Nastavenie posedu - keď pár mm pridáva km/h

Nastavenie posedu - keď pár mm pridáva km/h

Správny posed je kľúčová záležitosť pre komfortný pocit z jazdy na bicykli a nevyhnutnosť pri pretekárskych ambíciách. Šetrí bolesť a peniaze, pridáva pohodlie a výkon.

Posed je komplexná záležitosť a pri jeho nastavovaní treba počítať s veľkým množstvom premenných. Na úvod tejto témy sa im teoreticky povenujeme, povieme si, na čo všetko má správne sedenie vplyv a aj to, ako sa k nemu dopracovať.



Cieľ


Pre zjednodušenie si môžeme rozdeliť motiváciu jazdcov na niekoľko dôvodov. Najviac ľudí má jednoducho záujem o pohodlnú jazdu bez nevyhnutných bolestí a nepríjemných pocitov. Jazda na bicykli by nemala byť očistcom a bolesť by mala prameniť len z príjemného zaťaženia svalov. Bolesť chrbta, tŕpnutie rúk, preťažovanie jednej partie svalov, toto všetko je zlé. Podstatnú časť cyklistov bude zaujímať optimalizovanie posedu z dôvodu zvýšenia výkonu.

Nemusí sa jednať len o ľudí, čo každý víkend stepujú v ranných hodinách na štartovacej čiare. Každého poteší, že sa zlepšuje, že STRAVA ukazuje ďalšie PR, alebo že vyškolil v kopci kamoša. Ďalším podstatným dôvodom, ktorý si však dopredu neuvedomujeme, je zdravie. Dlhodobé nesprávne zaťažovanie pohybového aparátu z dôvodu zlého posedu môže vyústiť do zdravotných problémov či zranení. To je ten paradox, že s aktivitou, s ktorou si máme zdravie zlepšovať, si ublížime. Športom k trvalej...



Každý sme iný


Univerzálne návody tu nefungujú. Každý sme jedinečný. Pri výbere bicykla je dôležitá nielen výška, to pozná každý, ale podstatná je aj dĺžka trupu a nôh, rúk, šírka ramien... K tomu treba pridať aj flexibilitu aparátu, typ postavy (ekto, mezo, endomorf), zranenia z minulosti a aj vek. A toto všetko prispôsobujeme na preferovaný štýl jazdenia. Ozaj toho nie je málo.

Najčastejšie problémy


Toto by mohol byť veľmi dlhý zoznam, čo všetko môže nevhodný posed spôsobiť. Nepreberná studnica boliestok a bolestí. Klasika sú bolesť chrbta, krčnej chrbtice, kolien, sedacích partií, tŕpnutie rúk, prehnané pálenie stehien, lýtok. Čo však treba podotknúť je, že každá bolesť nemusí súvisieť len so zlým posedom! Hlavné je byť zdravý, nepreťažovať sa, počúvať svoje telo, nezabúdať na regeneráciu a ideálne precvičovať aj partie, ktoré na bicykli toľko nezapájame. Napr. dnes populárne “core” cvičenia.



Posed a kúpa bicykla?


To, čo môže človek spraviť sám, aj bez znalostí teórie a bez skúseností s cyklistikou je, že si pozrie veľkostné tabuľky udávané výrobcom. Pozor, čo výrobca, to často jedinečný spôsob číslovania a rozdiel je aj medzi jednotlivými modelmi jednej značky. Bicykle pre mužov a pre ženy opäť rozdielny prístup. 170 cm môže byť u mužov rám S, u žien M... Najčastejšie sa takýto výber veľkosti volí pri objednávaní z e-shopu.

Nejde o nastavovanie posedu v pravom slova zmysle, ale pri troche šťastia, bez reálneho vyskúšania, človek môže kúpiť vhodnú veľkosť. Vyšší level je návšteva predajne s odborne zdatným personálom a fyzické vyskúšanie kupovaného bicykla. Ak sa predajca rozumie, veľa vie opticky posúdiť. Má to v oku, vidí či človek nie je moc natiahnutý, či sa dostatočne prepínajú nohy...

Takto máte aspoň istotu, že odídete s bicyklom vašej veľkosti. Prebehnúť môže aj rýchle nastavenie výšky sedla a jeho horizontálnej polohy, výšky riadidiel, nastavenie kufrov tretier. Nie je problém zmerať panvu zákazníka a odporučiť šírku sedla. Všetky tieto služby sú k dispozícii aj v MTBIKER Centrum v Hrádku.



Ak už bicykel mám


S každým bicyklom treba jazdiť a jemne dolaďovať detaily. Niečo si človek dokáže ustrážiť sám, pomôcť môžu rôzne návody ako napríklad aj naše video nižšie.



