Hornohradská MTB pohodička

Uplynulú sobotu sa v Hornohradskom mikroregióne obci Ozdín takmer zdvojnásobil počet obyvateľov, keď hostila 5. ročník Hornoradského Merida MTB cyklomaratónu. Aj keď sa od kolies príliš neprášilo a búrka bola nablízku, maratón sprevádzalo krásne letné počasie, čo dotvorilo pozitívne zážitky z maratónu

Príchod
Z Piešťan do Ozdína je vzdialenosť necelých 200 km a Google Maps predpovedal 3 hodinky. Keďže sme sa chystali na krátku trať a chceli mať nejakú rezervu, z Piešťan sme vyrážali o šiestej ráno, čo znamenalo dosť výrazný spánkový deficit. Cesta však bola bezproblémová a v Ozdíne (okres Poltár) sme boli niečo po pol deviatej. Obec Ozdín má podľa e-obce.sk 358 obyvateľov a dovolím si tvrdiť, že auto má tak každý piaty obyvateľ – čiže s parkovaním bol značný problém, najmä keby prišlo viac pretekárov (ktorých bolo okolo 230). Parkovalo sa pri potoku na tráve (snáď páni príslušníci prepáčia), ktorá mala dosť výrazný sklon – ak by zapršalo, mohla byť zábava pri vyťahovaní áut z blata. Prezentácia prebiehala bez problémov a netvorili sa pri nej rady. Pretekári dostali číslo, motúziky, pár reklamných materiálov od Kompavy a obce Cínobaňa a 1.5l minerálky. Rady sa však tvorili pred WC, ktoré bolo jedno jediné (možno 2 vedľa seba) a často trvalo desiatky minút, kým sa človek na WC dostal. Tí netrpezlivejší sadli na bike a išli za dedinu hľadať kríky, kde sa volanie prírody dalo uspokojiť rýchlejšie.

Štart
O 9:30 sa na dlhú trať vydalo 36 maratóncov (z toho 2 ženy), o pol hodinku neskôr 159 polmaratóncov a ešte o pol hodinku po nich 48 hobbíkov.

Preteky
Ja osobne som sa vybral na polmaratónsku trať, ktorá mala avizovaných 42 km (bez blúdenia som natočil 48 km). Po štarte, ktorý bol presne o 10 ráno sme sa z Obce Ozdín veľmi rýchlo dostali do terénu, ktorý mal štrkový a hlinený podklad. Hoci bolo extrémne teplo (blízko k tridsiatke), trať bola výrazne premočená a lepkavá (organizátori hovorili o 40% blatistom podklade) vďaka búrkam z predošlých dní. Prvé stúpanie bolo dlhé 10km a nabrali sme pri ňom 600 výškových metrov. Až na krátke úseky bolo široké a tak nebol problém predbiehať a pole sa počas týchto 10 km výrazne roztrhalo. Myslím, že by tým pádom nevznikol problém ani pri 500 a viac bikeroch. Po vyštveraní sa na vrchol prišiel zjazd (prerušený jedným jemným, ale tiahlym stúpaním, v ktorom nejaký dobrák v jednej z križovatiek zavesil fáborky na obe cesty) až k druhej občerstvovačke. Pre mňa osobne bol tento zjazdík sklamaním, nakoľko bol opäť na širokých a rovných lesných cestách. Tých 500 výškových metrov sa dalo stratiť aj zábavnejším spôsobom. Na druhej strane, viacerým ľuďom takéto zjazdy vyhovujú a v Hornohradských horách sa až toľko možností pre singletracky nevyskytuje, takže toto nie je výčitka, skôr zbožné želanie. Sklamanie zo zjadu vynahradil prejazd okolo priehrady nad Málincom, ktorá bola pastvou pre oči. Prvá občerstvovačka bola na 26.km, čo je troška neskoro, ale nakoľko sme dovtedy boli len v kopcoch, bolo jej umiestnenie logické. Občerstvovačky boli skromnejšie, čo sa týka ponuky, ale zdali sa byť dobre zásobené. Bola tam voda, iontový nápoj, hrozienka, jablká, soľ, banány a müsli tyčinky. Nakoľko som toho moc cestou nezjedol a chytal ma už ukrutný hlad, strávil som na občerstvovačke asi 5 minút a natlačil do seba aspoň 6 banánov a 5 jabĺk, ktoré som zapil asi litrom vody. To ukľudnilo môj žalúdok, no moje telo si povedalo, že je už čas na odpočinok a tak som druhú časť pretekov odzíval. To však nebola adekvátna reakcia, keďže druhá časť trasy bola zaujímavejšia. Stále to neboli singletracky, no ostré stúpania sa striedali s peknými zjazdíkmi, prejazdmi cez lúky s krásnymi výhľadmi, presne to, čo robí horskú cyklistiku krásnou. Druhá občerstovačka bola na 39.km a bola zásobená rovnako ako prvá, ale chýbal ionťák (namiesto neho bol Relax Multivitamín). Z nej to bolo do cieľa už len cez jeden kopec, ale celkom výživný. V zjazde z neho (asi najkrajšom z celej trasy) si ma za obeť vyhliadla osa a trafila sa do ľavého stehna a ďalšie silové šliapanie bolo vylúčené (to bolo aj tak, kvôli kŕčom). Cieľ bol už však na dosah a pomyselnú cieľovú pásku som preťal tesne pred jednou poobede.

