Test: Cannondale FSi Carbon 3 - hardtail s duchom formuly

Musím sa priznať, že s tým, ako roky bežia, som tak trochu spohodlnel a nie raz si povedal, že hardtail by som ako jediný bike zo všetkých už naozaj nechcel. Ibaže tentoraz sa mi do testu pritrafil jeden skutočne výnimočný stroj... A ten ma prinútil tento môj názor prehodnotiť.

Reč je o aktuálnej XC rakete FSi Carbon 3 z dielne výrobcu Cannondale. Na prvý dojem ide o klasický hardtail so 100 milimetrami zdvihu, ktorých je na trhu kvantum, pri lepšom pohľade naň ale zistíte, že tento červený švihák nie je ani zďaleka nijakou tuctovkou. Reč je v prvom rade o revolučnej koncepcii vidlice Lefty OCHO, ktorá je aj na pomery značky Cannondale, mierne povedané, neštandardná. Ak by ste ale mali pocit, že celý wow efekt je postavený len na tejto jednokorunkovej - jednonohej vidlici, veľmi sa mýlite. Rôznych inovačných riešení je tu podstatne viac. Nepredbiehajme však a poďme sa spolu ponoriť do tajov dnešnej recenzie . 


Osadenie a geometria - všetko, čo má poriadny „závoďák” mať

Cannondale bol jedným z prvých výrobcov, ktorí sa zaslúžili o presadenie trailovejších geometrií ostrých XC-čiek, pričom tie mali reflektovať trend čoraz náročnejších tratí svetového pohára v cross-country. Dlhší reach, krátka zadná stavba, nízka hlavovka a položenejší hlavový uhol sú v jeho prípade samozrejmosťou a vy rozhodne nemusíte mať obavy, že by rámy vychádzali z foriem navrhovaných päť rokov dozadu. Osadenie bicykla je síce menej honosnejšie než rám, no základom je pohonné ústrojenstvo sady Sram NX, hliníkových kľúk Stylo, bŕzd Level T a ľahučkých kolies zapletených na ráfikoch ZTR Crest MK3. Chcem podotknúť, že mnou testovaný bicykel vo veľkosti M má hmotnosť 10,75 kg (!) aj s 300 g pedálmi. A keď si vezmete do úvahy fakt, že sa jedná o bike, ktorý má v kolesách duše, ťažkú kazetu NX, kľuky Stylo a hliníkové riadidlá či objímkové gripy, môžete si byť istí, že dostať sa s ním pod 10 kg bude jednoduchšie, ako sa prepraviť MHD-čkou z Hlavnej stanice na Mlynské Nivy.


Prvý dojem? Viac než dobrý!

Pokiaľ netrpíte niečím ako chybou vo vnímaní farieb, prvé, čo si na ňom všimnete, je určite jeho neónová farba. Presnejšie ide o odtieň medzi oranžovou a červenou. Ten dopĺňa biely nápis Cannondale a decentné logá. Na zadných vzperách sa nachádzajú strieborné prvky, ktoré vzbudzujú reflexný dojem, čo som však, žiaľ, zabudol v praxi po tme preveriť.  

Na ráme zaujme tiež masívny stred, ktorý v sebe ukrýva stredové zloženie štandardu PF30 a pozornému oku neunikne aj absencia sedlovej objímky a flatmount úchyt zadného strmeňa. Extra pozorné oko si určite všimne delenú koncovku úchytu zadného kolesa, ktorá na prvý pohľad pripomína štandard Quick-release 5 mm upínakov. Takto „perforovaná" koncovka je však len na jednej strane a slúži na to, aby ste mohli v teréne rýchlejšie opraviť defekt. Nemusíte totiž z náboja vyberať celú osku, postačí, keď vytočíte závit a koleso dostanete von, nakoľko má oska zúžené miesto, ktoré prejde čiastočne otvorenou koncovkou. Toto riešenie, nesúce názov Speed Release, som v praxi videl prvýkrát a musím uznať, že po praktickej stránke je naozaj výborné. 


