thumb_up24thumb_down 22 komentárov
Micequal 04.12.2019 Ochrana Bezpecnost Info Cyklisticka Doprava Cykloturistika Cestna Cyklistika Prevencia
Dni sa nám už poriadne skrátili, slnko stratilo svoju silu, na cestách i mimo nich sa musíme správať opatrnejšie.
Kde konci individualny pohlad na vzajomnu toleranciu nastupuju paragrafy z vyhlasky .
Takže čim viac tolerancie , tým menej paragrafov?
Nejak tak. Ono to ide ruka-v-ruke tolerancia/ohladuplnost/viac rozmyslania ako vlastne konanie moze ovplyvnit toho druheho, dost paragrafov by mohlo byt vypustenych.
Ja mam niekedy pocit ze pre niekoho ani paragrafy neplatia, ma svoju pravdu o cyklistoch ako o skodnej na ceste ktori neprimerane obmedzuju rychlost dopravy. To ze vela vodicov ani netusi ze cyklista by sa mal vlasnte pohybovat len po pravom okraji vozovky a nie po krajnici ani nehovorim.
Presne tak,ja každému vodičovi, ktorý zabrzdí a počká,kým ma môže bezpečbe obísť,poďakujem kývnutím hlavy,alebo palcom hore,aj napriek tomu,že mu to prikazujú pravidlá cestnej premávky.Žiaľ,ešte stále je väčšina tých,ktorí cyklistov ignorujú a považujú ich za niečo,čo im na ceste zavadzia.
V nasej spolocnosti velmi dolezity clanok...skoda ze respekt a vzajomne pochopenie nemame v krvi....no jo,Slovaci...snad sa polepsime 🙂
Ja som bol v tom, že pri väčších skupinách môžu cyklisti jazdiť po dvojiciach
Pridal by som pár mojich postrehov, keďže som chodec, šofér aj cyklista.
1) kedysi bolo, že cyklista môže jazdiť po chodníku, ale musí prispôsobiť svoju rýchlosť chodcom. Či to platí, alebo nie, neviem.
2) obiehanie cyklistom kolóny po pravej strane beriem, ok. Problém je ustanovenie, že auto odbočujúce doprava musí dať prednosť cyklistom iducim rovno. Už x-krát sa mi stalo, že cyklista vybehol spoza nejakého auta v plnej rýchlosti a skoro sme sa zrazili, prípadne kúsok pred križovatkou zoskočil dole, lebo chodci mali červenú. Vinný by som bol ja, lebo cyklista má prednosť, ale svojím správaním celú situáciu spôsobil cyklista. Za mňa teda toto ustanovenie by malo vypadnúť, aspoň čo sa týka križovatky.
3) polícia by sa mohla zamerať aj na chodcov a cyklistov. Bežne vidím, ako si chodia na červenú, mimo prechodov a polícia to má ťažko v paži. Ale skúste ísť autom na červenú. Argument typu, čo im dám 10€ pokutu? Jasne, kľudne. Napríklad dnes som čakal na križovatke v BA. Za 1 cyklus mojej červenej prešlo asi 40-50 ľudí na červenú. To máme hneď 500€ za 2 minúty. Aký problém?
4) možno by bolo vhodné spomenúť aj to, že chodci by mali prechádzať v skupinkách cez prechod, na čo sa bežne zabúda. Veľa razy potom čakám aj cez 5 minút pred prechodom, lebo ľudia chodia ako ovce cez prechod.
2. tieto dve veci neplatia naraz: "(5) Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici, pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť; to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava."
