Kliknutím prejdeš na
rockmachine.sk
Reklama
Moja cesta k jednoprevodníku - zvládne ho aj bikerka ako ja?

Moja cesta k jednoprevodníku - zvládne ho aj bikerka ako ja?

70 komentárov

baraya 20.07.2019 12 fotografií   Horsky Bike Rock Machine Horska Cyklistika Zeny Prevody

Nie som extra technický typ, preto keď som dostala za úlohu napísať svoj názor na hobby jazdenie s jednoprevodníkom, zostala som trochu vystrašená. Pokúsim sa to však podať na základe svojich pocitov a zážitkov.

 

Odkedy ma Maťo priviedol k cyklistike, mala som možnosť postupne skúšať rôzne typy bicyklov v rozmanitej výbave, a to platí aj o prevodníkoch. Moje začiatky, keď naozaj nepočítam biky z detstva, boli spojené so starším modelom na 26kových kolesách, ktorý mi Maťo postupne “ohádzal” dobrými a ľahkými komponentmi. Takže som sa výsledne dostala k naozaj ľahkému biku, s ktorým som zvládla svoje skutočné zoznámenie s MTB.

Trojprevodník na začiatok


Na tieto časy spomínam naozaj veľmi rada. Na tomto kúsku som mala ešte klasický trojprevodník. A tu vznikol jeden zásadný problém a to ten, že som často od svojho “trénera” počúvala, že čo to tam mám zaradené, že sa mi to tam kríži . No poviem to tak, ako som to vnímala ja. Berte ma skutočne ako vzorku hobíka, ktorý si užíva dobrý pocit z jazdenia a nerieši žiadne maratóny a pod. Ani servis bicykla, ale samozrejme umyť si bicykel zvládnem, aj keď aj na to sa doma nájde pomocná ruka . Takže som vždy radila podľa pocitu a toho, aký terén som mala pred sebou. Asi sa to mnohým z vás skúsených bikerov zdá smiešne, ale nedokázala som sa dostať ako pri jazdení v aute do “automatického” režimu a vnímať, čo mám vzadu a adekvátne tomu si prehodiť vpredu, proste som to kombinovala tak, aby som to ušliapala a bodka! .



Rozlúčka s 26kou


Už som to v jednom článku spomínala, teda možno nielen v jednom, ale doteraz si pamätám pocit, keď som prvýkrát mala možnosť jazdiť na 29 kolesách. Bolo to v Dolomitoch na požičanom bicykli, a to bola už priama cesta k výmene bicykla. A tak sa ku mne dostal bike s dvojprevodníkom. A opäť mám čerstvo v pamäti, ako sa pri ťahaní na náš domáci a legendárny kopec Straník pozerám pod nohy s otázkou, “či to už vážne ľahšie nepôjde?” Išlo však len o krátkodobú záležitosť a na väčší výber prevodov som veľmi rýchlo zabudla a užívala som si jazdenie na dvadsaťdeviatke aj v oveľa náročnejších stúpaniach. Raz darmo, mne to vždy pôjde lepšie do kopca ako opačne . Avšak napomínanie na nesprávne zvolené kombinácie prevodov sa úplne nevytratili. Naučím sa to ja niekedy!?



Bude ešte horšie?


No možno nebude treba, pretože čo čert nechcel, dostala som ponuku mať túto sezónu v dlhodobom redakčnom teste fialového krásavca od Rock Machine, ktorého som vám už predstavila v tomto článku. Takže môj predchádzajúci bike, s ktorým som ale bola nadmieru spokojná, musel ísť bokom. Ale potešila ma možnosť predaja kamarátovej frajerke, aspoň tak zostal v partii. A tak prišlo veľké zoznámenie sa s už pre mnohých samozrejmými vecami, ako je ľahký karbónový rám, teleskopická sedlovka no a v neposlednom rade strašiak menom jednoprevodník. Už keď som dostala na výber z dvoch modelov do testu, tak ma Maťo hneď upozornil, aby som si bola vedomá, že to bude v kopcoch opäť o niečo náročnejšie.



Aká bola teda realita?


Musím sa priznať, že prechod z trojprevodníka na dvoj som vnímala ako väčší skok, ale to je len môj subjektívny pocit. Samozrejme sa pod to pripísala aj hmotnosť bicykla, ktorá je v prípade Blizzu nižšia (rozdiel cca 1 kg). Rovnako mi o čosi lepšie sadol posed, najmä široké rajdy, s ktorými sa ale trápime hlavne pri prevoze či manipulácii v byte. KONEČNE však nepočúvam pripomienky k tomu, čo mám zaradené!

V prvom rade to bol šok, že vlastne jednou páčkou ovládam kazetu a druhou teleskopku a jednoducho nemusím riešiť, čo dám vpredu, pretože možnosť výberu zmizla . Jedna placka s počtom zubov 32 pre mňa znamená síce menší výber, na aký som doteraz bola zvyknutá, ale v konečnom dôsledku som sa zatiaľ nestretla s tým, že by som nedokázala zdolať nejaký kopec, ktorý som predtým vyšla. Práve naopak, smerom dole som na tomto biku trochu odvážnejšia, ale to s týmto faktom až tak nesúvisí.



