Kliknutím prejdeš na
bbbcycling.com
Reklama
Test: ABUS AirBreaker - prilba, o ktorej sotva viete, že ju máte na hlave

Test: ABUS AirBreaker - prilba, o ktorej sotva viete, že ju máte na hlave

16 komentárov

bimjeam 18.07.2019 30 fotografií   Horska Cyklistika Bezpecnost Test Cestna Cyklistika Prilba Abus

Model AirBreaker je výsledkom spolupráce s profitímom Movistar a zároveň dôkazom, že ABUS to s prilbami myslí viac, než vážne.

 

Prilby ABUS som prvýkrát zaregistroval asi 3 roky dozadu, keď sa do nej beznádejne zamilovala moja priateľka, po tom, čo jej táto prilba dokonale sadla na hlavu. Keď ju nakoniec doniesol Ježiško, tak som zistil, že dokonale sedí aj mne. Lenže ja už som novú prilbu mal.

Keď sme tento rok navštívili Bikefest v Kálnici, pri stánku ABUS SECURITY som zaradil spiatočku a zo zvedavosti som si začal skúšať nové modely prilieb. Slovo dalo slovo a o pár týždňov už mi volal kolega Patrik, že má pre mňa na test prilbu. Na moju otázku: “aká je to prilba?”, odpovedal stroho, že “ľahká a pekná”. Hmm, skoro ako ja, pomyslel som si . Pretože som tušil, že to určite bude model AirBreaker v parádnej modrej metalíze, nad ktorým som sa nedávno rozplýval. Prilba však nie je určená len na parádu, a preto som si ju vzal pod poriadny drobnohľad, aby som vám vedel poreferovať, či je hodná svojho mena a samozrejme ceny.



Základné údaje, určenie a prvý dojem - model nabitý technológiami


Model AirBreaker je označený ako cestná prilba pre profesionálne použitie. Jej “nadprirodzenou” schopnosťou je podľa výrobcu schopnosť odvádzať omnoho lepšie teplo od hlavy a udržiavať ju tak v chlade. Bonusom je aj výborná aerodynamika. Na tento účel slúži 11 vstupných a trojica veľkých výstupných ventilačných otvorov, doplnených o mriežku v tvare včelieho plástu v hornej časti prilby. Túto technológiu ABUS nazýva skrátene FACT (Forced Air Cooling Technology). Prilba je vyrobená metódou In Mold a v EPS výplni sa nachádza aj spevňujúca sieťka, ktorá slúži ako štruktúrovaná výstuž brániaca rozlámaniu prilby pri páde. Táto technológia nesie označenie “ActiCage”.



Ďalšou zaujímavou funkciou je možnosť nastavenia sklonu prilby, ktorá nesie názov “Zoom Ace”. Čo sa dizajnovej stránky týka, tak prilba je pomerne subtílna, bez nejakých výrazných vystúpených prvkov a agresívnych hrán. Po jej nasadení na hlavu tak nebudete vyzerať ako prerastený dubák. K prilbe, podobne ako v prípade väčšiny cestných modelov, nie je pribalený predný štít a ani ho nemožno dodatočne namontovať. Zaujímavým vylepšovákom je uchytenie vnútornej výstelky pomocou plastových poistiek, miesto štandardných suchých zipsov. Koliesko nastavenia upnutia v zadnej časti je pomerne malé, no manipuluje sa s ním pohodlne aj jednou rukou.



Ľahký, ľahší, AirBreaker - keď hmotnosť nie je len marketingový ťah


Neviem ako vy, ale moje dlhoročné skúsenosti s hmotnosťou prilieb sú asi také, že keď výrobca tvrdí, že prilba má 250 gramov, tak po zvážení na váhe, má v lepšom prípade od 10 do 20 % viac. Potom niekde v príbalovom letáku nájdete pod textom hviezdičku s prťavým písmom, že údaj platí pre prilbu vo veľkosti XXS, bez štítu, výsteliek, laku, v dolnej hranici výrobnej tolerancie za splnu mesiaca na odvrátenej strane zemskej pologule. O to väčšie bolo moje prekvapenie, keď prilba vo veľkosti M (52-58 cm) s udávanou hmotnosťou 220 g po zvážení reálne ukazovala takmer o 10 gramov menej. AirBreaker je rozhodne najľahšou prilbou, ktorá sa mi doteraz dostala do rúk a som fest zvedavý, ako sa s ňou bude jazdiť.