Vyskovy a rychlostny profil
(V grafe chýba tep – hrudný pás som si zabudol doma)

Po pretekoch
Tu sa prejavila chýbajúca infraštruktúra dedinky Ozdín (hoci Súľov ma podobné podmienky). Čakala sa rada na jedlo (echt pikantný guláš, ktorý zjesť bol väčší výkon ako celý maratón), pitie (na kofolu bez preháňania vyše 20 minút) a WC. Sprchy som osobne nehľadal (resp. nevidel som tabule), nakoľko sme parkovali pri potoku, ktorý poslúžil výborne na očistu tela i biku. Sprchy podľa slov ostatných boli, ikeď studené. Umývanie bicyklov opäť netuším. Aj keď predošlé riadky môžu vyznieť negatívne, atmosféra bola príjemná (dopomohla hudobná produkcia) a studené sprchy a rady nikomu tak moc nevadili. Problém by nastal, keby bola zima, alebo by prišlo o 100-200 ľudí viac.
Vyhlásenie výsledkov začalo až tesne pred 4, nakoľko sa čakalo na druhú ženu z dlhej trate. Nakoniec sa na ňu nepočkalo, keďže blížiaca sa búrka urýchlila ceremónie. Dlhú trať vyhral s prehľadom Rado Bíroš a na krátkej dominoval Ľubo Ondruš (viac vo výsledkoch nižšie). Víťazi dostali pekné drevené nástenné hodiny a drevenú misku a nejaké drobnosti v igelitke. Nasledovala tombola, ktorú som však už nestihol.

Zhrnutie
+ veľmi pekná trať, vhodná aj pre širšie štartové pole
+ krásne prostredie, prejazd okolo priehrady
+ dobre pracujúci regulovčíci
+ pohodová atmosféra, žiadne veľké organizačné faux-pas
+/- nudné zjazdy
- areál štartu a cieľa (rady, chýbajúce značenie, parkovanie)

Celkovo veľmi vydarený ročník maratónu. Organizačne veľmi dobre zvládnutý, hoci bolo cítiť nedostatok sponzorov a nedostatok priestoru v areáli štartu a cieľa.

Fotky © Rypo

Výsledky

Diskusia

Galérie
pod článkom

Ohlasy z fóra
alena zdravotacka: Mne, keďže som šla len hobby, ťažšie hodnotiť podmienky na trati. Z rozhovoru chalanov v aute by som spomenula slabšie občerstvovačky a nie úplne dokonalé značenie, či skôr ľudí na trati.
Ale všetko toto zatienila fajn atmosféra v cieli, dobrý gulášik cieľové chleby s masťou a cibuľou, kt. som zjedla asi 5,chladená kofolka, skvelý ľudia.

sly28: Trasa super, miestami mokra ale zjazdna. Skoda, ze sprchlo, mohlo to byt ovela rychlejsie.
Bez padu a bez defektu a dokonca som si odniesol tombolu. Organizacne zvladnute.

Steju: no pekny maraton, pocasie vyslo, blata mohlo byt aj menej ale nevadi, trat sa mi velmi pacila, cestne casti mi vobec nevadili, , organizacia fajn, obcerstvovacky boli trochu slabsie ale nezastavoval som takze detaily neviem, akurat iontak mali len na poslednej :/ co je ale dolezite.. konecne som vyhral v tombole!!

jaroza: Trať nemala chybu aj keď predtým poriadne pršalo. V podstate bola rýchla, moje RACE KING sa napriek blatku perfektne osvedčili. Aj vďaka horúčave, aj vďaka blatku mi rýchlo odišli sily, ale bojoval som do konca. Čo je to ale proti Danici, ktorá zožala fantastický aplaus, napriek tomu že celý program bol ukončený. Čo si pamätám, tak nevítali nikde posledného bikera, bikerku na žiadnom maratóne. Danica, po včerajšku si s kľudom môžeš založiť vlastný FUN KLUB .

Chybičky určite boli, zlepšil by som občestvovačky a trochu viac a lepšie vyznačil trať. Všetko však vynahradila mega tombola s množstvom cien. Inak som maximálne spokojný. Odchádzal som nerád domov, bolo mi u Vás veľmi fajn. Teším sa na budúci pretek.

feco64: na Hornohradský mtb maratón vždy rád prídem hlavne pre jeho rodinnú atmosféru, nebolo tomu
ináč ani tento rok. síce bolo trochu viac blata ale to nevadí. trať bola pekná, ona sa zdá pomerne ľahká ale ja sa vždy doplazím do cieľa ako zbitý pes, mám toho dosť no keď to vyspím išiel by som znova...organizačne dobre zvládnuté akurát značenie na niektorých úsekoch mohlo byť trochu výraznejšie a na náročnejších zjazdoch som nevidel nikoho z usporiadateľov podľa môjho názoru by tam niekto mohol byť pre prípad že by sa niekto zranil a potreboval by pomôcť. občerstvovačky boli v pohode, ľudia ochotný a milý za čo im patrí poďakovanie. páčil sa mi hlavne prejazd cez hrádzu na málinskej priehrade je to zaujímavé spestrenie. v cieli vládla pohodová atmosféra a cestoviny boli naozaj chutné.
hodnotenie na VÝBORNÚ. moje poďakovanie teda patrí organizátorom a všetkým zainteresovaným za príjemný zážitok. o rok sa určite stretneme.