Som typ, ktorému každý neprirodzený zvuk na biku vadí, takže hneď zastavujem a volám svojho “mechanika”, aby sa na to pozrel . Pri jednoprevodníku sa prirodzene stávajú takéto situácie častejšie, keďže je systém citlivejší na správne nastavenie, práve kvôli menším rozostupom medzi jednotlivými prevodmi. Našťastie sa to takmer vždy podarí vyladiť priamo v teréne a ja môžem spokojne pokračovať v nerušenej jazde.



Nie je to pre každého, aj keď...


Stále je tu možnosť znížením počtu zubov dosiahnuť ľahšie zvládanie strmých prekážok, ale v mojom prípade som túto alternatívu zavrhla. Je to jednoducho aj o zvyku, proste som sa naučila fungovať s výberom, ktorý mám k dispozícii a už mi ani nenapadne, že by som potrebovala ešte niečo navyše. Netvrdím tým, že jednoprevodník je pre každú ženu, najmä pre bikerky začiatočníčky. Mám napríklad kamarátky, o ktorých rozhodne viem, že by sa im to nepáčilo, ale to súvisí aj s tým, že všeobecne neobľubujú kopce a skôr sa rady vozia len tak pre chuť po rovnejších cestičkách. A na tých by komfort bez nutnosti riešenia zvoleného prevodu určite uvítali.



“Fialku” s jednoprevodníkom som tento rok otestovala aj v talianskych Dolomitoch a nebudem tvrdiť, že tie ich stojky som zvládala s “prstom v nose”. Ale v tomto prípade platí jednoduché pravidlo, čo už nedám v sedle, si jednoducho vyjdem po svojich . Trasy na spoločné výjazdy ale vyberáme s ohľadom na moje schopnosti, predsa len chcem jazdiť a nie sa opierať o bike pri turistike .


Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Komentáre

Kenai 20.07.2019 (22:34)

Ja ked pocujem 1x.... tak sa mi vybavi jedina otazka: PRECO ? Tento clanok potvrdil moje najhorsie obavy, z lenivosti, pohodlnosti neschopnosti. Uz roky je vyvoj bikov smerovany na rychlost servisu a jednoduchost montaze, nie na rozsah moznosti nastavenia a personalizacie. To co volakedy slo riesit prestavenim, dnes sa riesi vymenou, To co volakedy vydrzalo 10000km dnes vydrzi 1000 a stoji 10x viac. Jednoplacky by sa nemali volat 1x10, 1x11, 1x12 ale skor 10x 11x 12x naklady na prevadzku oproti trojplacke.

Cakam len kedy taka pochabost napadne niekoho u cestakov. Ale tam si nemozu dovolit stracat radovo 5-15w na prevodovom systeme. Ani mat skoky medzi prevodmi take, ze padnu z kadencie 100 na 80. Sranda je, ze MTB uzivatelia to akosi toleruju a este tomu tlieskaju.
Pre jazdenie trailov je podla mna optimalna 2x9 alebo 2x10 pre XC 2x10-2x12 pre turistiku 3x9 alebo 3x10. 1x... tak mozno jedine pre DH a enduro a aj to len pre jednoduchsie pouzitie napinakov. Cim viac pastorkov na kazete tym mensie rozostupy pastorkov, uzsie pastorky a tym uzsia retaz. To sa pri pouziti zhodnyuch materialov = mensia zivotnost a spolahlivost.

Kto sledujete preteky XCO tak si vsimnite, ze retaz pada ovela viac na 1x... ako na 2x....

 
Vuk Kenai 20.07.2019 (23:23)

presne, to hovoril aj trailhunter, pada retaz na jednoplacke. ja mam 26 rokov mtb s 3prevodnikom s 50z a vsetko funguje bezchybne aj pri vytahanej rezate

 
cistyjebo Kenai 21.07.2019 (17:08)

Poznáš niekoho kto sa vrátil z jednoprevodníka na 2, alebo 3? Lebo ja nie. 😄

 
Kenai cistyjebo 21.07.2019 (20:17)

No to pre to, ze sa to neda, lebo by si musel vo vacsine pripadov menit ram. Tiez mi prosim najdi nove XT, alebo XTR 3 prevodnik. To sa tazko vracia spat ked nie je k comu.