Nastavenie a materiály


Ako prvé by som rád vyzdvihol nastavenie prilby. Okrem klasického nastavenia obvodu hlavy zadným kolieskom si viete upraviť aj vzdialenosť upnutia celého sťahovacieho mechanizmu v škrupine prilby, čím dokážete prispôsobiť prilbu tvaru vašej lebky. V prednej tretine prilby sa totižto na bokoch nachádza trojica otvorov, ktorými viete skorigovať guľatosť/elipsovitosť vašej hlavy vo vodorovnom priereze. Ďalšia výborná vlastnosť je, že vďaka mechanizmu Zoom Ace si viete upraviť sklon prilby v horizontálnom smere. Toto sa hodí najmä pri zmene z horného do spodného úchopu, alebo pri striedaní rôznych typov bicyklov.



ABUS nezabudol ani na ženy, alebo dlhovlasých bikerov, ktorí nebudú mať problém prestrčiť cop alebo vrkoč cez otvor v upínacom mechanizme. Vnútorná výstelka je navrhnutá rozumne, po celom obvode čela, tak aby vás nič netlačilo a pot si nenašiel cestu pod okuliare. Zaujímavá je aj “fičura” upnutia výstelky, ktorá miesto suchých zipsov drží na plastovej poistke. Ruku na srdce, kto z vás nikdy nevytrhol nalepený suchý zips, pri snahe dať dole výstelku za účelom jej vyprania? Veľkú pochvalu zaslúžia aj upínacie remienky, ktoré sú vyrobené z mäkkého, tenkého materiálu, ktorý je zošitý pod uhlom. Eliminuje sa tým potreba umiestnenia nepríjemnej sťahovacej plastovej spony pod ušným lalôčikom. Remienky tak pekne lícujú, neťahajú, neobťažujú a nemajú tendenciu vo vysokej rýchlosti vydávať nejaké pazvuky. Z hľadiska komfortu nosenia je to ideálne riešenie.



S chladnou hlavou do kopcov aj zjazdov


Kľúčovou vlastnosťou tohto modelu je však schopnosť odvádzať teplo od hlavy. V tomto ohľade mi boli asi všetci bohovia naklonení, lebo tesne po tom, ako ku mne prilba dorazila, začali vonkajšie teploty atakovať hodnoty 35°C. Úpekov počas cesty do a z práce, rozpáleného asfaltu, ako aj výživných stúpaní som si teda za ten čas zažil viac, než dosť. Celý ten čas som si hovoril, že však žiadny zázrak sa nekoná, prilba funguje, dýcha, normálka… až kým som si nenasadil späť moju starú prilbu. Vtedy som zrazu zistil, že s AirBreaker-om som vôbec nemal problém s tým, že by mi pot stekal dolu čelom pod okuliare, alebo by som mal výstelku v prilbe napitú potom ako špongiu, alebo ju mohol predať nejakému solivaru. Napriek tomu, že som si to nijako výrazne neuvedomoval, tak ono to skutočne fungovalo.



Nízka hmotnosť je plus či už na ceste, alebo v teréne


Prilbu som jazdil ako správny tester aj na horskom bicykli, kde som ocenil extra nízku hmotnosť. V zjazdoch som o prilbe poriadne ani nevedel a upínací mechanizmus sa mi absolútne nepovoľoval ani na náročných trailoch. Pár ušetrených dekagramov padlo vhod aj počas horských časoviek do vrchu, ktorých sa každoročne pravidelne zúčastňujem. Samozrejme, človek by mal so šetrením gramov začať hlavne na sebe, ale pokiaľ to už z nejakého dôvodu nejde, tak sa ľudia snažia ušetriť gramy na svojom bicykli. Často pritom zabúdajú, že miesto kúpy nezmyselne drahých karbónových a titánových komponentov, ktoré sú veľakrát aj menej odolné, môžu za menej peňazí kúpiť napríklad kvalitnú prilbu, na ktorej ušetria pokojne aj 100-200 gramov.