Lefty OCHO - kapitola sama o sebe

O vidlici Lefty OCHO by som vedel napísať rovno samostatný článok, resp. by som sa nad ňou dokázal rozplývať pokojne na štyri až päť normostrán. Po technickej a funkčnej stránke je to totiž asi tá najlepšia vidlica, akú som mal doteraz možnosť jazdiť. Vidlice Lefty už odnepamäti rozdeľujú bikerov na dva tábory, jedni nad ňou zabúdajú zatvárať ústa, tým druhým sa zasa pri pohľade na Lefty dvíha kufor. Bicykle Cannondale sú práve vďaka „Leftynám" nezameniteľné, jedinečné a vyslúžili si dokonca aj množstvo prezývok typu „invalid” a podobne. 


Shut up and take my money!

Hoci som tieto vidlice vždy obdivoval, ich používanie so sebou nieslo viaceré úskalia, ku ktorým patrila hlavne nekompatibilita s konvenčnými rámami. To najmä kvôli 1,5-palcovému krku, dvojkorunkovému uchyteniu, ktoré pasovalo len na hlavovky s výškou cca 110 mm či resetovaniu ložísk. Keď ste chceli bicykel s touto vidlicou strčiť do kufra auta, najskôr ste museli odmontovať adaptér s brzdovým strmeňom a až potom povoliť náboj na kolese.

Na toto všetko už ale môžete zabudnúť! Nová jednokorunková Lefty má totiž štandardný kónický krk 1/2-1 1 1/8 , ktorý sa hodí do akéhokoľvek súčasného rámu, ihlové ložiská vcelku, ktoré nie je potrebné manuálne resetovať a brzdový úchyt vybavený „rýchloupínakom”. V tomto prípade len povolíte jednu skrutku o polovicu otáčky, stlačíte poistku a strmeň je vonku. Teoreticky ju tak môžete dať na akýkoľvek bicykel. Ale naozaj len teoreticky! Cannondale si totiž prestíž spomínaných vidlíc na túto sezónu poistil a samostatne ju nezoženiete. Ak, tak iba ako súčasť vyšších karbónových modelov FSi, Scalpel a ebiku Trail Neo 1. Jediné, čo by som vidlici vytkol, je inverzné uzamykanie, ktoré musí byť defaultne zamknuté, aby pružila.


Aj výborné biky majú svoje slabé stránky

Ako vraví jedna ľudová múdrosť: „keď to má kozy alebo kolesá, čoskoro s tým bude problém!” Toto úslovie by sa dalo pomerne trefne aplikovať aj na brzdy SRAM LEVEL T. Je to asi tretí, resp. štvrtý, bike, ktorý som mal v teste s týmto základným párom bŕzd a k srdcu mi veru neprirástli. Ak tieto brzdy brzdia, je všetko okej, lenže týmto sa ich výhody asi končia. Umiestnenie nastavovania reach-u pák spôsobom, keď musíte dávať v horšom prípade gripy dole, aby sa vám inbusom podarilo nastaviť správnu vzdialenosť, je pre mňa absolútne nepochopiteľné. Osobne mám tiež nepríjemnú skúsenosť s rozdielnym chodom pák a veľmi rýchlym zavzdušnením bŕzd. FSi-čko mi už do testu prišlo s kvíliacou prednou brzdou, čím mi prvý zjazd z Butkova pripomínal časy, keď sme s cantilevermi varili ráfiky až tak, že poddávali duše


Keď sa veci dajú robiť aj inak

Okrem spomínaného uchytenia zadného kolesa v ráme sa mi páči aj myšlienka bezobjímkového uchytenia sedlovky, kde je uťahovacia skrutka pekne skrytá zo spodnej strany hornej rámovej trubky. Z môjho pohľadu vyzerá takto rám po dizajnovej stránke čistejšie a eliminuje sa tým jedno z miest, ktoré je častým potenciálnym zdrojom nepríjemných pukavých pazvukov. Druhou vychytávkou sú otvory v spodnej strane stredového domčeka, ktoré slúžia na pritiahnutie bowdenov sťahovacími páskami v ráme, aby pri jazde v teréne nič nehrkalo. Jednoduché, účelné, efektívne! Narúša to akurát nápis „Made in China”, ale s tým sa dá žiť .  