 
Vuk cistyjebo 21.07.2019 (21:29)

ja by som sa chcel vratit z dvojprevodnika na trojprevodnik, ale bolo by to zlozite a cely pohon menit za horsi.

 
michalkrempasky Vuk 22.07.2019 (12:25)

XT ma este 3 prevod co dava na touringove a krosove kde mas predny 48zub najvyssie... cize podla mna je sa kde vratit ale neviem akoto je dostupne v najnovsich radach

 
Kenai michalkrempasky 24.07.2019 (11:45)

Ano, ale aj nie, Lebo ako pises je to 48z. Cize pre MTB dost nevhodne. Je mi jasne ze mozes vymenit prevodniky, ale ked si predstavim tie komplykacie. Dalsia vec je ze nove ramy vela krat ani nemaju uchyt na presmyk. Nedostanes tam 3x kvoli sirke zadnej stavby.... A to mi este pripomina ze co taky Q-faktor u boost ramov a + plastoch. To aby sme mali aj boost panvu

 
AdMich Kenai 21.07.2019 (17:24)

Doba kedy sa veci vyrábali, aby vydržali je dávno preč. Plakať nad tým je zbytočné. Jazdil som 3x, 2x a teraz 1x. Dokonca ovál 1x11. Jazdím všetko okrem asfaltu a roviny. A za tie 4 roky mi reťaz padla presne 0 krát. V kopcoch ma to donútilo ísť viac do sily, miesto krútenia na Gašparka. Nechcem týmto vôbec vyvolávať nejakú zbytočnú diskusiu, ale tvoja úvaha zrejme nemá základ v porovnaní z vlastných skúseností, ale skôr všeobecných žvástov.

 
Kenai AdMich 21.07.2019 (20:25)

Nechces diskusiu, cize len strucne servis ropbim na 3 cudzich bikoch, a 3 vlastnych. A to 3x10 3x9 2x10 2x10 2x7. Na 1x... budem jazdit az mi bude pripadat dobry napad tlacit 60 kadenciu v kopcoch a 120 po asfalte. A ak povazujes tocit kadencie 90-100 za
Gasparovanie (presnejsie by bolo asi Armstrongovanie) tak zrejme nemas ponatia o biomechanike a regeneracii organozmu. Radim dostudovat.

 
AdMich Kenai 22.07.2019 (07:03)

Ja robím servis rovnako celej rodine...a čo? Keď niečo treba vymeniť, tak to vymením. Tu ide o to, že ty si na tom nejazdil. Nemáš s tým reálnu skúsenosť.
Takto nejak reagovali ľudia na 29" kolesá. Potom aj na 27,5"...a pozrime sa, ono to všetko našlo svojich zákazníkov. Píšem to vždy a všade - je dobré mať na výber.

 
fixska Kenai 21.07.2019 (17:33)

Súhlasím, nevedomosť a neschopnosť. Autorka sa evidentne ani nesnažila porozumieť prevodom a naučiť sa ich používať preto jej vyhovuje "debilproof" riešenie 1x11. Výpovedná hodnota takéhoto "barbie" komentára je nulová ale tak hlavne, že sa vozí, to je plus. Napísať názor je v súčasnosti odvaha a to, že to dokázala pútavým štýlom a čitateľnou formou je ďalšie plus Každopádne chlapi, taste peňaženky alebo to nedávajte čítať manželkám a frajerkam, ktoré nevedia radiť na 3x xy či 2x xy. To bolo zrejme účelom článku, podpora predaja 1x xy.

 
Kenai fixska 21.07.2019 (20:28)

BTW: 3 zeny vratane menzelky som naucil radit na 3x10 a 2x10 za 30 min. Ziaden problem len z nich netreba robit telce a vysvetlit to pre ne akceptovatelne.

 
fixska Kenai 22.07.2019 (10:20)

Samozrejme, nie je to jadrová fyzika len tá dotyčná osoba musí mať záujem chcieť sa to naučiť, to platí pri všetkom. Lektor môže byť skvelý ale ak nie je vôľa učiť sa, neuspeje ani taký, čo má vôľu niekoho učiť Tak či onak, každý nech si vyberie čo považuje pre seba za najvhodnejšie, len ma mrzí, akým spôsobom bola téma prevodov konkrétne v tomto článku odprezentovaná.

 
Anthemmer Kenai 22.07.2019 (13:56)

... to tá moja by potrebovala automatickú prevodovku

Však raz možno aj to bude, už sa teším na tie vášne, čo vypuknú potom

 
baraya fixska 22.07.2019 (10:13)

Ahoj, ze si ma nazval "Barbie" nejdem komentovat, vlastne ma to celkom pobavilo..len sa vyjadrim k tomu, ze nie som uplny blbec, ktory by nevedel jazdit s inymi prevodmi - odjazdila som si pomerne dost (treba chapat, ze v clanku aj trochu prehanam), ale situacia sa tak vyvinula, ze som tuto sezonu skoncila s bikom, ktory ma prave jednoprevodnik a ucelom clanku bolo poukazat, ze sa to da rozhodne zvladnut a nie je to ziadny strasny strasiak ani pre menej skusene bikerky. Takze ano, ako pises, hlavne treba jazdit a nie sa vyhovarat, preco sa to neda

 
fixska baraya 22.07.2019 (12:01)

