S temperamentom v krvi aj na trailoch - kolekcia Orbea MTB 2020

S temperamentom v krvi aj na trailoch - kolekcia Orbea MTB 2020

PR článok 11.01.2020   Sezona 2020 Orbea Horsky Bike Predstavenie Hardtail Horska Cyklistika Enduro Cross Country Full Novinky

Španielsky duch v spojení s oku lahodiacimi farebnými kombináciami a technologickým zázemím. To je Orbea.

 

Od nízkozdvihových, cez pretekárske až k poriadnym drvičom nespútaných trailov. Karbón či hliník - výber je už na vás.

Viacerí z nás si spájajú Orbeu s olympijským víťazom Julienom Absalonom, ktorý bol ešte v ére 26“ kolies ikonou tohto výrobcu. Orbea sa však od tejto doby posunula vpred, tak ako všetky svetové značky, a aj v roku 2020 ponúka aktualizované stroje pre potreby širokého spektra jazdcov.



Bicykel pre každého - MX


Začneme pekne po poriadku. Na prvom mieste je hliníkový hardtail so 100 mm zdvihom pre každodenné jazdenie, ktorý vám poskytne slušnú dávku zábavy za pomerne málo peňazí. Na druhej strane nečakajte nejaké výrazné technologické inovácie - jednoduchosť je tu primárnym kľúčom. Pozitívom je prítomnosť 27,5“, ale aj 29“ kolies, ktoré sú dostupné pri všetkých veľkostiach okrem krajných, S a XL.



Štyri pánske a dve dámske vyhotovenia sú založené na jednotnom ráme - samozrejme, dámsky je ergonomicky prispôsobený ženským krivkám. Okrem nich tu nájdeme všadeprítomné kotúčové brzdy, dvojprevodník a dokonca aj vnútorné vedenie laniek, ktoré spolu s atraktívnym dizajnom môže byť rozhodujúcim faktorom, predovšetkým v tejto základnej kategórii. Cena začína od 470 €.



Alma - srdcom pretekár


Pri nižšom zdvihu síce ešte ostaneme, ale presunieme sa na vyššiu úroveň - k pretekárskym koreňom, ktoré charakterizujú model Alma. Niet sa teda čomu čudovať, ak v ponuke Orbea nájdeme až 12 vyhotovení tohto XC stroja.

100 mm zdvihu, dostupnosť oboch rozmerov kolies v závislosti od veľkosti rámu a jednoprevodník. K tomu športová geometria, 27,2 mm sedlová rúrka pre dostatok pohodlia a rýchle plášte. To je stručný popis modelového rámu Alma.



Štyri špecifikácie sú osadené na hliníkovom základe. Výbava začína od Shimano SLX a strieda sa s konkurenčným SRAM-om. Cena začína od 920 €.



Ďalších osem prémiovejších, predovšetkým kvôli karbónovému rámu a vyššej výbave, zastavujúcej sa až na úrovni elektronickej sady SRAM XX1 s karbónovými kolesami DT Swiss XRC 1200 a pevnou vidlicou, sú znamením o poslaní Alma - rýchlosť vo výjazdoch a neporovnateľný prenos výkonu.

Na spodnej hranici tróni Alma M50 so Shimano SLX jednoprevodníkom alebo SRAM NX Eagle. Cena začína od 1 700 €. Pre "detailistov" existuje aj možnosť kúpiť si len samostatný rám, alebo pevnú vidlicu, alebo ich kombináciu a vytvoriť si tak dokonalý model. V tejto postupnosti hovoríme o cene 2 500 €, respektíve 510 € a 3 100 €.

Maratónsky špecialista - Oiz


Obdobou Alma v celoodpruženom prevedení je práve Oiz. Krátke meno však skrýva viacero dôvtipne zladených variantov. V celkovom počte až 9 kusov nájdeme tak 100 mm XCO/XCM stroje, ale aj trailové kúsky. Na hliníku, ale aj na karbóne.

Ekonomicky najpriaznivejším je trojica hliníkových maratóncov, Oiz H30 až H10 so 120 mm zdvihom a od druhej variácie aj s vidlicou s 34 mm nohami. Širší priemer sedlovky umožňuje použiť aj teleskopickú sedlovku. Cena začína od 2 500 €.



Zvyšných šesť kúskov je v karbóne. Avšak, keďže Orbea sa rozhodla pri tomto koncepte zvoliť dvojicu zdvihov, odlišujú sa zaradením. Strojom na „chrtenie“ je verzia M10, M30, M-Team a M-LTD.

