Test: Lapierre Pulsium SL 500 Disc - komfort na prvom mieste

Test: Lapierre Pulsium SL 500 Disc - komfort na prvom mieste

34 komentárov

Henry33 06.04.2019 36 fotografií   Cesta Test Cestny Bike Cykloturistika Cestna Cyklistika Lapierre Karbon

Prečo si nedopriať trochu komfortu a neužiť si výjazdy o niečo viac? Práve to je filozofiou modelu Pulsium, ktorá sa v ňom kombinuje so športovými chúťkami.

 

Dosiaľ som sa cestným bicyklom vyhýbal a hneď na začiatok uznávam, že som v tomto smere robil veľkú chybu. Cesta má svoje čaro a aj keď sa môj gravel celkom podobá, hladké a úzke gumy vedia urobiť dojem už na prvom rande.



Pulsium SL 500 Disc patrí do kategórie endurance bicyklov a jeho geometria je orientovaná viac na komfort, vďaka čomu vám budú kilometre pod kolesami ubiehať jedna radosť. Na druhej strane nie je problém sa tiež ponaháňať - keďže ale mne osobne na to tak trochu chýbala kondícia, radšej som sám seba zakaždým presviedčal, že si to v prvom rade užívam a nepretekám .



Výborný karbónový rám a vidlica


Dobrý rám je základom každého bicykla a pri Lapierre som si bol istý, že to bude skutočne skvelé „vozeníčko" už pri jeho vybalení z krabice. Krásne oblé krivky celokarbónového rámu sa tak trochu podobajú na bicykle od značky GT, v tomto prípade mi však do očí hneď udrel kus gumy na spojení sedlových vzpier.



Tento elastomer má tlmiť vibrácie, ktoré by sa inak prenášali rovno do sedla a vášho zadku. Keď som sa naň doma pozeral a skúšal ho všemožne stáčať, prišiel mi len ako dobrý marketingový ťah a ja som neveril, že by mohol mať nejaký pozitívny efekt na pohodlie pri jazde po značne rozbitom teréne.



Prvá jazda po nie veľmi šťastnej novej cykloceste, kde sa betónový povrch priečne vlní a vytvára tak nekonečnú roletku (čo ma na mojom bicykli vie vždy potrápiť), však ukázala elastomer vo vynikajúcom svetle.

Spolu s karbónovým rámom bola jazda potešením a bez pocitu „drncania” v zadnej časti. A hoci som mal trochu obavy, že bude elastomer pri silovom šliapaní spôsobovať jemné prepružovanie alebo krútenie rámu, napokon sa nenaplnili. Výrobca evidentne dobre zvolil jeho tvrdosť.



Pridajte k tomu karbónovú sedlovku, ktorá len umocnila pocit z komfortu a príjemnej jazdy. Mimochodom, všimli ste si na fotkách sedlovú objímku? Ak nie, práve to je dobré, táto je totiž integrovaná a naviac prekrytá gumenou krytkou, vďaka čomu sa dovnútra nedostane voda ani prach.

Trošku mi tu však chýbal údaj o momente utiahnutia, a tak som nakoniec zvolil 4 Nm, aby som náhodou nepoškodil karbónovú sedlovku. Počas celého testu sa nepohla ani o milimeter. Sedlo Fizik Aliante R5 je už len čerešničkou na torte. Tu je vidieť, že v Lapierre si dali na komforte naozaj záležať a ja môžem len potvrdiť, že pohodlie tohto bicykla sa nedá s mojím hliníkovým porovnávať.



Vpredu hrá prím karbónová vidlica, ktorej nemožno nič vyčítať, jediný mínus udeľujem použitiu hliníkového predstavca a riadítok. Výrobca chcel zrejme udržať cenu na prijateľnej čiastke, ibaže po tom, čo vám zadnicu hýčka samý karbón, je hliník vpredu jednoducho cítiť.



