Test: Superior Team XF 29 Issue – tá správna hračka pre veľké deti?

Test: Superior Team XF 29 Issue – tá správna hračka pre veľké deti?

Vyskúšať nový bike je vždy pre mňa taký malý sviatok a tento pocit sa razom znásobí, keď ide o model z hornej polovice ponuky. Čím sa teda Superior snaží osloviť pri svojich top strojoch?

Motto #Alwaysrace ma hnalo dopredu, už keď som na začiatku sezóny strávil na cesťáku X-Road Team Issue niekoľko týždňov. Ako som v úvode jeho testu spomínal, v Kopřivnici majú oveľa bližšie k lesu ako na cesty a o to viac ma teší, že bike, ktorý som mal vtedy v hľadáčiku, dnes môžem ešte vo vylepšenej verzii popreháňať po domácich overených trasách. A že je to veru kúsok vynikajúco vybavený, potvrdzuje aj fakt, že sa od top špecifikácie stroja, ktorý brázdi okruhy svetového pohára, líši len v niekoľkých drobných detailoch.

Okrem tohto modelu špička v ponuke obsahuje ešte jeden vybavenejší kúsok v podobe modelu Issue R. Jadro komponentov XFka s prívlastkom Elite tvoria populárne komponenty Shimano XT, takže len ťažko sa aj o tomto biku hovorí ako o nižšej verzii. Zámer je teda jasný – ponúknuť bike, ktorý sa v žiadnom prípade nebude hanbiť na pretekárskych tratiach, ale na druhej strane poskytne poriadnu dávku zábavy pri každodennom jazdení, kedy sa snažíte prekonať len samých seba.



Rám ako základ všetkého


Model pre sezónu 2021 je postavený na ráme s rovnakým označením ako jeho predchodca z minulého roku, vyrobený z High Modulus Carbon, pre dosiahnutie čo najnižšej hmotnosti pri zachovaní vysokej tuhosti. Čierna farba dáva tušiť, že tímové stroje naháňajú každý gram a tak sa farebný lak považuje za zbytočnú záťaž. Povrch je prekrytý len ochranným lakom, cez ktorý presvitajú prekladané vrstvy karbónu, čím dosiahli celkovú hmotnosť rámu len 1 717 gramov. Štíhle línie pri pohľade zboku zas prepájajú celkový dizajn značky, kde hlavne spodná rámová rúrka je výrazne sploštená. Zaujímavé je, že stále sa našlo miesto pre dva košíky,čo je pri celoodpružených bicykloch celkom raritné. Ručička na váhe sa pri tomto biku vo veľkosti M, bez pedálov a na bezdušákoch, zastavila na rovných 11 kilogramoch.



Progresívna geometria ladí s najnovším trendom, takže nízky 68-stupňový hlavový uhol, 74,5 -stupňový uhol sedlovej rúrky a krátke 430 milimetrové reťazové vzpery podčiarkujú jeho zameranie na pretekársky posed jazdca a agilitu bicykla v teréne. O hladký chod bezkĺbovej zadnej stavby po celej 100 milimetrovej dráhe sa stará tlmič DT SWISS R232, ktorý sa k zvyšku bicykla pripája systémom Zeropivot. Prepínanie medzi tromi jazdnými režimami je riešené páčkou na volante, kde kabeláž je pekne schovaná v ráme bicykla.



Pohybom páčky sa spolu s tlmičom mení aj režim prednej vidlice DT SWISS F232. Ako v prípade tlmiča, aj vidlica je novinkou tejto sezóny pre XC nasadenie, kedy sa švajčiarski inžinieri snažili o excelentnú tuhosť pri brzdení, s dôrazom na čo najnižšiu hmotnosť. A ozaj, vidlica nie je osadená naopak, to len prepojenie vonkajších nôh je orientované dopredu, nie tak ako sme boli doteraz u tohto výrobcu zvyknutí.