Super je mať skúseného kamoša, ktorý počas tréningu zhodnotí posed. Inak sa sedí hneď po vyrazení a inak po hodine jazdy, keď sa dostaví prvá únava. Je pravdepodobné, že vďaka tomuto postupu už na bicykli nesedíte vyslovene zle a nespôsobujete si zásadné problémy. Ale prečo celý proces neskrátiť a nevyužiť svoj celý potenciál? A za viac ako primeranú cenu v porovnaní s cenami priemerného vybavenia? K tomu slúži Bikefitting!



Bikefitting


Ide o službu, kedy vás odborne vyškolený personál prehliadne (spomínaná hybnosť a prípadné limity vášho tela), zmeria (nie je to len o výške jazdca, ale pomocou špecifických pomôcok zaznamená hodnoty ako šírka ramien, dĺžka nôh a rúk, dĺžka trupu...) a “uprace” na bicykli.

Mala by prebehnúť kontrola na vašom stroji osadenom v trenažéri a jemné doladenie. Dôležitá pomôcka je laserová stolica, bez ktorej by meranie nastavenia komponentov bicykla bolo len približné.


Zdroj: http://www.bikefitting.com

Celý proces je komplexom mnohých úkonov, výsledkom ktorých je dokument s hodnotami, podľa ktorých viete nastaviť hocijaký bicykel. Súčasťou know-how je špeciálny softvér, ktorý podľa týchto vstupov vypočíta konkrétne hodnoty posedu. Takýto výstup je ideálny na doladenie posedu aktuálneho bicykla, ako odporúčanie pri kúpe nového, alebo aj ako manuál, ako si nastaviť bicykel z požičovne počas cyklo sústredenia.

Aj v MTBIKER centre


Nezáleží, či si prídete nastaviť posed na cestný bicykel, gravel, MTB alebo časovku. Softvér toto zohľadňuje a jediným limitom sú pravidlá UCI, ak sa chystáte na preteky. Ak by ste sa chceli dozvedieť viac, informácie nájdete v sekcii Bikefitting na tomto odkaze.



Hlava


V tomto bode spomeniem aj osobnú skúsenosť, ako je dôležitá hlava. Nemyslím jej obvod, ale narážam na psychiku. Vo svojom okolí mám niekoľko prípadov “nastavovačov”. Ide o chalanov, čo nastavovaniu výšky sedla a prípadne kufrov na tretrách zasvätili svoj život.

Neustále majú pocit, že niečo “nehrá”. Ak sa sám človek takto deptá, bikefitting a zverenie sa do rúk druhému môže byť liekom. Cudzia autorita a odborné argumenty pre vnútorný boj človeka vedia vyliečiť ich POSEDnutosť.



Ľahko ako profík


Pri pozeraní TV si divák, čo už niečo pojazdil, určite všimne, ako krásne a uhladene vyzerá väčšina profíkov. Skoro sa zdá, že sa nenamáhajú a nemajú žiadne vyosené posedy, žiadne kývanie, či divné pohupovanie (teda na pár výnimiek).

A o tom to je, takto uhladená jazda je tá najefektívnejšia. Netreba sa však nechať uniesť priďaleko a príliš agresívne posedy nechať profíkom. Tom Dumoulin v profesionálnom prevedení Bikefitting štúdia si môže dovoliť aj takýto maximálne efektívny posed. Dôležité je nájsť kompromis medzi pohodlím, aero hodnotami a limitmi tela. A ten sa dá nájsť jazdením a skúšaním, alebo tento čas skrátiť práve vďaka bikefittingu.


Zdroj: http://www.bikefitting.com

Na záver odporúčanie. Ak už máte posed, na ktorý ste si zvykli, tak posúvanie posedu k ideálu je potrebné robiť postupne. Výrazné zmeny budú bolieť, dokonca môžu spôsobiť aj zranenie. Takže ak sedlo dvíhať, tak nie hneď o 5 cm.

Bikefitting je zaujímavá téma a budeme jej venovať samostatný priestor, kde si detailnejšie prejdeme celý proces.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up54thumb_down comments 15 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

MTBIKER shop: ohľaduplnosť, maratóny a akcie

MTBIKER shop: ohľaduplnosť, maratóny a akcie

Vďaka takýmto pravidelným prehľadom vám neuniknú tie najzaujímavejšie videá, články a príspevky a dozviete sa novinky z predajne, shopu a našich akcií.
Nie je cukor ako cukor - doplnky výživy Kompava

Nie je cukor ako cukor - doplnky výživy Kompava

Pozrime sa na niektoré doplnky výživy domácej značky Kompava, hodiť sa môžu informácie, čo a kedy do seba hodiť. Ak sa neorientujete v zložení, toto je dobré si všímať.
Test: Prologo Scratch M5 PAS – spoločník na dlhé výjazdy

Test: Prologo Scratch M5 PAS – spoločník na dlhé výjazdy

Sedlo je časť bicykla v priamom kontakte s najcitlivejšími partiami cyklistu a cieľom každého z nás je mať také, o ktorom ani nevieme.
keyboard_arrow_up