Rám je vybavený uchytením bŕzd Flat Mount a obe kolesá majú pevné osky, čo podčiarkuje celkovú pevnosť a tuhosť. Škoda len, že na jeho povolenie potrebujete imbus a tiež, že sa po povolení nedá šróbovať prstami, nakoľko obsahuje voľne sa otáčajúcu podložku, ktorá sa točí nezávisle od osky. Výrobca možno použil tento systém ako ochranu karbónu s tým, aby sa oska pri doťahovaní nezarezávala do rámu.



Pohon = overená klasika


V otázke pohonu nenechal Lapierre nič na náhodu a vsadil všetko na overenú klasiku Shimano 105. Celá sada je z novej modelovej rady označenej R7000. Vpredu nájdeme prevodníky v 50/34, vzadu potom 11-34 zubovú kazetu. Rozsah je naozaj veľkorysý a v mnohých prípadoch aj väčší, ako som využil alebo potreboval.

Na druhej strane je dobré vedieť, že keď príde nejaké veľké stúpanie či potreba dokázať si „maximálku", prevody budú k dispozícii. Radenie je veľmi jemné a páčku nie je potrebné tlačiť veľkou silou. Pri radení vzadu som si celkom zvykol do nej iba ťuknúť, na čo zareagovala okamžitou zmenou prevodu.



Brzdy sú hydraulické a používajú uchytenie Flat Mount a taktiež nové páky, ktoré sú viac ergonomické a sadnú do ruky. Ak si pamätáte na prvé hydraulické páky z nižšej kategórie (ST-RS405, ST-RS505), ten rozdiel je naozaj markantný. Ani po dlhšej jazde som nemal potrebu prekladať ruky a necítil som žiadne tŕpnutie. Čo ma však trošku prekvapilo hneď po vybalení z krabice, je veľkosť brzdových kotúčov.

140 mm vyzerá ako perfektná veľkosť na odrážadlo a nie pre 90 kg jazdca. Prax však ukázala, že spojenie hydraulickej brzdy so 140 mm je na potreby cestného bicykla dostačujúce s veľkou rezervou. Keby som ale býval niekde v Tatrách, zrejme by som ho minimálne vpredu menil za 160 mm kotúč.



Shimano 105 bude v pomere ceny a výkonu na trhu len ťažko hľadať svojho konkurenta. Okrem váhového deficitu nevidím do budúcna dôvod meniť ho za vyššiu radu a radšej by som ušetril na iné veci. O tom si však povieme nižšie.



Skvelé pneu, primerané kolesá


Kolesá Mavic Aksium Disc nepatria k tomu najlepšiemu na trhu a ich váha 1 900 g (pár bez pneu a brzdových kotúčov) nie je nijako oslňujúca. Veď ľahšie kolesá mám aj na svojom enduro bicykli . Na druhej strane sú z tzv. kategórie „raz vycentrovať a nestarať sa".



Počas samotného testovania som na našich cestách nazbieral nespočetne veľa dier a podobných prekážok, z ktorých niektoré ma takmer vyhodili zo sedla, no kolesá šli zakaždým rovno ako po vybalení z krabice. Váhu je, samozrejme, trošku cítiť pri rozbiehaní, kedy predsa len treba roztočiť hmotnosť, avšak keď už sú v tempe, neobťažujú. Páči sa mi tiež hlučnejšia voľnobežka, ktorú používam ako zvonček .



O pneumatiky sa postaral Continental s modelom Ultra Sport a musím povedať, že ma presvedčili o svojich kvalitách na všetkých frontoch. Na suchu držia jedna báseň - to je zrejmé, ale že budú aj za prudkého dažďa držať ako „pribité", by som veru nepovedal. Prvé metre v daždi som šiel ako slimák, nakoľko nie som na takéto hladké gumy zvyknutý a u mňa platí, že to, čo nemá štuple, zákonite nemôže mať žiadny grip.