Nie, pozor na to. Cyklista môže po pravej strane obiehať pomaly idúcu kolónu, či stojacu, plaziacu sa alebo ako to nazveme a pokiaľ v mieste križovatky pokračuje rovno, tak má prednosť pred autom odbočujúcim doprava. Takže ja ako šofér auta napríklad stojaci na križovatke z nejakého dôvodu sa chystám podbočiť doprava, tak musím dať prednosť cyklistovi, ktorý ma po pravej strane obieha a ide rovno aj keď sme v rovnakom pruhu prakticky. Najväčší problém to predstavuje na neriadených križovatkách, kde musím dávať pozor na autá idúce z ľavej strany a protismeru, z pravej strany musím sledovať, či tam náhodou neprechádzajú chodci cez cestu a zároveň sa musím pozerať doprava dozadu, či nejde cyklista. Ďalej v prípade, že cyklista a auto sú na hlavnej a ja sa chcem pripojiť z pravej strany, teda by som im mal dávať prednosť, tak logicky keď vidím, že šofér auta sa chystá odbočiť tam môžem ísť, lebo logicky sa nekrižujeme. Ale zrazu tam vyletí cyklista a ja ho zrazím. Automaticky moja vina, lebo on bol na hlavnej a mal prednosť. V malých a málo rušných cestách v obciach to veľký problém byť nemusí ale v na rušných cestách, kde sa sa potrebujete rýchlo zaradiť to už je mega problém. A čo si budem klamať. Som z a aj teraz jazdí dosť ľudí na biku. Žiaľ je zima, skoro tma, cyklista celý v čiernom ako inak, reflexný prvok na biku žiaden, ani na cyklistovi a ak máte šťastie, tak má na biku 2 malé blikačky ktoré ani nevidno v záplave svetiel z lámp a od áut. Nie je vôbec problém takého človeka prehliadnuť. Je zázrak, že sa ešte nikomu nič vážne nestalo. Ale s rastom popularity bikov ak formou dopravy do roboty (napr. v BA mám pocit že za posledných 4-5 rokov je to možno 2-3 násobný nárast ) týchto situácii bude len pribúdať.
- Citoval som vyhlasku, v ktorej sa pise, ze "...to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava." Takze ak ty odbacas doprava, davas znamenie o zmene smeru jazdy, tak cycklista predbiehajuci teba zprava nema prednost.
- Dalsi pripad, ktory opisujes: ak vybocis na hlavnu a nedas cyklistovi prichadzajuceho zlava prednost, je to samozrejme tvoja vina. To, ze sa chces rychlo pripojit, lebo sa ponahlas, nie je argument.
- Ano, cyklisti v tmavom obleceni bez svetiel v tme su problem. Na druhej strane prehliadnutie blikaciek skor suvisi s nedodrziavanim odstupu jednak medzi autami, tak aj medzi cyklistom a autom.
Problem predstavuju v prvom rade neskuseni, nepredvidavi, neohleduplni soferi a taktiez status quo, ze osobne auto je v dopravnej hierarchii najvyssie.
Nechtiac som zle klikol, mám odpoveď nižšie uvedenú.
Podla mna si to zle interpretujes (tykajme si). Vodic odbocujuci vpravo dava prednost tak, ze neobehne cyklistu tesne pred krizovatkou, a nezatoci doprava tak, aby cyklistu ohrozil. V tom pripade vodic prudko zmeni rychlost aj smer, a toto nesmie spravit voci ziadnemu ucastnikovi premavky. Ak sa cyklista priblizuje zozadu tak, ze obieha kolonu zprava, nema prednost. To je ten rozdiel.
Sorry, zase to je dole... Som zvyknutý, že všade je odpovedať pod textom na ktorý chcem reagovať a nie nad textom.
§ 4 Povinnosti vodiča
ods. 1
písm. a) Použitie vozidla na jazdu, ktoré nemožno prevádzkovať v cestnej premávke 30-50 € (predtým 50 €)
písm. b) Vedenie vozidla bez platných dokladov predpísaných zákonom 10-30 € (predtým 30 €)
ods. 2
písm. c, d) Vedenie nemotorového vozidla pod vplyvom alkoholu, pri zistení hodnoty menej ako 0,48 mg etanolu na liter vydýchnutého vzduchu 20 € (predtým 30-50 €)
písm. l) Náhle zníženie rýchlosti jazdy alebo náhle zastavenie, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky 30-50 € (predtým 50 €)
písm. n)
1.Používanie hanlivých gest voči ostatným účastníkom cestnej premávky 30-50€ (predtým 50 €)
2. Vyhadzovanie predmetov z vozidla a obťažovanie ostatných účastníkov cestnej premávky a iných osôb najmä nadmerným hlukom, prachom, znečisťovaním ovzdušia, rozstrekovaním kaluží, blata alebo zbytočným ponechaním motora stojaceho vozidla v chode 10-30 € (predtým 20-40 €)
2. tieto dve veci neplatia naraz: "(5) Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici, pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť; to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava."
Toto som chcel o jedno vyššie, a neviem to zmazať...