Ahoj, po prvé, že si ma nazvala chlapom, idem komentovať: nie som chlap Po druhé, prívlastok "barbie" som dala tomu komentáru, čo je zreteľné aj z vety, v ktorom som ho použila, nie tebe ako osobe - prečítaj si to opakovane kým to prekrútiš. Po tretie, rozumiem, že kritický názor s dávkou sarkazmu a "tematického opovrhnutia" nie je niečo, čo sa číta dobre, lenže naozaj mám pocit, že je to celé postavené naopak. Čo nemá menej skúsený biker/ka na tak blbuvzdornom riešení ako 1x11 nezvládnuť? To bola rečnícka otázka. Podpíšem sa, Ivana

 
baraya fixska 22.07.2019 (13:09)

Ahoj Ivana, ospravedlnujem sa, nepozerala som tvoj profil, takze som nevedela, ze reagujem zene.

 
astro Kenai 22.07.2019 (08:40)

No Kenai odvahu máš. Napísať takúto kritiku na 1xčokoľvek bez toho aby si to reálne vyskúšal...
Ja som prešiel na HT z 3x9 (26") na 1x11 (29") a pri fulle z 3x10 (26") na 1x12 (29"). A rovnako ako tomasspura mám gule priznať, že by som sa k 3xčokoľvek už nevrátil.
Na 3-prevodník nikto nenadával lebo vtedy jednoducho bol. Potom prišiel 2-prevodník a podaktorí už frflali, že im ten jeden chýba a špekulovali koľko zubov si tam vpredu nechať. A potom prišiel 1-prevodník tak sa frfle aj na ten. To je normálny vývoj. Ako keď som si ako majiteľ dvoch 26" bicyklov prvýkrát na Bielom kríži sadol na požičané 29" HT-čko a povedal som, že s tým autobusom sa nedá jazdiť. To som ešte nevedel, že o pár mesiacov už u mňa žiadna 26tka na stene visieť nebude a nahradia ich obe 29iny.
Padanie reťaze? Nuž áno, spadla mi - presne raz...pretože som na HT prehadzovačke nechal odomknutú brzdu. Jezus mi to dal pekne vyžrať
Keď niekto chce zostať pri 3placke, nech zostane. Každého osobná vec. Ale aby si mohol kritizovať niečo, mal by si to niečo aspoň vyskúšať. Ono je to ako prať na valche a kritizovať automatickú práčku.
Kenai boli sme si spolu zajazdiť tak keď pôjdeme znovu nechám ti na výjazd môj bajk. Skúsiš, uvidíš. Len neviem či ten jeden výjazd bude stačiť na tie predsudky

 
Kenai astro 24.07.2019 (01:14)

Vazim si tvoju ponuku a rad to skusim. Akceptujem aj, ze treba veci skusit. Technicky vzato som 1x12 eagle mal pozicany (Procaliber 9.8 SL). S komentom od majitela, radenie je na prd nedaju sa poriadne ovladat packy, mal som ostat u shimana. Tak som to skusil, mne konkretne radenie, az tak zle neprislo. Myslim si, ale ze vela ludi tu moj koment uchopilo zo zleho konca. Ja neporovnavam funkcnost, alebo dojmy uzivatela. Ja som to ponal len a cisto z uhlu technickeho. Ako funguju retazove prevody je jesane uz min 100 rokov a fyzika v tom pripade nepusti. Riesenie 1x nieco je technicky ovela menej vhodne z hladiska zivotnosti, ucinnosti a spolahlivosti. To je proste fakt. Niekto moze rad jazdit DH plaste po asfalte, ale to z toho este nerobi dobre technicke riesenie. Niekto moze mat rad aj singlspeed, ale az to zacnu tlacit ako idealne riesenie pre vsetkych budem protestovat. A to je presne to co sa deje u 1x.... Kde je XTR 3x 10? Preco je to k dispozicii uz len v nizkych radach ? Cize znova moja otazka PRECO ? V com je to lepsie ? Preco to ma byt nahrada ? Este aj na Cape Epic ma 2x10-2x12 stale velke zastupenie a nie je to snahou usetrit. Ked da niekto 3000 E za startovne.
Mimochodom pamatam si aj co si povedal o tovojom predanom 26" Treku vs 29"... ale to je mimo diskusiu.

 
Per 21.07.2019 (00:04)

btw... pekne nohy

 
dzajro Per 21.07.2019 (06:42)

Presne, jednoplacku závidia, ale pekné nohy nevidia.

 
Per 20.07.2019 (23:59)

Horsie je,ked si niekto chce kupit lepsi hotovy bike,tak najde uz len jednoplacky. Ak chce ju nechce, bud si posklada sam,alebo vezme trochu nizsiu triedu.

