných prekážok, z ktorých niektoré ma takmer vyhodili zo sedla, no kolesá šli zakaždým rovno ako po vybalení z krabice. Váhu je, samozrejme, trošku cítiť pri rozbiehaní, kedy predsa len treba roztočiť hmotnosť, avšak keď už sú v tempe, neobťažujú. Páči sa mi tiež hlučnejšia voľnobežka, ktorú používam ako zvonček .


O pneumatiky sa postaral Continental s modelom Ultra Sport a musím povedať, že ma presvedčili o svojich kvalitách na všetkých frontoch. Na suchu držia jedna báseň - to je zrejmé, ale že budú aj za prudkého dažďa držať ako „pribité", by som veru nepovedal. Prvé metre v daždi som šiel ako slimák, nakoľko nie som na takéto hladké gumy zvyknutý a u mňa platí, že to, čo nemá štuple, zákonite nemôže mať žiadny grip.

Po pár kilometroch zoznamovania sa som však zahodil všetky obavy a zveril im svoj život. Pri hrúbke 28 mm som ich mierne podhusťoval, čo prispelo k ešte väčšiemu komfortu. Občasné výjazdy na poľné a šotolinové cestičky zvládajú, je však potrebné si dávať väčší pozor, nakoľko vedia „prestreliť" jedna radosť. S Gravelking by sa, samozrejme, porovnávať nemohli.


Ach, tie bowdeny

Aj keď je Pulsium SL 500 Disc nesporne skvelým bicyklom, má tiež nejaké tie malé mušky, ktoré stoja za zmienku. Prvou z nich sú búchajúce bowdeny vnútri rámu, ktoré vedia na našich cestách urobiť poriadny koncert. To však býva neduhom mnohých bicyklov a, našťastie, sa dá veľmi ľahko odstrániť.


Záverečný verdikt

Lapierre ponúka za cenu 2 500 € bicykel, ktorý vás presvedčí svojím komfortom s troškou pretekára v krvi. Dostanete veľmi dobrý rám a vidlicu, ktoré sa nebudú hanbiť za žiadny budúci upgrade. Taktiež si budete užívať spoľahlivý chod sady Shimano 105. Ak vám ale ešte ostane nejaké to euro v pokladničke, vymenil by som riadidlá a predstavec a neskôr tiež kolesá za niečo ľahšie. To už však záleží na preferenciách toho ktorého jazdca.


Plusy:

  • nízka hmotnosť (8,9 kg)
  • Shimano 105 R7000
  • hydraulické brzdy a ich dávkovanie
  • výborný rám a vidlica
  • skutočný komfort
  • Continental plášte
  • pohodlné sedlo

Mínusy:

  • búchajúce bowdeny vnútri rámu na nerovnostiach
  • ťažšie kolesá
  • hliníkový kokpit neladí celkom úplne so zvyškom bicykla

Viac informácií a kompletnú špecifikáciu spolu s geometriou nájdete na stránke dovozcu.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Henry33 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Konečne som skúsil aero bicykel - sezóna s Giant Propel

Konečne som skúsil aero bicykel - sezóna s Giant Propel

Dlhé roky tvrdím, že aero model je pre mňa zbytočný, a na prvom mieste mám iné parametre než rýchlosť na rovine. Lenže doba sa zmenila a prišiel čas prehodnotiť názor.
Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Top model švajčiarskej značky zažil so mnou celú sezónu a tak si trúfnem povedať, aký skutočne je.
Test: Lapierre Pulsium AllRoad 6.0 - v znamení pohodlia

Test: Lapierre Pulsium AllRoad 6.0 - v znamení pohodlia

Je pre teba pohodlie na ceste dôležitejšie ako rýdzi športový výkon? Pulsium AllRoad ho ponúka naozaj viac než dosť.
keyboard_arrow_up