Ide o 100 mm modely, pri ktorých prevažuje výbava Shimano, samozrejme s jednoprevodníkom a 12-rýchlostnou kazetou. Pri najvyššej verzii LTD má už slovo SRAM XX1 v elektronickom vyhotovení, pri ktorom nechýbajú ani karbónové kolesá. Cena sa tak začína od 3 750 €.



Na o niečo technickejšie jazdenie je určený Oiz TR, ktorý odkazuje na trail. Karbónový základ je tak v prípade dvoch verzií osadený 120 mm odpružením, robustnejšími plášťami, 68 stupňovým hlavovým uhlom a teleskopickou sedlovkou. Cena začína od 4 000 €.



Les je jeho domovom - Occam


Prechádzame do vyšších zdvihov, a teda aj agresívnejších geometrií. Orbea aj v tomto prípade prihliada na záujmy jej zákazníkov a dodáva tento model v hliníkovej a karbónovej verzii. Podstatnými aspektami sú 140 mm zdvihu, teleskopická sedlovka, minimálne 2,4“ plášte a výhradne 29“ kolesá. Podľa zaradenia tohto modelu sa odvíja aj geometria.

Položený, 66 stupňový hlavový uhol, 440 mm zadná stavba a krátky, 45/55 mm predstavec svedčia o technickom zameraní bicykla. Dostupných je 8 variantov. Prvé štyri hliníkové začínajú od 2 350 €. Karbónové sú o čosi vyššie, nielen s cenou, ale aj výbavou. Ich cena preto začína od 3 900 €. Zvoliť si môžete aj karbónovú rámovú sadu s tlmičom za 3 100 €.



"Oldskúl" vymetanie trailov - Laufey


S nástupom endura a celoodpružených modelov sa hardtaily dostali do úzadia, avšak ešte stále majú svoje miesto. Orbea spojila ich jednoduchosť s agresívnejšou geometriou a strednou mierou zdvihu. Výsledkom je Laufey.

Tri verzie ponúkajú hliníkový rám s teleskopickou sedlovkou, 29“ kolesami, jednoprevodníkom a širokými plášťami. Všetko to, čo je potrebné pre komfortnú jazdu aj náročnejšími chodníkmi. Dokonca aj hlavový uhol je pri 140 mm vidlici na hodnote 65,5 stupňa. Čo viac si priať? Cena začína od 1 350 €.



Enduro a nič iné - Rallon


Na okruhoch EWS (Enduro World Series) nájdete aj zastúpenie Orbea. V Orbea Enduro Team sa jazdci spoliehajú na práve menovaný Rallon. Dôvod je jednoduchý. Jeho uspôsobenie pre kombinovanie výjazdov s technickými zjazdmi je určené pre trate svetového pohára v endure. Rallon sa celkovo dočkal vyššieho zdvihu, ktorý v súčasnosti končí na hranici 170 mm vpredu a 160 mm vzadu. K tomu sa pridáva aj solídne položený 64,5 stupňový hlavový uhol, ktorý je dorovnávaný sedlovým na hodnote 75,5 stupňa.

Dlhý rázvor naproti tomu nestráca na agilite - aj vďaka 435 mm zadnej stavbe. Monocoque technológia výroby rámu zaručuje jeho pevnosť a minimalizáciu nadbytočných spojov, ktoré môžu byť príčinou neskorších problémov alebo straty čiastočnej tuhosti. Nevšedné je aj uloženie tlmiča - zosilnená ľavá časť medzi hornou a sedlovou rúrkou znižuje zaťaženie práve v mieste uchytenia tlmiča a okrem tuhosti aj predlžuje životnosť rámu.

Čo sa týka konkrétnych modelov, Rallon je v ponuke v štyroch špecifikáciách. Teleskopická sedlovka, boost rozmery, vidlica s 36 mm nohami alebo „miniony“ sú štartovou čiarou pre všetky z nich. Úvodný model je osadený na 12-rýchlostnej sade Shimano SLX, zatiaľ čo ten najvyšší, M-LTD sa spolieha na Shimano XTR. Cena začína od 4 100 €. Dostupný je aj samotný rám. S pružinovým tlmičom, ktorý je prítomný na najvyššej verzii, vás vyjde na 3 600 €.



Bonus na záver - farebné kombinácie MyO


Orbea vie, že farba jazdí. Tento prístup premietla aj do možnosti upraviť si farebné vyhotovenie rámu podľa vlastných chutí. V programe MyO si po zvolení z konkrétneho modelu prejdete procesom výberu farieb - často v dvojkombinácii odtieňa, alebo aj voľby medzi tmavým, či lesklým prevedením. Táto možnosť je dostupná len pre štyri horské modely - Alma, Oiz, Ocaam a Rallon.



Ak vás niektorý z modelov zaujal, pre viac informácií navštívte stránky výrobcu.

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Podobné články