 
Vuk Per 21.07.2019 (00:23)

Vyrobca chce rychle opotrebenie.

 
belakova.renata 21.07.2019 (07:51)

Dlho zvažujem či 1 alebo 2. A... teraz sa už teším na 1 😉 a 29"" keďže podľa opisu sme si v jazdení podobné. Aj keď s prehadzovanim problémy nemám, ale radšej jazdím hore 😂 ako dole 🤔
Vďaka za opísané skúsenosti 👌🏻

 
baraya belakova.renata 21.07.2019 (11:17)

Ahoj, som rada ak pomôže Samozrejme trosku je to s tými problémami s prehadzovanim prehnané, ale každopádne mi momentálne táto kombinácia vyhovuje

 
lto 21.07.2019 (18:27)

Asi tolko k teme, citujem z clanku:

ad 3prevodnik"čo to tam mám zaradené, že sa mi to tam kríži"
teraz to nepovie nikto pri 1x, ale tento stav je stale rovnaky .. fyzicky sa nezmenili prakticky nic.

Tomu ja hovorim, strelit sa do vlastnej nohy

 
lto lto 21.07.2019 (18:29)

tym som myslel vyrobcov a rozne pokusy o obhajovanie 1x prevodnika (jeho zmysel je inde) .. nie tento clanok a autorku .. aby nedoslo k mylke ):

 
perez lto 21.07.2019 (22:25)

Strawman logical fallacy...ktory vyrobca 1x tvrdi, ze nenastava krizenie?

 
jozef009 21.07.2019 (00:40)

Biznis je samozrejme v parts nie v bicykloch, čiže čím častejšie menia a opotrebavajú sa diely tým viac zarobia.. Ja som reklamoval sram eagle retaz 12 speed, kde ani nie po 300km jeden článok praskol a všimol som si to až pri čistení.(medzi tým mi to stihlo ohrýzť pulley plastový)V cyklo shope Evans mi sám manažér povedal, že sa to stáva úplne bežne..

 
tomasspura jozef009 21.07.2019 (22:03)

No vidis, a mne gx eagle retaze drzia, prva menena po 1400km (vytahala sa) a druha tiez 1000 a v pohode. Teraz menim po 1000, ale jazdim dost vela les, kopce. S xt retazou na 2x10 som mal neustale problemy. Asi si len chytil zly kus. A ked ti ho vyreklamovali, nevidim v tom problem .

 
marram 21.07.2019 (13:03)

Autorka dobre spisala skusenosti.

Ja som presiel z 3 prevodnika priamo na 1 (komplet SLX, 30z vpredu a 42-10z vzadu) bez voditka alebo napinaku. Jazdim na hardtaily Ghost Asket 8 AL traily a enduro a za 1400km mi ani raz nespadla retaz. Takze apriori z tohto by som nemal obavu.

Chapem, kto jazdi XC a chce dosiahnut nejaky cas alebo velke vzdialenosti, tak nakoniec bude musiet robit kompromis aky velky prevodnik da dopredu. Bud mu zostane lahky prevod do najvacsich stien a zaroven mu nezostane tazky prevod na rovinu/dole kopcom a opacne. Takze zavisi aj ake najcastejsie profily clovek jazdi. Mne tych 30/42-10 vyhovuje, lebo castejsie slapem strme kopce a dole idem trasy, kde som niekedy rad, ze sa udrzim na biku

Co sa tyka zivotnosti, tak prave udrzba retaze a prevodoveho systemu robi najviac, ze kolko vydrzi. Hlavne menej teoretizovat a viac skusat a jazdit

 
will 22.07.2019 (19:35)

baraya nedaj sa odradit komentarmi. Clanok je dobry pohlad pouzivatela.
To, co sa vela ludom nepaci je masivne pretlacanie jednoprevodnika, strata moznosti volby (teraz ak chces na biku za 2-3 tis eur dvojprevodnik, potrebujes lupu) a priserna cena pohonu a komponentov spolu s poklesom kvality (jazdim Shimano XT a poznam SRAM GX). SRAM dokazal nieco, o com snivaju marketeri vo vlhkych snoch. Predavaju lacnejsie riesenie nasobne drahsie.
Pohon 1×12 ma svoje vyhody, aj svoje nevyhody. Pokial maju ale ludia pocit, ze sa tie nevyhody potlacaju a poukazuje len na vyhody, tak sa ozyvaju. A teraz si si to odniesla ty.
Klucovym nedostatkom je maly rozsah - pre pretekarov nevadi, vies to doladit prevodnikom. Ale bezny jazdec nechce behat s naradim ak sa rozhodne ponahanat na trailoch v Malych Karpatoch a den na to vyrazit na Kriznu.

 
tomasspura will 22.07.2019 (19:42)

Ked si to ale zoberies, bezny cyklista viac ako 25-30 km/h po tej kriznej nepojde . A na to mu staci 30 vpredu a 12s vzadu uplne v pohode. A to iste ti v pohode staci na MK traily.

 
will tomasspura 23.07.2019 (07:59)

Male Karpaty a Kriznu som dal ako priklady. A ist od Kralovej studne nahor tymi 20-25% stupakmi, tam moze mat bezny biker aj 28z. A zase dolu dlhe presuny po asfalte mierne z kopca - hodilo by sa aj 32z. Pre silovejsich aj 34z.
No a toto je problem. Biky su na uzivanie - a ked bud nevladzem do kopca alebo neukrutim z kopca tak ma to stve. To je ten 500% rozsah.