Po pár kilometroch zoznamovania sa som však zahodil všetky obavy a zveril im svoj život. Pri hrúbke 28 mm som ich mierne podhusťoval, čo prispelo k ešte väčšiemu komfortu. Občasné výjazdy na poľné a šotolinové cestičky zvládajú, je však potrebné si dávať väčší pozor, nakoľko vedia „prestreliť" jedna radosť. S Gravelking by sa, samozrejme, porovnávať nemohli.



Ach, tie bowdeny


Aj keď je Pulsium SL 500 Disc nesporne skvelým bicyklom, má tiež nejaké tie malé mušky, ktoré stoja za zmienku. Prvou z nich sú búchajúce bowdeny vnútri rámu, ktoré vedia na našich cestách urobiť poriadny koncert. To však býva neduhom mnohých bicyklov a, našťastie, sa dá veľmi ľahko odstrániť.



Záverečný verdikt


Lapierre ponúka za cenu 2 500 € bicykel, ktorý vás presvedčí svojím komfortom s troškou pretekára v krvi. Dostanete veľmi dobrý rám a vidlicu, ktoré sa nebudú hanbiť za žiadny budúci upgrade. Taktiež si budete užívať spoľahlivý chod sady Shimano 105. Ak vám ale ešte ostane nejaké to euro v pokladničke, vymenil by som riadidlá a predstavec a neskôr tiež kolesá za niečo ľahšie. To už však záleží na preferenciách toho ktorého jazdca.



Plusy:

  • nízka hmotnosť (8,9 kg)
  • Shimano 105 R7000
  • hydraulické brzdy a ich dávkovanie
  • výborný rám a vidlica
  • skutočný komfort
  • Continental plášte
  • pohodlné sedlo

Mínusy:

  • búchajúce bowdeny vnútri rámu na nerovnostiach
  • ťažšie kolesá
  • hliníkový kokpit neladí celkom úplne so zvyškom bicykla

Viac informácií a kompletnú špecifikáciu spolu s geometriou nájdete na stránke dovozcu.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

PetoPeto21 06.04.2019 (11:10)

9kg za 2500€ sakra, však to budú cestaky vážiť, ako horské biky

 
Vuk PetoPeto21 06.04.2019 (12:35)

Na to ze je to celokarbon okrem kokpitu je tazsi od mojho 900€ len s karbon vidlou. Zeby kvoli hydr.brzdam a odpruzenemu ramu, ktory musi byt zosilneny?

 
Henry33 Vuk 06.04.2019 (12:38)

Vahu kazia hlavne tazke kolesa, tam by sa dalo urcite ušetriť nieco.

 
PetoPeto21 Vuk 06.04.2019 (12:40)

A to horské nemajú? a maju v tej cene 10.5kg

 
tulenik PetoPeto21 06.04.2019 (13:36)

S racing grade kolesami máš automaticky kilo dole, kokpit povedzme 150, základné sedlá tiež nepatria k najľahším a napr. základná alu sedlovka na mojom Xeliuse bola činka s prekvapivými zhruba 350 g. Výrobca vie, kde pridať :P
Ultrasporty ak sú drôtové, pri Aksiách predpokladám, tak každý z nich má obludných 350+ g, duša tiež nebude 65 g ale 120... čiže ide o použitie páreurových komponentov s hmotnosťou pulzaru na "správnych" miestach. Ako je zvykom u väčšiny bicyklov.
Ak iba vymeníš kolesá za karbóny s bezdušákmi alebo galuskami, si pod 8, ak povymieňaš všetky tie drobné ťažítka za normálne komponenty, si na 7,5.
No a potom si nahraďte 105ku Durou a ste v blízkosti 7 kg.
(Kurva dobre viem o čom píšem, tiež ma 9 kg vrchárskeho Xeliusu "poněkud zaskočilo". Pričom na rozdiel od vysieračských značiek ten rám, čo tu dostanete, je naozaj ten istý, čo trpí v alpských stúpaniach pod Thibautom Pinotom, nemusíte zháňať "inú verzijó" za trojnásobnú cenu. Ale keď z toho rámu zhodíte všetky lacáky z činkárne a dáte tam normálne kompoše, ste úplne niekde inde. Stačí reprodukovať Groupama FDJ setup.)