Teória v praxi

Zas a znovu začnem vidlicou Lefty OCHO. Jej citlivosť, ktorá lieta na troch radoch ihlových ložísk, je neporovnateľná s akoukoľvek vidlicou klasickej konštrukcie. OCHO ide absolútne maslovo a nerovnosti zobe jedna radosť. Ak som sa v minulosti o top vidliciach FOX Factory zmieňoval, že sú to žehličky, tak OCHO je žehlička aj s naparovaním! Naozaj, čestné bikerské, lepšiu vidlicu som pod rukami ešte nemal. Paradoxom je aj to, že napriek hypercitlivosti na nerovnosti pri jazde po rovine alebo do kopca, vôbec nehúpe, čoho som sa zo začiatku pomerne dosť obával. 


Jediným šťastím pre moju peňaženku je fakt, že sa nevyrába so zdvihom väčším ako 100 mm. Bike vďaka ľahučkým kolesám na rýchlych plášťoch Schwalbe Rocket Ron krásne letí, k čomu mu dopomáhajú i tuhý rám a robustný stred. Čo ma ešte presvedčilo, je funkcia komba karbónovej sedlovky C2 a sedla Fabric, ktoré spolu prepružovali doslova ako z učebnice mechaniky. Tento bike tak bude v kombinácii s podhusteným bezdušovým plášťom nielen riadne rýchly, ale aj mimoriadne komfortný. A hoci som si od hardtailových kostitrasov pomerne odvykol, priznávam, že ma tento kúsok naozaj dostal. Subjektívne konštatujem tiež to, že mi sedelo i jeho sedlo Fabric, kde skelet rovnako krásne prepružoval. Jediné, čo by som na biku asi zmenil, je pomerne dlhý predstavec, ktorý na ňom zabudol niektorý z predchádzajúcich testerov a nahradil ho originálnym, kratším.


PLUSY:

  • nízka hmotnosť
  • doslova supercitlivá vidlica
  • tuhý rám
  • viaceré konštrukčné vychytávky

MÍNUSY:

  • nie príliš spoľahlivé brzdy
  • s ohľadom na cenu slabšia výbava

Pár slov na záver…

Trojkové „efesíčko” je rozhodne bikom pre tých, ktorí vedia, čo chcú a zároveň požadujú rýchly a komfortný stroj, s ktorým povymetajú trate maratónov a XC pohárov. Potenciál na dodatočné odľahčenie tohto biku je naozaj veľký. Cenovka je vzhľadom na komponentové osadenie síce nad úrovňou konkurencie, no jedinečná vidlica a viaceré inovatívne riešenia, vrátane top rámu s doživotnou zárukou, hovoria jasnou rečou. Keď už pre nič iné, ja osobne by som si tento bike kúpil minimálne kvôli novej „Leftyne", lebo jazda s ňou je skutočným zážitkom. Až máte po presadnutí na iný bike pocit, že ho je pri najbližšej príležitosti potrebné zaniesť do servisu.

Na záver ešte dopĺňam, že jeho odporučená MOC je 3 499 € a všetky podrobnosti nájdete na tomto odkaze.

P.S.: Ak by ste mali cestu okolo, týmto konkrétnym modelom sa môžete prísť pokochať aj do nášho MTBIKER centra v Hrádku, kde zdobí náš výklad.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Moja zbraň do kopcov alebo trochu „gramárenia“ nezaškodí

Moja zbraň do kopcov alebo trochu „gramárenia“ nezaškodí

Ako vyzerá a jazdí bicykel, ktorý dokáže ponúknuť výhodu v boji s gravitáciou? Alebo keď už výkon nestačí, treba využiť aj moderné technológie a „marginal gains"...
Test: Kellys Gate 90 - univerzál na každú situáciu

Test: Kellys Gate 90 - univerzál na každú situáciu

Hardtail je bicykel, na ktorom začínal hádam každý biker, a tie dnešné ponúkajú veľmi zaujímavý mix vlastností.
Od základu: Celoodpružený vs. hardtail MTB – rozdiely a benefity

Od základu: Celoodpružený vs. hardtail MTB – rozdiely a benefity

Dva rôzne svety, dva rozdielne princípy, dva odlišné pocity z jazdy, ale jedna rovnaká zábava. Aké sú rozdiely medzi pevným a celoodpruženým rámom bicykla?
keyboard_arrow_up