Pohon je v réžii ultraľahkých karbónových kľúk RaceFace Next SL s 34 zubovým prevodníkom, prepojených s 12 rýchlostnou XT kazetou s rozsahom 10-51 zubov a reťazou rovnakého modelového radu. Okrem kolies je práve reťaz a kazeta tým, čo odlišuje dva modely Issue a Issue R. Radenie je záležitosťou Shimano XTR, kde samozrejmosťou je radiaca páčka uchytená na brzdovú páku s možnosťou nastavenie pozície, ktorá vám najviac sadne pre rýchle a bezproblémové radenie. Rozbehnutý bike udržia na uzde brzdy Shimano XTR, ktoré sa ochotne zahryznú do 160-tkových IceTech kotúčov, aby zastavili kolesá DT SWISS XM 1700 Spline DB30 obuté do bezdušákov Schwalbe Racing Ralph Addix Speed vzadu a Racing Ray Addix Speedgrip vpredu.



Celkový imidž už dotvárajú komponenty vlastnej výroby s označením ONE1 ako krátky hliníkový predstavec a karbónový volant so šírkou 760 milimetrov. Tomuto kokpitu sekunduje teleskopická sedlovka CrankBrothers, samozrejme ovládaná z volantu ukrytou kabelážou, ktorá nesie sedlo Fizik Antares R5.



Poďme sa hrať... alebo pretekať?


S mojimi 180 centimetrami som ako vždy na pomedzí veľkostí M a L. Mal som možnosť si vybrať a Mko bola správna voľba, ktorá mi umožnila priam turistický posed, ktorý oceníte hlavne pri extrémne dlhých trasách a nekonečných hodinách strávených v sedle. Ak by som holdoval krátkym a rýchlym švihom, lepšou voľbou by bola veľkosť L. Ak sa ale znovu vrátim na začiatok alebo k testu cestného modelu X-Road, tak aj tu musím len potvrdiť, že tento bicykel vyladili so zámerom poskytnúť človeku radosť z jazdy, či už pri tréningu alebo na pretekoch, na okruhu alebo na dlhej maratónskej trati. A mysleli pritom takmer na každý detail.

Keď teda opomeniem búchanie kabeláže vo vnútri rámu, ktoré sa dá jednoducho riešiť, tak vychytávky ako kľúč na povolenie pevných osí uchytený v zadnej oske, vodítko reťaze nad prevodníkom, ochranná fólia na spodnej rámovej rúrke alebo Block Lock systém v hlavovom zložení, ktorý je neviditeľný a pritom bráni poškodeniu rámu volantom pri prípadnom páde, sú tie maličkosti, ktoré určite potešia. Zvlášť, keď sa nachádzajú na "projazdecko" orientovanom stroji, ako je tento. Myslím tým v prvom rade nízku hmotnosť a celkovú tuhosť rámu a pohybového ústrojenstva, ktoré uľahčujú hlavne jazdu smerom hore a krátky predstavec, ostrejší hlavový uhol, teleskopka, širšie ráfiky, ktoré zrýchlia jazdu smerom dole. O prejave komponentov z rady XTR snáď ani nie je treba vykladať akékoľvek superlatívy, len spomeniem, že brzdy sa nepodarilo prehriať ani dolu zjazdovkou.



Vertikálne umiestnený tlmič je chránený pred nepriazňou počasia a aj vidlica má dodatočné krytky, ktoré zabraňujú preniknutiu nečistôt dovnútra. Pár výjazdov som síce musel absolvovať s pumpou, kým som pruženie vyladil, ale potom všetko šliapalo ako švajčiarske hodinky. Zvlášť sa mi páčila extrémne rýchla odozva zamykania a možnosť jedným ťahom preladiť z úplne zamknutého na úplne odomknuté pruženie a preskočiť tak v prípade potreby strednú polohu.



Spoločné výjazdy prebiehali v podmienkach, ktoré snáď nikto nemá rád a pravidelne ma oberajú o sily aj na pretekoch, tak možno aj preto celkové nastavenie zabralo viac času, ako obvykle. Po výdatných jesenných dažďoch sa dosť ťažko skúša aj brzdná sila, nakoľko je jazdec limitovaný priľnavosťou pneumatík. Tým nechcem v žiadnom prípade tvrdiť, že grip bol nedostatočný kvôli obutiu, veď pneumatiku, ktorá si poradí s kameňmi pokrytými blatíčkom a lístím ako za sucha, ešte nevymysleli. Nakoniec to všetko dobre dopadlo a pádom sme sa úspešne vyhli.