 
tulenik tulenik 06.04.2019 (15:20)

... a už som doma pri svojich poznámkach, takže poďme sa baviť o presných číslach.
Pôvodne na mojom Xeliuse (9,15 kg so všetkou kozmetikou, teda + pedále, košíky na fľaše, držiak Garminu aj samotný Garmin - katalógovka 8,5 kg, takže to celkom sedí) boli kolesá Shimano RX31 (katalógových 1945 g), brzdové kotúče Shimano SM-RT81-SS
140 mm (oba dokopy 211 g reálnych), kazeta Shimano 105 CS-5800 11spd 11-28T (284 g kat.), plášte Continental Ultra Sport 2 700×25 drôt (spolu 680 g kat.), nejaké UFO duše neznámeho pôvodu, ale o to vyššej hmotnosti (spolu 240 g). To dáva krásnych 3360 g.
Oproti tomu ozajstné kolesá (za 525 evri FFWD F3D tubular 1234 g reálnych (1265 kat.), kotúče Dura Ace 192 g reálnych (div divúci aj katalógových), kazeta Dura Ace 9100 11-30T 215 g reálnych (211 kat.), galdy Veloflex Raven 27 mm 600 g katalógových aj reálnych, teda dokopy 2241 g. 1,1 kg dole. To len aby sme pochopili, aký je rozdiel medzi "kolesami" a KOLESAMI.

 
PetoPeto21 tulenik 06.04.2019 (15:24)

To ti urobím s každým bicyklom, ked do neho investujem ďalších 1000€ každopádne za 2500€ by to malo mať ultegru alebo lepšie kolesá...

 
tulenik PetoPeto21 06.04.2019 (15:48)

Porovnávajme porovnateľné, najnižší XC model so SATom od LP na mixe XT/SLX má k 12 kilám a ani ďalších 700 € mu veľmi nepomôže.
FYI samotný frameset Pulsium stojí ak si dobre pamätám 2200 € (ak ho je vôbec tento rok voľne dostať).
Poznámka: "investícia" je amount of money, ktorý keď použiješ, vygeneruje ďalší amount of money, teda zisk. Toto je, na rozdiel od investície, čistá spotreba. Iba že by si sa volal Dave Brailsford, o čom si dovolím úspešne pochybovať

 
tulenik tulenik 06.04.2019 (16:22)

No a direct sale na ultegre za 2500 nájdeš - ale nevidím tam SAT :P
Direct sale ti skrouhne celkom dosť % z ceny... pričom reálne by sme mali rám jazdený v pro tour porovnávať so slx verziou rámu...

 
init tulenik 07.04.2019 (11:29)

Elastomerom neospravedlnis cenovku o cca 500e vyssiu ako u konkurencie

 
Jano1987 init 08.04.2019 (06:45)

Plati sa za značku, to môže spraviť tých 500€. Keby na tom bol nápis Decathlon, tak je o 500€ lacnejší ako konkurencia. Na druhý stranu by nad ním veľa ľudí ohrnulo nos.

 
tulenik init 09.04.2019 (04:48)