Tu je konkrétny zákon https://www.zakonypreludi.sk/zz/2009-8, treba pozrieť § 19 a 6) Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno; to neplatí pre vodiča električky. Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo. Je to tu jasne uvedené. V § 55 (5) Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici, pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť; to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava. Mne ako šoférovi zákon prikazuje dať prednosť cyklistovi idúcemu rovno. Samozrejme môžme mať polemiku o pomaly idúcich vozidlách, že aká to je rýchlosť.. Pre cyklistov sa uvádza bežná rýchlosť 15km/h. Teda pomalá jazda bude pod 15km/h? Pod 10km/h? Pod 5km/h? Buď je zákon zle koncipovaný, alebo niekto niekam zabudol niečo dopísať. Lebo z tohto mi vychádza, že ak už sa autá neplazia, ale idú rýchlejšie (pre trénovanejšieho človeka nie je problém ísť 25-30km/h, kým autá pôjdu 10-15 za hodinu, tak má prednosť cyklista. V každom prípade z právneho hľadiska ťahá šofér auta za kratší koniec v prípade nehody a od toho sa odvíjajú aj ďalšie situácie, čo som vyššie opísal. To sa týka aj toho cyklistu, čo ste spomínal v druhom odseku, teda šofér auta chce odbočiť vpravo, teda má blinker, ale vidí cyklistu, tak mu dáva prednosť. Teda ja či už šofér auta alebo cyklista proste vidím, že môžem vojsť, lebo chce odbočiť a stojí. Tak idem. Lebo nie každý býva na dedine, kde prejde za deň 15 áut, napríklad v BA a okolí to znamená, že ak to nevyužijete znamená, že si aj 5-10 minút môžte počkať na ďalšie vhodné okno.
- Prehliadnutie blikačiek nejde vždy len na vrup šoféra. Sám jazdím na biku v BA. Veľa ľudí používa lacné a slabé blikačky, ktoré je problém vidieť aj na prázdnej hrádzi v noci, keď okolo nič nesvieti na vzdialenosť 10m. Tu je napríklad video z Londýna. Jasne vidno, že aj keď má dosť ľudí zapnutú blikačku, tak ju ledva vidno https://www.youtube.com/watch?v=dfgDSkU2fXg&ab_channel=SilvioDiego
V § 14 aj § 15 sa jasne píše, ako sa má obiehať, resp. odbočovať. To znamená, že ustanovenie ohľadom cyklistov by potom nemalo zmysel, keďže je to zohľadnené už predtým a týka sa to všetkých účastníkov cestnej premávky. Tu sa jasne spomína, že ja ako šofér musím dať prednosť pri odbáčaní doprava cyklistovi, čo ide rovno, teda ak nemôžem odbočiť v dostatočnom predstihu, musím zastaviť a nechať ho prejsť a potom môžem odbočiť. Proste to tak je písané v zákone a ja ako šofér sa tým musím riadiť. Aj polícia to tak prezentovala všade. Tak buď to zle prezentovali, alebo je niekde chyba v zákone. Možno by teda nebolo zlé, aby sa na túto otázku spýtali priamo polície, ako to mám chápať. Lebo v pravidlách pre cyklistu je zase, že môže obiehať kolónu po pravej strane, ale musí zvýšiť obozretnosť a nemal by obiehať po pravej strane auto, ktoré má vyhodenú smerovku doprava. V tomto prípade, aj keby som stál v kolóne hoc aj 1km pred križovatkou a vyhodím blinker doprava, cyklista by mal zastaviť za mnou a nemal by ma obehnúť. Ako cyklista mi nemôže nič, lebo mám dávať v predstihu vedieť o zmene smeru. Nikde sa nepíše ako ďaleko pred zmenou smeru to mám spraviť a podobne.Tieto 2 časti zákona si protirečia proste, keďže šoférovi prikazuje dať prednosť cyklistovi a cyklistovi nedovoľuje predbenúť vozidlo odbáčajúce doprava, ak už má vyhodený blinker.
S tym obiehanim ked nema miesto (ked ide cyklista v protismere, alebo obieha cyklistu ked ma auto v protismere) je to vzdy tak 50:50 - ale takmer kazdy vodic zije v presvedceni ze keby nieco, nahodi smutne oci, sak on nic on nevidel, vytiahne karticku PZP a tym to pre neho hasne
V zákone sa píše, že môžem jazdiť s pol promile na cestičke pre cyklistov. Viete mi niekto prosím poradiť, v ktorom zákone nájdem definiciu, čo cestička pre cyklistov presne je? Lebo ani zapana to neviem nájsť.
A ešte dodám, že ak vás naliateho na bicykli zastavia policajti, nemôžu vám vziať vodičák. Max finančnú pokutu.
Stačí vzájomná tolerancia