
Pinarello prináša prvý elektronicky ovládaný celoodpružený model
Blížiaci sa monument opäť prináša svieži vietor a nové technológie pre boj s mačacími hlavami. Nová Dogma FS je tak synonymom pre cyklistické high-tech.
Nie je žiadna náhoda, že takýto stroj sa prezentuje práve teraz, tesne pred nedeľným Paríž-Roubaix. Práve tento monument je známy skutočne extrémnym terénom a dal za vnik mnohým modelom, ktorých hlavným zameraním je zvýšenie komfortu. Ale to je len jedna strana mince, tou druhou je stále potreba myslieť na maximálny výkon a prenos sily na pedál. Predsa len top borci chcú v prvom rade víťaziť a akékoľvek straty energie sú na obtiaž. Pinarello minulý rok predstavilo model Dogma K10-S s inteligentným zadným odpružením a teraz zašlo ešte ďalej a pripravilo celoodpružený variant.
Celé zameranie systému je úplne jednoduché – poskytnúť komfort len vtedy, ak je to potrebné a bez toho aby jazdec musel niečo riešiť, mačkať gombíky alebo otáčať páčkami. A to ako na zadnom kolese, tak aj na tom prednom, čo z tohto modelu robí v podstate prvý elektronikou ovládaný celoodpružený cestný bicykel. Celý tento systém má názov DSAS a dokáže sa automatický prispôsobiť terénu na zákadne podnetov, ktoré spracováva integrovaná riadiacia jednotka. Celkovo pozostáva zo 4 častí:

Predné odpruženie
Rovno na úvod prezradíme, že vpredu nájdete 20 mm zdvih, pričom o pruženie sa stará pružina, ktorá sa dá doladiť podľa hmotnosti jazdca. Dôležitou súčasťou je hydraulické tlmenie, ktoré okrem toho, že zabráni kopaniu, spolupracuje s elektronikou a umožní rýchly lockout, ak nie je potrebné. Navyše je celý systém kompletne integrovaný a ukrytý vo vnútri hlavovej partie.
Zadné odpruženie
V zadnej časti nájdete zdvih 11 mm, pričom základom je elastomer, ktorý sa opäť dá prispôsobiť hmotnosti konkrétneho jazdca. Následne elektro-hydraulický systém reguluje chod z plne otvoreného stavu ku kompletnému uzamknutiu podľa terénu. Žiadny čap tu samozrejme nie je a o pružnosť sa stará kladenie karbónu na reťazových vzperách.
Smart Battery pack
V sedlovej trubke je integrovaná LiPo batéria, ktorá celý systém poháňa a rovnako centrálna riadiaca jednotka. Tá je vybavená procesorom a senzormi, takže dokáže rozoznať stav povrchu vozovky a na základe toho sa „rozhodovať“.
Ovládacie rozhranie
Na spodnej rámovej trubke je umiestnené, resp. do rámu integrované ovládanie celého systému (E-link). To umožní jednoduché ovládanie, zapnutie/vypnutie systému, zmenu z automatického na manuálne ovládanie a následne aj samotné zamykanie v manuálnom režime. Rovnako si tu vie jazdec doladiť akúsi hranu (treshold), kedy sa systém zamkne/otvorí v automatickom režime.

Samozrejme celý systém komunikuje pomocou Bluetooth Low Energy alebo ANT+, takže sa všetko dá pekne pozrieť alebo nastaviť cez mobilnú aplikáciu.
Okrem toho si Dogma FS zachováva charakteristiky najvyšších modelov Dogma vrátane všetkých technológií, ako je materiál rámu, asymetrická konštrukcia, či použité technológie. Maximálna šírka plášťa je daná s rezervou na 28 mm, takže sa stále jedná o čistokrvný športový model, ktorý nemá ambície smerovať na gravel jazdenie. Rovnako je k dispozícii aj menej veľkostí, konkrétne 4 (530, 550, 560, 575).

Zaujímavé čísla na záver
Pinarello si všetko podchytilo aj číslami, pričom výsledky sú pomerne zaujímavé. Na hladkom asfalte sa všetko správa v podstate rovnako, no na rozbitom podklade dokáže DSAS systém pohltiť o 42 % viac vibrácií oproti „pevnému“ modelu a u vyšších rýchlostí sa to blíži až k 60 %. Zaujímavosťou bolo porovnanie na známom úseku Carrefour de l"Arbre. Tam dokázal tento systém získať o 9,67 % väčšiu rýchlosť pri rovnakom výdaji energie, čo vo výsledku znamenalo, že na 2 km dlhom úseku získal jazdec cca 15 sekúnd.

To sú pomerne výrazné rozdiely, ale na trati akou je Paríž-Roubaix sa zíde každé percento navyše. Navyše už o chvíľu sa môžete presvedčiť na vlastné oči. Celý tento koncept ale nájde neskôr využitie u tých, ktorý hľadajú vysoký komfort bez toho, aby bol ovplyvnený maximálny výkon a vlastnosti bicykla na hladkom povrchu.
Dovozcom značky Pinarello na Slovnesko je Davorin.
comment Komentáre Zobraziť komentáre (0)
Momentálne sa tu nenachádza žiaden komentár. Môžeš však zanechať Tvoj komentár.