Nenazýval by som to "ospravedlňovaním", keďže iste nikto nikoho neprocíka kolenačky o odpustenie, ale naopak, ako jeden z asi troch (Spešl, Trek, Lapierre if I recall it right) výrobcov ponúka aké-také odpruženie a hrdo si za to zapýta. A ani s tým zapýtaním to nebude také zlé, LP framesety stoja - ak sa nič nezmenilo - +/- 100 € všetky tri tie zaujímavé (Aircode, Xelius, Pulsium) rovnako.
Takže v konečnom dôsledku je to o tom, či si ochotný akceptovať nejaké zvýšenie hmotnosti, alebo sa budeš pred pretekmi na kocečkách zabávať s prezúvaním kolies, nahadzovaním ďalšej vrstvy omotávky na rajdy (garantujem ti, že bez veľkého efektu) a ďalšími podobnými pseudoriešeniami. Nie že by SAT zabránil tomu, že ti bude ešte týždeň po kocečkárni brnieť v paprčách...
A potom to už môžeme stočiť do roviny, prečo kupujeme radšej normálny bicykel ako generickú čínsku sračku. Lenže otázky takto nestáli...

 
Vuk PetoPeto21 06.04.2019 (17:53)

Pokial ide cisto len o nizku hmotnost tak u
fucus raven 4.0 27,5 2015 pisu 10,7kg za 1889e.
To je vhodne pre niekoho kto ma problem zdvyhnut vreco cementu a chce mtb a nema moc penazi. Za 1449e je focus lite 27 11,2kg.

 
kava 07.04.2019 (10:35)

9 kilo v základe na 105 za 2500€? Toto je na Ultegre, má to 8 kilo (verzia XL) a dá sa kúpiť za 2000€. https://www.giant-bicycles.com/sk/tcr-advanced-1 Keď na tom človek vymení kolesá tak za tých 2500€ má potom niečo na úplne inej úrovni než je ten Lapierre v základe.

 
init kava 07.04.2019 (10:56)

Porovnavas neporovnatelne. Recenzovany bike je s kotucovkami a ty uvadzas s rafikovymi brzdami. Mohol si sem dat radsej tento
https://www.giant-bicycles.com/sk/tcr-advanced-2-disc-2019
o 500e lacnejsi a o 300g lahsi.

 
tulenik init 09.04.2019 (05:20)

A aj tak stále neporovnávame porovnateľné, keďže TCR nemá nijaké odpruženie. Ten by si mohol porovnávať so Xeliusom.
A vo to tady jde. Že cesťákov s nejakým odpružením je pramálo, a v takom porovnaní by, ako si tak matne spomínam, Pulsium rozhodne nebol na vrchole rebríka peňaženkových upírov.

 
jputerka 07.04.2019 (15:03)

"...hliník vpredu jednoducho cítiť"
Lol

 
Vuk 06.04.2019 (12:31)

existuju aj malicke lahke momentaky na pritiahnutie osiek v terene v nedelu 100km od bydliska? S rychloupinacou packou sa lahsie odhaduje dotiahnutie osky. Mechanik co denne dotiahne kopec osiek imbusom bude mat ten cit aj v terene, ale niekto co sa len vozi a odtahuje 3x do roka?

 
Mikee Vuk 06.04.2019 (13:13)

Ale no.. Zas to neprehanajme

 
Vuk tulenik 06.04.2019 (16:42)

Ten kluc ma na obrazku 5Nm a v popise 6Nm a na oske je max 15Nm.
A ak aj najdem slinejsi kluc, dalsia hmotnost na dlhom vyjazde naviac. Ci ten kluc je lahsi ako rychloupinak? Tak to bude rozmerovo zavadzat vo vrecku.
Tak to dotiahnem multiklucom odoka. Radsej pre istotu viac a potom si dokupim novy ram. Alebo menej. A hadam sa to nepovoli ani nevyhegla.

 
tulenik Vuk 06.04.2019 (16:45)

Tajomstvo znie 5,5 otáčky.