 
Matej1985 21.07.2019 (12:02)

Ja som spokojný s jednoprevodníkom, nezbadal som nejaký rozdiel v intervale menenia opotrebovanej reťaze. Reťaz mením 2-3x ročne aj teraz s jednoprevodníkom aj prdtým ked som mal 3prevodník. Na preteky nechodím takže komonenty nevyťažujem do krajnosti. Tu je moj bicykel https://www.mtbiker.sk/bikeri/matej1985/bike.

 
fradog 21.07.2019 (15:48)

Ja som uz rezignoval na vysvetlovanie ako pouzivat prevody. Spaniel sice nehrozi, ale viem ze to skonci skoro netknutou kazetou vyjma jedneho zodrateho pastorku (3x7) Zeny si proste sadnu a slapu. Je to jedna z cinnosti, ktoru momentalne robia, v hlave maju dalsich desat zalezistosti. Hlavne aby sa jej dobre sedelo, nic nechrastilo a lahko slapalo. Ci je to 3x alebo 1x je uplne fuk. Je na chlapovi, aby vybral trasu ktoru zvladne.
Inak je mile, ako si zeny bike aj pomenuju

 
fradog fradog 21.07.2019 (15:52)

A este musi byt pekny ram (cervena je top)

 
ppi 20.07.2019 (21:43)

Pre taketo neskusene dievcata by mohli nasi azijsji priatelia zostrojit packu ktora ovlada sucasne predok i zadok a odpadli by mnohe problemy, mohli by tomu vytat v zjazdoch a sucasne sviznejsie vyslapat strmsie kopce (menej gramiv na zad kolese)

 
hurmikak ppi 20.07.2019 (23:11)

Shimano to robi.

 
ppi ppi 21.07.2019 (09:51)

Na takuto som veru nenatrafil (ale ani nehladal)

 
perez ppi 21.07.2019 (21:56)

Synchro shift

 
ppi perez 22.07.2019 (07:00)

Sak jasne elektronicka, ale kolko ludi im do toho pojde (a zeny tipujem - velmi tazko). Shiimano ma kolko 20 tried prakticky rovnakych komponentov (lisia sa len akoze kvalitou a exkluzivitou) a nedokazu vyrobit jedno mechanicke radenie?

 
perez ppi 22.07.2019 (08:56)

bez elektroniky a tym padom logiky za tym si neviem predstavit ako by to bolo riesene, to sa asi ani neda

 
ppi perez 22.07.2019 (11:36)

elektronika je logika ci ako co?
omg

 
perez ppi 22.07.2019 (13:05)

nie, logika je software ktory ti automaticky prehodi pilu, ked sa prilis krizi so zaradenym prevodom vzadu. Neviem aky SW by mohol bezat na cisto mechanickom radeni. Takze aby bola logika (SW), naprv musi byt elektronika. Neviem co je na tom omg.

 
Plazzer 20.07.2019 (21:56)

Dobra stylizacia - dobre sa to cita! Nie ako Imrove clanky (joke, pozdravujem )

 
RoboNM 21.07.2019 (11:48)

Je zaujímavé ako o nevýhodách jednoplacky píšu najviac tí čo to ešte nemali Ja ju jazdím tretiu sezónu a už by som iné nechcel a to som mal aj 3x aj 2x. Ak si neni úplný hobík tak nemusíš mať obavy z kopcov, veď aj mojej polovičke som ju vnútil a je spokojná Keď sa o pohon staráš ako sa patrí tak nemusíš mať obavy z opotrebenia, mne reťaze vydržia 2 tis.km (X01, XX1) samozrejme ju kontrolujem mierkou... nikdy nespadla a všetko fungovalo aj v blatových maratónskych masakroch, kde väčšinou prešmýkač končí ...ale tak...čo človek, to názor..

 
Kenai RoboNM 21.07.2019 (20:41)

Jo to hlavne o tom, ze malo kto ma na to gule, aby napisal ako sa nechal okaslat a aku kktinu si kupul. To chce urcitu uroven a uvedomenie sa. A tiez princip, pekne hovor o slonikovi, inak ho nepredas. Urcite si nevidel nikoho kritizovat ani 3x ani 2x ak na nom prave jazdi, ze ano. Samozrejme cest vynimkam. Problem ani tak nie je 1x system, ako to ze musis ist s retazou do stale vacsieho poctu prevodov na kazete. A to je kataatrofa. 1x10 by este mohlo byt OK ak ti nevadia velke skoky kadencie, ale 1x12 je uz konec sveta. Mal som 11 na cestaku a vratil som sa k 10 a na jednom biku dokonca k 7 prevodom. Ten 7 system je na 10 000 km a ide aj v blate piesku trave nevadi burina v kazete, ide nenamazany proste je to ako Pajero 1998 vs Outlander 2019.