Aerodynamiku je z pohľadu jazdca veľmi ťažko posúdiť, pokiaľ to neviete nejako presne zmerať. Každopádne v porovnaní s podobnými prilbami na tom AirBreaker rozhodne horšie nebude. Zaujímavým prvkom je aj mriežka so šesťhrannými otvormi pripomínajúcimi včelí plást v hornej časti prilby. Podľa údajov výrobcu toto riešenie umožňuje lepšie sálanie horúceho vzduchu od hlavy, bez toho, aby sa tým negatívne ovplyvnila aerodynamika prilby. Čo však bežní jazdci ocenia asi viac, je sekundárna vlastnosť, že tento plást dokáže v sebe držať kvapky vody, ktorou si v úpeku polejete hlavu. Voda nestečie cez prilbu úplne, ale zachytí sa v šesťhranoch a vy si tak z prilby vytvoríte taký malý “výparník”, ktorý vám “klimatizuje” hlavu.



Z ďalších vecí, ktoré som na tejto prilbe ocenil, je možnosť zastrčiť si okuliare do otvorov v zadnej časti prilby. Z takto “odložených” okuliarov som mal omnoho istejší pocit, ako keď si ich zastrčím do prilby spredu, kedy mám stále nejaký blbý pocit, že mi pri prejazde nerovnosti vyletia do nenávratna. Z fyzikálneho hľadiska tak pri jazde dolu kopcom nie sú okuliare naklonené v smere pádu. Pôvodným zámerom tejto vychytávky je však opäť raz snaha o zníženie aerodynamického odporu jazdcov v profipelotóne. Tak, či onak, túto možnosť vnímam rozhodne ako plus.



Plusy:

  • extra nízka hmotnosť
  • výborné odvetranie
  • nastavenie sklonu prilby počas jazdy
  • pohodlné mäkké popruhy
  • kvalitná výstelka
  • vhodná aj pre ľudí s dlhými vlasmi
  • kompaktný tvar

Mínusy:

  • vyššia cena
  • absencia reflexných prvkov




Záverečné zhrnutie


Abus AirBreaker je výborne navrhnutá prilba, zvlášť pre cestné nasadenie počas horúcich letných mesiacov, kedy najviac oceníte jej nadštandardnú schopnosť ventilácie. Nestratí sa však ani na hlavách XC-čkarov, chrtích maratóncov, časovkárov do vrchu, alebo všetkých tých, ktorí vedia, že je “sakra” rozdiel mať na hlave 400 a 210 gramovú prilbu. Kvalita spracovania je na top úrovni a najmä možnosť nastaviť predozadný sklon prilby jednoducho počas jazdy je niečo, čo ju posúva z hľadiska ergonómie ešte o kus ďalej. Táto prilba nemá po funkčnej a vizuálnej stránke jedinú slabinu. Ambicióznemu spracovaniu však zodpovedá aj cenovka, ktorá činí 249 €, čo nie je zrovna najmenej. Každopádne z môjho pohľadu je to prilba, ktorá mi sadla ako "prdel na hrniec", a s ktorou som nadmieru spokojný a v neposlednom rade musím uznať, že v modrej perleťovej metalíze označenej ako “steel blue” naživo vyzerá naozaj luxusne.

Ak vás prilba zaujala, alebo si chcete pozrieť aj ostatné farebné varianty, viac informácií nájdete tomto odkaze.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

jachmel 18.07.2019 (13:16)

Prijemne citanie tie tvoje recenzie. Len tak dalej.