 
Synak 06.04.2019 (13:54)

hen gt grade vylepsene aspon na pohlad

 
winter78 07.04.2019 (08:27)

Bývam pod Tatrami a jazdím v Tatrách a úplne v pohode a s prehľadom mi stačia ráfikové brzdy. Kotúčovky so 140 mm či 160 mm kotúčom....to nééééé .

 
init winter78 07.04.2019 (10:56)

Stacia ti aj pri zjazde za dazda ?

 
tulenik init 07.04.2019 (10:59)

Prípadne ešte: "A dobre ti šmirgľujú karbónové ráfy?"

 
init tulenik 07.04.2019 (11:02)

Ma hlinikove rafky .

 
winter78 tulenik 07.04.2019 (11:28)

Dovolím si tvrdiť že minimálne 90% čitateľov a návštevníkov tohoto fóra sú rekreační a hobby športovci bez karbónových ráfikov a bez potreby mať na cesťáku kotúčovky ako reakciu na najnovšie trendy v cyklistike .

 
tulenik winter78 09.04.2019 (04:30)

No a sme pri najväčšom absurde týchto antihydraulických výmetov - že často ich počujem od ortodoxných roadies, schopných jazdiť v každom pičasí a áno, karbóny.
Pričom ten rekre by práve z hydraulík profitoval najviac - brzdia furt rovnako bez ohľadu na počasie, nemusí sa nejako zaoberať správnou technikou brzdenia, ak sa raz dostane napr. do Álp a pôjde buď dlhý zjazd, alebo dlhý zjazd v daždi (ako je v Alpách zvykom , servis v prípade hobíka čo prd najazdí raz za niekoľko rokov (od 2017 som menil 1 kotúč, lebo som ho pri páde ohol, a stále mám pôvodné doštičky a také že výmeny laniek, bovdenov či neustále "donapínavanie" priebežne sa vyťahávajúcich laniek, to je história) a nemusí sa ani starať o orthodox-roadie folklórne pičungy.
"Najnovší" trend tu je s nami už nejakých ... hůůů ... zo 5 rokov, takže neviem, či ešte hovoríme o nejakej "najnovšosti". Skôr sa dnes hovorí o tom, že do +/- 2 rokov čaká ráfkové brzdy phase-out.
BTW trochu podobné reči som mal, keď som v 2007 kupoval MTB a rozmýšľal, či Včka, alebo hydrauliku. Už o rok som si s tou "nie hydraulikou" búchal hlavu o stenu (umocnené po ďalšom polroku, keď mi pribudol Zesty - na ktorom som DODNES žiadny veľký servis bŕzd okrem výmeny spotrebáku nerobil - a teda pribudla "first hand" skúsenosť). Lebo Včka síce tzv. stačia, ale s hydraulikou je to o niečom úplne inom. No a na žiletke je to presne rovnako, len to vzhľadom na menšiu frekvenciu divočín menej ťuká na dvere uvedomenia.
Akurát teda by som povedal, že 160 mm kotúč je na ceste úplne zbytočný.

 
Jano1987 winter78 07.04.2019 (11:14)

Prečo by ráfikové brzdy nemali stačiť? Možno jazdí len za sucha a nepoužíva karbónové kolesá, tým pádom sa ho tieto problémy netýkajú.

 
PetoPeto21 Jano1987 07.04.2019 (15:21)

Právnu máš...

 
milos21 winter78 07.04.2019 (15:35)

To sa vravelo aj o kotúčoch na MTB Inak je na nezaplatenie "vôňa" spálených gumových špalkov v celom byte po výjazde, aj teraz si tu "vôňu vychutnávam". Ja som jednoznačne za kotúče na cesťákoch... MTB mi v byte páchne len keď prejdem kravským lajnom

 
tulenik 13.04.2019 (17:06)

Na čom sa ide zajtra Roubaix?
https://www.facebook.com/equipecyclistegroupamafdj/photos/a.263286190427784/2162361947186856/?type=3&theater
(som pokrútil nosom nad tým, že nasadili nediskovú verziu

 
Kolenko257 19.04.2019 (18:51)

Ahojte 🙂 a co by ste mi teda poradili na tie buchajuce bowdeny v rame? 🙂

 
Pridaj komentár