 
RoboNM Kenai 21.07.2019 (22:13)

No musím ťa sklamať, keby som považoval 1x za kktinu ako píšeš tak by som si ďalší bajk nekupoval s týmto pohonom... stačí otvoriť oči a najmä vyskúšať a zistíš že 1x nie je marketing ale rozumný pokrok (aj keď uznávam že nie pre každého) viac sa nevyjadrujem, keď niekto chce, nech si dá hoci aj kardan

 
tomasspura Kenai 21.07.2019 (22:13)

Hlavne, ze v tom mas jasno . Mal som 3x10, 2x10. Teraz mam 1x12. Mne 1x12 absolutne vyhovuje. A mam gule priznat, ze to tak je . Kludne si daj kazetu aj so 6 prevodmi, ked ti to vyhovuje.

 
BoboTN Kenai 31.07.2019 (13:49)

Mam 1x11 a vydrzal mi 8000 km, jazdene MTB vo vsetkych moznych podmienkach celorocne od -15 do +35°C, vratane blatovych maratonov, parkrat aj na uplne suchej retazi. 6 retazi ho nedokazalo dorazit, az nakoniec siedma zacala skakat na jednom pastorku. Takze len tolko k tomu najazdu

 
Sesulak 22.07.2019 (08:58)

No a ja uvazujem o novom XT 2x12. Asi ma upalia Odporucam web
https://www.bikecalc.com/gear_ratios

 
lubos09 28.07.2019 (02:54)

Kupil som bajk s 1x12. Presiel som na 2x11.Nastastie mi to rám umoznil. Tie prevody mi chybali na oboch stranách.
Jednoprevodnik láka ,ale zatial to pre mna neni. Zatial to je v plienkach.

 
cistyjebo 21.07.2019 (17:10)

Presne pre jednoduchosť idem manželke prerobiť z 3x9 na 1x11.

 
jaro127 21.07.2019 (17:51)

No riadny guľáš v názoroch, ale každý má kus pravdy😃

 
Anthemmer 22.07.2019 (10:09)

Jenda nespomenutá výhoda 3placky vpredu, po 100 km v Karpatoch ma už tak bolel palec pravej ruky, že som vzadu hodil stredný prevodník a radil som len ľavou rukou vpredu 1-2-3 a tak som došiel domov

 
mireczagora 22.07.2019 (17:18)

baraya a nechces ty vlastne pekne zostat v kuchyni a pri detoch a nekecat borcom do remesla 😂 za clanok palec hore, jednoplacku mam od tejto sezony a nic ine nechcem 😉

 
kajto 22.07.2019 (19:42)

Ono to asi muselo prist s rozsirenim fulov, ono s tymi aktivnymi zadnymi stavbami sa v podstate ani viacprevodnik neda pouzit, lebo efektivne to funguje len pri tom jednom spravnom, na ktory sa prihliadalo pri konstruovani zadnej stavby.

 
Majush 23.07.2019 (10:04)

Pekny clanok Leni, super fotky a ja si vzdy rada precitam nazory a pocity pri jazdeni inych dievcat co oblubuju cyklistiku a inspirujem sa. Co ma vsak stale neprestane udivovat je, kolko ludi v komentaroch vlastni pravdu

 
Anthemmer 23.07.2019 (10:51)

... vlastne nad tým tak rozmýšľam a prestávam chápať, načo je dobrá celá táto diskusia (už len kým ju celú preskrolujem ma začne boleť prst). Ja jazdím na tom, čo mi vyhovuje a je mi srdečne jedno na čom jazdí zvyšok sveta. Jedine by mi vadilo, keby ten môj systém prestali vyrábať. Ale kým vyrábajú 3x, 2x, 1x, tak si každý môže vybrať čo mu vyhovuje. A o tom to celé je - MOŽNOSŤ VÝBERU!

 
Kenai 24.07.2019 (01:27)

Viaceri ste napisali nech si da kto chce co mu vyhovuije. Presne to by bolo idealne, ale problemom je, ze sa to uz nevyraba:
https://bike.shimano.com/en-US/product/component/xtr-m9100.html
Pripadne si pozrite specifikacie bikov, nic od strednej triedy hore uz nieje mozne kupit v prevedeni 2x... ale 3x... A o prevedeni 2x10 ale 3x10 ani nehovorim. Aka je vyhoda 2x12 oproti 2x10 ? Len lepsia kontrola kadencie, ale ta je zjavne podla vyrobcov uplne nepodstatna ak je ok aj 1x12 kde su skoky medzi prevodmi zasadne vacsie ako u 3x10.