 
Jaiub 19.07.2019 (06:53)

Takze o 10g rychlejsi, hmmm.. A ze preco si mi ukazoval chrbat...

 
corsair 22.07.2019 (07:50)

Jak to robíte, že padáte ako muchy? Ja som za posledné roky nepadol tuším ani raz a vlastne áno, včera aj ale tak ja som dopadol na nohy, bicykel sa len tak položil na zem... Ale nosím prilbu, aj keď už dávno som mal mať novú. Strašne ma sere, že výstelky sa zvyknú "trati", hlavne chlapcovi. Tejto prilbe verím všetky vlastnosti, za tú cenu si nik nedovolí predávať aušus

 
ro_so corsair 22.07.2019 (07:54)

No čím menej padáš, tým sa pravdepodobnosť pádu zväčšuje. Či ako to je?

 
DanielH 18.07.2019 (15:20)

Tak velmi som ju chcel. Ale ta cena je kua vela. Nakoniecvyhrala Ekoi Corsa Light 220g tak istoa sedi ako riť na šerbľi. Ale tá Abuska je fakt super.

 
Bade DanielH 18.07.2019 (16:28)

vizera pekne, ale za tu cenu mas dve paradne prilby.

 
Bade Bade 18.07.2019 (16:30)

a Lidlackych prilieb mas 20ks a este ti ostane na obed v restike.

 
SlavoSL DanielH 19.07.2019 (11:28)

veru, tiež pozerám po Abuske na cestný bike, ale Ekoi je cenou oveľa, oveľa príjemnejšia ... Keď som Ekoi prvý krát chytil do ruky (doslova) bol som milo prekvapený spracovaním aj váhou ...

 
peito 18.07.2019 (16:35)

Prilba v tejto cenovej relácii a nemá pracky pre nastavenie popruhov pod ušami? Takto vyzerá ako prilba za 19 euro a nie za 249. Alebo je to z dôvodu ušetrenia pár gramov?

 
JoKo 18.07.2019 (20:50)

Mám 10 ročnú Limarku a tá vtedy vážila poctivých 195 g. A cena bola okolo 100 eur. Pekne nám ide hore inflácia...
Nenašiel som nič o tom, či je v prednej časti je sieťka proti rôznym lietajúcim príživníkom. Sieťka v Limarke ma zachránila o pár štípancov... Ale raz nie - cítil som náraz, siahol som rukou na prilbu a včela (osa, ... ??) mi z posledných síl pustila žihadlo do prsta.

 
ppi 19.07.2019 (07:30)

same chvaly, ale to najpodstatnejsie chyba: ci je to este stale prilba - nie je problem vyrobit aj 50g - zalezi ako ochrani. ci vsetci zabehnuti vyrobcovia zeru banany a naschval zasobuju trh 400+g kuskami?

 
bimjeam ppi 19.07.2019 (08:21)

Áno, kúpiš aj noname 150g prilbu za 20e, ale v tej by som ozaj spadnúť na hlavu nechcel. AirBraker má v EPS spevňujúci skelet, aby sa nerozpadla pri páde na kusy.
Myslím, že hmotnosť tejto prilby určite nie je na úkor mechanickej odolnosti. Určite ani v Movistare by neboli ochotní riskovať životy svojich jazdcov

 
ppi bimjeam 19.07.2019 (09:20)

ono prave cim lahsia tym drahsia, napr. lidl prilby maju hravo cez 400 g, u zabehnutych znaciek hmotnost sa ustalila na 280-300g aby spolahlivo ochranila.
PS asi ziadna sa nerozpadne, ide o to ako pohlti energiu pri naraze

 
scypho bimjeam 19.07.2019 (09:41)

@bimjeam 20e prilba mi zahranila zivot. Najprv hlava potom rameno (klucna kost).

 
katko 19.07.2019 (09:06)

konečne pekná prilba, ale tie gramy sa naozaj musia prejaviť v ochrane...vozil som kedysi Bell Volt, minule som si ju po asi 2 rokoch skúsil dať na hlavu a prišlo mi to ako nejaká čiapka na pivo...drbol som s POCou na hlavu, praskla, a tam vidíš, že ten matroš navyše tam nie je pre srandu
ale za dizajn naozaj palec hore na cestu super

 
tommix 12.08.2019 (14:54)

250 Euro za 250g prilbu Oh ... moja Giro ma pod 250g a stala 70 Euro (povodne 100) ... ma vsetky certifikaty tak neviem ...

 
Pridaj komentár