V skutočne ťažkých podmienkach spoľahlivo fungovalo aj pohybové ústrojenstvo a keďže som sa sústredil hlavne na jazdu hore, podarilo sa nám za tých pár dní nastúpať niekoľko tisíc výškových metrov. Tam už človek cíti nízku hmotnosť a dobrú odozvu na šliapnutie do pedálov, ktorá ho ženie k vrcholu vo vysokých otáčkach. Tridsaťštyri zubov na prevodníku je tak akurát na nahánanie svojho cieľa v počte nastúpaných výškových metrov takto ku koncu sezóny, takže v kombinácii so zlým počasím som jazdil rovnaké stúpania aj niekoľkokrát. Pocitovo nebolo cítiť malinkú nadváhu oproti môjmu hardtailu a bolo to vidieť aj na podobných časoch. V hladších pasážach sa aj tento bike predsa ľahko stlačením páčky zmenil na hardtail a keď pod kolesami začali pribúdať prekážky, pohybom rovnakej páčky začala hlavne zadná stavba kopírovať terén, aby udražala čo najväčsí možný kontakt s podkladom.

Zbytočné pohupovanie sa však nekonalo, takže ani žiadna dodatočná strata energie, ktorá by pri určení tohto bicykla mohla vo finále spôsobovať straty drahocenných sekúnd. Úplne otvorený režim je už na jazdu smerom hore na mojich lokálnych terénoch príliš mäkký, uživil by sa snáď len pri stúpaní na Zelené pleso alebo podobných technických lahôdkach. Naproti tomu boli teda zjazdy výrazne opatrnejšie, ale na úsekoch, kde nešlo vyslovene o život, som si jazdu na 100% užíval. Široké ráfiky a krátky predstavec a citlivé pruženie v otvorenom režime rozhodne prispeli k stabilite a k obratnosti tohto stroja v technických úsekoch.

Plusy


  • Praktické detaily ako ochranná fólia na spodnej rámovej rúrke
  • BlockLock systém
  • Integrovaný kľúč na povolenie pevných osiek
  • Vyladená výbava
  • Nízka hmotnosť


Mínusy


  • Búchajúca kabeláž




Ako je to teda s tou hračkou?


Superior sa ako kvalitný výrobca dostáva do povedomia čoraz širšej cyklistickej verejnosti hlavne v oblasti horského bicyklovania, dôkazom čoho je aj u nás v okolí Trenčína stále sa rozvíjajúca „SUPkultúra“. S jedným z jazdcov, ktorý už niekoľko rokov sedlá svojho SUPa, som mal možnosť absolvovať výjazd na Inovec na východ slnka, kde som si všímal jeho jazdný prejav. Aj po stovkách hodín strávených v sedle takto ku koncu sezóny je stále na ňom vidieť, že si užíva každý moment, ktorý trávi so svojím bicyklom a doslova sa s ním jazdou v lese hrá. To je presne to, čo nám jazda na bicykli prinášať má, aj keď práve táto hračka s odporúčanou MOC na úrovni 5 999 € určite nebude dostupná pre každého. Viac detailov k testovanému modelu a kompletnú ponuku bicyklov môžete nájsť na stránke výrobcu Superior.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up32thumb_down comments 46 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Norco Fluid FS 1 – dokáže viac, ako by si človek myslel

Test: Norco Fluid FS 1 – dokáže viac, ako by si človek myslel

Norco Fluid je trailový bicykel, od ktorého som spočiatku nemal veľké očakávania. Po teste však môžem povedať, že ma milo prekvapil a dokáže naozaj viac, ako som si pôvodne myslel.
Test: Lapierre Spicy 6.9 – enduro na steroidoch, ktoré vám prinesie nielen zábavu

Test: Lapierre Spicy 6.9 – enduro na steroidoch, ktoré vám prinesie nielen zábavu

O tom, že Lapierre Spicy vyzerá najmä v červenej farbe naozaj spicy, sa myslím nemusíme baviť. Enduro bike však nemá iba dobre vyzerať, ale hlavne skvelo jazdiť. Tento model má na to všetky predpoklady.
Test: CTM Skaut 3.0 – poctivý trailový bicykel s prívetivou cenovkou

Test: CTM Skaut 3.0 – poctivý trailový bicykel s prívetivou cenovkou

CTM Skaut je úplne nový model bicykla pre rok 2021. Prekvapilo ma to najmä vtedy, keď som sa dozvedel, že budem tento model testovať a nikdy predtým som o ňom nepočul.
keyboard_arrow_up