 
Scott66 12.08.2019 (11:48)

Mám 26´´ hardtail Scott Scale 60, vpredu trojprevodník 24/32/42 a vzadu 10-ku kazetu 11/36. Zvládnem na ňom vyšliapať prakticky akýkoľvek kopec v okolí Bratislavy, napr. aj zjazdovku na Kamzíku pod bufetmi - z ľavej strany, stredom je to už príliš strmé . Nedávno som predviedol partii užasnutých mladíkov s jednoplackovými strojmi výjazd na Konské hlavy v smere z Pezinskej Baby, Strava segment má príznačný názov Grcanica Zanedlho budem mať 53 rokov a dúfam, že mi tento skvelý bike vydrží až do dôchodku Nemám chuť vrážať peniaze do niečoho, čo potom budem musieť hore kopcom tlačiť ..

 
Vuk 20.07.2019 (23:06)

Jednoprevodnik ma vyhody nizsia hmotnost, neskrka o presmyk, netreba rozmyslat ktory dat vpredu.
Jeden fakticky problem. Nikdy nedosiahnem rychlost na rovine, tak ako pri prevodniku 48z a pastorku 11z. Ist na 32z-10z 40km po asflatke, celu dobu retaz do kriza, s rychlejsim opotrebovanim a zaroven bik chcem pouzit aj do lesa na vyslap na najmensom vpredu a najvacsom vzadu.
Pri dvojprevodnikoch to byva 26z vpredu a 42z vzadu. Pri trojprevodnikoch 22z vpredu a 40z vzadu.
32z 1prevodnik ma vzadu 10-50z. Nemam auto a tak na horsky lesny spolocny vyjazd musim 40km po asflatke, lebo vlak tam nejde a bus mi bik neodvezie. To je ale moj problem ze nemam auto ani nikto z mojich znamych, ale ho ani nechcem.

 
Vuk Vuk 20.07.2019 (23:09)

na starom mtb som mal vpredu 50z na trojpile a 11z vzadu

 
Vuk Vuk 21.07.2019 (10:46)

Jullo ja by som chcel univerzal na rychlu jazdu po ceste, ale aj do lesa a to dnes pri jednoprevodnikoch nejde. Este 2prevodnik sa da zniest. Na tom jednoprevodniku na mtb nebudem stihat ziletkarom co si pojdu rekreacnym tempom. Ludia jazdia aj v skupinach kde su rozne druhy bicklov. videl som uz aj 9z pastorok ale ani ten to neriesi a 32/50 je do kopca malo, ked existuju aj lahsie prevody na viacprevodnikoch.

 
robo96 Vuk 22.07.2019 (09:02)

Pises tu, ako si mal onehda 50z v predu a 11 vzadu na horaku... na to treba mat uz nejake tie nohy. Potom napises, ze 32z vpredu a 50 vzadu je do kopca malo. Touto analogiou usudzujem, ze by si tu 50 vpredu asi moc neuslapal, mozno tak z kopca. "Univerzal", ako by si ty chcel je 34t alebo 36t prevodnik ( na 11z pastorku rychlosti okolo 35kmh pri pohodovej kadencii 80rpm), ale na to asi nemas, aby si to vobec uslapal ci uz po rovine, alebo do kopca. Takze sa tu k "nevyhodam" 1x radsej nevyjadruj, lebo to vyzera, ze moc nevies o com pises.

 
Vuk robo96 25.07.2019 (05:58)

To nebol horak ale treking s 1,95 so skoro hladkymi plastami a 60mm strunovou vidlou. Ja tocievam na maximum aj dole kopcom a som to utocil.
Dokonca rozbehnuty tocievam po rovine aj na cestnom 52z/11z a este vladzem. Teda ak nefuka protivietor. A ked idem na endure s 2,4" plastami a mam 36z/11z po rovine pri bezvetri tak mi este 1-2prevody chybaju aby som mohol dorovnat aspon trochu rychlost tak ako na cestaku aj trosku z kopca. Je to o psychike ze som zvyknuty jazdievat nad 35 celu dobu po asfslte na cestnom.

 
mitocross Vuk 22.07.2019 (09:04)

To je jadro celej veci! A sice, ze na 1xXX ti vzdy chybaju rychlosti na jednom alebo druhom konci, pripadne na oboch. Silovi jazdci si pochvaluju a prisposobia sa. Frekvencni jazdci to maju tazsie. Pre mna je na MTB ideal 3x10. 2x10 je horsie kvoli velkemu rozdielu poctu zubov medzi dvoma plackami, 1x12 je obmedzenie minimalne z jednej strany.
Nie je nic horsie, ako ked ti dojdu prevody

 
AdMich mitocross 22.07.2019 (20:01)

Mýliš sa...môžu ti dôjsť nohy

 
mitocross AdMich 23.07.2019 (12:31)

nohy mi dojdu najprv na blbych prevodoch,na tych spravnych az o nieco neskor

 
Pridaj komentár